Hva' ka Bilkas ekspertpanel?

Litteratur d.  17. august. 2010, skrevet af red_martians
Vist: 2242 gange.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
17-08-2010 20:12:25
Svar/Indlæg:
7881/1165
Det har flatpanels sats sig for at finde ud af. Og det er ikke til folk med sarte nerver.

Læs hele nyheden her: http://hwt.dk/newsdetails.aspx...
E2X

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 20:27:00
Svar/Indlæg:
4018/217
Kommer det bag på nogen? Nej Bilka, føtex osv er alt sammen noget værre lort. Det er det sidste sted jeg vil købe elektronik.

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 20:27:44
Svar/Indlæg:
8762/174
Hehe det er faktisk sjov læsning 🙂

Lazare

Overclocker
Tilføjet:
17-08-2010 20:33:04
Svar/Indlæg:
63/0
Overrasker det nogen at man ikke kan få den rette rådgivning i et supermarked?

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 20:44:13
Svar/Indlæg:
1971/31
Syntes ikk det er så forfærdeligt igen, svarer jo til at spørge sin lokale grønthandler om hvordan man skal holde sine nyindkøbte blomster bedst muligt, selvfølgelig vil svaret være bedre i en rigtig blomster butik....

red_martians

Moderator
Tilføjet:
17-08-2010 20:45:20
Svar/Indlæg:
7881/1165
Problemet er jo, at Bilka prøver at fremstå anderledes 🙂 og at de derfor har oprettet et ekspertråd, som skal hjælpe kunden til de rigtige valg.

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 20:48:24
Svar/Indlæg:
3332/33
Glæder mig til at se svaret fra Bilka, det skulle komme i morgen. 😴

Så er der ikke en venlig sjæl som kan smide det på forsiden som fortsættelse af det her ? 😀

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 20:49:04
Svar/Indlæg:
8762/174

Så burde man også ansætte en der faktisk bare ved en lille smule om hvad han har med at gøre.

Det er lidt det samme som at gå ind i Expert og stille dem et spørgsmål om f.eks en computer.

De svare i øst og vest og giver direkte dårlige svar og det er jo kun med til at forvirre kunden.

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 20:49:34
Svar/Indlæg:
1971/31

Er rigtigt nok, men syntes nu ikk det er direkte kriminelt det de har gang i.... De har måske ikk helt ret i deres facts, men det er alligevel ikk helt ved siden af, iforhold til så mange andre virksomheder...

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 20:59:18
Svar/Indlæg:
3332/33
#7 Problemet med at ansætte nogen som har forstand på det, er at job annoncen sikkert hedder noget med "Kan du lide TV og møder du med et smil !? Så kom og bliv Bilka's nye ekspert !"

Istedet for "Vi søger en ung mand, med god forstand på TV og Hifi, som kan vejlede Bilka's kunder med stor ekspertise. Du skal ikke have en bestemt uddannelse, men det er et krav at du læser op på tingene og kan stå inde for, hvad du vejleder om."

inside

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 21:11:50
Svar/Indlæg:
805/46
Fandme sjov læsning, og giver et godt billede af hvor meget Bilka fusker med fjernsyns-salg og hvor lidt de ansatte egentlig ved om fjernsyn.

Har stået som ekstern sælger i en række Bilka'er, hvor jeg havde arbejdsområde i elektronikafdelingen, og kunne derved følge med i hvordan de ansatte sælger fjernsyn.

Og må sige at jeg hver dag op til flere gange måtte krumme tæer når jeg hørte hvad de sagde til kunden. For det meste var det misvisende info de gav set i forhold til kundens behov, og ellers blandende de rundt i begreberne, og favoriserede enkelte mærker. Især Plasma modeller var den store syndebuk som stort set ingen af medarbejderne ville anbefale. Hvilket gør ondt på en som mig, som sværger til især Panasonic fjernsyn.

The

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 21:53:05
Svar/Indlæg:
1406/100
jeg expert jeg ved best.!! det viser bare hvor dårlig de er når man kan sige sådan noget ....

man skulle tro at det var børn de ansatte som experter

murmel

Overclocker
Tilføjet:
17-08-2010 21:56:29
Svar/Indlæg:
7/0
#7 syntes nu ellers ikke ekspert er den værste butik, der kan ekspedienterne trods alt følge lidt med når man snakker. men så heller ikke mere

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 21:59:45
Svar/Indlæg:
23132/740
Oprigtig talt, kan jeg sgu ikke se det store problem i de svar de kommer med.

Kan huske da jeg selv stod i butik, og der kom sådan nogle dumsmarte knægte ind. Man går, pr. definition, ud fra laveste fællesnævner. De fleste mennesker er f*cking dumme kunder, undskyld jeg siger det, som ikke siger: "Hey! Det der fatter jeg ikke en skid af" - og så går de hjem og brokker sig til konen/kæresten/vennen eller bitcher på et eller andet forum... det kunne være HwT.dk

Når man står med 50-100 forskellige mennesker hver dag, er det fandme svært at vide hvem der snakker en efter munden og hvem der rent faktisk er med på hvad man snakker om. Granted det er ikke alle sælgere som er eksperter i alting, men det gælder dælme også kunderne.

"Men! Allan! Når man står og sælger lortet, skal man sgu have styr på tingene" - Og det har du/I fuldstændig ret i.

Men det nytter ikke noget, at man fyrer den samme specifikations-formanende-nu-skal-jeg-rigtigt-vise-dig-hvad-jeg-kan smøre af, for hver eneste kunde som kommer ind.

Så taber du sgu 99 ud af 100 kunder og den går bare ikke.

