Accelero Xtreme 5970 = Overophedet system

Luftkøling d.  23. august. 2010, skrevet af sortiarius
Vist: 1309 gange.

sortiarius

Superbruger
Tilføjet:
23-08-2010 12:10:47
Svar/Indlæg:
353/59
Har en computer med følgende specs, som har fået overophedningsproblemer, har brug for jeres hjælp! :

Kabinet: Antec Performance One P183

Kabinet Køling: 2 x Noctua NF-P12-1300 120mm kølere (een i toppen og een i midt fronten af kabinettet)

CPU køling: Corsair H50 (m. stock blæser)

Bundkort: Asus P6T Deluxe v2 (x58 chipset)

CPU: Intel Core i7 975

RAM: 8gb Corsair dominator

Grafikkort: XFX HD5970BE m. Arctic Accelero Xtreme 5970 (og her er problemet)

HDD: Intel X25M 160gb SSD og WD 2TB Caviar Black

PSU: Corsair HX850

Et enkelt DVD RW drev

Problem: Købte dette setup i december 2009, har altid været tilfreds med det og det har kørt klippestabilt fraset at grafikkortet bliver allerhelvedes varmt og larmer som en f****. Købte derfor 1stk. Arctic Accelero Xtreme 5970 til grafikkortet på baggrund af Tweak.dk's anmeldelse (http://www.tweak.dk/review/Arc... ) trods min skepsis overfor at denne GPU køler jo ikke tager den varme luft ud af kabinettet modsat stock køleren (nævnte dette i en diskussion på hol.dk, men andre brugere mente ikke det burde være et problem).

Efter installationen blev mit grafikkort rigtignok meget mere stille, og idle temperaturen ligger på omkring 40 grader, ikke super men meget bedre end stock løsningen. Imidlertid steg kabinettemperaturen frygteligt, således at chipset temperaturen nu bliver omkring 80 grader ved 15 minutters load, CPU temperaturen holder sig nogenlunde fornuftig. Dette betyder desuden også at grafikkort temperaturen er oppe på 100 grader (som ved stock cooling) efter små 5 minutter ved load.

Ved ikke hvad der får systemet til at crashe, men efter 5-10 minutters SC2 eller anden load får jeg BSOD og system crash. Kan kun forestille mig det er X58 chipsettet der koger. Har prøvet at installere den lille latterlige chipset blæser der følger med P6T uden held.

Systemet kører nu kun stabilt med kabinetlågen taget af. Og det er UDEN nogen form for overclocking *suk*

Så jeg har et kæmpe problem som jeg kun ser et par få kejtede løsninger på:

1) Nyt kabinet med masser af kabinetblæsere

2) forsøg på at modde chipset køling, men problemet er reelt ikke chipsettet men derimod kabinet temperaturen

3) Helt nyt grafikkort

Er mest til 1) - at købe et nyt kabinet, og havde næsten trykket "bestil" ved et Corsair 700D kabinet (kan godt lide corsair produkter!) men så læser jeg her på sitet (og tweak.dk) at kabinettet har problemer hvad angår at holde grafikkortet koldt - ikke lige det jeg har brug for i nuværende situation.

DERFOR, har i nogle gode ideer, eller nogle kabinetter i kan anbefale der holder hardwaren kold, men som ikke larmer (sigter mod et relativt støjsvagt system hvorfor jeg købte accelero xtreme køleren i første omgang).

Kabinettet må ikke koste over 2000kr (er i forvejen faktisk glad for mit Antec P183)

Mvh. og tak for god tålmodighed for at læse den lange tråd
Sortiarius.
sortiarius

Superbruger
Tilføjet:
23-08-2010 12:18:01
Svar/Indlæg:
353/59
Her er et oversigtsbillede over mit setup:

Svaret blev redigeret 7 gange, sidst af sortiarius d. 23-08-2010 12:39:02.

ezaiM

Overclocker
Tilføjet:
23-08-2010 12:30:08
Svar/Indlæg:
447/11
Det absolut bedste kabinet til luftkøling er Antec 1200, men det er heller ikke ligefrem silent.

Gæsten

Overclocker
Tilføjet:
23-08-2010 12:34:54
Svar/Indlæg:
254/10
evt noget silverstone Fortress FT02B, der vender bundkortet "forkert" sådan at varme stiger opad uden af at opvarme cpu eller andre ting, yderst lækkert kabinet

eller HAF X

haveport

Superbruger
Tilføjet:
23-08-2010 12:36:59
Svar/Indlæg:
255/30
Et "Coolermaster Haf" kabinet skulle have et ret nice airflow, men er tilgengæld ikk særlig fed at se på 😩 . Men var da måske en løsning hvis det var..

MuhammadMJensen

Overclocker
Tilføjet:
23-08-2010 12:57:41
Svar/Indlæg:
1019/39
Har selv lige købt et CM 690 pure det er fedt syntes jeg, men der er også en model af det mener den hedder 690 advanced hvor du kan have 10 kabinet fans.. Så er der da ikke mangel på airflow, ellers skulle det nye haf-x vidst også være godt, ellers som det er sagt silverstone forstress 2 men der får du nok lidt problemer med dit 5970 da det er ret langt.

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
23-08-2010 13:26:38
Svar/Indlæg:
2127/11
Med al respekt for Antecs P-serie, så duer dit kabinet ikke til det hardware du smider i det. Alene chipsættet du har, opfører sig jo som en mindre ovn.

