Asus: Ågergebyr for bundkort-RMA. Lovligt?

Bundkort / CPU d.  13. juli. 2010, skrevet af Just
Vist: 1189 gange.

Just
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-07-2010 09:48:58
Svar/Indlæg:
576/64
I det tilfælde at en forhandler går ned med snuden og man i stedet vil håndtere sin RMA direkte hos Asus, skal man op med den helt store tegnedreng.

Ud over portoen, som vi nok har vendet os til at hæfte for, kræver Asus også et gebyr på 50 euro for at lade dig benytte sig af et givent produkts garanti.

Disse små 400 kr forklares med at Asus betaler forretningerne et beløb til håndtering af RMA og går forretningen konkurs skal Asus have dækket de omkostninger der er ved at behandle sagen.

Kan det virkelig være rigtigt at det skal koste penge at benytte sig af sin garanti? Er det lovligt?
da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
13-07-2010 10:00:41
Svar/Indlæg:
4438/91
Lyder som bondefangeri!
"Vi yder 1000 års garanti på det her produkt. Men hvis det går i stykker koster det en million at indfri den garanti"


bamselinen
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-07-2010 10:26:22
Svar/Indlæg:
2145/218
Jeg tror desværre at de er i deres fulde ret til at gøre som de vil da det er forhandleren der hæfter for reklamations retten på dit produkt og det ved de fleste producenter.


Just
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-07-2010 10:30:05
Svar/Indlæg:
576/64
Jeg ønsker jo netop ikke at benytte min to års reklamationsret, men min treårige garanti?


gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
13-07-2010 10:45:16
Svar/Indlæg:
5679/460
Tjek forbrugerklage nævne eller hvad de nu hedder vis de sælger produkter i Danmark Gælder danske Regler :)


sail
 
Overclocker
Tilføjet:
13-07-2010 10:57:35
Svar/Indlæg:
306/21
Du kan vel ikke rette et krav mod producenten eftersom du har købt dit produkt af en konkursramt forhandler? Eller taler du om en særlige goodwill garanti som asus yder under særlige forudsætninger?


Just
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-07-2010 11:44:43
Svar/Indlæg:
576/64
Sidstnævnte. Jeg er ved køb ikke blevet gjort opmærksom på at det ville koste mig 50 euro at benytte mig af deres lovede 3 års garanti.


Noltus
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-07-2010 11:56:47
Svar/Indlæg:
2211/331
Du er nødt til at rette henvendelse til konkursboet,asus har deres ryg fri da de har betalt forhandleren for at tage sig af rma sager


Kasseren
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-07-2010 12:37:09
Svar/Indlæg:
1814/48
Ifølge http://www.forbrug.dk/Artikler...

Garanti

Hvis du har købt en vare, hvor producenten eller importøren har givet en garanti, vil garantien ikke bortfalde, selvom sælgeren er gået konkurs.

Selvom du ikke længere kan klage til sælgeren, vil du i stedet kunne rette dit krav til garantigiveren. Det, du kan kræve, er dog kun det, der er omfattet af garantien - og kun så længe garantien gælder.

Hvis du har krav, som ikke er dækket af garantien, men som kunne være dækket af købelovens reklamationsret, må du rette dem til konkursboet.

Det er sælgeren, der er ansvarlig for de rettigheder, du har efter købeloven, fx omlevering af varen eller ophævelse af køb, hvis en fejl bliver ved med at opstå. Når sælgeren er gået konkurs, kan du kun prøve at gå til konkursboet med kravet, hvis det ikke er dækket af garantien.


sail
 
Overclocker
Tilføjet:
13-07-2010 13:20:07
Svar/Indlæg:
306/21
så må man jo læse betingelserne gennem for denne "garanti". Det skulle undre om der ikke står noget et eller andet sted vedrørende det gebyr de opkræver.


boyboy
 
Nørd
Tilføjet:
16-07-2010 22:56:05
Svar/Indlæg:
47/6
Asus har fuldt ud ret til det de gør, det er dog også sandt at du skal rette henvendelse til konkursboet for forhandleren for at søge dækning for de gebyrer ASUS retmæssigt opkræver dig, netop næste led i handlen - forbrugeren.

Hvis du vil have dette nærmere beskrevet skal du rette henvendelse til nærmeste forbrugerkontor (ofte på biblioteker) eller ringe til forbrugerrådet.

Det er dog ikke noget jeg tror du kommer let igennem - ihvertfald ikke tidsmæssigt!

😕


#11
Just
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-07-2010 22:13:11
Svar/Indlæg:
576/64
Er i bekendt med andre end Asus der benytter sig af denne åbenbart lovlige, men etisk-problematiske fremgangsmåde ved direkte (forbruger > producent) RMA?


anru2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-07-2010 08:35:46
Svar/Indlæg:
5891/423
Nice, jeg slap med 0kr, for at Asus lavede mit bundkort 😀


#13
Just
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-07-2010 18:27:54
Svar/Indlæg:
576/64
Hvilken dato fik du oprettet din RMA hos Asus?