Få POST-tid ned?

Bundkort / CPU d.  03. august. 2010, skrevet af Burgurne
Vist: 1711 gange.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2010 07:09:47
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hej.
Efter jeg har fået SSD er POST tiden nu ved at være det længste i boot sekvensen. Kan man få bragt den ned?
Hvilket mobo har den hurtigste POST tid? Det står der aldrig noget om i div tests af bundkort.
Springer

Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2010 09:21:21
Svar/Indlæg:
765/28
I bios skal du disable - hvis du ikke har brug for det selvfølgelig. - alle de ting som du ikke har brug for, ekstra raid controllere fx. Det tager typisk 4-5 sek for den at scanne om der er diske på den. Enable quick boot. Disable de der quick gate linux ting der starter op for at komme hurtigt på nettet mv.

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
03-08-2010 09:29:13
Svar/Indlæg:
5039/109
Jeg har med meget stor fordel slået USB legacy keyboard og mus fra, samt USB storage. Det hjalp rigtig meget. Jeg havde længe undret mig over hvorfor selve windows logoet kørte i slowmotion, og googlede lidt rundt på det. Det var meget nemt.

jmose

Moderator
Tilføjet:
03-08-2010 09:49:18
Svar/Indlæg:
3863/538
Hvis du er frisk på det, kan du så ikke lige prøve at måle tiden før og efter du slår ting fra i BIOS?

Det kunne være meget interessant at se om det giver en mærkbar forskel. :yes:

Elitesoldaten

Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2010 14:08:34
Svar/Indlæg:
2038/121
#0 😲 😲 😲
Jeg har tænkt på præcis det samme de sidste par dage, forhelvede hvor er det irriterende at POST skal tage så lang tid..
Jeg tror mit system booter på 25-30 sekunder, hvor BIOS ihvertfald tager 20 sekunder.

#3 Jeg prøver lige at lege med det nu..

Elitesoldaten

Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2010 14:15:55
Svar/Indlæg:
2038/121
Jeg prøvede at disable lidt hist og her men mærkede ikke nogen forbedring. Jeg slog heller ikke så meget fra da jeg ikke aner hvad halvdelen i mit BIOS gør.
BIOS tager 17 sekunder om at komme til windows loading logo, og derefter går der 15 sekunder til at jeg er på mit skrivebord.

Sir

Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2010 14:16:03
Svar/Indlæg:
2872/90
Det væreste er hvis man har diske i raid.. Mit board bruger en krig på at søge efter raid dreve. Det tager vel 15sec før den er ved windows logoen 😉
Hvor det så tager 3sec før den rammer skrivebordet. 😛

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
03-08-2010 15:48:18
Svar/Indlæg:
1142/59
Generelt er socket 1366 bundkortene ekstremt langsomme til at udføre POST. Producenternes undskyldning er, at X58 har en masse self-check rutiner, langt flere end de fleste andre chipsets. Jeg tror vel det tager ca. 10 sek før POST rent faktisk dukker op her og inden den er nået igennem RAID delen, så er der vel gået de der 20-25 sekunder. Derefter går det dog hurtigt når den lille SSD tager Windows slæbet :)

Capiz

Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2010 15:55:26
Svar/Indlæg:
1498/226
Hvis man har usb eksterne diske sat til i sit system, (ihvertfald med mit P6X58D-E) så tager det virkelig sindsyg lang tid om at komme posten igennem. Seriøst, så skal mine eksterne spinne op, før den kommer videre - kan man slå det fra et sted, eller skal jeg slukke/tænde mine diske hver gang, for ikke at det skal tage en krig?
Jeg har det som det eneste problem for mig, så selvfølgelig vil jeg gerne undgå at skulle slukke mine enheder hver gang. Men kunne være fedt hvis det kunne løses !

