Nogen mekaniker på hwt?

Hyggehjørnet d.  19. august. 2010, skrevet af SpaceDog
Vist: 2822 gange.

SpaceDog
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2010 23:16:28
Svar/Indlæg:
1455/78
Hej.

Jeg søger lidt hjælp, jeg er ikke den store mekaniker, så bære over med mig, hvis jeg ikke er så god til at forklare 😉

Jeg har en gammel Seat Cordoba 1.6 i
Årgang: 1994
1,60 liter (1598ccm), 4 cylinder
55kW / 75hk
Motorkode: ABU

Mit problem er at den har svært ved at gå i 1. og 2. gear (kobling er fin, den er blevet tjekket), så havde jeg den oppe på en lift og tjekket gearstangen som går hen til gear-kassen. Der hvor der er en samling (lige før gear kassen) der sidder en rund gummi eller plastik ting som er løs, og det ser ud til at det er den som driller under gear skift (i må meget gerne sige hvad det hedder, altså den samling).

Så er mit spørgsmål, hvor kan man købe et rep kit? Jeg har kigget online hos t-hansen, hoyer auto, mekonomen & refako, men jeg har ikke kunne finde noget (måske kigger jeg de forkerte steder)

Jeg håber at nogen kan hjælpe 😀
WinterSilence
 
Overclocker
Tilføjet:
19-08-2010 23:56:15
Svar/Indlæg:
499/175
Det er sikkert koblingsforstærkeren (jeg er ikke mekaniker) for den gjorde det samme på min bil, da den var defekt. Billig at få lavet - tager 20 minutter 🙂

Hvis du "pumper" koblingen op med pedalen går det så nemmere med at skifte gear? (tryk hårdt ned 3-5-8 gange før gearskift til 1. og 2. gear). Hjælper det så er forstærkeren (der er hydraulisk) der er utæt og skal skiftes.

Rod ikke med det selv, men få en mekaniker til det, da lige det er godt og vel sår farligt, som at rode med bremserne uden, at vide havd man gør 🙂

Er det denne her?

http://www.sbs.dk/multimedia/c...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af WinterSilence d. 19-08-2010 23:59:44.


SpaceDog
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-08-2010 00:16:53
Svar/Indlæg:
1455/78
det er ikke koblingsforstærkeren som der er noget i vejen med, en mekaniker har tjekket hele koblings systemet, der er ingen læk, og er ok.

det er gearstangsforbindelsen til gearkassen, lige før gearkassen, der sidder en rund gummi eller plastik cylinder, som er slidt og er løs, jeg kan se at den ikke sidder ordenlig fast, og den driller når der skal skiftes gear





Spagme
 
Superbruger
Tilføjet:
20-08-2010 00:21:38
Svar/Indlæg:
792/52
Det eneste sted du ikke har kigget er hos VW/Seat?

Jeg ville starte der 🙂


Spagme
 
Superbruger
Tilføjet:
20-08-2010 00:26:19
Svar/Indlæg:
792/52
Hvis det er gearforbindelsen, så vil du have nemt ved at flytte gearstangen hen mod 1 eller andet gear, men den vil bare ikke tage ved.

Hvis det er koblingen der ikke slipper, så vil det føles som om du ikke kan få lov at få gearstangen ind i gearene, ligesom hvis man ikke har trykket koblingen ned.

Desuden kan det godt være koblingen der suger sig fast til svingjulet, hvis din pakdåse mellem gearkasse og motor er utæt.

Du kan kontrollere om koblingen ikke slipper ordentlig ved at hæve begge forhjul, og få en til at kigge på forhjulene mens du prøver at smide den i 1 eller 2 gear, og hvis julene begynder at dreje betydelig hurtigere rundt, så er det fordi koblingen ikke slipper.

Normalt når det er gearforbindelsen vil du også have problemer med 3-4-5 gear også da forbindelsen laver den samme bevægelse. Dog i en lidt anden position fordi du flytter stangen til side.


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
20-08-2010 00:32:10
Svar/Indlæg:
2826/100
nogen der har tænkt på den simple løsning??

kør til en mekaniker, bed ham/hende tage en prøvetur og se hvad de vurderer det er.

#0 alt efter hvor du bor vil jeg (hvis du har planlagt en tur til Tyskland) tage et smut ind forbi W. Klimek (http://www.autohaus-kliemek.de... ), er der jeg plejer at få lavet min SEAT, og det klarer de normalt relativt hurtigt og billigt. den ligger små 4 kilometer fra alle grænsebutikkerne ved Padborg grænse.