Derfor lærer man sig selv, at skrue ned til laveste fællesnævner, og stiller folk ikke spørgsmål - så går man ud fra, at de fatter hvad man snakker om.

Så derfor kan en længere forklaring på, hvorfor netop dén laptop er bedre end den anden laptop nemt koges ned til: "Det er fordi denne CPU kører med højere clockhastighed" - hvorefter den akneramte-World-of-Warcraft-spillende-Jpeg-onanerende teenager bagefter fortæller sin kammerat, når de går ud fra forretningen, hvor f*cking dum ham Merlin sælgeren, "Allan", var.

Jeg aner ikke hvor mange kunder jeg har haft, som nok har tænkt det om mig (og der skal nok have været et par stykker), men fryden er, når man fanger de kunder som "tror" at de er rigtigt smarte, så kan man pille dem fra hinanden med en effektivitet lig den en abe æder en appelsin.

At Bilkas ekspertpanel bruger nogle lidt anderledes ord, gør dem ikke til mutanter som ingenting fatter og generelt set, så svarer de ret 'ok' på de spørgsmål de får ind. De ved (højest sandsynligt) heller ikke hvem modtageren er.

Så igen, derfor skal det koges ned, så selv 'Fladpanderls' mødre kan forstå det.

... bare lidt galde, over "Fuck hvor er de dumme"-spørgsmålene, som nørderne sidder og griner af, i deres ensomhed og triste tilværelse i erkendelsen af, at de nok ikke ser en ægte levende pige nøgen som:
a) Ikke er deres egen mor.
b) Ikke er deres egen søster, via billeder de har hevet ud af hendes computer under "rep."

*host* 😎

NielsPeter

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 22:28:32
Svar/Indlæg:
247/42
#13 så sandt som det er sagt 🤡

Har ikke noget problem med at handle elektronik i Bilka, men nu undersøger jeg også varen på internettet med specifikationer/tests/osv. længe inden jeg kommer i købstanker, og der er det så Bilka kommer ind i billedet med deres ofte gode tilbud og meget fantastiske "før" priser...

Hitman1973

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 22:28:47
Svar/Indlæg:
1028/33
Når jeg spøger et Ekspert panel, Forventer jeg Fandenme et ekspert svar!!

Hilsen en "ikke Nørd" Der har 2 Børn med en utrorlig Smuk kæreste, som jeg sovt nok har set nøgen ( i op til flere stillinger) 😉

og som faktisk kendte svarene 😀

...... HOST!

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 22:39:48
Svar/Indlæg:
1971/31

Utroligt som du skal lede alt over på om man har set en pige nøgen, har du lige fået dit første knald? 🤡

red_martians

Moderator
Tilføjet:
17-08-2010 22:39:54
Svar/Indlæg:
7881/1165
#13: Jeg har og står også i butik, og man skal heller ikke lyve. Især ikke når man står i butik som generelt blære sig med at man har styr på sagerne, og kunden regner jo 100% med at komme hjem med det bedste produkt på markedet. Tager de en i at lyve, så kommer de aldrig igen, og det gør resten af deres fætre og kusiner heller ikke. Og bilkas ekspertpanel er jo netop for at de ikke skal gå i fona, ekspert, hifiklubben, elgiganten osv. De vil gerne fremstå ligeså gode eller bedre. om det første er tilfældet skal jeg ikke kunne udtale mig om, men jeg synes det er skidt.
Svaret skal selvfølgelig koges ned til kundens niveau, men man skal ikke fyre en omgang lort af, fordi man ikke ved hvad man taler om, så hellere ringe til en hotline, snakke med en kollega eller ringe kunden op når man har fundet svaret, så man (alt efter kundens niveau) kan give dem det korrekte svar. Alt fra ... yes, det 600hz vil du få meget glæde af. Til at det der 600hz subfielddrive reelt forbedre både nuanceringen i farver og gråtoner, men også har motion-teknik indbygget osv. osv...
Især når man sidder med en mail, har man alle mulige chancer for at finde det rigtige svar. Det tager jo ikke mere end 10sekunder at google det for kunden. og jeg ville personligt hellere have en copy-paste fra wikipedia, end at få fyret en sælgerløgn af.
Men der er mindst en løgn i hvert svar. Vi ved selvfølgelig heller ikke hvor mange de har sendt, og om disse er de værste, men synes ikke det er smart.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 22:53:40
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #15

Heldige dig. Du må så være undtagelsen der bekræfter regelen 😛

-> #16

Hvad har det med noget som helst at gøre? Vil du da gerne være nr. to? 🤡

-> #17

Så ved du også godt, at man sagtens kan få "ekspert"-spørgsmål fra folk, som ikke altid forstår det korrekte og præcise svar.

Ikke at det skal undskyld inkompetence, for den findes sgu alle steder. Men hvad er det mon som irriterer nørder mest?

At man tager 100 % fejl eller kun svarer 99 % korrekt?

Lazare

Overclocker
Tilføjet:
17-08-2010 22:56:37
Svar/Indlæg:
63/0
Selvfølgelig skal man koge det ned til noget kunden forstår.
Men at direkte misvise som de gør i flere situationer, synes jeg ikke er OK.
Jeg står selv i butik og kunne aldrig finde på at påstå at et produkt kunne noget det ikke kunne eller at overdrive specifikationernes kunnen.

Det det gælder om som sælger er at have de korrekte informationer, have styr på teknologien bag, som minimum i basis-skills, og så møde kunden på dennes niveau.
Det er en kunst at forklare det mest tekniske og avanceret på en måde så kunden forstår det, men uden at komme til at give forkert indtryk af varen.

Det er det jeg som sælger stræber mod - de korrekte informationer, fortalt på en forståelig måde.

