HD optagelser til SD.

Diverse d.  12. august. 2010, skrevet af Mrartin
Vist: 605 gange.

Mrartin

Overclocker
Tilføjet:
12-08-2010 13:55:59
Svar/Indlæg:
69/31
Hej med jer alle igen.

Jeg har anskaffet mig et HD videokamera. Men ved ikke hvordan jeg skal få mine optagelser brændt ned på dvd i en ordenlig kvalitet?
Ville helst have HD kvalitet, men har "kun" en almindelig brænder i min bærbar. Hvad ville være den bedste løsning? Købe en ekstern HD brænder(hvis man overhovedet kan få sådan en) eller måske en dvd-optager?

Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe mig, da jeg ikke ved hvad jeg skal gøre :'-( .

Mvh Martin
NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2010 15:10:00
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Du kan sagtens brænde High-Def. på en CD el. DVD - så længe din afspiller kan trække formatet. Forskellen på en Blu-ray og en DVD er kun fysisk, der er ikke noget magisk fikumdik, størrelsen på hullerne i det reflektive lag (med andre ord: kapacitet).

Hvis du vil have dine ting ned på DVD, i en ordentlig kvalitet, skal du sørge for at din redigeringssoftware (eksporteringsprogram, eller hvad man nu ellers skal kalde det), kan håndtere opløsningen (720p op til 1080p) eller et codec der kan håndtere opløsningen. Du kan, for så vidt, sagtens smide 1080p ned på skiven i et DVD-format, men så skal din afspiller kunne fatte det.

Jeg ville måske smide det ud i en Mpeg4 (quicktime) eller AVI - begge formater kan sagtens håndtere 1080p og kan afspilles på de fleste DVD-afspillere.

Kasseren

Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2010 16:08:08
Svar/Indlæg:
1814/48
Hvis det er til distribution kan du få mere plads end der er på en almindelig brandbar DVD ved at gå efter typen Dual Layer(DVD+R DL), de indeholder op til 8,5 GB og kan eksempelvis fås på http://www.burnalot.dk/?page=p...

Er planen at du vil lagre videoerne derhjemme og/eller at du vil have muligheden for at tage dem med dig kan en ekstern harddisk være et godt alternativ. På den der er billigst, på Edbpriser, en WD Elements Desktop WDBAAU0015HBK 1.5 TB vil prisen for den plads en standard DVD giver nede på omkring 2 kr. og pladsen på en DL 3,76 kr. altså under det halve af hvad skiverne kan fås til, den står til 663,-.
Prisen for pladsen på de mere bærbare 2,5" versioner er omkring den dobbelte, men så passer de også til lommen. Eksempelvis kan du få Samsung S2 Portable HXMU064DA 640 GB, 500 GB versionen har været testet her på siden, til 658,00 kr og for pladsen er det stadig billigere end du kan gøre det med DVD skiver.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Kasseren d. 12-08-2010 16:09:26.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2010 16:31:42
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #2

Nu spørger jeg, irriterende som jeg jo er, hvordan det løser problemet med at få high-definition ned på DVD-skiver?

Kasseren

Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2010 06:08:07
Svar/Indlæg:
1814/48
@3 Nu kunne formålet med at lægge videoerne på DVD skiver jo være lagring i HD. I det tilfælde vil en ekstern harddisk kunne være et bedre bud på en løsning, som #0 muligvis ikke har overvejet, end DVD skiver. Ikke kun fordi de er billigere pr GB, men også fordi at en harddisk vil holde i længere tid.

Derudover nævner jeg jo også muligheden for at bruge DL skiver, som vil gøre det muligt at brænde 8,5 GB i stedet for de 4,7 GB de fleste DVD-R skiver leverer.

Problemet med HD video er jo bare at selv den store DVD disk ikke vil holde ret meget video i HD opløsning. Selv i den lavere DVD kvalitet er DL versionen kun opgivet til at holde 4 timer.
Skal det kunne afspilles på en standard DVD afspiller skal #0 derudover opgive sit ønske om HD video, da DVD video standarden slet ikke understøtter så høj kvalitet.

Skulle Blu-Ray drages ind i sammenligningen kan man med de billigste medier næsten komme ned på samme pris pr GB som på eksterne harddiske. De tillader også HD afspilning i Blu-Ray drev. Problemet er bare at #0 for at komme i gang skal af med 1500,- for en ekstern brænder og for de penge kunne han have fået 3 TB lagerplads ved at købe de billige eksterne harddiske. Derudover vil de jo kræve at alle modtagere har en Blu-Ray afspiller.

Endelig er ens videoer en del sikrere på en ekstern harddisk, bortset fra at den giver muligheden for at slette dem, end på en skive hvor en enkelt ridse kan gøre det umuligt at genskabe indholdet.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2010 06:39:30
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #4

Backup er kun sikkert, hvis man minimerer risikoen for at mediet går til. Om det er CD/DVD, harddisk eller håndskrevne noter med ettaller og nuller er helt op til folk selv 😛

Anywho.

Jeg kan ikke se, hvorfor han ikke skulle kunne smide sit HD ned på en DVD - så længe afspilleren fatter opløsningen (der skal så nok en Blu-ray afspiller til under alle omstændigheder). Ellers må #0 acceptere DVD-opløsning, hvis det skal afspilles i en alm. DVD-afspiller, men han får stadigvæk (forhåbentlig) bedre billedkvalitet.