"EU går i flash'et på iPhone"

Hyggehjørnet d.  12. juli. 2010, skrevet af NoNig
Vist: 1423 gange.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2010 09:08:08
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all

http://mediamac.comon.dk/index...

Det er sgu da latterligt. Både hvad angår flash, men skam også iTunes.

Folk er jo for helvede ikke tvunget, med armen på ryggen og en pistol i nakken, til en købe en iPod/iPhone/iPad. Der findes jo, siger mange Apple-hadere (især) en masse alternativer, som ikke alene er bedre men også billigere end æblerne.

Hva' fanden sker der?!

Er det ikke en producents forbehold, at man gerne vil holde sine linjer rene. Ellers kan kunden jo altid vælge et tilsvarende produkt fra en anden?

Hvis det er noget EU får igennem, og jeg har ikke den vilde forstand på jura, så kunne jeg godt tænke mig at behandle scenarier:

1: Hvorfor skal PS3 spil koste så meget, og hvorfor kan jeg kun spille dem på min PS3 og ikke min computer?

2: Hvorfor kan min PS3 ikke gå på Xbox live?

Det er sgu da mega-ringe, og mit liv er ødelagt, før jeg får svar på disse spørgsmål.

Hold kæft det er sgu da til grin 😐
espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2010 09:19:26
Svar/Indlæg:
2175/186
Personligt er jeg indstillet positivt overfor EU generelt. Men de mange monopol sager med Microsoft og nu Apple synes jeg ikke er positive. Synes som sådan at det er fint man griber ind for monopoler, men reglerne synes jeg skulle gælde for alle eller næsten alle. Hvis MS ikke må bundle IE, så må Apple heller ikke bundle Safari. Hvis vi antog at MS var "gode" og Apple "onde" så ville det for mig meningsløst at styrke Apple og trække MS produkter ned. Hvem der er "god" og "ond" må være op til den enkelte. Jeg understreger bare at man KAN trække gode produkter ned og dårlige op.

Mht. Apple, så ejer jeg både en MacBook Pro og iPhone men har sat mig for hovedet at jeg ikke gider at købe flere af deres produkter i fremtiden. Pga. de mange sager og senest deres restriktive developer agreement som virkelig har sat mit pis i kog. Men EU behøver ikke blande sig. Jeg skal nok lade vær med at købe deres produkter helt automatisk :) Om jeg så holder det er en anden sag - de laver for fede produkter til at man kan lade vær ;)

For at gøre det klart, så er der nogle anti-monopol sager jeg kan se meningen i og andre der er fuldstændig meningsløse. EU's påstand over at iPhone er tæt på monopol er vidst også bongus da Android virkelig ser ud til at erobre markedsandele.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af espeholt_jr d. 12-07-2010 09:21:02.

N/A

Enthusiast
Tilføjet:
12-07-2010 10:16:43
Svar/Indlæg:
221/2
Med fare for at træde en ægte fan-boi over tæerne...

Der står følgende i dit link:
"forbyde producenter at låse forbrugerne til et bestemt produkt eller at udelukke særlige tjenester"

Fra et forbrugernæssigt synspunkt har jeg virkeligt MEGET svært ved at se hvordan det ikke bliver en KÆMPE fordel hvis EU får lavet en sådan lovgivning.

Det er jo 100% klart for enhver at apple ikke udelukker adobe fra at lave en flash player til deres produkter for at "holde deres linjer rene" (WTF skal det i det hele taget forestille at betyde!?) men fordi de vil undgå at adobe kan konkurrere med dem/lancere deres eget inferiøre produkt uden at skulle bekymre sig om konkurrenter.

Og det samme gælder selvfølgelig for iTunes.

Ethvert tiltag der gør at man kunstigt (altså ikke i kraft af dets egne kvaliteter/reelle markedsværdi) kan holde et produkt oppe er per definition konkurrenceforvridende.
Andre steder findes der også allerede fin lovgivning for at sikre forbrugerne på netop dette område, se f.eks. U.S.A. (hvor retssystemet så desværre gør det umuligt for nogen at gøre brug af lovgivningen): http://en.wikipedia.org/wiki/T...

