Auto-CAD uddannelse?

Hyggehjørnet d.  17. august. 2010, skrevet af W.e.S.t
Vist: 1049 gange.

W.e.S.t

Superbruger
Tilføjet:
17-08-2010 17:14:17
Svar/Indlæg:
312/44
Hej derude 🙂

Har tænkt mig at holde et sabbatår (sådan da), før jeg går igang med at læse til ingeniør og tænkte på om der mon fantes en eller anden uddannelse indenfor teknisk tegning, som ikke tager mere end et år?

Synes at det kunne være utroligt sjovt at bruge mit år på at lære at tegne i Auto-CAD eller Inventor, eller hvad det nu hedder nu til dags 🙂

På forhånd tak for svaret! 😀
tom81

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 17:21:45
Svar/Indlæg:
20170/383

du skal have gang i noget AMU kursus af en slags.

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 17:32:47
Svar/Indlæg:
8762/174
Der findes flere forskellige Inventor og Auto-CAD kursuser så det er bare at finde en du finder interessant 🙂

Sidder selv og arbejder med inventor til dagligt og det er sku et godt program at have ved hånden hvis man skal have lavet et eller andet sjovt fusk 😀

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
17-08-2010 17:35:13
Svar/Indlæg:
4438/91
AutoCAD kan du lære dig selv ret hurtigt vha. tutorials. Et par måneder - give and take - så er du ret godt hjemme i AutoCAD.
Inventor er derimod en anden historie hvis du ikke har erfaring med 3D moddellering i forvejen. Men du kan godt få et fornuftigt forspring i løbet af et års tid.
Men tutorials er vejen frem.

Jones9000

Superbruger
Tilføjet:
17-08-2010 17:45:17
Svar/Indlæg:
817/109
#3 syns klart inventor er meget nemmere end autocad. :)

og jah der findes en uddannelse.. der findes en teknisk skole uddannelse som hedder teknisk designer. :) http://www.ug.dk/uddannelser/e...

og så findes der den her http://www.ucn.dk/Forside/Udda... det tager 2 år og så kan du tage 1,5 år og få en bachlor. specialet hedder Produktudvikling. det er en rigtig fed uddannelse. og du lærer rigtig meget om hvordan de forskellige materialer opfører sig. og hvordan du laver styrkeberegninger.

det er en super spændende uddannelse men skal jeg jo sige :P

Har vist os en lærer bog til inventor hvis det var noget ??

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Jones9000 d. 17-08-2010 17:53:37.

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 17:54:10
Svar/Indlæg:
8762/174

Hvis du kommer som total nybegynder og starter på Inventor så sidder man godt nok og klør sig lidt i nakken de næste mange timer.

Auto-CAD har jeg dog ikke arbejdet så meget med endnu så kender ikke rigtig sværheds graden.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 18:30:09
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Nu kender jeg ikke mulighederne for skoling, der hvor du bor - men rundt omkring findes der aftenskoler, workshop o.lign. der netop behandler disse emner. Bare søg på "AutoCAD kursus" eller "Inventor kursus" (gerne varianter heraf) og mulighederne skal nok dukke op.

Som en er inde på, er der en gratis metode der hedder "tutorials" - de er dog af svingende kvalitet, både hvad angår materiale men så sandelig også brugbarhed.

Mit råd til dig er, at du nok skal/bør sætte dig ind i de mest basale funktioner. De fleste kreative programmer er, til en vis grad, opbygget efter de samme principper - så hvis du har grundidéen i det ene, kan det nemt føres over i det andet.

Som tiden går, når du bliver bedre kendt i dine programmer, finder du deres individuelle svagheder og styrker.

Happy hunting 🙂

inside

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 18:31:21
Svar/Indlæg:
805/46
Vil give Rasmus66 ret. Har man ingen erfaring med 3D design, så vil man have noget svært ved at komme igang med et prog som Inventor. Både hvordan workflowet er mht. projects og så hvordan de forskellige redskaber til at designe partfiler virker.

Men kan man finde nogle gode tutorials online, så ville det hjælpe meget på det.

Nå det er sagt, så tror jeg Inventor er det nemmeste 3D CAD program at gå igang med (Catia og Solidworks virker IMO lidt sværere, og ellers er det bare fordi jeg er startet med Inventor først)

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
17-08-2010 19:01:48
Svar/Indlæg:
4438/91
#7 .. Helt enig. Inventor er noget mere intuitivt bygget op. Men der er ikke den store forskel ifht. SolidWorks. ProE og Catia er en klasse for sig. Kast evt. et kig på SpaceClaim, da jeg er sikker på det er fremtidens måde at modellere på.

#4 .. Hvis vi taler om den komplette programforståelse, så ja. Men også kun fordi AutoCAD stadig bygger på samme gamle kerne og alt er lavet som add-ons i sin tid. Men det er på ingen måde sværre at forstå stregtegning over 3D-modellering.

Jones9000

Superbruger
Tilføjet:
17-08-2010 19:48:44
Svar/Indlæg:
817/109
#5 jah det er klart man ikke lige forstår det i starten.. :) hvis du aldrig havde set word ville der os gå længe for du fandt ud hvordan man tilføjer billede tekst.. :) men så snart du kan lærer at vende og dreje det i hovedet og se det for dig før du tegner. kommer du langt med simple stech's og streger. vil sige hvis man gennemgår den lærer bog jeg har. der nok tager 7-8 timer hvis man er sådan nogenlunde til at lærer nye ting. og så man ellers bare begynder af tegne ting. eks. et bord og 4 stole. en kaffe kop og osv. så finder man hurtig mange nemmere måder og tegne på. og alle inventor's funktion har drop down info. så hvis man bare lige holder mussen over fortæller den hvad den er til.. :) men kommer os an på hvad han har i sinde at tegne og bruge programmet til. for hvis man bare tror inventor er til at lave 3D-modelleringer i, tager man fejl men kæmpe F !!

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 19:53:47
Svar/Indlæg:
8762/174

Har selv en af de lærebøger dog til Inventor 2009 der er i hvert fald lige til et par times arbejde 😀

Det er bare sjovt at de laver så meget om på programmet hvert år.

Her hjemme sidder jeg har arbejder med Inventor 2010 og på skolen er det 2011 versionen, men jeg kan ikke lave en tegning her hjemme og åbne det nede på skolen og tegne videre.

Det er en af de ting jeg hader mest ved Inventor.

Jones9000

Superbruger
Tilføjet:
17-08-2010 20:10:41
Svar/Indlæg:
817/109
#10 jah der er da lidt at lege med.. :)

nu har jeg ikke set det helt nye endnu. da vi ikke er starte på skole endnu.. :) og har taget lidt afstand fra det her i min ferie.. :P men syns specielt at gå fra 09 til 10 var svært. der er programmet jo bygget op på en helt anden måde. lige som de gjorde med office. :P

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 20:12:37
Svar/Indlæg:
8762/174

Helt enig det var noget af en forandring fra 2009 til 2010 versionen.

2010 og 2011 er næsten ens der er ikke rigtig nogen forskel på de to.

W.e.S.t

Superbruger
Tilføjet:
21-08-2010 17:24:32
Svar/Indlæg:
312/44
Tak for de gode svar! :yes: