Silverstone HDD Boost SSD = wow !

Diverse d.  12. august. 2010, skrevet af Gripen90
Vist: 1710 gange.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
12-08-2010 23:19:24
Svar/Indlæg:
15982/637
Hvis man godt kunne tænke sig lidt mere hastighed i sit system på harddisk delen - dvs hastighed i ca SSD niveau men ikke har lyst til et skulle reinstallere ALT forfra mv, så er her faktisk et glimrende alternativ.
Man vil gerne have SSD hastighed i read og random I/O men samtidig vil man gerne have en stor kapacitet. Som alle ved koster en 500GB SSD r*ven ud af bukserne.
Hvad gør man så ? så tager man en Silverstone HDD Boost SSD
http://www.komplett.dk/k/ki.as...

Og hvad gør man så ? så tager man en billig SSD og smækker i HDD Boost og kobler SDD boost til sin SATA harddisk og kobler HDD boost'en til sit bundkort. Så tænder man PC'en og tjekker at i BIOS bootes fra HDD Boost SSD'en. Hvis den ikke gør sætter man den til det og gemmer BIOS indstillingen og så booter man op i windows og så er det det ! Ren plug 'n play og kan ikke være nemmere 😎 (Jo bortset fra når undertegnende kæmper 15min med at få det skide sidepanel på kabinettet pga alt kabelbuleriet - større kabinet næsten gang!)

Så til middag blev følgende sat i PC'en.

Silverstone HDD Boost SSD

Sat til en ny Kingston SSDnow V-series Gen2 64GB SSD drive, 200MB read/110MB write speed

Tilkoblet min Samsung F1 Spinpoint 640GB drive 16mb cache, 7200rpm = SSD read & random I/O speeds på et 640GB drev !!

Hvad sker der så ? HDD Boost kopierer hele ens HDD over på SSD delen af de GB der er tilgængelige. Den kopierer OS over og så ellers de programmer/applikationer der ligger først på din HD. Herefter går man ind på Silverstone's hjemmeside og downloader et lille utility der viser hvordan den laver "mirror" af din HDD til SSD'en, og du kan altid selv bestemme hvornår et "nyt" billede skal på.
Utilitiet viser både drev navn og model serie nr. mv. Billedet er fra HardwareCanucks og bare et eksempel.

Den er "delvist intelligent" så den kopierer efter få gange det over der anvendes mest, så er der noget du ikke bruger længere jamen så ryger det ud iforth noget andet - såvidt jeg har fattet det 😳
Det er lidt som en forstørret udgave af Seagate Momentus XT 4GB SSD SLC drevene på 250/320/500GB, men bare mere effektivt.

Når først data er blevet synkroniseret mellem HDD og SSD der sidder installeret i HDDBOOST så bliver HDDBOOST valgt som boot enhed inde i BIOS, hvilket gør at det er controlleren på HDDBOOST som styrer det hele nu. Standardmæssigt bliver SSDen sat til at have alle læse rettighederne, men der er en regel, der hedder, at hvis SSD ikke indeholder data så bliver HDD sat til at læse data, mens skrivning af data altid forgår til HDD.
Dvs. at controlleren på HDDBOOST i praksis sørger for at se hvor data skal læses fra og aktivere enheden, men teknikken er sikkert langt mere avanceret. Men det er hele tiden prioritering af det som data som skal hentes og hvor det kan/skal hentes fra.

Jo større SSD der bliver installeret i HDDBOOST des mere data kan der overføres og læses fra SSD disken i hverdagen og jo mere ydelse får man til sin rådighed. Dog fremhæves det, man skal/bør rydde op i sine programmer og defragmentere inden HDDBOOST sættes i gang, da årsagen herfor er at samle mest mulig vigtig data i starten af drevet, således at det bliver synkroniseret med SSDen - jeg vil dog mene at det primært gælder for windows XP, da det OS ikke defragmentere/indeksere selv jævnligt som Vista og Win7.

Nå hvad er resultatet så ?
WOW kan jeg kun sige ! Vista virker så meget mere responsivt nu, og efter at have PC'en slukket og startet nogle gange i løbet af dagen så virker det hele bare endnu mere snappy. 😀
Det er en ca 2år gammel Vista Premium 64bit installation jeg kører på og den virker friskere en den dag den blev installeret.
Godt nok anbefales der at man defragmentere sin HD inden man installere HDD Boost SSD (hvilket er lidt underligt, da man altid kan vælge et lave nyt image på disken), for at få alle filer til at ligge i starten af sin HDD, men med Vista og Windows 7 foregår defragmentering jævnlig automatisk på disken, så det gjorde jeg altså ikke.

Boot tid Vista (fra Boot screen til alle ikoner er klar på proceslinien)
Samsung F1 640GB = 1minut 25sek.
HDD Boost SSD + Samsung F1 640GB = 43sek.

Lukke tid Vista
Samsung F1 640GB = 53sek.
HDD Boost SSD + Samsung F1 640GB = 23sek.

