batteritidsspørgsmål | Hwt-TEST Portalen"/>

15" vs 17" bærbar --> batteritidsspørgsmål

Diverse d.  04. august. 2010, skrevet af lp_larsen
Vist: 572 gange.

lp_larsen

Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2010 12:08:59
Svar/Indlæg:
403/71
Hej allesammen.

Jeg har et spørgsmål angående strømforbruget på et par bærbare jeg har haft kig på.

det drejer sig om hhv MSI GX 640
http://www.edbpriser.dk/Produc...

og MSI GX 740
http://www.edbpriser.dk/Produc...

Specs på dem er overordnet set ens (samme processor, grafikkort, hdd, max. opløsning mv. )

Dog er den sidste 17" mens den første er 15,4". Mit spørgsmål er, om skærmstørrelsen giver en markant nedgang i batteritiden, (når jeg sidder og stener internet mv. Jeg er klar over at grafikkortet vil kræve meget strøm, hvis jeg spiller, det er derfor "næsten idle" forbrug jeg tænker på) eller vil forbruget være ca. det samme, når det er samme opløsning.??

Jeg mener salv, at det er selve arealet der skal lyses op der har noget at sige, og ikke opløsningen, men jeg har en ret påståelig kammerat der har fået mig i tvivl. Er der nogen der kan hjælpe lidt med en forklaring?

edit: jeg så lige at 17" har et 5870 vs et 5850 i den 15,4" ... er 5870 meget mere "tørstig" efter strøm end et 5850??

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af lp_larsen d. 04-08-2010 12:11:20.
Kasseren

Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2010 12:34:43
Svar/Indlæg:
1814/48
Jeg tror ikke at du skal kigge på den type bærbare, hvis det altså er batteritiden du går op i, da de mere hører til i desktop replacement kategorien.

http://www.notebookcheck.net/R... har de testet batteriet på GC 640 til at klare "Idle (without WLAN, min brightness)" i 2 timer og 26 minutter, trådløs surf på nettet i 2 timer og 10 minutter, DVD afspilning 1 time og 45 minutter og endelig alt max i 1 time og 17 minutter.

http://www.notebookcheck.net/R... opgør de batteritiden på GX 740 ved "Idle (without WLAN, min brightness)" til at være 1 time og 52 minutter og vurderer at den vil kunne klare at surfe i 1½ time på batteriet.

lp_larsen

Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2010 12:43:49
Svar/Indlæg:
403/71
det jeg søger, er netop en desktop replacement, der stadig i en vis grad kan fungere som laptop.

Jeg bruger kun meget sjældent min stationære (pga. dens manglende ydelse), og mobiliteten en desktop-replacement byder på er ret vigtig for mig, da jeg ind i mellem tager min bærbare med mig ud at spille ved en kammerat.

Men den må stadig gerne kunne bruges på nettet, uden at skulle have stikket i.

Valget er faldet på de to, fordi det er dem der giver mest "bang for the buck" lige pt.

Jeg overvejer dog, om jeg skal gå på kompromis med ydelsen, og få en der er lidt mere laptop, og lidt mindre desktop replacement. (og noget mere diskret). men jeg kan ikke helt gennemskue hvilke modeller jeg skal gå efter, da jeg synes jeg mister uforholdsvist meget ydelse, hvis jeg skal finde noget andet i samme prisleje.. :S

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2010 16:32:27
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Som regel er batteriet tilsvarende større (eks. 6 celler vs. 9 celler) - så om det reelt har en betydning? Det tror jeg ikke. Det skal være enormt modelspecifikt så.

test123

Overclocker
Tilføjet:
04-08-2010 16:47:56
Svar/Indlæg:
1017/8
#3 Præcis, er næsten ligefør jeg siger at 17" vil holde længere til surf etc. grundet begge laptops ikke vil have 100% load og at grafikkort i begge enheder ville gå i 2d mode og derved ikke ligge langt fra hinanden strøm forbrugs mæssigt, hvis overhoved der vil være en forskel, forbrugs mæssigt.

Sure der er 17" vs 15" , men 3 celler ekstra på batteri som vil gøre op for det tror jeg 🙂.

#0 Tag den model du synes passer str. mæssigt (skærm)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2010 16:51:00
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #4

Mjaeh... Men 17" modellen har, antageligvis, også bedre køling. Det er heller ikke helt irrelevant, når man skal fluekneppe batteritid. Jeg ved oprigtig talt ikke, hvilken af de to der er "bedst". Mit umiddelbare bud er, at det går nogenlunde lige op. Så jeg er helt enig med dig 🙂