"Cmos checksum error" v. gfx-udskift

Bundkort / CPU d.  15. juli. 2010, skrevet af Ferns
Vist: 1831 gange.

Ferns

Korrekturlæser
Tilføjet:
15-07-2010 07:21:29
Svar/Indlæg:
1442/81
Her skal en længere smøre til, men jeg håber at du vil tage tiden at læse den og at jeg er så heldig at have løsningen, som jeg ikke selv kan finde.

System:

650 Watt Sempre PSU 12cm Fan 15db
AMD64 x2 4000+ Processor
Sapphire AM2RD580 Bundkort
4 GB PC6400 Kingston ram
PowerColor Radeon HD 5750 512MB GDDR5

Fejlbeskrivelse:

Computeren blev samlet og fungerede fint med et Sapphire Radeon HD 4850.
Grafikkortet er nu solgt videre.

Fejl 1
Jeg skiftede så gfx'et ud med kortet i ovennævnte systembeskrivelse.
Startede computren op og havde derefter ikke kontakt til skærmen.
Jeg prøvede at skifte fra HDMI-kablet til både DVI og VGA - ingen forskel.
Jeg tilsluttede igen HDMI-kablet og resettede bios via jumper - så kom signalet.
Problem løst.

Fejl 2
Ved ny opstart kom fejlmeldingen "Cmos checksum error,. Press f1 to continue, del to enter setup"
Jeg gik i setup og satte dato, disablede floppy og satte bootrækkefølge.
Trykkede save and exit.
Skærmen blev da sort og ingen genstart af systemet blev sat i værk (det velkendte enkelte bip kom heller ikke).
Efter manuel sluk på powerknappen og tænde igen. Så opstod fejl 1 igen.
Eftersom jeg havde løsningen, resettede jeg blot bios og startede op igen.
Cmos-fejlen kom igen, men denne gange trykkede jeg f1 for at fortsætte.
Computeren startede op med default bios settings og jeg kunne logge på min windows 7 x64.

Drivere til HD 5750 blev installeret og alt kørte/kører fint.

Men hver eneste gang jeg starter/genstarter computeren kommer cmos checksum fejlen og jeg skal trykke f1 for at komme videre.

Løsninger der så yderligere er afprøvet er:

Pille gfx og batteri ud og uden strøm lade computeren stå 15 minutter. For derefter at tilslutte alt, gå i BIOS og sætte tid. Dette giver igen sort skærm ved save and exit.
Jeg skal herefter resette bios for at kunne starte op.

Jeg har også prøvet blot at gå i BIOS uden at lave ændringer og trykke save and exit. Samme fejl opstår. Sort skærm = reset BIOS.

Derudover har jeg prøvet manuelt at sætte samtlige settings i BIOS, som jeg havde kendskab til var korrekte, manuelt istedet for automatisk. Samme fejl igen igen.

Et batteriudskift er ikke prøvet, da jeg lige pt ikke har et liggende. Men sandsynligheden for at batteriet er døende samtidigt, er også påfaldende lille skulle jeg mene.

WHAT TO DO!? Jeg har aldrig være udsat for dette i alle de år jeg har rodet med hardware. Al hjælp er værdsat.
Hessi

Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2010 09:35:51
Svar/Indlæg:
1972/260
Jeg fik samme fejl (fejl 2) da jeg i sin tid havde et Radeon 9800 Pro. Og den kom nærmest random. Mit problem viste sig at være grafikkortet som ikke fik nok strøm fordi der var en dårlig forbindelse et eller andet sted i strømstikket. Jeg lavede en "tape" løsning og det forsvandt.

Jeg foreslår du prøver disse ting.

Start med at tage ram-klodserne ud så der kun sidder en ram-klods i bundkortet. Sørg for alle dele har alt det strøm det skal bruge, specielt grafikkortet (husk PCI-E strømstikket/-ene). Gå i BIOS og sæt indstillinger for CPU og RAM frekvens til det opgivede, sæt timings på ram til det opgivede og ikke mindst sæt strømmen til CPU og RAM til det opgivede. Husk at låse PCI-E frekvensen til 100 Mhz. og PCI frekvensen til 33 Mhz.

Prøv derefter at se om ikke den vil starte uden problemer. Hvis det køre som det skal så prøv at sætte den anden klods ram i. Hvis det ikke hjælper så gør det samme igen, men i BIOS giver du chipsæt og ram lidt mere strøm (MEGET LIDT AF GANGEN!).

En sidste løsning kunne være at flashe BIOS til en nyere version hvis det er ladsiggørligt.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Hessi d. 15-07-2010 09:37:57.

