-> #27
Så må vi, sammen, definere en kendskabsgrænse og fysisk definition på, i hvilken omkreds (areal) folk optager plads og dermed - med rette - kan siges at vise omsorg for folk der dør på tragisk vis.
Har lige set, at 138 mennesker er druknet i en bådulykke i DR Congo. Et alletiders eksempel på, iflg. nogle, at det for det første ikke er tragisk men ej heller en ulykke.
Det er ikke tragisk, fordi det er i Afrika og det er heller ikke en ulykke, eftersom folk godt er klar over risikoen ved at sejle. Jow jow. Måske var båden fyldt med flere mennesker end hvad der var tilladt og tilrådeligt. Men siden det skete i Afrika og ikke Europa, og ikke på landjorden (modsat flystyrt, af en eller anden grund), er 138 mennesker ikke en tragedie.
Hvis det derimod var sket i Europa, helst et land tæt på Danmark - måske endda I Danmark? - Er der en "det går mig virkeligt på"-faktor opløst i formlen:
g = n^u
Hvor:
g= Grad af hvor tragisk det er.
n = Antallet af omkomne.
u = Antallet af omkomne minus 0
Men omvendt... Kan man så heller ikke argumentere for, at +20 mio mennesker der flyver hvert år, ligeledes er udsatte? Jeg mener. De har jo det til fælles, at de allesammen flyver igennem luftrummet med flere hundrede kilometer i timen? Med andre ord: En krudttønde på vinger.
Sådan en Love Parade, foregår jo stille og roligt, med lidt harmonisk musak og afdæmpede mennesker der ikke gør en sjæl eller andre fortræd.
Folk på søen og folk der flyver er jo, som vi alle ved, stjernepsykopater.
Vent.
Tæller formlen for "areal hvormed folk er omkomne og folk der var i umiddelbar nærhed" også for flystyrt? For så skal vi nok medregne en "er sprængt til at atomer og leger gødning over et areal på flere kvadratkilometer"-faktoren... 😐
Jokes aside.
Ethvert menneskeliv der går tabt, af den ene eller anden årsag, er en tragedie. Nej vent. Jeg kunne virkeligt godt tænke mig en terrorhandling, hvis samtlige "VI SKAL DØØØ OM TO ÅR!!!"-idioter røg med i faldet...
Jeg mener. De tror jo alligevel at de skal dø, så hvorfor ikke underholde os andre, når nu vi vågner nytårsdag 2013? 🤣
.oO( 😉 😛 )
-> #30
Han har vel ret, på et filosofisk niveau.
Vi to er jo, eksempelvis, heller ikke hinanden nærmest. Vi bor jo flere kilometer fra hinanden. Den person der sidder tættest på mig lige nu, er faktisk mig 🙂
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 29-07-2010 14:19:18.