Bims

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 23:01:57
Svar/Indlæg:
2599/378
Jeg grinte også i dag, da jeg hørte skolen havde købt mikroskoper i ALDI!.. Jeg ville aldrig købte et mikroskoper et sted hvor man også kan købe dåsemakrel... 😕

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 23:09:36
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #19

Og det samme gælder vel for de fleste sælgere. At yde en god service. Men jeg har oftest, fra venner og familie, hørt sætningen "... Og så lirede han en masse teknisk bavl af, som vi aldrig alligevel fatted' en ski' a'" ift. "jeg fik de præcise svar på mine tekniske spørgsmål."

Det er ingen kunst at decides nogle skilte og lære hvilke specifikationer der har betydning - men hvad nytter det, når kunden bare tænker "hvorfor nævner de det så?"

Hvis jeg skal være helt ærlig, så tror jeg sgu kun at det er os nørder som lader sig irritere af den slags.

9 ud af 10 kunder vil bare gerne ledes og hjælpes i den rigtige retning.

Det er i hvert fald mit indtryk. Det kan jo så være at jeg tager fejl, men de fleste af mine kunder har nu virket til at være ok tilfredse med den service jeg har leveret - også selvom jeg ikke har givet dem et nørd-teknisk korrekt svar

Kasseren

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 23:17:36
Svar/Indlæg:
1814/48
Problemet ligger vel i at folk forventer lidt mere fra et medlem af et ekspertpanel end fra en tilfældig sælger i elektronikafdelingen. Desværre ligner svarene for meget dem fra den sidste.

I de andre ekspertpaneler(Mad, Vin og Have) syntes eksperterne at have mere styr på deres felt, samt en større villighed til at komme med svaret at det ved jeg ikke men jeg har snakket med x(nogen der ved den slags) og de siger...
Det eneste forsvar der kan være for elektronik eksperten er at han får langt flere spørgsmål end de andre, men det ændrer ikke på at den brede tekniske viden han skilter med har resulteret i nogle fejl en ekspert ikke ville lave.

For Bilka er dette heller ikke den bedste sag, da de står tilbage med ansvaret hvis nogen har foretaget et fejlkøb på baggrund af ekspertens udsagn.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
17-08-2010 23:20:49
Svar/Indlæg:
15982/637
#1/20: Det er da fuldstændig lige meget hvis produktet er af en kendt kvalitet. Hvis jeg kan købe mit TV i Bilka for 3000kr mens den samme i en decideret tv-forhandler koster 4000kr, så ta'r jeg sgu det i Bilka.

Man kan godt have et Ekspertpanel der giver ekspert svar som KUN en ekspert kan forstå... men så spør man hvorfor fanden vedkommende stillede det, da man burde have vidst det i forvejen !.
Et ekspertpanel skal kunne kommunikere på forskellige planer og niveauer som #13 er inde på. At give et komplet teknisk svar til een der intet aner om det er jo et lige så "forkert" svar. Man kan nemt plapre data eller spec's uden som ingen forstår, men skal skæres ud i pap og bøjes i neon med et så enkelt og præcis svar som muligt... det er ikke nemt, og kommunikation er svært !

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 23:27:28
Svar/Indlæg:
3332/33
#13 Jeg har det bare sådan lidt, at der er forskel på at du koger det ned til "Cpu'en er hurtigere" og til at du sidder og ikke ved hvad du snakker om. For det lader det jo ikke til at de her Bilka "eksperter" gør.

Og hvis du har haft sådan et problem med, at du ikke ved hvilket niveau folk ligger på, så er det da nemt at indlede med at sige "Nu ved jeg ikke hvor meget du ved om det her...?" afvente svar og spørge om, hvor meget du så skal gå i detaljer eller selv vurderer situationen og så fortælle.

Så vil jeg da blæse i en hornlygte på, hvor meget du ved om computere, tv, ost og kvinder. Hvis ikke du giver udtryk for at du er styr på sagerne, jamen så har man jo ikke andet at "dømme" ud fra. Og derfor er det jo nemt for den enkelte bare at tænke "Fuck, ham Merlin ekspedienten var dum..." selvom det ikke nødvendigvis er rigtigt.

Hvis du har godt kundetække, så burde du også sagtens kunne finde den salgstale frem der passer, ved lige hurtigt at finde ud af, hvem kunden er.

Hvordan du har fået kogt hele dit indlæg og raseri ind til, at nørderne ikke har set en nøgen kvinde, som hverken er deres mor eller søster, det ved jeg sgu ikke.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Tenkin d. 17-08-2010 23:33:30.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 23:34:04
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #22

Jeg tror også at selv mad-, vin- og havenørder vil være uenige med visse "eksperter" indenfor disse områder.

Et godt eksempel er en vinmand der står i en Føtex ikke langt fra hvor jeg bor. Min kæreste er helt pjattet med hans ekspertise og gode råd. Nu er jeg ikke ekspert i vin, eller så meget andet, men hvis der er noget jeg har forstand på, så er det at fyre bullshit- og røverhistorier af.
Og efter at have smagt et par af hans "anbefalinger" står det mig klart, at er god til at fortælle historier som folk er villige til at tro på.
Han er en rar gammel mand, ingen tvivl om det, og han ved også meget om vin. Men "ekspert"? Jeg tillader mig at tvivle.

Min pointe er bare, at der findes ikke mennesker der ved alt, på hver sin side af kasseapperatet - og de få gange det sker, er det også meget sjovt.

Men i størstedelen af tilfældene, så er det sælgeren som har mest viden på området. Hvis ikke, så er han bare en god sælger.