Held og lykke med bilen 🙂


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-08-2010 02:43:55
Svar/Indlæg:
8947/160
Hvis du ikke har problemer i de andre gear vil jeg skyde på det er dine syncromesh ringe i gearkassen der er slidt. Hvis du holder stille med slukket motor er den så stadig svær at få i 1 og 2 gear.? Hvis det går nemt når bilen holder stille med slukket motor, og det kun er under kørsel er jeg ret sikker på det er dine syncromesh ringe. Og jeg er uddannet mekker. 😉


Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-08-2010 05:47:30
Svar/Indlæg:
4657/53
Der er sikkert ikke hydraulisk kobling, men kabeltræk .

#6 bare holder stille , med koblingen nede. motor i tomgang .
Er gearene væk, kan du være heldig at det kun er bøsningerne der skal skiftes.
Dem skal du ha hos vw / seat

koblingsforstærkeren hvad er det mon 🤣 sorry kunne ikke lade være.


MaddPirate88
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-08-2010 06:56:07
Svar/Indlæg:
2576/125
Hade samme problem i min gamle golf 3, og der ble det løst ed at skrue en skrue lidt mere fast, da den også var gået løs. Angående din "gear-sammenkobling", så ar det eneste sted jeg kunne finde den var ved et autoriseret VW værksted. Så du skal ud til SEAT og spørge dem om sådan en. Mener jeg skulle af med 400,- men valgte ikke at gøre det, da det var nok at stramme den skrue.


Saint
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-08-2010 07:00:23
Svar/Indlæg:
1971/31
#0

Seat/Vw gearkasser (Især modellerne på de mindre motore) har tit problemer med forbindelses ledet fra geararmen / gearkablerne ned til skiftegaflerne, der sidder der en lille kugle på nogle stråler, de udvikler slør igennem tiderne og gør det stortset umuligt at presse den i første/andet gear (har lavet fandens mange af dem her) den rigtige løsning er at tage gearkassen ned og skifte kugleledet, den lidt bedre løsning er at løsne kontromøtrikken og sætte en stor skive ind bagved, spænde godt til og løse problemet på denne måde, det skal dog nok spændes op igen engang imellem, men holder fint 😳

Det er den billigste løsning og helt klart noget jeg ville håbe på, medmindre den gummibøsning skulle have noget at sige (er svært at vurdere bare ud fra en forklaring)


AMDfreak
 
Enthusiast
Tilføjet:
20-08-2010 09:41:45
Svar/Indlæg:
31/10
Jeg ville køre hen til min mekaniker og få sådan en ring.. havde samme problem med min astra den plastic ting jeg skulle have fat i kostede 29 kroner.. nøjagtig samme problem med første og anden gear..


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-08-2010 09:47:10
Svar/Indlæg:
8947/160
Nu har vi mange gode ideer på bordet, så mangler vi bare 0# til at svare på vores spørgsmål. 😉


WinterSilence
 
Overclocker
Tilføjet:
20-08-2010 10:31:28
Svar/Indlæg:
499/175
Det er sgu meget rart at se så mange kommer med forsk. idéer til hvad der kunne være galt og løsningerne på det 🙂


SpaceDog
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-08-2010 10:49:12
Svar/Indlæg:
1455/78
Jeg må give Riis ret, der er ikke hydraulisk kobling, men kabeltræk.

9# du er spot on, det er den gummibøsning på forbindelses ledet fra geararmen til skiftegaflerne som er slidt og sidder løst, som gør det umuligt at presse den i 1. og 2. gear.

Jeg har snakket med refako, det er ikke noget de forhandler, så jeg må købe originale dele.

Jeg skal over til min mekaniker i dag, det er derfor at jeg skal købe sådan en gummibøsning, så den kan blive skiftet 😉

Jeg skriver senere i dag, om det afhjalp gear problemerne

6# Jeg prøver at få udskiftet den gummibøsning først da den er slidt og det ser ud til den er den som driller (det lyder også billigere i mine øre at udskifte den gummibøsning end at skulle ind og skifte syncromesh ringe i gearkassen 😉 )


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SpaceDog d. 20-08-2010 10:55:00.


Kalle2712
 
Overclocker
Tilføjet:
20-08-2010 11:01:16
Svar/Indlæg:
103/11


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-08-2010 11:41:14
Svar/Indlæg:
8947/160
Prøv lige at svare på mine spørgsmål længere oppe.


SpaceDog
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-08-2010 12:13:24
Svar/Indlæg:
1455/78
14# de har ikke den gummibøsning jeg leder efter, har kigget tidligere.

6# & 15# sorry, den gør det også når motoren er slukket, så jeg går ud fra dit svar i 6# at det ikke er syncromesh ringene som den er galt med.
Man kan se at gummibøsningen er så slidt at den "vælter rundt" og nogen gange "blokere" for gearskift til 1. & 2. gear (det er ikke hver gang at den gør det)