skærm erfaringer søges: Samsung F2380

Diverse d.  17. juli. 2010, skrevet af Rafcio
Vist: 360 gange.

Rafcio

Elitebruger
Tilføjet:
17-07-2010 22:21:01
Svar/Indlæg:
445/32
Samsung 23" TFT F2380 hedder skærmen, synes at der er blandede meninger om den i de par tests jeg har læst, er der nogen der kender sådan en fætter eller en der har sådan en? Jeg spiller lidt en gang imellem CoDMW2, GTAIV, Grid, Burnout Paradise, Operation Flashpoint og lign. spil, så det er ikke kun "hurtige" spil, kunne den gå an med de 8ms ?
Rafcio

Elitebruger
Tilføjet:
18-07-2010 08:39:16
Svar/Indlæg:
445/32
ingen der kender til sådan en?

red_martians

Moderator
Tilføjet:
18-07-2010 09:22:48
Svar/Indlæg:
7881/1165
Jeg har en.. er ret glad for den... men den black-crunsher en del. ☹ (et problem der er kendetegnet ved denne type skærme)
Farvebalancen er god, og den laver virkelig en DYB sort. Betragtningsvinklerne er også okay. Jeg købte den pga. at der var højdejustering, god sort, og at jeg tidligere har haft gode erfaringer med samsungs computerskærme. Derudover fantes der på det tidspunkt jeg købte den ikke en IPS-fullHD til rimelige penge. Det gør der nu, så jeg ville personligt nok have købt en dell 2311 idag. 🙂

Hvad angår responstid er der meget forskel på hvordan skærmene reagere. VA-skærme som samsungen, er ret gode til sort-hvid-grå skift, men halter gevaldigt med farveskift. Oftest er de op mod 50ms i nogle situationer. Og det kan ses, hvis man ved hvad man skal kigge efter. Men som nævnt er det kun nogle steder og i visse farveovergange osv. at problemet opstår. Man kan sagtens spille på skærmen, men andre skærmtyper vil give dig en bedre oplevelse. VA-skærme vælges pga. høj farvegengivelse(ægte 8bit), sortniveau og okay betragtningsvinkler. De er faktisk ved at være en sjældenhed i computerskærmsammenhæng, men findes tilgengæld i hovedparten af LCD/LED fjernsyn. De er hovedsageligt en god allround kontorskærm, der er god uden at være perfekt over hele linien.

TN-skærme skærme har faktisk mange af de samme problemer som VA-skærme. Det er dem man som ofte ser i computerskærme. men da de ofte er 2-4gange hurtigere er responstidsproblemerne ofte minimeret tilsvarende. De har endnu dårligere betragtningsvinkler, meget dårligere sort, kun 6bit farvegengivelse og er noget billigere at producere.

IPS-skærmene er ofte det ultimative skærm. De er hurtige også selvom responstidstallet er højt, er det over hele linien. ingen problemer med visse farveovergange osv, så de virker ofte hurtigere end TN selvom tallet ofte er op til 5gange højere. Perfekte betragtningsvinkler og uden black-crunsh-tendensen, 8bit farver og samme farvenøjagtighed som VA-skærmene, dog halter de lidt på sortsiden, hvor de ikke er meget bedre end TN. Jeg ved at Dell, HP og LG har IPS-skærme. Samsung satser på VA-skærmene i stedet. De er perfekte til gaming såvel til grafisk design.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af red_martians d. 18-07-2010 09:26:10.

Rafcio

Elitebruger
Tilføjet:
18-07-2010 09:42:45
Svar/Indlæg:
445/32
det var en dejlig og udførlig gennemgang red_martians, sagen er, at jeg kan bytte min Samsung 2232BW til overnævnte, da jeg godt vil ha en hd skærm og beholde muligheden for at game en gang imellem, og siden det ikke skal koste mig noget, såå

red_martians

Moderator
Tilføjet:
19-07-2010 20:47:10
Svar/Indlæg:
7881/1165
2232'eren er en TN-skærm, så jeg vil umiddelbart mene at det er en bedre gamerskærm, men på praktisktaget alle andre punkter slår 2380'eren den. 🙂 2380'eren er en lettere neddroslet grafikerskærm, og er den skærmtype man finder i hpovedparte af LCD-fjernsyn. Samsung, Acer og Sharp producerer praktisktaget ikke andet jo mindre det er under 32"(så er det TN) og panalerne når vidt omkring og bl.a. phillips, B&O, sony og de fleste mindre producenter benytter sig af billedepanaler fra disse tre. Så har du en større samsung/sony-fjernsyn derhjemme kan du jo bedømme om du kan leve med den små specielle særheder. 🙂