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
15-07-2010 10:49:37
Svar/Indlæg:
4438/91
Som #1 foreslår, så prøv med så lidt HW i maskinen som muligt. HDD, 1 x RAM, GFX og mobo selvfølgelig. Load optimized defaults i BIOS og / eller fail-safe defaults hvis det andet ikke giver pote.
Nyeste BIOS? http://www.sapphiretech.com/pr...

Ferns

Korrekturlæser
Tilføjet:
15-07-2010 12:00:22
Svar/Indlæg:
1442/81
# 1 og 2

PSU og gfx er begge helt nye dele, så jeg håber ikke på dårlige forbindelser.
Men ja, selvfølgelig, klassikeren med en ramblok af gangen. Den spekulerede jeg slet ikke i. Nogen gange ser man sig blind i forvirringen :) tak for reminderen.

Jeg vidste ikke mhz-setting på pci-e og pci, da jeg var satte BIOS op. Så dette skal klart også prøves.

Optimized og Fail-safe defaults er forresten afprøvet, men igen gav det den sorte skærm efter "save and exit".

Bios-flash har jeg overvejet, men dette ville jeg først gøre når alt andet var afprøvet.
Tak for linket i hvert tilfælde :)

Og tak for jeres input, de var rigtig gode. Jeg vil straks gå igang med at afprøve jeres forslag og giver tilbagemelding med resultatet.

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
15-07-2010 12:03:24
Svar/Indlæg:
4438/91
#3 .. Har du prøvet med den forrige PSU og nyt GFX / gammelt GFX ny PSU?

Ferns

Korrekturlæser
Tilføjet:
15-07-2010 12:07:29
Svar/Indlæg:
1442/81
Det har jeg desværre ikke haft mulighed for, da den forrige PSU er givet væk og jeg ligger ikke inde med andre gfx'er end det nuværende.

Det er typisk når man beslutter sig for at rydde op og komme af med, så er det der man står og skal bruge de tingene.

Men jeg prøver som skrevet, lige de forslag i kom med :)

matt??

Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2010 13:15:56
Svar/Indlæg:
5600/32
Umiddelbart kunne det altså godt lyde som om, at batteriet måske ikke er helt hvad det har været. Prøv at skifte det. Man ved jo aldrig.

Ferns

Korrekturlæser
Tilføjet:
15-07-2010 17:45:05
Svar/Indlæg:
1442/81
Hey gutter :)

Lige en lille update.

- Først tjekkede jeg samtlige kabler for knæk/slid/huller. Intet fejlede noget.
- Dernæst tog jeg alle RAM ud, pånær det i DIMM1 (Det er 4x1gb).
- Frakoblede alt undtagen minimum af hvad der skal være.
- Resettede BIOS, via jumper, for en sikkerhedsskyld.
- Startede maskinen, gik i BIOS og satte frekvenser og alt hvad jeg ellers kender til, som det gerne skulle være.
- save and exit. Fejl 2 igen med den sorte skærm og ingen reboot/bip.

Slukkede skiftede RAM-blokken ud med en anden. Samme resultat som ovenstående.

Slukkede igen. Isatte denne gang et nyindkøbt batteri. Efter forskrifterne om clearing af CMOS, med power-off tid og alt hvad der ellers kan gøres. startede jeg igen op.
Satte frekvenser, tid og div. Men alligevel kom fejlen efter at have trykket save and exit.

Jeg har også prøvet med både fail safe og optimized defaults igen. Men igen "no go".

RAM er igen isat og maskinen virker jo. Trods irritationen.

Er der umidelbart flere muligheder tilbage, andet end at flashe BIOS, hvis jeg vil se om det kan lade sig gøre at blive fri for checksum-error'en?

Edit: Jeg har i tankerne om det evt. kan være PSU'en som er noget billigt skrammel og ikke leverer nok strøm Trods det jo er en 650 Watts og er helt ny. Men jeg har ingen kendskab til spænding og lignende. Dette er hvad PSU'en lover:

Output Voltage Min. load Max. load Load Reg.
+3.3V 0.5A 28.0A ?%
+5V 1.0A 30.0A ?%
+12V1 1.0A 18.0A ?%
+12V2 1.0A 18.0A ?%
+12V3 1.0A 18.0A ?%
+12V4 1.0A 18.0A ?%
-12V 0.0A 0.6A ?0%
+5Vsb 0.0A 3.0A ?%
15 DB

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ferns d. 15-07-2010 18:35:08.