Og ud over at du synes det er synd for stakkels apple, vil jeg meget gerne have hvis du kan forklare for mig hvordan ovenstående mulige lovgivning ville skade forbrugeren...?

Eller du kan måske forklare hvordan dine "eksempler" på andre ting der skulle med hvis dette blev lovgivning, skader forbrugeren?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2010 10:35:45
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #2

Jeg har svært ved at se, hvordan nogen får trukket noget ned over hovedet, fra Apples side af.

Jeg køber jo heller ikke en Honda Shadow og ærgrer mig gul og blå over, at jeg ikke kan få en fed Harley-motor på den, vel?

Hvis din uforstående kommentarer kommer sig af en formodet fanboisme er jeg nødt til at skuffe dig.

Jeg fatter bare ikke, hvorfor man så ikke går efter alle andre producenter, som udelukker visse teknologier eller holder dem for sig selv. Så har vi jo for alvor et åbent marked.

Patent og rettigheder, hvad er det?

Man er jo, som vi alle ved, tvunget til at købe Apples produkter. Sådan har det alle dage været.

Eller no'ed.

N/A

Enthusiast
Tilføjet:
12-07-2010 10:56:29
Svar/Indlæg:
221/2
Godt at se at du replicerer på hvad jeg skriver, og ikke bare kører rundt i dine egne formodninger...

"Jeg fatter bare ikke, hvorfor man så ikke går efter alle andre producenter, som udelukker visse teknologier eller holder dem for sig selv. Så har vi jo for alvor et åbent marked."

Står der nogen steder i din citerede artikel at det ikke er lige præcis det man vil fra EUs side?

Jeg tror man skal have stirret sig ret blind (på den sensationalistiske overskrift) for at læse den artikel som om at det drejer sig om apple/iphone... eller selvfølgelig, være en fanboi der føler at nogen angriber ens gud 😛

Det drejer sig så vidt jeg kan læse om forbedret fordbrugerlovgivning inden for EU, og du synes det er noget værre noget fordi det muligvis kan "gå ud over" apple.

Med hensyn til dine repetitioner i #3:

"Jeg har svært ved at se, hvordan nogen får trukket noget ned over hovedet, fra Apples side af." du SKAL bruge iTunes sammen med apples produkter/Du kan ikke køre alt muligt andet på deres produkter (bl.a. flash).

Her vil jeg så også lige benytte lejligheden til at citere fra ovenfor linkede wiki artikkel (som jeg vil tillade mig at tvivle på du har læst).

"The basic idea is that consumers are harmed by being forced to buy an undesired good (the tied good) in order to purchase a good they actually want (the tying good), and so would prefer that the goods be sold separately. The company doing this bundling may have a significantly large market share so that it may impose the tie on consumers, despite the forces of market competition. The tie may also harm other companies in the market for the tied good, or who sell only single components."

Kan du så forstå hvorfor apples business metoder ikke er de bedste for forbrugerne!?

Og er dit argument virkelig: "Der er også andre der gør det, som måske endda skader os som forbrugere, endnu mere, så derfor skal vi da lade dem gøre det"?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2010 11:18:53
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #4

"Kan du så forstå hvorfor apples business metoder ikke er de bedste for forbrugerne!?"

Jeg er nok, endnu en gang, nødt til at skuffe dig. Nej. Jeg kan ikke se det.

Hvis man ikke vil være en del af det onde imperium, kan man jo købe en af de millionvis af lign. produkter, der ikke kræver iTunes, Windows MediaPlayer eller WinAmp for at fungerer. Det rager mig en høstblomst.

Jeg forstår ikke, hvorfor det ikke er en producents (og i regelen også forbrugers) ret at indgå en aftale om, at når man køber dette produkt - skal man helst benytte denne software.

Det er da også pisseirriterende, at jeg skal bruge CCC når jeg har et ATi grafikkort, når nu Forceware er skruet så meget bedre sammen. Faktisk, så burde nVidia tvinges til, at gøre Forceware tilgængelig til ATi-folket.

Hvis man er så glad for ATi grafikkort, men pissed over softwaren der er nødvendig for at gøre brug af dem, står det jo en frit for at vælge en anden producent?

