9800GX2 problemer.. Help needed

Grafikkort d.  21. juni. 2010, skrevet af Belial
Vist: 1311 gange.

Belial

Superbruger
Tilføjet:
21-06-2010 16:28:53
Svar/Indlæg:
30/5
Har fået installeret et Asus 9800gx2 for et par dage siden, og efter det er min computer begyndt at opføre sig virkelig mærkeligt og meget langsomt. Har haft temp op på hele 113 grader inde i et spil, ellers ligger den normalt i windows på omkring de 70-90! Har fået "installeret" en blæser lignende (
) ved siden af for at holde temperaturen nogenlunde lavt, ligger på 64 grader (core) i windows, hvilket er VIRKELIG lavt efter hva jeg har oplevet, mens jeg sidder og skriver her. Ved ikke om der er drivers der virker anderledes på den som kan hjælpe, men min kammerat som også har haft kortet installeret på hans comp, har haft de samme varme problemer.

Nogen der evt. kan hjælpe, eller har været udsat for de samme problemer og fandt en løsning? Hvis i har gode erfaringer med bestemte drivers til netop dette kort, kan det sikkert også hjælpe. Kan knap nok spille spil længere pga. det yder så dårligt, enten lagger spillet utroligt meget (hvis det overhovedet virker), ellers fryser hele computeren, får blue error screen eller skærmen bare bliver sort.

Hjælp!?
unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
21-06-2010 16:34:11
Svar/Indlæg:
5258/240
Har du installeret ny køler på kortet?

Belial

Superbruger
Tilføjet:
21-06-2010 16:36:01
Svar/Indlæg:
30/5
Nej det har jeg ikke. Har taget casing af kortet for at få luften til at komme bedre ud derfra.

unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
21-06-2010 16:37:12
Svar/Indlæg:
5258/240
det lyder lidt som om kølren ikke sidder rigtig

unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
21-06-2010 16:39:26
Svar/Indlæg:
5258/240

Belial

Superbruger
Tilføjet:
21-06-2010 16:47:20
Svar/Indlæg:
30/5
Jeg er ikke så teknisk anlagt vedrørende hvordan kølerne skal sidde, så er ikke sikker på det er noget jeg tør begynde at rode med. Det eneste ham fra det link skulle gøre var at fjerne siden af kabinettet og sætte en gulv blæser til at blæse derind og så virkede det, men det er nøjagtigt sådan jeg også har det. Tvivler på at jeg overhovedet kan komme ind i Crysis, var inde for at prøve Aliens vs Predator igår, og der laggede det hele vejen igennem cinematics og 5min inde i spillet, hvor det også laggede, frøs computeren og skærmen blev sort. Men kan være jeg skal have opdateret mine drivers, da jeg lige havde installeret kortet downloaded jeg de nyeste drivers fra nvidia, og der kunne jeg ikke engang være i windows uden den frøs / blue error screen / sort skærm, så har afinstalleret dem, og køre nu kun med de drivers der var med på den cd der fulgte med kortet.

unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
21-06-2010 16:50:22
Svar/Indlæg:
5258/240
hvor bor du? for det lyder meget som et problem med din køler.

Det kunne være at der var nogen der ville hjælpe med at kigge på det

Belial

Superbruger
Tilføjet:
21-06-2010 16:56:28
Svar/Indlæg:
30/5
Jeg bor i Nørresundby, lige nord for Aalborg. Har haft hørt mange blandede meninger om dette kort, men kan slet ikke se hvordan folk har fået det til at køre godt og stabilt, mens temperaturen stadig var lav (omkring 70-80 grader under pres). Men kunne være at nye drivers måske ville virke på stabiliteten men tvivler på det har den store effekt på varmen. Og er ret træls at have en gulv blæser til at sidde på højtryk hele tiden lige ved siden af. Skal også lige siges at da jeg installerede kortet lå temperaturen kun på omkring 60 grader, men så fandt vista nogen drivers og computeren skulle genstartes, og siden da har problemerne været der. Driveren jeg kørte med første gang var de nyeste drivers til 8800 kortet.

cybercb

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
21-06-2010 17:33:17
Svar/Indlæg:
1470/40
Du kan installere MSI afterburner (link: http://event.msi.com/vga/after... ) Og så prøve og indstille manuel til 80% eller sådan noget, og se om det kan få temp ned i spil.
Og evt lave en blæser profil der inde, så den selv vil hæve og sænke hastigheden alt efter temp på kortet

Belial

Superbruger
Tilføjet:
21-06-2010 18:22:58
Svar/Indlæg:
30/5
Har sat blæseren til at stå på 100% inde i Rivatuner, og det har da også lidt effekt, men ikke nok til at den kun kan køre af sig selv.
Skal måske også nævnes at det ikke kun er i spil den er langsom / lagger, men også i windows når jeg åbner vinduer som dokumenter, denne computer osv eller andre programmer. Internet er også meget langsom når jeg åbner nye vinduer, trykker ind på links eller bare ALT+TAB'er rundt imellem internet og mapper. Nogen gange fryser den også i omkring 10 sekunder men kommer så tilbage igen.

