Grafik fejl på P6X58D-E

Bundkort / CPU d.  02. august. 2010, skrevet af DeadlockX
Vist: 2049 gange.

DeadlockX

Erfaren rotte
Tilføjet:
02-08-2010 20:01:39
Svar/Indlæg:
6/3
Hej folkens!

Jeg blev lige nødt til at signe op på siden her, for jeg står med et ret irriterende problem.

Jeg har for nyligt opgraderet CPU, RAM og bundkort fra:

CPU: E6400 til I7 930
Bundkort: Asus P5N32-E SLI til Asus P6X58D-E
RAM: Corsair DDR2 til Corsair DDR3 selvfølgelig :) Kan ikke lige huske speeds, men det er vist irelevant for mit problem. Kører 3x2GB, i triple channel

Andet, nuværende hardware:
Chieftec 560W PSU
Inno3D 9800GTX grafikkort
Samsung 500GB SATA disk

Så har jeg også formateret mit C: drev hvor min Windows 7 var på. Jeg kører 64-bit Windows 7. Anyways, til mit problem. Jeg får i diverse spil sådan nogle fejl i forskellige former:

I CS:Source får jeg nogle gange en hvid streg midt på skærmen i et splitsekund. Det sker hvert 5-15 sekunder

I WoW får jeg flimrende grafik, også hvidt. Jeg får altid en fejl i spillet på grund af en addon-fejl, og teksten i fejlmeddelelsen står også og flimrer lidt.

I Starcraft 2 får jeg også både hvid og sort flimren. Nogle gange går spillet i sort og lagger kraftigt når jeg er inde i et spil, hvor efter den efter 5-10 sekunder er med igen.

Værd at notere:
Jeg har ikke haft grafikproblemer inden jeg skiftede hardware.
Jeg har sat grafikkortet i det anbefalede slot (øverste)
De pins der sidder på grafikkortet er blevet renset med vatpinde med sprit på.
Temperaturer på grafikkortet er inden for normen - ca 50 idle og 60-65 ved load (med varierende fan speed)
Alt flimren sker regelmæssigt hver 5-15 sekunder i alle spil.
Der var ingen fejl at se i 3Dmark Vantage, men synes ikke min performance var særlig god (ned til 15 fps i første test, meget lag)
Bundkort og grafik drivers er alle up to date.
Har studeret BIOS, ingen åbenlyst dårlige settings.

Jeg undskylder for sådan en wall of text, men jeg synes lige jeg ville have alle detaljer med. Håber i kloge hoveder kan hjælpe mig!

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af DeadlockX d. 02-08-2010 20:02:36.
Hediki

Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2010 20:07:23
Svar/Indlæg:
1726/49
inden du lige siger, det er bundkortet der er noget i vejen med.

prøv lige;

en anden strømforsyning og et andet grafikkort 🙂

der kan desværre ske ting og sager, når man flytter rundt på dem, lige meget hvor forsigtig man er 😕

DeadlockX

Erfaren rotte
Tilføjet:
02-08-2010 20:12:31
Svar/Indlæg:
6/3
Tak for svaret! :)

Hmm good point, jeg har faktisk et 9800GT kort liggende.. Det var egentlig næst på listen over ting at gøre, men jeg synes lige jeg ville skrive herinde først.

Jeg vender frygteligt tilbage! :D

DeadlockX

Erfaren rotte
Tilføjet:
02-08-2010 20:49:18
Svar/Indlæg:
6/3
Okay, jeg er tilbage!

Jeg kører nu med et 9800GT, og det er som om den performer en anelse bedre i 3Dmark Vantage, og vigtigst at alt laver den ingen fejl i min spil \o/

Hvad kan jeg forvente der er sket? Er mit 9800GTX ved at gå i stykker?

Brander9400

Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2010 20:52:25
Svar/Indlæg:
2231/97
Det er sådan ud..

Ville sende det til rma hvis det ikke er over 2 år gammel 🙂

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2010 21:38:55
Svar/Indlæg:
8947/160
Ja, afsted med det gtx kort hvis der stadig er garanti på det.

