Ny og lidt speciel Zalmanblæser

Litteratur d.  11. august. 2010, skrevet af red_martians
Vist: 1250 gange.

red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
11-08-2010 11:56:26
Svar/Indlæg:
7881/1165
Everlasting Quiet- og Shark's Fin Blade-Design

Læs hele nyheden her: http://hwt.dk/newsdetails.aspx...
Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2010 12:05:36
Svar/Indlæg:
6181/270
Man skal ikke stikke sine pølsefingre ind der, de bliver bare snittet til blods.


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
11-08-2010 12:07:56
Svar/Indlæg:
7881/1165
Ja måske burde de har kaldt dem shark teeths 😛


SoundWave
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2010 12:10:05
Svar/Indlæg:
3011/103
Flot blæser efter min mening. Den kunne gøre sig godt i et sort/hvidt setup.


Saint
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2010 12:47:32
Svar/Indlæg:
1971/31
Er det kun mig som tænker at de finner larmer? Normalt vil noget der bliver presset igennem luften skabe lyd, men kan selvfølgelig godt være at den laver så meget mere airflow grundet dette at man kan sænke omdrejningerne 😐


Tenkin
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2010 12:50:10
Svar/Indlæg:
3332/33
#4 Siden de er designet til at sænke støjniveaut i forhold til airflowet, så tænker jeg ikke at de larmer nej.. 😴


Saint
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2010 12:54:55
Svar/Indlæg:
1971/31
#5

Altså du kan jo få alle blæsere til ikke at larme, står desværre ikk hvor hurtigt den snurrer, men hvis den kører med 500rpm, så er det jo klart den ikke larmer? Men hvis finnerne giver den 1cfm mere end tilsvarende blæsere ved 500rpm, så er det jo ikk noget at råbe hurra for, lidt der jeg vil hen ad....

Edit; kører med 900-1500rpm med under 25dba, så er ikke mere fantastisk end andre blæsere, glæder mig til at se pressure...

Edit2: og en hurtig søgning viser det egentligt er er en gammel opfindelse på små sportsfly og helikoptere, vortex generatore.... Samme princip som en golf bold overflade, som bekendt skabte en masse turbolens og så følger støj desværre med....


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Saint d. 11-08-2010 13:02:09.


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
11-08-2010 13:05:50
Svar/Indlæg:
7881/1165
#6: Det ligner faktisk lidt det som noctuablæserne også bruger. De er jo netop kendte for højt airflow i forhold til støjen. Så mon ikke det er en lidt anden måde at nå til resultatet på.


Saint
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2010 13:14:38
Svar/Indlæg:
1971/31
#7

Skal regne med noctua ikke har noget der skal presses igennem luften, som zalman har; eventuelt sammenlign det med sharkoon silent eagle;
Som en golf bold 🙂

Idéen er god, men den larmer for meget, tror desværre også det er resultatet med zalman 😕

Noctua er kendt for deres høje tryk til vandkøling 😉

Edit: sharkoon silent eagle er desuden også gode til radiatore som er med høj FPI, men de larmer stadig 😳


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Saint d. 11-08-2010 13:15:43.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
11-08-2010 16:56:39
Svar/Indlæg:
15982/637
Det er jo som LEX el. strakes på almindelige fly - der skal luftstrømmen jo også ledes i en bestemt retning. Jeg kan godt forestille mig hvis de ved hvor luftstrømmen skal ledes hen så er der mindre støj.


Johnny
 
Superbruger
Tilføjet:
11-08-2010 18:19:49
Svar/Indlæg:
2127/11
Jeg har, af indlysende årsager, ingen ide om, hvorvidt lige netop dette design virker efter hensigten. Hvad jeg i hvert fald kan sige er, at der intet nyt er i, at blæservinger udformes kreativt, med støjreduktion for øje. Siden det primært er de firmaer der generelt anses for at være seriøse spillere på low noisefronten der laver den slags sære designs, må man også antage, at det er en god ide.


koenigimus
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2010 12:43:43
Svar/Indlæg:
202/9
#1
Nu vender "tænderne" jo bagud, så det er ikke farligere for fingrene end alle andre blæsere.

#4
Jeg tror ikke helt du kender til aerodynamik, finnerne er lavet på den måde for at undgå den turbolens der dannes bag vingerne. Prøv at studere moderne flyvinger, så vil du se at det er samme metode man bruger der, af samme grund.


Saint
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2010 12:50:03
Svar/Indlæg:
1971/31
#11

Så vidt som jeg kan se når jeg søger under princippet så er det for at minimere dødpunktet bagved blæsermotoren, lidt ala shroud....

Men er da åben overfor idéen, men syntes bare ikk det er lykkes specielt godt for andre producenter....


mfcods
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2010 18:37:37
Svar/Indlæg:
4222/223
OT:
http://www.youtube.com/watch?v... nu vi alligevel snakker om blæsere