Generalt bare utrolig dårlig stabilitet, ydeevne og meget langsom i helheden.

Neser007

Superbruger
Tilføjet:
21-06-2010 20:04:14
Svar/Indlæg:
250/5
Har en kammerat med det samme kort og samme problem.

Han prøvede alt til sidst smed han vandkøling på kortet og så har det kørt siden 🙂

o0-jacob-0o

Superbruger
Tilføjet:
21-06-2010 22:10:38
Svar/Indlæg:
449/31
haha det var måske en dyr løsning 😉

Belial

Superbruger
Tilføjet:
21-06-2010 22:44:13
Svar/Indlæg:
30/5
Ja også det jeg tænker, så kan jeg vel ligeså godt købe et helt nyt kort. Havde lidt håbet på en anden løsning nu hvor andre åbentbart får det til at køre godt, også uden vandkøling ;) Tror det eneste slags vandkøling jeg overvejer lige for tiden ikke er særlig godt for kortet hehe :)

Har også fundet ud af at jeg ikke rigtig kan installer ældre nvidia drivers, fordi hver gang jeg afinstaller de drivers jeg har nu, bruger Driver Sweeper og genstarter, installer vista selv nogle nye drivers ved opstart af windows og bliver så spurgt når jeg vil installer de ældre om jeg er sikker på at jeg vil installer dem selvom de er ældre, vælger så ja, får at vide at de automatisk bliver installeret næste gang windows starter op, og genstarter så. Problemet er så når windows starter op igen har vista allerede installeret de drivers den selv finder, og bliver så spurgt om det samme igen, om jeg vil installer dem selvom de er ældre, og de bliver automaktisk installeret efter genstart osv. bla bla. Meget ond cirkel.. Nogen forslag?

o0-jacob-0o

Superbruger
Tilføjet:
21-06-2010 22:54:05
Svar/Indlæg:
449/31
slå automatiske opdateringer fra 😛

Belial

Superbruger
Tilføjet:
21-06-2010 23:00:43
Svar/Indlæg:
30/5
Vil det virke? Det er ikke igennem windows update de bliver installeret, men fra den der 'Nyt hardware fundet' ting der kommer nede i proceslinjen ved siden af uret osv.

The

Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2010 00:34:26
Svar/Indlæg:
1406/100

hvis det var mig ville jeg nok skelle det af og rense det og komme nyt pasta på

Belial

Superbruger
Tilføjet:
22-06-2010 01:12:28
Svar/Indlæg:
30/5
Det prøvede min kammerat vist da han havde det, men hjalp kun en smule. Kan jo også godt få varmen ned med den ekstra blæser, men den generalle stabilitet og ydeevne virker stadig meget ens desværre.

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2010 08:46:29
Svar/Indlæg:
8947/160
Nu er det jo ikke sikkert din ven har haft styr på at skifte kølepasta på kortet, og måske er det slet ikke samlet korrekt. Jeg ville starte forfra sammen med en der har 100% styr på den slags. Hvis kortet bliver samlet med for meget pasta kan det nemlig heller ikke komme af med varmen, så isolerer det nemlig istedet. Så forfra med go pasta og sammen med en pro. 😉

Dolph

Superbruger
Tilføjet:
24-06-2010 00:44:36
Svar/Indlæg:
655/39
Kortet er jo fuldstændig ødelagt kan man jo tydeligt høre efter de beskrivelser han hentyder til. Tror sku ikke det hjælper særligt meget, hvis der bare bliver skiftet pasta på det kort der. :no:

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Dolph xD d. 24-06-2010 00:45:20.

Belial

Superbruger
Tilføjet:
24-06-2010 01:03:12
Svar/Indlæg:
30/5
Har faktisk fået installeret en ældre driver, og det har fået kortet til at køre mere stabilt, den fryser ikke så meget, har ikke fået blue error screen eller sort skærm endnu, men det yder stadig ikke på nogen måde som det skulle, og er stadig ret langsomt. Temperaturen i windows er stadig omkring 90 grader når jeg ikke har gulv blæseren tændt, men omkring de 60 grader når den er tændt, og 80-90 grader når jeg "belaster" det.

Er ikke sikker på jeg nogensinde får det til at køre optimalt, men har tænkt at afprøve lidt flere drivers (inklusiv drivers til motherboard osv.) og se hvordan det hjælper.

Har også opdateret min profil med mine system oplysninger og et par 3Dmark scores, ved ikke om der er nogen der kan se på dem evt hvad der er galt eller hvor problemet kan ligge.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Belial d. 24-06-2010 01:04:32.

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
24-06-2010 08:05:11
Svar/Indlæg:
8947/160
Jeg er sikker på at kortet kommer til at yde det det skal hvis du får styr på varmen. Når det yder dårligt er det ret sikkert fordi det throttler, altså går ned i hastighed for at beskytte sig selv. 😉