Balanovic

Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2010 22:16:41
Svar/Indlæg:
654/36
Du har vel prøvet med en anden driver? 😉

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
02-08-2010 22:33:34
Svar/Indlæg:
2127/11
Velkommen til sitet. Du skal ha' en ordentlig røvfuld ros for en så grundig forklaring af dels dit problem, dels hvad du har forsøgt for at redde situationen. Godt gået :yes:

Jeg ville også forsøge med en anden driver. Der har været lidt forskellige problemer med de seneste Nvidiadrivere, efter hvad jeg har set rundt omkring. Hvis du kan huske hvilken du kørte med inden du skiftede hardware, er det naturligvis den du prøver først.

DeadlockX

Erfaren rotte
Tilføjet:
03-08-2010 12:23:07
Svar/Indlæg:
6/3
Hehe, jeg takker, Johnny! :)

Jeg har vist prøvet forskellige drivers, men jeg har ikke givet det meget tanke, må jeg sige. Det burde jeg måske have gjort, inden jeg satte alt det i gang! Jeg må prøve en ældre driver, for at udelukke lige præcis det!

Det nye kort kører fint med Nvidia's allernyeste drivers, men med et nyt problem, varme!

SpeedFan siger at "Temp" sensoren er 85 grader, når StarCraft2 er loadet. Jeg er ikke inde i et spil, bare i lobby'en. Den stiger langsomt op til 85C mens jeg er inde i spillet, så det er højst sandsynligt ikke en fejlaflæsning.

"Temp" står som CHIP: LM75, BUS: Intel SMBus, og Address: $4F - i SpeedFan.

Jeg forstår ikke hvad LM75 er, google er ikke til meget hjælp.

Men jeg skal nok prøve de andre drivers med mit andet kort. Det kan ikke passe den er ved at gå i stykker, fra det ene øjeblik til det andet 😛

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af DeadlockX d. 03-08-2010 12:37:16.

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
03-08-2010 13:00:22
Svar/Indlæg:
2127/11
You're welcome #8 🙂

Varme er det mest almindelige problem med de seneste drivere fra Nvidia. Det kan du også finde flere tråde om herinde for den sags skyld. LM75 er naturligvis en sensor. Men om det er strømforsyningen på kortet, eller noget helt fjerde, er ikke godt at vide. Jeg hader når man får sådanne latterlige sensorer at spekulere over. Man fatter jo hat. Prøv evt Everet i stedet for Speedfan, og se om du bliver klogere af det. (og nej.. Det gives der ikke garantier for 😛 )

Held og lykke 🙂

Chrisp

Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2010 13:15:12
Svar/Indlæg:
617/52

Ang. tmp i menu, tjek denne side http://news.filefront.com/star...

DeadlockX

Erfaren rotte
Tilføjet:
03-08-2010 13:55:06
Svar/Indlæg:
6/3
#9, Ja, jeg hader også når man får sådan nogle temperaturer at tænke på.. Jeg vil jo ikke have det hele brænder af, når jeg har brugt mange penge på mit nye hardware! :)

Efter at have kigget på Everest er de eneste temperatur sensorer jeg kan se er for: Bundkort, CPU, CPU kerne 1, 2, 3, og 4, Aux, GPU, og mine to harddiske. Og det hele ser fint ud. Så den mystiske Temp står der intet om!

#10, Tak for linket! Det anede jeg intet om.. Der kan man bare se!

Temperaturen på denne "Temp" i SpeedFan går også kun amok (85-86C) i StarCraft2, så mon ikke jeg kan give denne fejl, som beskrevet i linket, skylden 🙂 På den anden side idler "Temp" på 50C eller over, pt er den 55C. Det synes jeg virker højt :'-(

Edit: Ved nærmere eftertanke ser Temp ud til alligevel at være mit grafikkort - på trods af at jeg før har haft både GPU og Temp på samme tid, med forskellige målinger.. Så er det ikke så slemt alligevel, hvis dette er rigtigt!

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af DeadlockX d. 03-08-2010 14:01:01.

colombodk

Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2010 22:16:02
Svar/Indlæg:
826/60
GPU-Z kan aflæse temp på gfx