Jeg kan stadigvæk ikke se hvad ekspertpanelet gør forkert, ud over at stave "lys" som "lyd". Det må jo næsten være en slåfejl, for guder e forbyde at der findes folk som har problemer med at stave.

I har ret i, at man ikke skal kalde sig for "eksperter", hvis man ikke har det endegyldige svar på alle tekniske spørgsmål... Men, er det noget HwT selv kan klare?

Der er altid uenighed, nørder imellem. Om så svaret er -100 % forkert eller 99 % korrekt. Hvor mange mennesker lægger ikke sine surtoptjente sparepenge i "vores" hænder?

Har vi altid det rigtige svar, på alle spørgsmål, leveret på en måde så vi er 100 % sikre på, at modtageren har forstået det?

-> #24

Det gør jeg faktisk stadigvæk, en arbejdsskade vel...

Men jeg ved også, at de færreste mennesker indrømmer når der er noget de ikke fatter. Ikke kun som sælger, men også mange andre steder jeg har arbejdet.

Kan du sige dig fri for, aldrig nogensinde at have vedkendt, at det vedkommende sagde var volapyk?

Har du ikke bare, en enkelt gang eller to, bare nikket og sagt "ja ok, det kan jeg godt se" til trods for, at du ikke engang anede hvad klokken var?

Hvis ikke, så er du det perfekte væsen og tjener som et lysende eksempel på, hvordan vi alle kan blive et bedre menneske og gøre Verden til et bedre sted at være.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 17-08-2010 23:41:02.

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 23:53:26
Svar/Indlæg:
3332/33
#25 For det meste plejer jeg at spørge ind til det, som jeg ikke forstår. Det kommer nok af at jeg har lært mig selv at sige fra, sådan helt overordnet set.

Men jo, jeg kan følge dig 100%, selvfølgelig har jeg siddet og nikket nogle gange uden at være helt med.

Dog vil jeg mene, at hvis du har gjort dig så rig en erfaring , som at tænke over hvordan mennesker reagerer sådan her, så brug det til din eller kundens fordel.

Altså, sørg for vedkommende er godt tilpas, og sørg for han/hun siger til hvis der er noget som ikke går klart igennem.
Og som jeg skrev før, hvis du har luret kundens niveau af, så er du også inde på hvordan du nogenlunde skal formulere dig, for at holde et niveau som kunden kan forstå.

Det kræver nu nok noget erfaring at kunne sortere fra og lægge til, men det burde sagtens kunne lade sig gøre. Jeg vil da også mene det gør ens dag bare LIDT mere spændende end at springe over, hvor gærdet er lavest.

Med det mener jeg at det vil give en udfordring til en selv i hverdagen, så man lærer sig selv at formulere sig overfor forskellige typer mennesker og derved vil det hele gå op i en lidt højere enhed.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2010 00:15:47
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #26

Det opgav keg efter at have været på dette forum i 3 mdr. Allerede der gik det op for mig, at jeg nok aldrig kunne komme ned på "jeres" niveau, hvad intellekt angår.

Omvendt, så er det sjovt at fyre pis af, og se om folk overhovedet fatter noget som helst af det jeg skriver... *ahem* 😀

Spøg til side.

Selvfølgelig. Og selvom jeg kan virke nok så usympatisk online, lover jeg dig for, at jeg som regel gør hvad jeg kan, for at møde folk i øjenhøjde.

Det er også en dum måde at sige de på, for jeg føler mig ikke klogere end alle andre mennesker, bare fordi jeg ved noget om computere.
Det er langt mere... udbytterigt for mig, at folk sympatiserer med mit synspunkt. Om så det er råd og vejledning eller i en diskussion som denne. Folk er i deres gode ret til at være uenig med mig, og jeg respekter folk som kan have et sobert fjendskab eller saglig uenighed (selvom det andet nu også kan være sjovt).

Det samme gjaldt da jeg stod i butik. Jeg følte mig ikke som et bedre menneske, fordi min kunde ikke forstod min tekniske overlegnhed. Det var da langt mere tilfredsstillende at få deres tilkendegivelse af, at de havde forstået meningen med galskaben og, i sidste ende, en handel og god service ud af det.

Deraf ved jeg også, at det sommetider er vigtigere med bare et svar, end det "rigtige" svar.

De fleste nørder kender det fra dem selv, når de skal forklare noget teknisk til en uden kendskab til eks. HwT eller computere generelt.

Det samme gælder vin, øl og moderne fjernsyn.

Det der overbeviser mig mest er dog ikke min tid i butik, men en gut som - da jeg gik i 7. klasse - kom ud på min skole og skulle fortælle om "Det Femte Element", kartoffelmel.

Jeg kan ikke huske hvor lang tid vi sad og 'lyttede' til hans lovprisning af dett mirakelpulver af format, men nøj hvor var det røvsygt!

Havde han bare hart indsigt nok til at vide, at han kommunikerede på den helt forkerte måde, havde det nok været en spændende præsentation... Men det var det ikke.

Det samme gælder også for Flatpanels bashing af dette ekspertpanel. Hvad ville vi ikke også sige, hvis HwT's forum blev hængt ud som værende inkompetente nørder med for meget selvtillid, fordi en eller anden bruger havde været så heldig at få det sidste ord i en diskussion eller rådgivningstråd og havde sagt "2-3 graders forskel" når nu vi alle jo ved, at det er "delta 5 grader" som havde været det korrekte svar.

crankyrabbit

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2010 00:49:03
Svar/Indlæg:
7765/230
ku jo også være dig der ikke aner et dyt om hvad gode vine er, at den ikke falder i din smag er jo ikke det samme som at det ikke er en god vin.. 😛
der er jo også nogen der mener Johnny Walker er bedre end f.eks. Balblair.. 🤣 🤣 😲

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af crankyrabbit d. 18-08-2010 01:03:12.