App start Call Of Duty 4 Modern Warfare Multiplayer (fra ikon klik til menu)
Samsung F1 640GB = 7sek.
HDD Boost SSD + Samsung F1 640GB = 2sek.

App start Bad Company 2 (fra ikon klik til menu logget ind)
Samsung F1 640GB = 25sek.
HDD Boost SSD + Samsung F1 640GB = 14sek.

App read Vantage Game Test 1 (Fra Janes Nash loader til den starter)
Samsung F1 640GB = 47sek.
HDD Boost SSD + Samsung F1 640GB = 17sek.

App read Call of Juarez DX 10 Benchmark (Fra Splash screen til benchmarken går igang)
Samsung F1 640GB = 21sek.
HDD Boost SSD + Samsung F1 640GB = 12sek.

Photoshop CS3 Applikation start + 5MB image file.
Samsung F1 640GB = 31sek.
HDD Boost SSD + Samsung F1 640GB = 16sek.

3Dmark Vantage score
Samsung F1 640GB = P28112 3DMarks
http://service.futuremark.com/...
HDD Boost SSD + Samsung F1 640GB = P29862 3DMarks
http://service.futuremark.com/...

Om det bare er et tilfælde ved jeg ikke! men måske kan det tænkes at data fra disken hurtigere føres til GFX kortene. 😲

Jeg kunne også tage syntetiske resultater med, men jeg vil hellere vise nogle konkrete brugbare - så disse er hvad jeg har nået indtilvidere.
Alt i alt virker det som om at Vista har fået mere end en saltvandsindsprøjtning, bare når man klikker rundt sker det med hurtig respons.

Løsningen er som sagt til dem der ønsker at beholde deres installation og div. programmer/filer uden at skulle starte forfra. Man får hurtige read og random i/o tider da selve OS delen clones over på SSD'en sammen med nogle af de programmer man bruger. Dette kombineret med at man stadig har et stort lager at gøre godt med :) Billedet af HDD spejles under hver boot over til SSD'en og sker lynhurtigt. Der er ingen fra for data-tab og man kan altid slå HDD Boost fra.
Det største minus med HDD Boost er at ens HD's SMART status ikke kan aflæses.

Hvis man bygger nyt system så vil de fleste nok købe en SSD og installere OS på den og så tage en almindelig HD som lager.
Men pengene er dog aldrig spildt med HDD SSD Boost, for man kan jo altid genbruge ens SSD hvis man starter helt forfra, eller man kan vælge at beholde HDD Boost SSD til sin lager disk og så også få gevinst på den front ! 😉

Hvad koster det ? Ja HDD Boost enhenden koster 279kr og en 64GB Kingston SSD kostede 950kr så alt i alt 1229kr. Det er prisen for at beholde alle sine data og uden at skulle reinstallere OS, samtidig med man kan nyde godt af SSD hastigheder til læsning og random I/O på en pæn mængde af alle ens applikationer og samtidig med, ikke at skulle bekrymre sig om, der er lagerplads nok til det hele. 😎

Tråden blev redigeret 20 gange, sidst af Gripen90 d. 13-08-2010 12:45:37.
unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
12-08-2010 23:23:37
Svar/Indlæg:
5258/240
kan vi ikke få nogen hastighedsmålinger?

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
12-08-2010 23:25:07
Svar/Indlæg:
15982/637
#1: De er på vej 😉

unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
12-08-2010 23:35:48
Svar/Indlæg:
5258/240
hehe okay 😉

red_martians

Moderator
Tilføjet:
13-08-2010 00:27:53
Svar/Indlæg:
7881/1165
Jeg skal lgie ha' forstået det her princip helt korrekt.
Hvis nu man har en SSD på 50GB og en harddisk på 300GB, lægger den så de to diske sammen og placere det vigtigste på SSD'en, eller er det en form for backup, så der stadig kun er 300GB, og den laver et spejl+det ekstra på harddisken.
Desuden fedt at du skriver en enmeldese af det. Synes det ser spændende ud 😲 Efterhånden sjældent man ser noget nyt i den her verdenen.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2010 01:06:31
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Nice løsning 🙂

-> #4

Det er måske frygten for at blive kaldt "fanboi" (hvis man rent faktisk er glad for sit ATi grafikkort (jeg har hørt at der findes sådanne mennesker *host*), der afholder folk fra at gøre det.

Lidt en skam faktisk, men det kunne jo så også bare være, at "alle" gik og købte det samme lort og ikke havde noget interessant at sige 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 13-08-2010 01:07:32.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
13-08-2010 01:47:04
Svar/Indlæg:
15982/637
#4: Jeps det sidste er korrekt. Den tager et billede af dit OS og så alt det andet du har liggende først på HDD'en og så cloner den det over på SSD'en, således at al kørsel og læsning sker på SSD'en (såfremt data'en er på SSD'en ellers læses der fra HDD'en). Alt skrivning foregår på HDD'en.
Man mister ingen data og det er helt sikkert at bruge. Man kan altid koble HDD Boost fra og så køre videre på sin HDD.