Apples markedsandel er under 10 %, hvis ikke 5 %, af det samlede EU når vi snakker computere.

Hvordan kan det være en trussel? Hvordan kan en markedsandel, på 5 %, være et monopol?

De er nok en pæn del højere, men det er for et marked de selv har skabt og været med til at formulere. Det ville ikke overraske mig, hvis deres markedsandele, samlet set, på alt hvad der hedder "bærbar musik", "håndholdt spillekonsol" o.lign. er ret høj.

Men igen.

Folk kan jo bare købe Nokia, Samsung, HTC. Der er er en masse producenter at vælge fra.

Det er ikke som med Microsoft's Windows, hvor du har et begrænset udvalg af brugbar operativsoftware, hvis du ikke vil kører med de store onde røde.

"Jeg tror man skal have stirret sig ret blind (på den sensationalistiske overskrift) for at læse den artikel som om at det drejer sig om apple/iphone... eller selvfølgelig, være en fanboi der føler at nogen angriber ens gud 😛

Det drejer sig så vidt jeg kan læse om forbedret fordbrugerlovgivning inden for EU, og du synes det er noget værre noget fordi det muligvis kan "gå ud over" apple. "
"

aHA?! 😎

N/A

Enthusiast
Tilføjet:
12-07-2010 12:02:23
Svar/Indlæg:
221/2

"Jeg forstår ikke, hvorfor det ikke er en producents (og i regelen også forbrugers) ret at indgå en aftale om, at når man køber dette produkt - skal man helst benytte denne software."

Hvorfor? Fordi det skader forbrugeren!

"Det er da også pisseirriterende, at jeg skal bruge CCC når jeg har et ATi grafikkort, når nu Forceware er skruet så meget bedre sammen."

Vil det sige at det er ulovligt for andre at lave drivere til ATI grafikkort?
Er du bedre stillet som forbruger hvis det er, eller hvis det ikke er?

"Faktisk, så burde nVidia tvinges til, at gøre Forceware tilgængelig til ATi-folket."
Ja, for det er jo det samme... Fordi det EU vil er at tvinge andre til at lave software der kan bruges sammen med iPhone... nårh nej...

Problemet er stadigvæk ikke iPhone, iPad, eller iPod! Problemet er iTunes og flash.

Apple benytter sig af iGudeprodukt til at pushe deres lorte elendige iTunes, og formentlig også snart til at prøve at begrave flash (som ikke er lykkedes for M$ endnu med silverlight).

Det er DET der er problemet! Det er det der stiller os som forbrugere dårligere. Det er det der kaldes "tying" i handelsverdenen, igen fra wikien som du nok stadig ikke har læst:

One effect of tying can be that low quality products(i dette tilfælde iTunes) achieve a higher market share(over 0% i dette tilfælde, for hvem faen ville installere iTunes hvis de ikke var tvunget til det?) than would otherwise be the case.

Lidt mere for at du kan forstå hvad jeg mener når jeg snakker om hvad der er godt for forbrugeren (lavere priser, bedre produkter), og hvad der er dårligt for forbrugeren (højere priser, dårligere produkter)

Tying may also be used with or in place of patents or copyrights to help protect entry into a market, discouraging innovation.

"Folk kan jo bare købe Nokia, Samsung, HTC. Der er er en masse producenter at vælge fra." Ja, men så får de jo ikke en iPhone... Desuden behøver man jo ikke at vide alt dette før man køber en iPhone, det er for mange fælden der klapper efter de har taget en bid af osten.

"Det er ikke som med Microsoft's Windows, hvor du har et begrænset udvalg af brugbar operativsoftware, hvis du ikke vil kører med de store onde røde."
Ehm, hvorfor er det så ikke det???

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2010 12:26:54
Svar/Indlæg:
4018/217
#3 Patent og rettigheder er noget som apple slet ikke ved noget om. De laver en fed telefon som bliver en af de mest sælgende telefoner på markedet. De glemmer bare lige at bla antennen er et design nokia har patent på, og derfor kommer nokia og vil have deres penge. Apple siger nej i kan rende os et vist sted og derfor kommer der nu en stor retsag.
Det er ingen gang mange penge pr. telefon vi snakker om her, imellem en og to kroner.