Kasseren

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2010 01:03:28
Svar/Indlæg:
1814/48
@NoNig Pas nu på der ender med at folk ser at du er ved at gro horn 🤡

Med hensyn til at de andre eksperters råd skulle være lige så kritisable så er der ikke noget der tyder på det. Selv om deres fokus omhandler produkter der har en del mere med individuel smag at gøre er det tætteste jeg fandt på en kritik at en på vin forumet roser anbefalingerne, tilføjer et par vine og kritiserer kundens valg af velkomstdrink for at være for sød(hvilket man kan sige at eksperten burde have gjort).

Hos elektronik eksperten er sagen i mange tilfælde anderledes. Der er en del termer som en elektronik ekspert vil blive spurgt om og derfor bør have et korrekt svar, der ikke kan misforstås, på. Ting såsom hvad Hz betyder for et TV, hvad forskellen på LCD og LED konkret er og hvilke fordele der kan være ved den nye teknologi.

Men det kan selvfølgelig også bare være at jeg forventer for meget af en af Bilka udnævnt ekspert... det bliver spændende at se svaret på kritikken!

rehan09

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2010 01:11:04
Svar/Indlæg:
1029/82
#27 Jeg tror at du har misforstået begrebet, korrekt svar. Hvis en kunde bliver vejledt af en ekspert fra Bilka, regner kunden med at det er korrekt viden som eksperten besidder, deraf ekspert. Lad os tage et banalt eksempel:
Kunden skal have et nyt fjernsyn og spørger eksperten om det vil virke med det digitale signal over kabel.
Fjernsynet besidder et DVB-T og har kun denne mulighed for digital overførsel.
Eksperten siger, ja det kan den sagtens.

Det er jo et forkert svar, sværere er det ikke.

Det var jo et stort problem da vi skiftede over til det digitale. Mange havde købt nyt fjernsyn og regnede med at det virkede, men da vi skiftede, fik de sort skærm.

Hvis eksperten vidste hvad han snakkede om, ville kunden jo ikke få sort skærm og derved en dårlig oplevelse pga. eksperten's råd.

Sælgere skal rette deres kommunikation imod deres kunder, på det niveau hvor kommunikationen er bedst. Så hvis kunden ikke ved noget om elektronik, er det nok at svare "computer x er bedre end y, da den har en hurtigere processor", men kun hvis det er tilfældet! Svaret skal være en simplificeret udgave af det komplekse svar. Derved kan sælger, rette sin viden mod hvilken som helst kunde, også "nørderne".

"Deraf ved jeg også, at det sommetider er vigtigere med bare et svar, end det "rigtige" svar"

Jeg kan slet ikke se hvordan det kan være udbytterigt for begge parter i en kommunikations-situation. F.eks. hvis en kunde spørger dig om noget ang. et fjernsyn, har du så et standard svar, hvis du ikke ved det, eller kan du ikke formulere dig på hendes niveau? Det er typisk set hos ældre og moderne tiltag.

Jeg ved, at det er vigtig at kommunikere korrekt og bare man har en reel hensigt med det man siger og ikke strider imod det man har lært, kan en kommunikations-situation foregå ret smertefrit.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
18-08-2010 01:38:00
Svar/Indlæg:
15982/637
Jeg vil gerne vide een ting !

Hvornår er man ekspert ?
OG hvordan bliver man det ?

I dag er der så nemt at sætte prædikatet "ekspert" på alt og alle....
Eksperter findes på alle niveauer i dag ser det ud til...

Næh, specialist - så ved man bedre hvilke kritierier der skal stå til grund for.

titti

Overclocker
Tilføjet:
18-08-2010 08:43:21
Svar/Indlæg:
189/9
Dit udsagn om digital kabel tv ikke kan modtages af en dvb-t tuner er ikke nødvendigvis korrekt. Comx sender deres digitale kabel tv. Som dvb-t signal.

http://www.comx.dk/Render.aspx...

Jaller

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2010 08:53:52
Svar/Indlæg:
657/18
JA det er jo det jeg vil kalde direkte fup. og det er jo skidt for dem som intet ved om tv eller det der internet hvor man KAN finde sider der ved noget om det.
men det er satme også sjovt at stille dem spørgsmål nede i forretningen..... de ved absolut intet ca. :)

Mvh Jaller EXPERT I ALT SÅ. 😛

rehan09

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2010 09:25:25
Svar/Indlæg:
1029/82
#32 Okay, det vidste jeg ikke. Men det var også bare brugt som eksempel.

kvist1992

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2010 10:39:07
Svar/Indlæg:
3565/372
Her i huset har vi et 50 Hz 37" Full HD, og et 600 Hz 42" HD, der kan man altså snildt se forskel, især hvad angår panorering, der vinder 42"'eren stort, forskellen er altså ret tydelig! 🙂

Simon

Superbruger
Tilføjet:
18-08-2010 10:48:36
Svar/Indlæg:
485/31
Helt ærligt folks, prøv lige som ekspertpanel at skulle forklare en eller anden dødbo'er, der bare fatter hak og briller af hvad 50 og 100 hz gør til forskel.

Det er lige så væsentligt hvem der skal modtage informationen hvis Inge på 60 år skal have nyt tv forstår hun jo nødvendigvis ikke den opsang der står i #0
:no:

Hvis man gerne vil have en bedre mere uddybet expertrådgivning, kan man jo evt. google det selv. Som medlemer af HWT er vi alle meget kyndige i Google! 🙂

Evt. nogle forslag til hvad Bilkas Expertråd så skal hedde?
Bilkas dumernik hjælp? det jo altid et spørgsmål om?

