Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2010 20:36:22
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all
Er begyndt på lærerseminariet, hvilket er totalt fedt... i hvert fald indtil videre. Har sådan set kun været der i to dage, ud af de næste fire år 😐
Anywho 😀
Fik en skidegod opgave i dag, som jeg syntes at jeg ville dele med jer allesammen. Så kan I sidde med jeres små grå og tænke lidt - hvis I altså har lyst. Der er ikke tvang 😛
Vores matematiklærer (eller rettere, matematiklærer-lærerinde) tegnede et skakbræt på tavlen og spurgte hvor mange kvadrater der var på sådan en fætter.
Vi var et par stykker (jeg selv inklusive) som uden at tænke sig om, hurtigt sagde (8^2 = 64) - hvilket jo for så vidt er korrekt. Der er jo 64 kvadrater, men hvis man skal tælle dem allesammen med, er der jo lidt flere.
Sad og morede mig lidt over den på vej hjem i bussen fra Århus banegård og hjem til Viby og fandt på en generel formel der kan give en svaret.
Jeg har godt nok taget lidt "uni-matematik" i brug, men resultatet er det samme.
Lad mig høre, hvad er løsningen på spørgsmålet?
"Hvor mange kvadrater er der, på et alm. skakbræt?"
Note: Der er 8x8 felter
Det er selvfølgelig i orden at tage Google i brug, hvis man ikke selv har mod på at argumentere sig frem til svaret, men det andet er nu lidt sjovere 🙂
P.S.: Jeg vil ikke udelukke, at der kan komme flere af denne slags tråde fra mig i fremtiden. Jeg synes at det er pissesjovt og folk har som regel altid noget at tænke over... og nej. Jeg laver ikke den med fårene og jægerne eller byttepengene.