Sjovt nok kommer den nye iphone med en antenne der er udviklet af apple selv. Jeg vil vædde med at det er for at slippe for at betale noget som helst til nokia.

Benjih

Superbruger
Tilføjet:
12-07-2010 12:33:58
Svar/Indlæg:
639/57
#7 og hvor heldige er det lige de var med deres "egen" antenne 🤣 🤣

Kasseren

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2010 12:49:47
Svar/Indlæg:
1814/48
Jeg vil da lige bidrage med et link til historien der startede det hele http://www.dailytech.com/Pendi... (kilden til mediamacs kilde), da denne faktisk gør et bedre stykke arbejde med at forklare hvad det er at EU har gang i.

Den Digital Agenda, der er bag forslaget, har også mange andre spændende punkter som kan læses om på deres hjemmeside http://ec.europa.eu/informatio... eller deres præsentation af dem selv http://download.mpo.cz/get/417... (PDF fil)

andersbm

Overclocker
Tilføjet:
12-07-2010 12:57:49
Svar/Indlæg:
51/22
Med den hetz og alle de slag microsoft har fået af EU for at agere som monopol indehavere er det vel for retfærdighedens skyld vel også rimeligt at apple tager sin tørn.
Hvorfor skal der f.eks. ikke være frit browser valg på apples produkter når nu de fleste browsere kan køre derpå`?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2010 13:14:44
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #6

Igen. Folk kan jo bare lade være med at købe ting de ikke bryder sig om, af den ene eller den anden grund. En kage, lavet af lort, med glasur på toppen, er stadigvæk en ret dårlig kage. Selvom man er glad for glasur. Så kan man jo bare købe en snegl eller minipizza.

Folk er ikke tvunget til at købe Apples produkter - og tak for det.

Nu synes jeg, tilfældigvis, at iTunes er et ret lækkert program. Det er simpelt og hurtigt og kan det jeg skal bruge det til. Hvis man samtidig kunne rippe sine film og have dem i samme database/mappe, ville min lykke være gjort. Men det er en anden sag.

Hvis det er betingelsen om, at man skal bruge iTunes, for at kunne bruge en iPod, iPhone eller iPad, så kan jeg godt følge dig. Det er lidt irriterende at skulle låse sit produkt op inden man kan bruge det. En filosofi jeg selv er stor modstander af. Men eftersom jeg er tilhænger af programmet (og alle andre programmer som iTunes, der er lette og nemme), gør det mig ikke det store - men jeg kan sagtens forstå folks irritation.

MEN!!!

Det er jo ikke fordi, at du køber et iP-et-eller-andet, og er voldsomt overrasket over:
a) Producenten.
b) Betingelserne.

Idéen om, at man skal kunne gøre med sit indkøbte hardware/grej, som man har lyst til, er jeg også tilhænger af. Men eftersom jeg ikke har teknisk viden til at skrive applikationer, udvikle temaer, etc. så er jeg, igen - røvligeglad.

Faktisk, så tror jeg, at 95 % af dem der køber Apples produkter (håndholdt eller ej) er røvligeglade. Størstedelen af dem, vil bare gerne have en bid af (æble)kagen [sorry, kunne ikke dy mig 😳] og køber en plastik MacBook, den billigste iPod touch, osv.

Samtidig tror jeg også, at det er hér man skal finde den største base af den brok der ligeledes findes omkring Apples lukkede filosofier. Nemlig dem der ser det som et legetøj.

Men, lad mig formulere det således:

Hvis jeg gerne vil have et produkt til at se mine lagrede film på mit TV, kunne jeg eks. købe en AppleTV eller WD TV Live HD Supah Dupah MegaNice NMT gadget.

AppleTV-tingesten er ret begrænset. Men klart den (synes nogle vel) med den bedste brugerflade og design. Omvendt, så ligner WD TV (det er altså bare et eksempel, ikke for at pisse alle de glade WD-ejere af) noget med tømmermænd. Men, til gengæld kan den afspille alt!

Så det er jo et kompromis man indgår, som med så mange andre ting.

