Jeg har svært ved at se hvor der er noget dokumentation for noget som helst andet end at meget gammel (15 år gammel) VR teknologi kunne fremprovokere "Cybersickness". Og det eneste der konkluderes, om synsproblemer, i det eneste reelt videnskabelige (15 år gamle) dokument der refereres til i den originale artikel, kan opsummeres til følgende:
However, whether the changes are long term or whether there can be dual
adaptation to both the real and virtual environments has not been established [Rushton & Riddell 1999].
While the observed changes associated with VE
exposure have usually been short-lived, it should be noted that the actual time spent
immersed in the VE was short (often only 10 to 20 minutes). Whether longer exposure
times produce greater or longer-lasting changes is still unknown.
Some researchers have assumed that all problems of visual stress may be avoided by use of a well-designed and suitably calibrated biocular display. While a biocular
display still gives mismatched cues for accommodation and vergence, the bias remains constant [Mon-Williams & Wann 1998]. However, there is still disagreement in the literature over the possible effects of biocular displays [Rushton & Riddell 1999]. Some factors that have been shown to cause greater oculomotor changes are inappropriate vertical gaze angle [Mon-Williams, Plooy, Burgess-Limerick, & Wann 1998], carrying out a prolonged object handling task in a VE [Kawara, Ohmi, & Yoshizawa 1996], and visually tracking an object oscillating from virtual infinity to near [Mon-Williams & Wann 1998].
At present the after effects of greatest concern are those of postural instability and disorientation. (og altså ikke de synsrelaterede)
Og deres hovedkilde er åbenbart et studie i natsynskikkerter som de formoder de kan bruge fordi deres rapport omhandler VR goggles, og altså ikke 3D biografer eller 3D TV eller lign.
Jeg må nok sige at jeg også stiller mig ret skeptisk over for den sensationalistiske tone i den originale artikel, og dens IMHO meget forhastede konklusioner, på meget tyndt basis. Der er selvfølgelig al mulig god grund til at være på vagt over for hvilke negative effekter ny teknologi kan have, men denne artikel bliver ikke det afgørende søm i 3D film/tv'ets kiste for mig.