NAS er, for mig, lig med:
- et sted at gemme backup. Ikke kun af mine data, men eks. også min kæreste.
- et arbejdslager. Hastigheden er fin nok til mit behov. Til mit 1080p video, har jeg en ekstern WD.
- en nem måde at sikre mine data, hvis min PS3, laptop eller stationær skulle gå ned.
Overordnet set, så handler det bare om, at mine data er tilgængelige, uanset hvilken computer jeg sidder ved. Både derhjemme, men også når jeg er "ude".
Havde jeg en stationær, så var mit behov muligvis et andet - men det ændrer ikke på, som #20 er inde på, at man skal have prøvet de fordele der er ved at have ens dokumenter liggende centralt.
Jeg tager også back-up af mine data på NAS'en. Mine billeder og mit video er lagret på en harddisk, som ligger hos mine forældre - i tilfælde af indbrud/brand. Musikken ligger mestendels som download eller CD'er, ditto hos mine forældre.
Generelt, så er det også bare lækkert at have en masse lagerplads, på netværket, tilgængelig, som ikke kræver alskens ekstra hardware der skal tilsluttes via USB, FireWire, e-Sata og jeg ved snart ikke hvad 🙂
Mit setup er som følger:
Laptop:
320 GB, USB2.0 - TimeMachine (genial funktion).
1 TB, FW800 - arbejdslager til film og billeder.
1 TB (RAID1), Gb LAN/W-LAN - arbejdslage og backup.
Desuden, så kan jeg streame til min PS3, via NAS'en.
... alle der har skulle lege "nu sidder vi i tre timer og hører om min fede ferie til Tønder"-slideshow, ved hvad jeg snakker om, når slideshow bare er SÅ meget federe på TV'et 🙂