Ferns

Korrekturlæser
Tilføjet:
15-07-2010 22:53:00
Svar/Indlæg:
1442/81
Jeg har nu skrevet til Komplett's support, hvor gfx'et er købt og afventer svar derfra.

Yderligere updates i Cmos-affæren vil blve postet :)

Ferns

Korrekturlæser
Tilføjet:
16-07-2010 12:18:52
Svar/Indlæg:
1442/81
Et hurtigt, velformuleret og præcist svar lød fra Henrik v/ Komplett.dk at

Mit mobo leverer sandsynligvis ikke strøm nok via PCI-ex porten. Da det er bygget over ver. 1.0a og ikke ver. 2.1 som 5xxx serien er bygget til :)

Det var da et svar der gav mening, må man sige. Eftersom alt er blevet tjekket i hoved og r** og systemet virkede fint med 4850'eren.

Så nu skal der findes et nyt mobo, der kan bruge mine RAM og processor. Så det ikke bliver alt for kostelig en affære. Hvis nogen ligger inde med et til evt. bytte med mit + lidt mønt oveni, så skriv endelig en pm :)

Hessi

Elitebruger
Tilføjet:
16-07-2010 13:09:31
Svar/Indlæg:
1972/260
#9 - Det er muligt men sandsynligheden for det er meget lille. Jeg har nemlig selv et bundkort med PCI-E 1.0 og et grafikkort med PCI-E 2.0 og overvejede selv om det kunne give problemer, men det gjorde det ikke (ASUS intel bundkort og XFX nvidia grafikkort).

Prøv som en allersidste løsning at flytte den ene ram-klods ind til du finder en DIMM-sokkel som virker. Prøv det med alle klodser enkeltvis.

En BIOS flash kunne meget vel fikse problemet hvis det er som der bliver svaret i mailen. Det er ikke så risikabelt som man tror, så længe man gør præcis som der står. Jeg har flashet utallige gange frem og tilbage uden at ødelægge noget. 🙂

held og lykke med det. 🙂

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
16-07-2010 13:15:15
Svar/Indlæg:
4438/91
Som Hessi påpeger så flash før du gør noget andet.

Ferns

Korrekturlæser
Tilføjet:
16-07-2010 15:30:40
Svar/Indlæg:
1442/81
Takker i to :) jeg vil give det en chance med flashen så.
Jeg husker bare at der i sin tid (10 år tilbage+ ), var det noget hulens
makværk med det flash og jeg har da også med succes, gjort det nogle få gange før.

Så ja... jeg giver forhåbentlig lyd om snart med om en succesful flash :)

Ferns

Korrekturlæser
Tilføjet:
20-07-2010 18:49:33
Svar/Indlæg:
1442/81
Så lykkedes det endelig idag at opspore en 3½" floppy. Jeg kunne jo af gode grunde ikke boote fra en usb-pen, da BIOS ikke ville gemme nogen settings.

Jeg fik lavet min systemdisk.
Smidt awdflash med tilhørende .bin på den.
Rebootet og med smil på læberne over den gamle velkendte knurren fra diskettedrevet, kom jeg ind i DOS-prompten og skrev følgende:

awdflash a0405iag.bin /cc/cd/cp/py/R

flashen startede og uden problemer kørte den fint igennem processen.

Computeren genstartede og jeg gik i BIOS.
Loadede optimized defaults + save and exit.

Desværre gav det ikke pote og jeg skal stadig trykke F1 efter checksum error'en-

Heldigvis kører maskinen jo da som den skal, efter denne torn i øjet. Så indtil jeg lige støver et am2/am3 bræt op, så må den forblive som den er.

Sådan et bræt er heldigvis ikke det det dyreste eller sværeste i verden at finde :)

Men,i hvert tilfælde, tak til jer begge for jeres rigtig gode input og hjælpsommelighed. Jeg er sikker på der vil være andre i fremtiden, der også kan gøre brug af denne tråd :)

Go' sommer!

\\Ferns

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
24-07-2010 15:53:26
Svar/Indlæg:
4982/47
kan være værd at tjeckke om det er problemer med 5750 og det mobo... (kan oftes kun ses pga der kommer bios updates til det)

eller kan det klart betale sig at prøve med et andet Bios batteri... en ting som sjælent går medmindre man stiller PC´en væk i længere tid, men dog er der self også bios batterier som er over deres levetid eller defekte/ af dårlig kvalitet

prøv at udskift det eller mål spændingen på det (alt under 2.8V vil gøre at bios aka CMOS ikke kan "huske" ordenligt og laver derfor rimlig nasty fejl)