Hvad er "diskriminering"?

Hyggehjørnet d.  29. juli. 2010, skrevet af NoNig
Vist: 867 gange.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2010 15:13:41
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all

Lidt at tænke over, som jeg tænkte på forleden...

A)
At gøre grin, pga. køn, en religion, klasse eller person (handicap el. sygdom)?

B)
Ikke at gøre grin, pga. køn, religion, klasse eller person (handicap el. sygdom)?

Scenarie A er velkendt. Vi kalder det "hate-crimes", "mobning" o.lign. Det er enormt udskældt, enormt udbredt men også en form for "accept" *

Scenarie B er ligeledes velkendt. Vi kender det måske som forfordeling eller en bjørnetjeneste (begge er ej noget positivt).

Hvad synes I er værst?

At blive mobbet, peget på, gjort grin af eller holdt ude, grundet diskriminering?

Eller...

At blive hevet ind, talt bag ryggen - hvis ikke talt til, grundet diskriminering?

* - Accept i den forstand, at "man gør grin med en af sine egne". Man er accepteret i gruppen, men forskellene bliver stadigvæk påpeget, på samme måde som vedkommende (eller gruppen) har lov til at mobbe/drille igen. Med andre ord: En slags kammeratlig: "Dit fede svin!" - "Ja. Jeg er fed. Men ikke federe end din mor."
Jones9000

Superbruger
Tilføjet:
29-07-2010 15:15:51
Svar/Indlæg:
817/109
#0 få dig et ferie job. 🤡

lp_larsen

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2010 15:35:22
Svar/Indlæg:
403/71
Der er jo reelt tale om 2 tider af samme sag, henholdsvis aktiv, eller passiv diskrimination [staveplade?] hvilket under alle omstændigheder ikke bør finde sted, da vi alle skal være gode ved hinanden, holde i hånd, og elske hinandens gode sider.... /hippie off

Det svære ved den diskussion du forsøger at tage er, at den aktive diskrimination er åbenlys, man kan tage afstand fra den, eller konfrontere de der udøver den...

den passive diskrimination er derimod ofte noget kun den/de det går ud over opdager, og bliver derfor let meget mere personlig.

Derfor mener jeg ikke umiddelbart de to ting kan sammenlignes, da den ene ting oftest rammer grupper/minoriteter (og ofte bunder i en form for frygt, eller usikkerhed), mens den anden ofte har en mere personligt præg....

Men i den ideelle verden, fandt ingen af delene sted...
men i den ideelle verden, var jeg rig, smuk og omgivet af smukke kvinder hele dagen ... og jeg tror begge dele er lige usandsynligt ..

:)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2010 16:02:47
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1

Jeg har skam et job 🙂 😛

-> #2

Diskrimination - matematik.
Diskriminering - forskelsbehandling.

- Bare lige for at få styr på dét 🙂

Diskriminering kan jo også være, at man ikke bliver gjort grin med. Lad os bare bruge mobning som eksempel.

Alt og alle, på en arbejdsplads, driller hinanden - kammeratligt - fra tid til alle. Med undtagelse af Muhammed (Ali, Tomasz, Scott), fordi det er politisk ukorrekt (upassende) at drille ham. Ikke for at drille ham, fordi han kommer fra et andet land, men for ikke at drille ham, nu hvor han kommer fra et andet land.

"Hvorfor er Muhammed" ikke god nok til at blive mobbet?

Det er et meget spidst eksempel, men jeg stoler på, at majoriteten har intelligens nok til at forstå hvad jeg mener. Resten er heldigvis ikke tvunget til at svare... 😉

Jeg kan også komme med et andet eksempel:

Jeg har en kammerat, der kommer sammen med en rigtig sød pige. Min kammerat præsenterer mig ofte som "neger", hvilket hans kæreste ikke synes er "pænt", eller "det kan man ikke sige". Hun flipper lige skråt hver gang, og - det er ikke løgn det her - retter hidsigt på ham og siger: "Han er ikke neger. Han er afro-dansker..."

Afro-dansker?

For det første, så har jeg aldrig været i Afrika. Så afrikaner kan man ikke just kalde mig.