#5: Heh tja... ellers er det måske opfattelse af "hvad der er det eneste rigtige".

Jeg ved godt mange måske ikke ser det her som nogen "smart" løsning, men jeg sidder med 130GB data jeg ikke ønsker at skulle reinstallere og tage backup af mails og downloade 300 forskellige brushes og addons til mit Photoshop igen, eller i det hele taget igennem hele Steam arsenalet af spil der skal hentes ned igen. Mit Vista virker og jeg gider ikke igennem at skulle hente alle updates mv een gang til 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 13-08-2010 01:51:21.

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2010 03:16:13
Svar/Indlæg:
8947/160
Hvorfor skulle der blandes fanboism ind i dette.?? Anyway er det da klart en løsning jeg også kunne finde på at bruge. Gad vide om der er problemer hvis man kører raid0 i forvejen og så skal bruge HDD Boost SSD.?

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2010 04:49:14
Svar/Indlæg:
1704/19
Hardware Canuks lavede denne fine test i febuar af produkt og samtidig lavede en beskrivelse af funktion 🙂

http://www.hardwarecanucks.com...

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2010 06:28:45
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #6

Du tror ikke, at der er et ydelsestab, nu hvor dit OS ikke er "optimeret" til SSD (som eks. ved en frisk installation el. Windows 7)?

Tænkte på at kunne klone det hele over (bare så man har en backup/udgangspunkt), foretage ændringerne i registreringsdatabasen og så backup'e jævnligt til HDD'en 🙂

Nu ved jeg godt, at Vista kræver en arm og to ben, men du burde nu kunne få det hele ned på 64 GB alligevel. Så kunne man jo køre sidefilen (hvis du har en sådanne) på HDD'en og aflaste SSD'en endnu mere.

-> #7

Læste du kun ordet "fanboi" eller læste du også konteksten? 😉

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2010 06:48:13
Svar/Indlæg:
3100/53
Den er ikke helt ny, men stadig pissesmart ja! :)

http://www.itrends.dk/11309

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
13-08-2010 10:56:13
Svar/Indlæg:
15982/637
#9: Nu havde jeg i min tidligere PC en Intel X25-M G2 80GB HD sammen med Windows 7hvor OS lå på, og jeg synes oprigtigt at det jeg oplever nu med min Vista installation er meget lig sådan som Win7 opførte sig på SSD'en mht respons ved almindelig "klikken rundt".

Jeg kunne sikkert nok få mit OS ned på 64GB SSD og så resten over på HDD'en. Det kræver bare kloningssoftware og en masse tid på at lave backup på spil og save games og så en masse nyinstallationer og patches etc... og så bliver selve ideen med HDD Boost SSD undermineret som jeg skriver. Jeg havde i tankerne om en 160GB SSD hvor jeg kunne klone OS med spil over, men sådan en løsning koster så også lige ca 3400,- og så er der "kun" 160GB. Det synes jeg stadig ikke, at SSD'er er det værd for.

#8/10: Ja jeg ved godt det ikke er "det nyeste", men jeg finder kun 3 anmeldelser af apperatet. 🙂
Men nu så jeg ingen der reelt nævnte eller omtalte Silverstone HDD Boost SSD på nogen andre danske HW sider end iTrends og det syntes jeg var synd, især da den kan løse et bestemt behov, som andre måske også deler.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Gripen90 d. 13-08-2010 10:58:07.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2010 11:38:05
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #11

Jamen, du har fuldstændig ret. Det er pissefedt når folk opdager noget "nyt" og samtidig er glade for det 🙂

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
13-08-2010 12:48:48
Svar/Indlæg:
15982/637
#12: Ja den har sparet mig et masse besvær.... og skulle jeg engang skifte til Win7/8, ja så har jeg allerede en SSD i PC'en i forvejen til OS.
Det er ren win-win 😛

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2010 13:52:28
Svar/Indlæg:
1704/19

Syntes faktisk det var en positiv ting du lavede denne tråd og lagde link for at andre lige kunne få en anden side af sagen indblandet men i har jo samme resultat om ideen og effekten af produkt 🙂

Mange har ikke forstået logikken i det produkt men med din tråd og de link kunne lyset måske komme.

Oplever alt for tit at folk siger Formater og ren install uden at finde hvorfor fejl er der (er ofte hurtigere) eller som her der er mange data som skal gemmes (altså bruger pc til noget).

For de mennesker som ikke har en seperat partition til OS er dette en genial opfindelse og som virker helt efter hensigt , er jo ikke første forsøg med sådan en løsning de har bare ikke virket som denne fra Silverstone gør 🙂

Reverb

Superbruger
Tilføjet:
13-08-2010 17:37:44
Svar/Indlæg:
454/68
Hold da op, det virker da må man sige. Jeg havde så ikke lige regnet med det var Silverstone der leverede sådan en ide ! 🙂

Det er da lidt vildt som din Vantage score er steget ! bare når man ser på GPU scoren 😲