Mit problem er ikke så meget at det er Apple det går ud over. Jeg er, modsat hvad mange nok tror, ikke Apple fanboi. Jeg er bare glad for mine Apple-produkter (MacBook Pro, som jeg købte meget billigt, og en iPod touch 32 GB), hvilket jeg ikke skammer mig en skid over.

Samtidig, så er jeg også glad for mange af mine andre gadgets som - UTROLIGT NOK - ikke er lavet, produceret, fremstillet, designet, udtænkt eller på nogen som helst anden måde, har noget med Apple at gøre.

Så please. Prøv at skrue ned for "Fanboi! Du er uimodtagelig over for min fornuft. Brænd på bålet, hedning!"-undertone.

Jeg prøver bare at forstå, hvorfor folk har så ondt i røven over Apple, Microsoft osv.

Der var bedre ting EU kunne bruge tid på. Såsom at fjerne kopisikring på DVD-film, sænke priser og afgifter på medier til formidling, fordi alting foregår via P2P osv.

Hvorfor er det, teknologier og design heraf, altid skal tiltrække sig så fucking meget opmærksomhed, når der bare er mere presserende problemer i min (og sikkert vores alles) hverdag, som nemt kunne løses fra EU's side

Jeg kunne godt tænke mig:
- Lavere priser på frugt og grønt.
- Højere priser på cigaretter.
- En prissænkning på 50 % af mine tre yndlingsrødvine.
- Bedre støjfilter i hvad unge teenagetøser lægger ud på nettet. Både billede, lyd og video.
- Alle mennesker skal have kørekort til Internet. Det kunne være SÅ nice.
- Ens vilkår, for motorcyklister og bilister.
- Unge under 25 år, skal have ret til en billig forsikring og tilskud til sikrere biler.

... bare for at nævne et par stykker.

Men nej!

Verden går i står, fordi Apple nægter at lade andre pille ved deres platform, som idioter i millionvis betaler mange penge for at være en del af.

Det er sgu næsten som at høre: "Arh men... Jeg vidste ikke at rygning var skadeligt!"

-> #7

Det er SÅ meget en gråzone, at jeg har meget lidt til overs for den slags. Det er virkeligt usmageligt. Hvis producenterne, udviklerne og forskerne mente at de tjente menneskeheden, både hvad angår medmenneskelighed men også "goder", så ville de fleste fede patenter ikke ligge i en skuffe rundt omkring i Verden.

Desværre er virkeligheden en anden, og Nokia er ikke et hak bedre selv. For mit vedkommende, toppede Nokia med 3310'eren. Måske 6700'eren er fed, men jeg tror ikke at den er lige så holdbar.

-> #8

*fnis* 😀

-> #9

God info.

Som der bliver nævnt, skal man passe på med formuleringer. Det er nok også dér N/A går galt i byen, fordi han ser en fanboi og tror jeg at forsvarer Apple.

Jeg ser heller ikke et reelt problem i, at folk skal kunne bruge andet end iTunes med deres iPod, iPhone eller iPad. Samtidig mener jeg heller ikke, at det skal være Apples ansvar at udlægge en platform, strategi eller teknisk løsning der gør det muligt.

Det er der allerede godt styr på. Apple skal bare sige: "What-ever, do what you want." og så er den skid slået.

-> #10

Du kan da installere samtlige Mac OS X/iPhone OS kompatible browsere du har lyst til?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 12-07-2010 13:17:00.

Fonneren-

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2010 13:20:56
Svar/Indlæg:
2235/138
#11:

"Det er jo ikke fordi, at du køber et iP-et-eller-andet, og er voldsomt overrasket over:
a) Producenten.
b) Betingelserne.
"

Er det nu en hel del som oplever ..... Jeg kender da flere som har fx købt en Ipod Shuffle, pga de syntes det var en smart lille mp3 afspiller .... Men har været irreteret over at opleve man sku have installeret 100 mb software for og overføre en mp3 fil, noget man har kunne uden de sidste 5+ år eller lign.

Så lige det punkt er jeg ikke helt enig i. Det ikke ligefrem pga at de sælgere i Fona eller lign står og siger man er tvunget til og bruge itunes for og smide en sang over og lære det program.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fonneren- d. 12-07-2010 13:22:09.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2010 13:25:36
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #12

Du mener, at folk køber et produkt under falske forudsætninger?

