Blæserstøj

Luftkøling d.  05. august. 2010, skrevet af ebbox
Vist: 912 gange.

ebbox

Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2010 12:48:35
Svar/Indlæg:
17/7
Hej folkens

Min kæreste købte den anden dag:

http://www.sony.dk/product/vn-...

Lækker maskine. MEN - blæseren kører konstant og svinger hele tiden. Bare jeg åbner ekstrabladet.dk kører den op. Temperaturene ligger nogenlunde ens med min maskine (som er meget lig i specifikationerne).

Er dette en problemstilling i kender til og evt. kender en løsning på?

Mvh. Ebbe
NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2010 12:53:38
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Dårlig flash-programmering. Mine laptops har også haft det samme problem med HwT, EDBpriser o.lign.

Jeg slog det fra til sidst, hvilket ikke alene hjalp på støjniveau, men også batteritid.

Det kan være at det er dér hunden ligger begravet?

mazlink

Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2010 13:03:07
Svar/Indlæg:
743/13
Se om der findes BIOS update til maskinen, det har hjulpet før på andre producenters maskiner. Ellers kan du prøve at kigge i BIOS om du kan stille. Evt. kan der være lidt i strømspareindstillingerne.

ebbox

Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2010 13:05:55
Svar/Indlæg:
17/7
Hej NoNig

Jeg vil lige prøve at teste dit forslag :)

Men.. den blæser også meget hæftigt op bare jeg tegner 5 streger i Autocad. Det er somom blæseren er hyper ekstremt sensetiv. Jeg har arbejdet meget med computere længe og har en bred viden derom, men blæserstyring er ikke noget jeg kender til. Kan man på en eller anden måde sætte den ned i tempo på en bærbar (self. uden at brænde den af :D)?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2010 13:13:58
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #3

Arh. Troede at den kun gjorde det "uprovokeret", når du surfede.

De fleste computere, har en ekstra profilindstilling (enten i BIOS eller Windows' egen strømstyring), hvor man kan indstille blæseren til at være optimeret til "køling", "altid aktiv", "passiv" osv.

Du kan se om din computer har noget lign. og lege lidt med det.

Personligt foretrækker jeg, at blæseren kører hele tiden. Ikke på maks. - men sådan, at den ikke pludselig gasser op, fordi den når 70 °C (bare et eksempel), men hele tiden holder den på en jævn temperatur. Så det ikke er enten-eller, men hele tiden moderat.

Det kan jo også være, at din model bare er støjende, men det ved jeg desværre ikke 🙂

ebbox

Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2010 13:34:07
Svar/Indlæg:
17/7
Tak til jer begge for svarende ;)

Når jeg sætter den i strømbesparende power plan, sænkes lydniveauet markant! (Hurra :)) I Autocad blæser den ikke længere op på samme måde overhovedet. Er det fordi den powerplan også leger med "fan" hastigheden? I så fald burde jeg jo kunne finde denne indstilling i strømstyrings kontrolpanelet, men det synes jeg ikke jeg kan? Kan i evt. sige hvad den indstilling hedder?

Når ejg går ind i bios, så har jeg ikke mulighed for at ændre ret meget mere end boot priority. Sikkert Sony som fjerner eventuelle pilfingre derfra ;)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2010 13:46:48
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #5

Du skal ind og ændre profilen for (eksempelvis) "strømbesparende" - der er en masse drop-downs, med eks. "skal jeg slukke/gå i dvale - når du trykker på knappen?"-muligheder.

Der er en, i toppen mener jeg, som hedder "kølemetode" - som du kan finde dén.