Problemerne, i enhver religion, er ekstremister, der fortolker og fordrejer religionen.
Hvis man giver sig tiden til det, er der faktisk overraskende mange ligheder mellem Islam og Kristendommen (både katolicismen og protestantismen).
Det jeg ser som et af de store problemer med Islam er, at koranen ofte bliver fortolket i en retning, der går langt ud over det skrevne ord. Dette udnyttes efterfølgende af ekstremister til at bruge religion til at finde en samlet fjende "den store satan".
Lig venligst mærke til, at jeg ikke stiller kristendommen som fjenden. I dette tilfælde er der snarere tale om kapitalismen.
En stor del af hele situationen, bunder i dårlige kår i ekstremisternes hjemlande. Der er problemer med økonomi, diktatur/regering/styreformen, udvikling etc. Tilsammen giver dette en anspændt stemning, som gode retorikere udnytter. "Det er den store djævels skyld"... derefter følger fortolkninger af koranen, som i nogle tilfælde faktisk er i direkte modstrid med det skrevne ord...
Er islamisterne så onde??
Nej. Ikke mere end tyskerne var under 2. verdenskrig, hvor en fantastisk retoriker, på baggrund af et lands armod, arbejdsløshed, manglende industrielle udvikling etc. samlede et helt folk og gik i krig.
Ikke mere end de europæiske korsriddere der da, især de franske og engelske, statskasser var tomme brugte religionen som "undskyldning" for at hærge og plyndre de arabiske lande.
Det er muligt, at vi idag påstår at kristendommen er kommet videre, men jeg tillader mig at tvivle. Vi finder stadig undskyldninger for at gå i krig. Vi bruger bare ikke kristendommen som undskyldning. Vi bruger i stedet de nye religioner "demokrati" og "frihed" og "forsvar mod masseødelæggelsesvåben" ... bare fordi vi kalder det noget andet, er vi så bedre??
En sjov notits er, at det amerikanerne gør idag i mellemøsten, reelt ikke er ret meget anderledes, end det de gjorde ved de oprindelige indbyggere i USA. De benytter sig af det de dengang kaldte "Manifest Destiny". En gudsgivet ret og pligt for amerikanerne til at oplyse og omvende alle andre til "the american way of life"..
To awoid flamebait: Jeg er tager i ovenstående ikke stilling til rigtige, eller forkerte religioner. Jeg forsøger ikke at trække andre paraleller mellem forskellige situationer i historien, end at verdslige tilstande har presset folk til at foretage handlinger, ledet af karismatiske mennesker, der tror på en sag, der reelt bunder i desperation.
History repeats itself, det er bare ikke altid de samme der har hovedrollerne..
edit: det blev lidt længere end planlagt. Jeg må hellere tage forbehold for stavefejl!! :P
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af lp_larsen d. 20-07-2010 13:36:46.