Systemkrav til Mac
* Mac-computer med USB 2.0-port
* Mac OS X v10.4.11 eller en nyere version
* iTunes 9 eller en nyere version

Systemkrav til Windows
* Pc med USB 2.0-port
* Windows Vista eller Windows XP Home eller Professional med Service Pack 3 eller en nyere version
* iTunes 9 eller en nyere version

Nu beskylder jeg ikke dine venner, bekendte eller omgangskreds for at være tanketomme. Men det er da tilladt at tænke selv. De færreste køber jo et spil, uden at tjekke kravene. De færreste køber et TV, uden at tjekke om der er de stik de skal bruge.

Fonneren-

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2010 13:33:52
Svar/Indlæg:
2235/138
#13:

Tror du vil kunne spørge de fleste der står i butik, og finde ud af hvor mange der køber sådan ting, uden og læse de ting du skriver der - Det langt flere end du lyder til og tro ....

Hvorfor sku man tro at det er nødvendigt med software til noget så alm som en mp3 afspiller, når det ikke har været nødvendigt i så mange år ? ....

At man så burde læse det, kan vi godt være enige om.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fonneren- d. 12-07-2010 13:35:10.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2010 13:39:39
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #14

Fordi jeg selv har stået i butik... så har en lille anelse om det. Men folk er forskellige, og det er ikke altid til at se på folk hvad de ved og hvad de ikke ved. "Vi" spurgte, om folk var klar over det med iTunes, eller fik det listet ind i samtalen, så det ikke var en hemmelighed.

Mange kom også igen, og brokkede sig over at skulle bruge iTunes, men fik også spørgsmålet om de ikke var klar over det: "Jow. Men troede at man bare kunne smide dem over, ligesom med de der til kr. 200,- fra Amitech."

Desværre kammerat.

Men de fleste var til at snakke med, og det blev en vane at have iTunes liggende på en computer og bruge 2-3 minutter på at vise folk det mest basale. Rigtigt mange var enormt taknemmelige og gik derfra igen, med deres iPod. Nogle kom sågar tilbage, eller fik det klemt ind senere, at de var meget glade for den service de havde fået, og at iTunes var et nemt program.

Min pointe var sådan set heller ikke så meget det med service osv.

Men folk der bruger kr. 1.400,- på et produkt der kan - stort set - det samme som et til en fjerdel af prisen, uden at tjekke op på det, skal have hovedet undersøgt. Men det er så bare min mening 🙂

genuz

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2010 14:06:18
Svar/Indlæg:
798/19
#0 Så stem Dansk Folkeparti og vær en taber eller flyt til USA i en fart.

Hele EU er baseret på bevægelighed og fri konkurrence. Det er kun naturligt, at de store amerikanske monopoler rammer panden mod muren, når de prøver at tvinge deres aftalevilkår og lignende ned over hovedet på os.

Læs og bliv klogere Applefanboi!

http://www.eu-oplysningen.dk/s...

mvh. EUfanboi.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2010 14:12:01
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #16

Nice. Så fordi jeg ikke går ind for uretfærdighed og er uforstående over for mangel på ligebehandling, skal jeg være en DF-stemmende taber eller flygte.

Derudover, er jeg åbenbart en uintelligent fanboi.

... dit navn "genuz" lever op til forventning 😀

genuz

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2010 14:27:05
Svar/Indlæg:
798/19
#17 Yep, yep og yep.

DF fordi de er de eneste populistiske EU fjendtlige parti.

USA fordi du burde leve der, hvis du faktisk mener det du skriver.

...og Apple fanboi fordi du lyder mere og mere som en, jo mere du prøver at benægte det.

- dit navn NoNig minder mig om en bodega i Valby.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af genuz d. 12-07-2010 14:28:29.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2010 14:28:40
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #18

Sjovt. Tænkte at du måske var debil, fordi du lyder mere og mere som en, jo mere du antyder andre er det.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 12-07-2010 14:28:48.

genuz

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2010 14:34:14
Svar/Indlæg:
798/19
Snart 21000 forumindlæg uden indhold.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2010 14:37:50
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #20

Kasseren

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2010 15:07:23
Svar/Indlæg:
1814/48
Ser ud til at ingen har læst min tidligere posterings links.

