Scam og QXL

Hyggehjørnet d.  15. august. 2010, skrevet af mikam
Vist: 780 gange.

mikam

Superbruger
Tilføjet:
15-08-2010 23:04:56
Svar/Indlæg:
873/25
Så har de nigerianske scammere også kastet sig over QXL. Jeg har nogle bærbare til salg derinde og modtog denne mail:

Hi,

Am Gas Per and I will love to buy your item as a Gift to my Chatting
lover in Oversea so, I will be paying you via Bank Transfer and i will
need your full bank details for the payment of the item also I will
offer you 400 eur for the item and the shipment via Post Office.
So,get back to me with the full bank details for the payment of the
item to be made as soon as possible and make sure you mail me back
directly in English language.

Jeg googlede hans email og fandt et opslag fra en fransk tråd, hvoraf det fremgik at han er fra Nigeria. Men der snakker de vist også fransk.
Men det mærkelige er at han har oprettet en profil på qxl, dog har han ikke købt eller solgt noget og han har haft et andet profilnavn tidligere. Hm, skulle man kontakte qxl?
Ubehage

Superbruger
Tilføjet:
15-08-2010 23:44:52
Svar/Indlæg:
905/100
Gå ned i banken og opret en ekstra konto; lukket og låst. Så alle kan sætte penge ind, men der kan kun hæves fra den hvis du henvender dig personligt i filialen.

Og giv ham den. Så ser du om han mener det eller ej.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
16-08-2010 08:14:51
Svar/Indlæg:
23132/740
De er også på dba.dk en masse.

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
16-08-2010 09:24:55
Svar/Indlæg:
5039/109
Jeg har fået lukket en auktion af sådan en idiot en gang før. De trykker på køb nu, og skriver en mail og spørger om man vil sende det til nigeria. Til deres datter der går i skole, og selvfølgelig har hårdt brug for en smartphone. Det kostede mig penge at vedkommende lukkede min auktion. Jeg gik til qxl og de fik spærret brugeren, og gav mig mit tab tilbage. Det var stort af dem.

Utroligt at der skal være så mange platugler der ude. Selv her i lille Danmark vrimler det med dem.

Ubehage

Superbruger
Tilføjet:
16-08-2010 11:53:51
Svar/Indlæg:
905/100

Det værste er, at for hvert platugle findes der 5 idioter. Og det er dem, de lever af...

mikam

Superbruger
Tilføjet:
16-08-2010 13:03:01
Svar/Indlæg:
873/25
Men hvordan kan bankoplysninger egentlig misbruges, det kan jeg ikke rigtigt se?

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
16-08-2010 13:25:29
Svar/Indlæg:
5039/109
#4, der er nok en grund til at de bliver ved med deres scam. Der er alt for mange internetanalfabeter og naive mennesker stadig. På qxl er det bare ikke muligt at køre en auktion med køb nu, hvis man vil undgå dem. På emailen er det nemt at opdage dem, og de bliver da tilmeldt en lang række ligegyldige nyhedsbreve når de lander i min indbakke 😀

morra19

Moderator
Tilføjet:
16-08-2010 13:26:26
Svar/Indlæg:
2672/468
Bankoplysninger kan ikke misbruges, det kan ikke lade sig gøre.

Problemet er, at de typisk overfører for mange penge. Så vil de derefter have folk til at føre de overskydende penge tilbage. Når folk så gør det, så går der et par uger, og så finder den bank man har ud af, at pengene som blev indbetalt på ens konto er dækningsløse, og de bliver "slettet" igen af banken. Så har du pludselig betalt penge til Nigeria af egen fri vilje.

Men der er ingen der kan hæve penge på dit konto nr. ud over dig. Det er noget andet hvis du giver dem kreditkort oplysninger.

mikam

Superbruger
Tilføjet:
16-08-2010 13:57:48
Svar/Indlæg:
873/25
Ja, qxl er da i mindste flinke til at betale en ens succesgebyr tilbage hvis handlen ikke bliver til noget, for ellers er de jo nogle værre money whores.
Tror lige jeg nævner det over for kundeservice.