Kan installere Linux, men ikke Windows?

Software d.  08. august. 2010, skrevet af LlamaAgenten
Vist: 1482 gange.

LlamaAgenten

Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2010 00:18:16
Svar/Indlæg:
1129/113
Hej. Jeg har det underligste problem. Jeg har forsøgt hele dagen på at installere Windows på min bærbar, i en dualboot, Der er i forvejen en Arch Linux installation, der kører upåklageligt. Jeg har dog fået lyst til at spille en smule (er 150km væk fra min stationære), hvorfor jeg ville installere Windows. Jeg har derfor lånt to Windows skiver, en 32bit Win7 på dansk, og en tilsvarende på engelsk. Dog er det sådan, at jeg de første mange gange fint kunne boote begge skiver, men startede dog installationerne forfra adskillige gange, pga. bøvl med systempartitionen.

Nu kan hverken den ene eller den anden Windows skive så boote længere, maskinen crasher nu når jeg trykker på en knap for at boote, eller også kan den lige loade det et stykke, for den bare hænger.

Hvis jeg derimod smider en Linux Live-CD i maskinen, så kører det perfekt. Nogen der har en idé om, hvad det er der er gået galt her?

Specs:

LG R400
1,8GHz Pentium Mobile 32bit
1,5GB DDR2
160GB Hitachi disk

(ved ikke hvad der ellers kan siges om maskinen)

Har næsten lige skiftet en ramklods, fordi den ene blev ristet. Men tvivler på, at det kan være ramproblem igen, for denne post er skrevet fra en Linux distro, der kører direkte fra RAM.
kojs

Overclocker
Tilføjet:
08-08-2010 01:25:39
Svar/Indlæg:
181/0
Jeg tror jeg kan genkende fejlen/problemet
Ved at smide windows på din maskine efter du har installeret linux (og dermed grub bootloader (som jeg regner med bruges til arch)), har du smadret din bootsector (grub) på din harddisk.
Det umiddelbart nemmeste (men absolut ikke optimale), vil være at formatere din disk (med fx Gparted Live-CD), installere Win 7, og herefter linux. Dermed vil grub bootloader genkende din installation af Win7, og inkludere denne til bootmenu.
Har du en ekstern disk kan du tage backup inden, vha din live-cd

En anden løsning er at geninstallere grub bootloader, kan gøres fra en live-cd. Dette kan måske løse problemet. For at finde mere info omkring dette kan du søge på noget i retning af "reinstall grub from live-cd" - De fleste resultater vil nok omhandle ubuntu distroen. Jeg ved ikke om Arch er meget forskellig fra ubuntu.

Se bort fra dette indlæg hvis Arch ikke benytter grub bootloader (jeg er ubuntu bruger, kender ikke meget til Arch)

Jeg kan ikke se at det skulle være en hardware fejl.

Held og lykke

noaim

Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2010 09:44:59
Svar/Indlæg:
2155/123
Det kan godt være der er nogle af dine dele der ikke understøtter win7

mads__mays

Overclocker
Tilføjet:
08-08-2010 10:13:39
Svar/Indlæg:
574/17
#2 nu har jeg ikke haft en computer der ikke har kunne køre med win 7, men jeg har haft computere der har været ældre end hans der har kunne køre win7 uden det helt store

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
08-08-2010 10:34:28
Svar/Indlæg:
4438/91
#0 .. Hvordan ser partitioneringen ud? Enig med #1 om at prøve at geninstallere bootloader.
Jeg har haft samme issue med en single Win installation, hvor jeg ikke kom nogen vejne før jeg kørte en 'clean' fra diskpart.
Nu sidder jeg tilgengæld med det omvendte problem. Jeg kan ikke installere Ubuntu på min nettop men godt XP og Win7 ?!

#2 .. Det er omvendt. Det kan være der er noget HW som Win7 ikke understøtter 😛 (flyf*#%ing)

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
08-08-2010 14:40:40
Svar/Indlæg:
4033/364
Har oplevet at ramfejl kan betyde st Linux kører fint , men ikke windows. Kør memtest86 og se hvad der sker

LlamaAgenten

Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2010 18:26:58
Svar/Indlæg:
1129/113
Jeg tror ikke jeg har udtrykt mig tydeligt nok - jeg beklager.

Selve problemet er, at jeg knap nok kan boote en Windows CD eller DVD. Jeg har nu også prøvet at smide en XP cd i drevet, og så snart jeg skal trykke på en knap for at boote, så genstarter maskinen. Hvis jeg derimod smider en Live cd i med en linux dist, så starter den perfekt fra cd'en.

Det skal så siges, at Windows skiverne virker fint i andre maskiner. Det der så undrer mig er, at jeg sagtens kan boote med alt andet end Windows medier. Jeg har også prøvet at pille harddisken ud, for derefter at boote med en Windows cd - men den samme fejl er der stadig. Linux i igen - kører perfekt. Ligenu skriver jeg fra Parted Magic LiveDist.

deaddevil

Superbruger
Tilføjet:
08-08-2010 18:44:09
Svar/Indlæg:
478/75
du skal start med win først fordi det vil kun ligge på c: derefter tager du linux.

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
08-08-2010 19:27:58
Svar/Indlæg:
4033/364
Har du tjekket dine RAM? Havde en maskine der gjorde det samme , det var dog ubuntu og xp og den nåede at boote. Nu er det ikke sådan at ram fyldes op fra bunden, så det er ikke sikkert at windows og Linux (kernel er nok relativ ens , selvom distroerne ikke er ens

kojs

Overclocker
Tilføjet:
08-08-2010 19:51:25
Svar/Indlæg:
181/0
Som #5 nævner: Har du kørt en memtest86?

LlamaAgenten

Elitebruger
Tilføjet:
22-08-2010 00:02:24
Svar/Indlæg:
1129/113
Jeg prøvede også at skifte blokkene ud til PC4200, men det gjorde ingen forskel.

Jeg fik dog gang i den igen, ved at slå på undersiden. Mystisk.

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
22-08-2010 10:41:42
Svar/Indlæg:
4033/364
hmm løs forbindelse ?
Tjekket kabler for skarpe knæk og brud ?

LlamaAgenten

Elitebruger
Tilføjet:
22-08-2010 13:56:52
Svar/Indlæg:
1129/113
Tja, jeg ved det ikke. Jeg har prøvet at skille maskinen ad, men fandt ikke noget specielt. Men jeg tror nu bare, at jeg hellere må skifte den ud med en Lenovo.