Netværk - Via el-nettet

Diverse d.  26. juli. 2010, skrevet af Jet
Vist: 1878 gange.

Jet

Elitebruger
Tilføjet:
26-07-2010 23:48:35
Svar/Indlæg:
129/16
Hej alle

Jeg vil lige høre jer ad, om der er nogen af jer som har prøvet at bruge en netværksadapter der gør man kan bruge el-netværket i sin lejlighed til internet.

Evt hvis i kender til disse 2 adapter og afprøvet dem, må i gerne lige skrive et par ord omkring det:

Netgear: http://www.edbpriser.dk/Produc... / http://linkweb.dk/netgear
Eller fra D-link: http://linkweb.dk/d-link

Grunden til at jeg spørger, er fordi vi er 4 personer + en central server der bruges til fjensynet bla, skal kunne komme på nettet/intern netværk, og da det er besværligt at ligge kabler rundt i lejlligheden så vi dette som en mulig løsning. Trådløs er ikke en mulighed, da vi alle spiller online spil, og der er for mange vægge det sal gå igennem.

Så hvis det er noget i har kendskab til eller afprøvet det, så må i meget gerne lige skrive et par ord omkring det, og hvilken producent i har brugt.

På forhånd mange tak for hjælpen.

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
27-07-2010 01:10:53
Svar/Indlæg:
1142/59
Har haft brugt dem fra D-Link, men det virker typisk kun optimalt hvis alle stikdåserne sidder på samme elgruppe i huset. Man har typisk flere elgrupper i et hus, hvor køkkenet mange gange har sin egen. Jeg er dog ikke elektriker, så jeg ved ikke hvad standarden er i dag.

Hvad angår hastigheden, så holder det nogenlunde stik med det der står i specifikationerne, dog kan andre apparater godt genere signalet, især gamle CRT TV som har det med at skabe lidt støj på elnettet. Der er derfor en del ulemper ved at køre netværk via elnettet, men mit råd er at have så kort afstand som muligt mellem enhederne og at de selvfølgelig alle skal være på samme gruppe. Hvis i har nogle ultralyds enheder til at skræmme mus og insekter væk med, så hiv disse fra da de også vil forstyrre utrolig meget.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Zorba d. 27-07-2010 01:12:09.

Jet

Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2010 09:51:04
Svar/Indlæg:
129/16
Okay... så vidt jeg kan se så sidde alle værelserne på samme gruppe, men heldigvis så er der kun få meter over til elektrikeren som har lavet installationen i huset, så kan jeg lige spørge ham ad ang grupperne.

Nu kan jeg se der findes 2 forskellige adaptor, en hvor man sætter en "blind" i kontakten, uden mulighed for at sætte forlængerledning i, men også en med mulighed for det. Hvad er bedst af de 2? eller er det underordnet? Grunden til at jeg spørger er fordi der står noget omkring noise-filter. Er det noget du kender til Zorba?

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
27-07-2010 11:07:21
Svar/Indlæg:
1142/59
Jeg har ikke lige hørt så meget om noise filter, men jeg vil da tro det gavner at have det på. Det skulle jo meget gerne filtrere støj fra TV apparater osv. væk, så du får færre signalproblemer. Jeg ved dog ikke om dette fungerer efter hensigten. Jeg ville dog ikke vælge et system, hvor du samtidig kan koble enheder til samme kontakt. Jeg tror hurtigt dette kan give lidt problemer, men jeg kan ikke sige det med sikkerhed.

Selas

Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2010 13:48:54
Svar/Indlæg:
2845/91
Jeg har brugt zyxel i lang tid nu, en af de første modeller der kom, og jeg synes det virker fint, jeg kunne enddag få kontakt til min nabo som bor 4-5 rækkehuse nede og som selvfølgelig er på et helt andet hpfi relæ (dog meget ustabilt), men det virkede fint hos min direkte nabo ved siden af og også på et andet hpfi relæ.
Jeg gik rundt med min bærbar for at teste. :)

Jet

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2010 20:44:03
Svar/Indlæg:
129/16
Det lyder slet ikke så tosset Selas. Så tror jeg godt vi kan købe det uden at det påvirker vores gaming og normale web-browsing mm.

Mange tak for hjælpe i 2.

Selas

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2010 20:55:33
Svar/Indlæg:
2845/91
NP, skal dog lige siges at jeg ikke har kigget på ping, blot overførselshastighed computerne imellem..