Enig i Rehan09

/Simon

red_martians

Moderator
Tilføjet:
18-08-2010 10:50:06
Svar/Indlæg:
7881/1165
#35: Men gad vide hvilket billede det er mest korrekt og laver færrest fejl 😉
Faktisk bliver jeg på grænsen til søsyg af at kigge på de forskellige motionteknikker produkcenterne bruger... DEt ser ud som om det er taget med et håndholdt kamera, og der kommer altid artefacts omkring bilelderne, fejl i ujævne bevægelser, og så hakker billedet tit meget kraftigt de første 1-2sekunder pga. at det skal fange rytmen i bevægelsen.
Nej tak til motion, ja tak til at se det originale materiale 🙂
Det er min holdning, og så kan folk ellers ødelægge filmklipperen og instruktørens udtryk alt det de vil. Jeg vil bare ha' den ægte kunst i min stue 😲

MaddPirate88

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2010 11:50:03
Svar/Indlæg:
2576/125
Nu er jeg igang med at læse flatpanels artikel. Det første spørgsmål i nyheden her på siden, om 50Hz vs 100Hz, ja det havde ikke taget mere end 2 minutter at læse op på inde på flatpanels side. Var også noget af det første jeg fleste, da jeg skulle købe nyt tv. At han ikke svare særlig korrekt er hvad det er, men fatter ikke hvorfor han blander antenne forhold ind har jeg ingen ide om, men han er da inde på det rigtige om ikke andet. Tilgengæld er det første spørgsmål i selve artiklen på FP side helt hen i skoven. Han bytter direkte om på begreberne, og blander samtidig backlight LED ind over.

Problemet ville ikke være så stort, hvis det ikke lige var fordi de på råber sig at være eksperter. Hvis man påstår at være ekspert, så må man fanme ikke rode rundt i de mest basale begreber. Især det med LCD og LED. Men en ekspert kan jo også begå fejl. 🙂

rehan09

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2010 11:59:27
Svar/Indlæg:
1029/82
#38 Ja præcis. Hvis man udnævner nogen til eksperter, så skal man også regne med mere!

inside

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2010 12:15:41
Svar/Indlæg:
805/46
Kan så informere om, at BILKA har lukket expertpanelet. Det var nok også bedst 🤣

http://flatpanels.dk/nyhed.php...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af inside d. 18-08-2010 12:16:02.

Mark0

Superbruger
Tilføjet:
18-08-2010 12:19:23
Svar/Indlæg:
121/11
Det er helt iorden, at den præpubertære knægt, der får 60 kr. i timen for at "vejlede" dig i Bilka, ikke er ekspert. Det kan man simpelthen ikke forvente. Som andre allerede har sagt bedre end mig, så får man hvad man betaler for - de sidste 20% man betaler i dedikerede tv-forretninger, går (blandt andet) til at betale den højere løn, som en kompetent medarbejder kræver.

Hvad der ikke er iorden, er, at den præpubertære knejt bare stikker en plade, fordi at han ikke kender svaret på dit spørgsmål. Ligemeget hvilket niveau ens kunde er på, er det ikke iorden at stå at lyve dem op i deres åbne ansigt. I den situation skal man fandme have nosser til at sige "det ved jeg ikke, det kan jeg lige tjekke for dig.". Det går jo så helt galt, når Bilka laver et online ekspertpanel, der direkte lyver for kunderne, og svarer i øst, når man spørger i vest.

Mht. ekspertpanelet, burde de tage sig sammen og undersøge de spørgsmål de får ind. De har jo en del bedre mulighed for at researche op på emnerne, end sælgerne i butikkerne, så det er fuldstændig til grin at de bare skyder fra hoften.

http://www.jfgit.com/ambilight

Kasseren

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2010 15:04:31
Svar/Indlæg:
1814/48
@40 De har kun lukket ekspertpanelet for elektronik, hvis man ser på http://www.bilkaekspertpanel.d... er den bare fjernet.

Jeg kan ikke rigtig bestemme mig for om det er en god eller dårlig ting at de har lukket elektronikdelen af ekspertpanelet ned. Ideen er jo god nok, med et ekspertsvar indenfor 24 timer. På den anden side går det ikke at nogen, der sælges som ekspert, ikke kommer med de korrekte svar på et forum hvor Bilka påtager sig ansvaret for ekspertens anbefalinger.

Jeg tror faktisk at mit håb er at Bilka tager sig sammen og udnævner flere eksperter til elektronik delen, nok til at der er tid til at fact tjekke informationer før de posteres.

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2010 15:08:36
Svar/Indlæg:
5474/39
Efter have prøvet være "sælger". Så vil jeg sige, at det er meget vigtigt med Målgruppe, Nationalitet, godt Hummør. Så være godt til at kunne komme i kontakt med mennesker, også komme ud disken. Lade kunderne se og opleve varen.

der hvor det gik galt for mig, som sælger er når man har en minimum omsætning. Der skal sælges, og man skal sælge til mange forskellige nationaliteter... 😕

genuz

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2010 16:34:59
Svar/Indlæg:
798/19
#13 Det er da lidt kedeligt, at du går og antager at alle mennesker, du møder, er lidet begavede.

Men den overordnede problemstilling i flatpanels artikel og folks kommentarer er ikke, som du besvarer, hvorvidt man skal formulere sig, så en ikke lægmand kan forstå det, men derimod hvorvidt det er i orden, at stikke kunderne en hvid løgn.

