Statisk elektricitet - kortslutning

Diverse d.  16. august. 2010, skrevet af BanzoDK
Vist: 1115 gange.

BanzoDK

Enthusiast
Tilføjet:
16-08-2010 19:48:35
Svar/Indlæg:
112/16
Jeg skal snart installere grafikkort og PSU for første gang. I den forbindelse har jeg hørt om at man skal passe på at man ikke er "ladet" med statisk elektricitet, da man så kan kortsluttet sine komponenter, og i værste fald sin computer.

Jeg har i den sammenhæng hørt at man kan "aflade" sig selv ved at røre ved radiator først. Man kan vist også købe en eller anden "statisk-elektricitets-aflader".

Er det sandt med hensyn til kortslutningerne, og hvad kan man gøre for at forhindre at det sker?
Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
16-08-2010 20:03:20
Svar/Indlæg:
8762/174
Det kan ske og sker nogen gange, men det er imo spild af penge at gå ud og købe dyrt udstyr til at forhindre det hvis du bare skal skifte grafikkort og psu.

Jeg har rodet med computere i mange år efterhånden og jo jeg aflader mig da selv på en radiator cirka 50% af gangene, men det er ikke nødvendigt at gøre det så længe du behandler tingene ordenligt 🙂

Nyt hardware er heller ikke så sart mere i forhold til det man købte for nogle år siden.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
16-08-2010 20:03:50
Svar/Indlæg:
3065/208
Fx når du stiger ud af bilen og rører ved bildøren eller taget, så kan du godt få et bemærkelsesværdigt rap over fingrene, så man bør vel tage det alvorligt. Hovedreglen er vel, ikke at røre ved nogle af komponenter, IC'erne og så videre på nogen af delene. Undlader du både at røre ved nogle af komponenterne som sidder på PCB'et (printet) og aflader du dig selv ved at røre ved en radiator, før du sætter kortet i maskinen, burde du nogenlunde være på den sikre side.

Omvendt, så er det vel nok sådan, at en spænding altid vil søge den korteste afstand til "jord", så et grafikkort i hænderne, som ikke tilbyder strømmen en rute mod jord, kan ikke være et problem.

mads__mays

Overclocker
Tilføjet:
16-08-2010 20:06:20
Svar/Indlæg:
574/17
jeg har også rodet med computer i nogen år nu, og jeg har aldrig gjordt det, og det har også været med noget ældre hw, og der er ikke noget der er brændt af efter jeg har rørt det 😀 det har kun været før eller meget lang tid efter 🙂

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
16-08-2010 20:11:10
Svar/Indlæg:
3065/208
Men det teoretisk aspekt i det sidste jeg skriver ovenfor i #2 er jeg lidt usikker på.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
16-08-2010 20:15:01
Svar/Indlæg:
3065/208
bevægelsesenergien, altså den kinetiske energi, har ingen vej mod "jord" når du sidder i en bil (med gummidæk). Derfor bevarer alle bevægelige objekter i bevægelse uden jordforbindelse den kinetiske energi, som altså lagres og kaldes statisk elektricitet. Begrebsforvirring i og med at der er tale om statisk kinetisk energi, men det lyder rigtigt i mine ører!? Render du rundt i gummi-klipklapper hele dagen uden at have jordforbindelse af og til, mens du leger med hardware, er der vel et potentielt problem.

BanzoDK

Enthusiast
Tilføjet:
16-08-2010 20:16:10
Svar/Indlæg:
112/16
Nu er det heller ikke fordi jeg er meget bekymret for det, men det er interessant at vide om der overhovedet er nogen som selv har oplevet det.

aNker

Superbruger
Tilføjet:
16-08-2010 20:17:25
Svar/Indlæg:
740/37
Jeg gør så vidt muligt det samme som #1, altså lige at tage fat på radiatoren..
Og så ellers behandle hw'eren ordentligt 🙂

og det som #3 siger med, at det ikke er brændt af efter han har rørt ved det.. jah, det er nok tilfældet de fleste gange, men man risikere at brænde noget af kobberbanerne over.. og derfor kan de ikke holde til så meget 😕

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
16-08-2010 21:33:35
Svar/Indlæg:
8947/160
Jeg er ret sikker på at der ikke sker noget, det er kun i teorien at man ødelægger noget. Jeg har aldrig hørt om nogle herinde hvor det er sket. Så bare gå igang.

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
16-08-2010 21:53:19
Svar/Indlæg:
5039/109
#5, tror du er ude i noget vrøvl. Det har intet med kinetisk, potentiel eller anden energi at gøre. Det er elektrisk ladning.

Selvom man ikke umiddelbart kan se eller mærke på hardware at det har taget skade af statisk elektricitet, så kan "fejlen" godt komme senere. Noget elektronik er meget følsomt overfor statisk elektricitet, især transistorer. Way back, da jeg gik i skole, lavede vi nogle forsøg med det. Vi skulle røre det ene ben på en transistor og teste den med en speciel opstilling. De fleste gange døde den af berøring, helt uden man kunne mærke det. Der kom hverken gnist eller lyd. Det var nok bare at bevæge sig hen mod den og holde fingeren 0,5 cm fra den.

Så jeg er overbevist om at det ikke er for sjov der er en advarsel uden på æsken/posen.

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
16-08-2010 22:52:05
Svar/Indlæg:
8947/160
9# Jeg tror heller ikke det er for sjov med en advarel på posen. Men kender du nogen der har ødelagt hardware ved berøring.?

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
17-08-2010 08:18:26
Svar/Indlæg:
5039/109
Ikke hvor man direkte kan sige at det er pga ESD. Måske er nogle af de "DOA" grafikkort, bundkort og RAM ofre for det? Det kunne meget vel tænkes. Der skal slet ikke så meget til. Der hjemme gør jeg ikke noget ud af det, men på arbejde er jeg nød til det. Jeg roder med hjertestartere, blodtryksapparater og andre hospitals ting, og det kræver lidt mere pli end hjemme hardware 😀

Simon

Superbruger
Tilføjet:
17-08-2010 08:25:37
Svar/Indlæg:
485/31
Jeg har ALDRIG ALDRIG oplevet at statisk har ødelagt noget.
Og jeg har rodet i rigtigt mange computrere uden at aflade, men self kan være jeg har været heldig 😛 for jeg har os hørt man skal aflade.