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2010 17:08:42
Svar/Indlæg:
5874/1287
Jeg har slået flg fra i BIOS:
Serial port
Parallel port
Onboard lyd
Onboard net
Onboard gamerport

Sat PCIe til første grafik

Slået AHCI til

Ovenstående gør, at POST er ca 2 sekunder hurtigere end "load default settings", men det er stadig sløvt. ALLE harddiske skal findes ved hver POST. I "gamle dage" kunne man (i Award BIOS) indsætte data for ens harddisk(e), så den ikke brugte tid på at søge efter indstillingerne hver gang, men det kan jeg ikke hitte ud af på dette mobo (Gigabyte P35 DS4 Rev 1.1)

Hvis jeg slår "legacy USB tastatur" fra, så kan jeg vel ikke komme ind i BIOS igen med mit USB tastatur? Hvad gør man så?

buster87

Superbruger
Tilføjet:
03-08-2010 17:57:13
Svar/Indlæg:
334/33
Følger lige med da eg skal til at lege med lidt ssd og vil grne have så hurtig opstart som muligt også

matt??

Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2010 18:18:34
Svar/Indlæg:
5600/32
#9, Du kan godt komme i bios, men du kan ikke bruge tastaturet efter POST.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
04-08-2010 21:25:47
Svar/Indlæg:
4982/47
grunden til at POST er blevet "så" lang er at der ikke er ændret på BIOS systemet i meget lang tid, dvs udover self at tilføje nye komponenter, hvilket dog igen gør bios "langsommere" og POST længere tid at færdigøre... Bios er efterhånden en gammel kone jo 😀

jeg vil tro det nemmeste eksempel er at kigge på et ældre mobo, da disse ofte booter langt hurtigere gemmen POST end helt nye mobos... jeg har personligt har et par af dem der er så hurtig færdige med POST at det faktisk er svært at nå at komme i bios eller i boot menu´en 😛 så det kan altså også blive for hurtigt

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2010 22:04:39
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hmmm, jeg ønsker mig så et mobo med alm. BIOS, men når man gemmer ændringer, så skal det KUN være det gemte der læses (bestemt tastetryk skal starte BIOS normalt), så vil det kun tage den tid det tager for den at sige "beep". Det ville især hjælpe på opstart efter dvale. Efter standby er man jo herlig fri for POST!!

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
05-08-2010 12:24:24
Svar/Indlæg:
4982/47
haha ja det kunne være smart jo, dog tror jeg næppe det er noget som kommer lige forløbig... mht Dvale vs Standby, så er det ikke rigtigt at POST(enlig loades også settings fra Cmos før POST) ikke skal gemmenføres igen ved boot fra standby, du ser det blot ikke pga det er fravalgt i Bios, eller ikke kan vælges.... den setting hedder ofte noget lign "reinvoke Vga POST on Resume from S1/S3"

men den primære grund til at det er hurtigere at boot fra S3(STR, standby) end S1(dvale) er at så meget som muligt af data´en der skal bruges til at boot samt starte OS op igen gemmes i Ram fremfor Hdd, samt at der ikke er helt slukkes for PC´en som gør at der holdes liv i Bios/Cmos og Ram.. så selvom den stadig skal lave en POST vil det ske ganske "hurtigt" iforhold til et normalt boot, da POST fra S3 ikke skal vente på at Cmos loads igen som med S1

Mht AHCI enheder tilslutter langsomt, så bør dette ikke være et problem medmindre du har Sata CD/DVD drev, kig efter om ikke der er en setting som hedder noget lign
"ACHI timeout", AHCI detect timeout" den bruges nemlig kun til at sørge for at CD/DVD sata drev for lang nok til til at blive fundet... ingen sata CD/DVD, så skal den self ned på 0sek extra ventetid 🙂

Elitesoldaten

Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2010 15:24:30
Svar/Indlæg:
2038/121
#12 det kan aldrig blive for hurtigt, min netbook er også MEGA hurtig om at komme forbi BIOS, ja den akkumulerede (fint ord jeg har lært af overlord) opstartstid er faktisk hurtigere end min stationær.. lidt sørgeligt.