Men det er blot et eksempel på den såkaldte "positive" diskriminering" - som jeg ikke synes er særligt positiv. Især når argumentet om, at racisme bygger på frygt og uvidenhed. Hva' pokker er det så der gør, at Muhammed ikke er god nok til at blive drillet, på lige fod med sine andre kolleger, og hvad er det der gør, at jeg bliver kaldt for "afro-dansker"?

Gilbert

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2010 16:28:57
Svar/Indlæg:
4089/252
#3 afro-dansker er vel fordi du kan gro en afro og bor i danmark ;)

Efter min mening er al forskelsbehandling der skyldes forskellighed, en form fro diskrimination. Vi diskriminerer hele tiden... feks har jeg to børn... den ene kan ikke tåle sukker inden sovetid, og så diskriminerer jeg jo ved at det kun er den ene der må få en is hos farmor efter aftensmaden... DU KAN IKKE SOVE DU ER ANDERLEDES.

Pointen er at det er da bare ikke noget at gøre ved.

mazlink

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2010 16:40:03
Svar/Indlæg:
743/13
Diskriminant er det matematiske udtryk.
Diskrimination virker fint, i konteksten om at holde folk udenfor.

Og grunden til jeg ikke skriver så meget i tråden er nok at jeg er træt at den politiske korrekthed der altid skal være i Danmark.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2010 16:44:43
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #4

Jeg har ikke krøller, men alm. kedeligt asiatisk glat hår... Så afro til Allan? Jeg tillader mig at tvivle 😉

-> #5

Ligesom en bjørnetjeneste er noget positivt? 😛 😛

Enig...

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2010 19:19:39
Svar/Indlæg:
3233/128
Vidste bare det var Nonig der havde lavet denne tråd. 🙂

Peterlh

Overclocker
Tilføjet:
29-07-2010 19:44:15
Svar/Indlæg:
449/19
#7 Same here 🙂

Barkaway

Superbruger
Tilføjet:
29-07-2010 22:29:17
Svar/Indlæg:
2180/15
Hva faen er du neger NoNig? 😀
jeg kender et par arabere og tro mig de ligger ik fingre imellem, de er sgu ik så bange for at være politiske korrekte og det sjove er at de mange gange er mere racistiske end os etniske danskere...!!🙂
Jeg syntes man skal kalde en neger for en neger og en araber for en per... ups nej lad os bare kalde ham en rabarber, erhm araber.. 🤣

Hvis det var min kæreste der kom med den slags udtalelser så fik hun sgu at vide at hun skulle tage sig sammen!!
Et godt eksempel er amerikanerne, det er nærmest kriminelt at sige midget, for det hedder little ppl!!!

I mit hoved er politisk korrekthed til tider iorden, men i andre tilfælde sårer det nok mere end det gavner...

Hilsen
det blegfede dansker svin 🤣

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Barkaway d. 29-07-2010 22:29:54.

Sjakalen

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2010 22:51:49
Svar/Indlæg:
1978/216
#9 Du må sq da ikke sige neger 😀 🤣

mfcods

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2010 01:35:21
Svar/Indlæg:
4222/223
#10 hvad så med fejl farve?
ej dårlig joke

#0 er du ikke mere betegnet som inder?

Barkaway

Superbruger
Tilføjet:
30-07-2010 09:17:21
Svar/Indlæg:
2180/15
# det kommer vel an på om han ER neger😛

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
30-07-2010 12:20:49
Svar/Indlæg:
5039/109
Jeg var til en fest for noget tid siden. Kæresten og jeg var nogle af de første der kom, så vi hilste pænt med hånden til de andre. En af dem havde en defekt højrearm, med en defekt hånd også. Den var nok kun 2/3 længde af hans venstre og der var kun 4 fingre. Senere satte han sig hen til mig, og der var nogle der spurgte ind til hvad der lige skete for den arm. Og han fortalte at den altid havde været sådan. Han lagde selv ud med at den var lidt unormal. Jeg sagde så at det skam ikke var unormalt i Simpsons universet, tvært imod. Min kæreste blev mega forarget, mens han grinede, de andre blev bare stille.

Ved ikke om det passer ind her, men det er ikke sikkert at alle ville indlede en samtale med en med synlige defekter, så lidt diskrimination er der vel.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2010 12:43:17
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #13

Har det på samme måde. Jeg kan ikke lade være... Den der akavede korrekthed som #9 er inde på er seriøst kvælende.