DailyTech klargør at reglerne allerede er gældende, både i EU og USA, men at den ændring der er på vej, begge steder, er at rollen dominant på markedet, der er svær at definere, udskiftes med significant på markedet, en påstand der er lettere at påvise.

@10 Det er dette lille ordspil der afgør at Apple kan opføre sig som monopoler, for hvornår er de dominerende?, mens det mod Microsoft kun kræver en klage for at der kan køres en sag, fordi at de er klart dominerende på markedet.

@11 Så er et af dine ønsker også på Digital Agendas liste, da internet kørekortet vel kan sidestilles med målet at gøre alle Europærere i stand til at betjene en computer 😉

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Kasseren d. 12-07-2010 15:08:07.

N/A

Enthusiast
Tilføjet:
12-07-2010 15:35:34
Svar/Indlæg:
221/2
@NoNig

"Verden går i står, fordi Apple nægter at lade andre pille ved deres platform, som idioter i millionvis betaler mange penge for at være en del af"

Jaja, for de laver jo ikke andet hos EU, og du kunne aldrig finde på at gøre et gran sand til en elefant... Og du fandt jo nyheden på forsiden af en general public publikation, og ikke i hjørnet af en eller anden mere eller mindre obskur online only newssite, som ikke engang kan finde ud af at linke ordentligt til deres kilder...

Og da du er så utroligt glad for paralleller (om end nogle mystiske nogen IMHO) så er her en:

Hvis du køber en VW så kunne de så skrive i deres EULA, du må ikke skifte radioen ud, eller bruge andet end vwTunes til at brænde CD'er til den. Ville det være godt for forbrugeren, eller skidt? Jojo, du kan jo bare købe en Lada... god tur. (Nu har VW selvfølgelig ikke samme markedsposition inden for biler som Apple har inden for MP3 afspillende apparater) men....

Jeg kan forstå på dig at du har formodet at fanboi kommentaren i min første og anden post var rettet mod dig, hvis du føler dig truffet, så må du undskylde, kommentaren var ikke rettet mod nogen, men var blot et, åbenbart, kejtet forsøg på afvæbnende humor overfor mulige fanbois.

Under alle omstændigheder, jeg tror jeg er færdig med at diskutere hvorvidt forbrugere bliver bedre stillet med flere rettigheder eller færre, det er sgu en tand for tåbeligt alligevel.

Hvis du mener Apple har al ret til at kræve hvad som helst af dem der køber deres produkter, så fred være med det. Jeg takker alle dem der sørger for at vi ikke står som du ønsker, men til gengæld et sted hvor vi som forbrugere kan forvente ikke at blive røvrendt i EULA'er der fjerner alle vore rettigheder.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2010 15:53:39
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #22

Nu tænkte jeg mere på, at folk skulle lære hvordan internettet fungerer. At der, som i den virkelige Verden, ikke altid er folk som vil det bedste for alle andre. Sådan noget 🙂

-> #23

Det går nok. Jeg tillod nok også mig selv at misforstå det, fordi alt og alle i min omgangskreds kalder mig for Apple fanboi. Men hey! Jeg er bare glad for min MacBook Pro, som jeg er for min iPod touch, mit kamera, mit videokamera og mange andre ting i mit hjem.

Så til en vis grad, ja, så er jeg nok lidt af en fanboi, i den forstand at jeg er ejerglad og advokerer for de ting jeg synes godt om. Til trods for, at jeg ikke selv ejer eller har ejet alt elektronik og mekanik i min livstid 🙂

Jeg forstår også godt din vinkel. Især med VW, er en god parallel. Men igen, hvis man ikke er tilfreds med, at alting partout skal være VW, kan man jo også søge andensteds, selvom producenten ikke nødvendigvis lægger information tilgængelig, som gør en udskiftning, opgradering eller håndtering nemmere.

Du misforstår mig igen. Det er ikke kun på Apples vegne jeg "klager". Der er så mange punkter, hvor man overser små detaljer, der kunne gøre alting nemmere for os andre.

