Korrekturlæser
Tilføjet:
15-07-2010 07:21:29
Svar/Indlæg:
1442/81
Her skal en længere smøre til, men jeg håber at du vil tage tiden at læse den og at jeg er så heldig at have løsningen, som jeg ikke selv kan finde.
System:
650 Watt Sempre PSU 12cm Fan 15db
AMD64 x2 4000+ Processor
Sapphire AM2RD580 Bundkort
4 GB PC6400 Kingston ram
PowerColor Radeon HD 5750 512MB GDDR5
Fejlbeskrivelse:
Computeren blev samlet og fungerede fint med et Sapphire Radeon HD 4850.
Grafikkortet er nu solgt videre.
Fejl 1
Jeg skiftede så gfx'et ud med kortet i ovennævnte systembeskrivelse.
Startede computren op og havde derefter ikke kontakt til skærmen.
Jeg prøvede at skifte fra HDMI-kablet til både DVI og VGA - ingen forskel.
Jeg tilsluttede igen HDMI-kablet og resettede bios via jumper - så kom signalet.
Problem løst.
Fejl 2
Ved ny opstart kom fejlmeldingen "Cmos checksum error,. Press f1 to continue, del to enter setup"
Jeg gik i setup og satte dato, disablede floppy og satte bootrækkefølge.
Trykkede save and exit.
Skærmen blev da sort og ingen genstart af systemet blev sat i værk (det velkendte enkelte bip kom heller ikke).
Efter manuel sluk på powerknappen og tænde igen. Så opstod fejl 1 igen.
Eftersom jeg havde løsningen, resettede jeg blot bios og startede op igen.
Cmos-fejlen kom igen, men denne gange trykkede jeg f1 for at fortsætte.
Computeren startede op med default bios settings og jeg kunne logge på min windows 7 x64.
Drivere til HD 5750 blev installeret og alt kørte/kører fint.
Men hver eneste gang jeg starter/genstarter computeren kommer cmos checksum fejlen og jeg skal trykke f1 for at komme videre.
Løsninger der så yderligere er afprøvet er:
Pille gfx og batteri ud og uden strøm lade computeren stå 15 minutter. For derefter at tilslutte alt, gå i BIOS og sætte tid. Dette giver igen sort skærm ved save and exit.
Jeg skal herefter resette bios for at kunne starte op.
Jeg har også prøvet blot at gå i BIOS uden at lave ændringer og trykke save and exit. Samme fejl opstår. Sort skærm = reset BIOS.
Derudover har jeg prøvet manuelt at sætte samtlige settings i BIOS, som jeg havde kendskab til var korrekte, manuelt istedet for automatisk. Samme fejl igen igen.
Et batteriudskift er ikke prøvet, da jeg lige pt ikke har et liggende. Men sandsynligheden for at batteriet er døende samtidigt, er også påfaldende lille skulle jeg mene.
WHAT TO DO!? Jeg har aldrig være udsat for dette i alle de år jeg har rodet med hardware. Al hjælp er værdsat.