Barkaway

Superbruger
Tilføjet:
30-07-2010 14:59:31
Svar/Indlæg:
2180/15
hehe jeg har sgu os oplevet mange pinlige stilheder fordi jeg fik sagt noget som ik lige faldt i alles gode smag 😀

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2010 15:50:51
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #15

Fuck da folks gode smag, så længe man ikke træder andre over tæerne. Paradoks, ja.

Men det er jo dét som er med til at gøre livet så smukt 😀

Barkaway

Superbruger
Tilføjet:
30-07-2010 19:35:36
Svar/Indlæg:
2180/15
#16 jamen du træder jo os nogen over tæerne, det sjove er bare at det tit og ofte ik er de folk du taler til, men udefrakomne personer, der bliver fornærmet på den 1. persons vegne... ligesom din vens kæreste.. Hvilket jeg jo syntes er total latterligt 😲

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
31-07-2010 05:29:40
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #17

Som sagt, jeg gør hvad jeg kan, med det jeg har 😉 😛

Barkaway

Superbruger
Tilføjet:
31-07-2010 08:50:14
Svar/Indlæg:
2180/15
🤣

Potteplante

Superbruger
Tilføjet:
31-07-2010 10:31:31
Svar/Indlæg:
872/67
min lærer sagde altid at neger var et racistisk ord og det hedder sort ?

anyways nu jeg har lidt for meget tid.

tager udgang i #0

A) man kan da godt gøre grin med personer. se komiker de kører da nogen gange ret hårdt på..
men det en hård/fin grænse mellem og drille og diskriminere.
men "aktive" måde at diskriminere på er vel den værste (hvad du ikk ved har du ikke ondt af(just hate me)) men det sandt.

B) "B" vil jeg sige man tager en smugle hensyn, til de personer og har sygdom, deformer, køn, tro, osv..
der mange andre ting man kan, lave lidt gas med folk uden at støde dem..
og vil ikke sige man diskriminere nogen pga af man af holder sig fra at tage noget pis på folk.. når man sikker af holder sig fra det af usikkerhed, for at ramme hårdt eller støde folk..

håber jeg har forstået emne...
og det jeg har skrevet er forståeligt..

Peterlh

Overclocker
Tilføjet:
31-07-2010 10:35:01
Svar/Indlæg:
449/19

Hvis det var mig ville jeg da hellere kaldes neger end sort. Sort lyder sgu da som om man virkelig vil gøre opmærksom på at vedkommende har en anden hudfarve, mens neger bare svarer til en anden race.
Det er i hvert fald hvad jeg synes.

Barkaway

Superbruger
Tilføjet:
31-07-2010 14:34:21
Svar/Indlæg:
2180/15
"21 jep e fuldstændig enig, det næste bliver at arabere skal kaldes lysebrune... Man ku jo os kalde en neger/sort for en afrikaner, men det skaber aså et andet problem, ik alle sorte/negere er afrikanere, ja de stammer måske fra afrika for flere hundrede år siden, men er så siden blevet alt muligt andet..

Normalt er jeg ik sart, men noget der virkelig kan få mit pis i kog er når folk er racistiske og bruger ord som nigger og perker og de virkelig mener det...
Ja jeg har os før brugt ordet perker, men aldrig for at støde, har brugt det over for de arabere jeg kender som til tider os er racistisk over for mig, men så er det jo i en sammenhæng hvor begge parter er fuldstændig iorden med det, jeg ville ALDRIG bruge de ord over for folk jeg ik kender...

Potteplante

Superbruger
Tilføjet:
31-07-2010 14:35:20
Svar/Indlæg:
872/67
#21 det hvad min lærer sagde :P
men sku også noget tid siden jeg har gået i folkeskole :)

men du siger det selv anden "race" af hvad menneske ?
det hedder anden oprindelse..

Peterlh

Overclocker
Tilføjet:
31-07-2010 14:51:29
Svar/Indlæg:
449/19
Undskyld hvis jeg støder nogen ved at sige en anden "race", men jeg valgte at bruge ordet i mangel på et bedre passende. 😳
Du har sgu nok ret i at en anden oprindelse er mere korrekt. :yes:

Potteplante

Superbruger
Tilføjet:
31-07-2010 15:32:35
Svar/Indlæg:
872/67
#24 hehe det handler alt sammen at forstå hinanden og jeg for stod da også det du skrev, men påpeger det bare.