Udvalget for musikafspillere er enormt, men alligevel vil man ikke erkende, at Apple er en niché.

I stedet for, at tvinge Apple til ditten og datten, skulle man lære Buena Vista, at kopisikring er noget Fanden har skabt. Blot endnu en af mine kæpheste. Hvorfor ikke fokusere på dét, i stedet for folk der lader sig snyde/bliver snydt af et shiny produkt.

På samme måde, skulle Samsung vel hænges fra nosserne, for at få alt og alle (eller næsten, alt og alle) til at tro deres fjernsyn leverer det bedste billede.

Man kan aldrig få det bedste, fra alle aspekter. Der er altid noget i opskriften som ikke harmonerer. Åbenbart er det umuligt at lave en perfekt gadget, et perfekt TV eller en perfekt bil.

Standarder er godt, men lad os blive lidt ved Apple og se på hvad de har udrettet. De har måske ikke fundet på alt det gode, men de har været gode til at tage (stjæle?) en god idé og perfektionere og destillere på den, så vi - forbrugeren - får en færdig løsning.

Hvis folks opfattelse af en færdig løsning er, at bruge et program de ønsker, so be it. Det er en smagssag og, som sagt, så er jeg ligeglad.

Verden er ikke et ringere sted, fordi man går ind på en producents præmisser. Så kan man jo bare vælge en anden producent. Dét valg har vi, trods alt, inden for mange gadgets. Men som du pointerer, så har man jo ikke fået en flig af Apples filosofi. Øv, hva'?!

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2010 19:20:32
Svar/Indlæg:
6531/410
Det skulle lige være M$ der gjorde det samme så ville alle i appel lovers bande M$ af ht, selfølgelig skal man kunne afvikle adope lort på en ilort hvis man virkelig vil have det hele til at gå i stå.

Min personlige mening er adobe burde lukkes og flash burde forbydes på nettet, man kan da være sikker på at kommer der fra adobe dur det bare ikke.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af DEVIL_DK d. 12-07-2010 19:23:06.

Hediki

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2010 19:27:39
Svar/Indlæg:
1726/49
heh hvis EU går ind og siger at Apple skal inkludere flash i deres telefoner, så kunne jeg forstille mig at telefonerne ikke vil blive solgt mere i EU. 🤣

men måske det bare er "wishfull thinking " ? 😛

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2010 19:29:24
Svar/Indlæg:
6531/410
det kunne da være dejlig så slipper vi for at høre på alle dem der har en der er i stykker og som ikke er dækket af garentien forde den har fået fugt selv om den kun har været brugt i en ørken.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2010 19:30:36
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #25

Næsten enig. Med undtagelse af Photoshop, Premiere osv. 🙂

-> #26

Så skal du se alle de blege wannabes hoppe op af deres stole 🤣

Simon

Superbruger
Tilføjet:
12-07-2010 23:15:32
Svar/Indlæg:
485/31
Synes det for dumt.

Helt ærligt hvis jeg har skrevet en bog skal du sku ikke have lov til at skrive den om.

Synes bare EU skal holde nallerne ude at hvad folk laver. man påstår jo mennesket er vidende og klogt. så må forbrugeren selv vurdere om han kan leve med at hans Ipod ikke kan se flash ellers som tidligere sagt køb noget andet!

kvist1992

Elitebruger
Tilføjet:
13-07-2010 00:22:32
Svar/Indlæg:
3565/372
#0 Hvad er problemet i at Flash bliver tilgængelig på Apple's produkter?

Flash er kun en god ting, og den ENESTE grund til at jeg ikke vil eje, NOGET som helst der står Apple på.

Bare se Google's Android, det giver IPhones styresystem TÆSK, på næsten alle kanter. Android 2.1 understøtter Flash, og 2.2 får fuld support for det.

Og ITunes, er dog det mest elendige, forpulede, lorte, møg program! Det ændrer alle ens media filer, så de afspilles med ITunes, som std. samt konventere alt ens musik.

...og ja, du ER Fanboy ^^ Den kan du ikke længere løbe fra, men det er også helt iorden, selv er jeg AMD/ATI fanboy, fordi jeg synes de laver noget, der passer mig rigtig godt, og dækker mine behov. 🙂