De fleste mennesker kommer på et eller andet tidspunkt i deres liv til at købe noget indenfor en varegruppe, de ved meget lidt om eller ikke interesserer sig for, og i de tilfælde er det betryggende, hvis man rent faktisk kan stole på sælgers beskrivelse af varen.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2010 17:26:50
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #30

Hvor er det så, i Flatpanels objektive stykke skribleri, at ekspertpanelet reelt svarer forkert?

-> #34

Godt du ikke står i butik så jo. For du har jo tydeligvis ikke forstand på tingene, selvom du gerne vil give indtrykket af at have det... *ahem*

Og du havde endda rig mulighed for at slå det 100 % korrekte svar op på nettet, inden du trykkede "tilføj svar" - Hr. Korrekturlæser.

Kan du se hvad jeg mener, eller skal vi blive ved lidt endnu? 🙂

-> #37

Men det vil Hr. og Fru Danmark jo netop ikke. Ellers havde Samsungs fjernsyn nok ikke solgt så godt.

Igen. Problemstillingen som bliver præsenteret i nyheden er jo netop relateret til nørder.

Hvis folk spørger dig: "Hvad er forskellen på 'Star Wars' og 'Star Trek'?"

Svarer du så?
a) Reelt set? Ingen. Begge dele er sci-fi og har hver sin skare af tilhængere, som så mange andre ting.
b) Det lange svar, med links og udprint fra Wikipedia med fuld forklaring på universerne, kronikker, analyser af figurerne osv.

-> #41

Er, mestendels, enig med dig. Men vil dog samtidig påpege, at jeg med mit begrænsede kendskab til Hi-fi er blevet noget så groft forkert vejledt i mange forretninger.

Sælgere som snakker deres kunde efter munden, svarer med et "Mmm" eller ren og skær 180º forkert information.

Jeg er tilhænger af, at man tænker selv og har man hverken kapacitet eller overskud til at researche osv. - så får man heller ikke altid den forkromede sandhed. Sådan er det bare.

-> Alle

Jeg tror, at nogle misforstår min pointe - især med flakket imod Flatpanels (og deslige).

Hvis jeg, som dum og uvidende kunde, går ind i en fotoforretning og gerne vil købe et kamera, er jeg mest tilbøjelig til at vælge det kamera som taler mest til mig. Om så det er design, specifikationer eller sælgerens enetale om dette fantastiske teknologiske mirakel.

Men det ændrer ikke på, at nørder - som altid - misforstår tingene, når de vil, og det vil vi jo gerne.

Det kan da, for pokker, ikke passe, at folk ikke er villige til at indrømme at de 99,9 % af tiden har et svar på rede hånd (enten fra 'egen' viden, eller via internettet), som er lige 0,1 % mere korrekt end det svar den forrige nørd afleverede til spørgeren.

Tag bare tråden hvor en gut spørger til lyd fra sit lydkort over i et sæt højttalere og en senere sub.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
18-08-2010 17:41:35
Svar/Indlæg:
15982/637
Jeg spørger igen.

Hvornår er man ekspert ?
OG hvordan bliver man det ?

Det ville jeg meget gerne have en afklaring på !

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2010 17:49:49
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #46

Jeg ville sige en anerkendelse fra et panel bestående af kolleger fra samme institution.

Om så det er Dr. Phil (ikke ham fra TV) eller pædagog.

Hvis kravet er, altid at have rede svar på hånden, kan ingen vist kalde sig for "ekspert" i noget som helst.

Ordbogen siger noget i retningen af "en som har særlig stor viden, inden for et specifikt område" - men hvad er så "særlig stor viden"? Er det viden, der svarer på 90 % af folks spørgsmål?

For mig, er en "ekspert" en med et holistisk svar på de spørgsmål jeg måtte komme med. Jeg kan bedre lide helheden og selv forstå delelementerne, frem for at få den nørklede og tekniske gennemgang.

Så hvis jeg spørger en eller anden: "Hvorfor er dén bil bedre end den anden?" og jeg får svaret: "På grund af motoren." Så spørger jeg: "Hvorfor?" og får svaret: "På grund af karburatoren." Så spørger jeg: "Hvad er en karburator?" og får den tekniske forklaring.

Hvis jeg, i stedet, selv havde undersøgt hvad en karburator er, havde jeg så - med rette - frataget min ekspert sin titel, fordi vi nu deler samme viden inden for dette specifikke område?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 18-08-2010 17:51:08.

genuz

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2010 17:59:35
Svar/Indlæg:
798/19
#46 Ja sidst Mogens Kamre valgte at formere sig, brugte TV2 News Pernille Aalund som ekspert til at udtale sig om, hvornår man er for gammel til at få børn.

Så man kan vist gradbøje det begreb ret meget :)

rehan09

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2010 19:00:28
Svar/Indlæg:
1029/82
"Hvor er det så, i Flatpanels objektive stykke skribleri, at ekspertpanelet reelt svarer forkert? "

Jeg har ikke sagt at jeg ved noget om emnet og jeg mener derfor at svaret som bilka kommer med, ikke er en simpel udgave af det længere teknisk korrekte svar.

"Godt du ikke står i butik så jo. For du har jo tydeligvis ikke forstand på tingene, selvom du gerne vil give indtrykket af at have det... *ahem*

Og du havde endda rig mulighed for at slå det 100 % korrekte svar op på nettet, inden du trykkede "tilføj svar" - Hr. Korrekturlæser.

Kan du se hvad jeg mener, eller skal vi blive ved lidt endnu? "

Jeg brugte eksemplet for at vise hvor enkel et forkert svar kan være. Jeg har selv oplevet personer som har haft et DVB-T fjernsyn og som derefter ikke kunne modtage det digitale signal over kabel. At der alligevel er muligt, vidste jeg ikke. Men det er heller ikke pointen. Pointen ligger i korrekt formidling og med den attitude som du fremstår med, kan jeg ikke tage dig seriøs: " ...Hr. Korrekturlæser."

Jeg er enig med dig ang. forskellen på det simple og komplicerede svar. Men, en ekspert må ikke formidle forkert information.
Jeg skal ikke til at vurdere Flatpanels.dk's påstande, da jeg ikke ved noget om dette.

Men faktum er, at hvis en forbruger søger et svar og får:

a) et simplificeret svar: Bilen er bedre end den anden, pga. motoren.

b) et kompliceret/teknisk svar: Bilen er bedre end den anden, pga. kaburatoren som er af typen... osv.

Er begge svar korrekte.

Hvis forbrugeren derimod søger et svar og får:

a) et simplificeret forkert svar: Bilen er bedre end den anden, da den er rød.

b) et kompliceret/teknisk forkert svar: Bilen er bedre end den anden, pga. kaburatoren er god og er lavet af ægte metal.

Hvilket svar vil du foretrække?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af rehan09 d. 18-08-2010 19:01:19.

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2010 19:24:50
Svar/Indlæg:
4263/107
Oh my fucking god.

Hvorfor har folk så fårking små pikkemænd på denne tråd? Smut ud og let 'presset' i stedet.

Du skal da være dummere end gennemsnittet for ikke at kunne gennemskue, at Bilkas "ekspertpanel" er et kommunikativt salgstrick som har til formål at vejlede de dummeste af kunderne i den rigtige retning.

Og så vil jeg sk*de hul i om i mener man skal være cand.alt med Ph.D. i ekspertise før man kan blive ansat hos Bilka. Sandheden er at det er laveste fællesnævner blandt personalet som er gældende rundt omkring i hele organisationen (chill, jeg arbejder selv hos Bilka så jeg er jo EKSPERT og ved hvad jeg taler om............)

Make ❤ ❤ ❤ instead, bitches

rehan09

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2010 19:52:48
Svar/Indlæg:
1029/82

Ja netop, "... at vejlede de dummeste af kunderne i den rigtige retning".

Det skal være den rigtige retning som de skal vejledes. Ellers er det jo ikke et ekspert-panel.

Desuden, hvad er der galt i en sund diskussion? 😉

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2010 19:52:53
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #49

At folk ikke spillede smarte og kaldte andre for uvidende "eksperter", når man ikke selv formår at bruge 30 sekunder på Google og tjekke om ens påstand er korrekt.

Og jeg gentager gerne mig selv: Kan du se hvad jeg mener, eller skal vi blive ved lidt endnu...

- Hr. Korrekturlæser?

-> #50

Jeg vil drikke en velfortjent første-skoledag-øl 😎 ❤

rehan09

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2010 20:10:46
Svar/Indlæg:
1029/82
Påstår du at jeg spiller smart? Jeg prøver bare at understøtte Flatpanels.dk's undersøgelser. Idet at du skriver at jeg ikke formår at bruge 30 sek. på at undersøge om mit eksempel er vandtæt, beviser bare at du ikke forstår min pointe.

Det hele handler jo om hvad Bilka udsender af signaler ved at oprette et ekspert-panel. Jeg har aldrig sagt at jeg var en ekspert, blot givet et eksempel på dårlig vejledning i min omgangskreds.

Jeg må formode at du slutter dig til mit udsagn ang. simplificeret og kompliceret svar, som jeg skrev i 49?

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2010 20:34:20
Svar/Indlæg:
4263/107

Diskussion? Jeg nåede ikke længere end til en masse individer der harcelerede over begræbet "ekspert" og Bilkas brug af ordet.

Men måske jeg skulle læse den sidste 1/3 af tråden, og alt blev fryd og gammen?

Må gøre det ved lejlighed.

rehan09

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2010 21:20:13
Svar/Indlæg:
1029/82
Jeg vil da kalde det for en diskussion, da vi diskuterer hvordan begrebet "ekspert" skal benyttes.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2010 21:42:48
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #53

Og du overser, med eller uden fuldt overlæg, min pointe.

I rest my case 😎

-> #54

😀

rehan09

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2010 23:44:55
Svar/Indlæg:
1029/82
Det er fint, lad os lade den ligge der, og være enige om, at være uenige:yes:

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af rehan09 d. 18-08-2010 23:45:36.

Pvt.P.Nutz

Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2010 00:07:16
Svar/Indlæg:
5224/222
Amatører... der findes kun én ekspert...
http://www.youtube.com/watch?v...

SuperflyDK

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2010 11:08:48
Svar/Indlæg:
1503/128
Længe siden man har været på HwT, og så hopper man ind og læser denne tråd. Der er tilsyneladende stadig fædre der er stærkere end andres fædre - jeg daffer bare ud igen 🤣

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2010 13:45:23
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #57

Helt i orden 🙂

-> #59

"Som en (super)flue på væggen", fristes man jo næsten til at sige 🤣 😛

Atro

Superbruger
Tilføjet:
24-08-2010 16:53:47
Svar/Indlæg:
64/12
Om Bilka har et godt expertpanel eller ej skal jeg ikke ku svare på
Men jeg har lige købt en 32"+42"Begge Full HD 100hz
og spare 1300kr end hvis jeg købte dem hos feks Komplett.

Pvt.P.Nutz

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2010 16:56:03
Svar/Indlæg:
5224/222
"Bilka har nu valgt at lukke deres ekspert-panel ned. Lsæ mere: Bilka genmæle: Vi beklager og lukker ekspert-panelet" 🤣