#3's forslag til et luftkølet kabinet, Fortress FT02, er imho den pt bedste løsning, hvis vi skal tale om et fornuftigt kompromis mellem godt airflow og lav støj.

Lidt temps og støjmålinger at tygge på: http://www.silentpcreview.com/...

Anmeldelse af Fortress FT02: http://www.silentpcreview.com/... (temp kun målt under test af Raven 02, da de to basalt set er ens).

Jeg har selv haft et Antec Solo, og skiftede til Raven RV02. Det støjer hørbart mere, men leverer suveræne temps. Skal du ud i noget reelt stille, skal du nok overveje at hoppe på vandvognen.

Pvt.P.Nutz

Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2010 13:45:53
Svar/Indlæg:
5224/222
Den blæser der sidder bag på burde måske trække luft ud i stedet for at blæse ind... den luft bliver bare smidt ud med det samme af den der sidder i toppen.
Er der mulighed for en ekstra blæser i fronten?

edit: så ikke at din H50 sidder bagerst, men det ligner et meget dårligt airflow i kabinettet som det er nu.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Pvt.P.Nutz d. 23-08-2010 13:47:36.

sortiarius

Superbruger
Tilføjet:
23-08-2010 13:53:11
Svar/Indlæg:
353/59
Takker for alle jeres svar.

#2 Antec 1200 har jeg også læst skulle være god, men kæresten nægter desværre at acceptere (det må ikke være mere lirret end det er i forvejen).

#3,4: Igen er kæresten ikke tilfreds med det vindue, vil prøve at arbejde lidt på at nedtysse den feature. Desuden har jeg fået at vide at det bliver småt med pladsen hvad angår radiator og HD5970, hvis jeg skal ud og have et nyt kabinet til fordel for P183 som jeg ellers er rigtig glad for så vil jeg gerne have masser af plads, ala Corsair 700/800D

#5 vil også gerne undgå for mange blæsere (pga støj), må indrømme jeg generelt ikke er fan af coolermasters design

#6 Nej ved godt P183 ikke er optimalt, men kunne godt lide designet og fik lige plads til et HD5970, og det kørte jo også fint lige indtil jeg skulle ud og spille smart med en ny VGA køler. Vandvognen er nok lidt for avanceret til mig, jeg er ret dum hvad angår det håndværksmæssige og intuitive.

#7 Pga. H50 anbefales det kraftigt at det er luftintake og ikke outtake, der er desværre ikke plads til flere topblæsere.

Takker for jeres input, vil prøve at overveje Fortress kabinettet, men er stadig ret lun på Corsair 700D selvom temperaturen angiveligt ikke er super.

Gæsten

Overclocker
Tilføjet:
23-08-2010 14:11:55
Svar/Indlæg:
254/10
hvis du vælger 700D så SKAL du have 3 blæsere i toppen

evt køb en fancontroller til det

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2010 14:18:37
Svar/Indlæg:
3011/103
Du får de bedste temperaturer i kabinettet ved at smide en blæser mere i fronten, og så vende den bagi, så den blæser ud.

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
23-08-2010 14:20:35
Svar/Indlæg:
2127/11
#8 På den ene side tager du forbehold overfor Silverstone kabinetterne, fordi du ikke mener at der er plads til en radiator sammen med dit 5970, mens du på den anden side skriver til mig, at du ikke mener at kunne håndtere vand. Hvor "radikalt venstre" af dig 😛 Fortress kan i øvrigt købes uden sidevindue, nu du ikke er mand nok til at sætte madammen på plads 😉

Hvis du har begge fastmonterede blæsere i Corsairkabinetterne til at blæse ind (eller din H50 naturligvis), og tre blæsere til at hive luft ud i toppen, tror jeg godt du kan holde dine temps nede i et fornuftigt leje. Du er bare nødt til at se i øjnene, at reel low noise og så kraftige og varmeafgivende komponenter, ikke er den optimale blanding, med mindre du kører vand. Men en fancontroller, som #9 foreslår, skulle da hjælpe med at ramme det rigtige kompromis mellem airflow og stilhed 🙂

- edit -

Du hiver lidt af de tabte point tilbage, på det hifi grej du har. Højttalerne er helt sikkert ikke den normale kvindes favorit 😀

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Johnny d. 23-08-2010 14:24:09.

Hediki

Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2010 15:48:27
Svar/Indlæg:
1726/49
det er blevet nævnt med et CM 690 advanced.

købte et til min søsters computer, havde samme problem som dig. hun har passiv kølet grafikkort i hendes og hun kunne koge vand på hendes computer uden at beskade hardware 🤣

efter det nye kabinet, så er temperaturene faldet med op til 50% på enkelte dele idle / load

just my thoughts 🙂

Elitesoldaten

Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2010 16:07:50
Svar/Indlæg:
2038/121
#8 Det er da hvad jeg kalder under tøflen..

Zolba

Overclocker
Tilføjet:
23-08-2010 16:38:27
Svar/Indlæg:
235/50
Jeg ville også anbefale Fortress II, som jeg selv ejer og er rigtig glad for. Hvis det kan hjælpe på overvejelsen, har Komplett en demoversion?
http://www.komplett.dk/k/ki.as...

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2010 17:22:37
Svar/Indlæg:
8947/160
Hvis du monterer den originale køler igen med en god kølepasta, og derefter laver en rpm profil med Feks afterburner er jeg sikker på at dine varmeproblemer er overstået, du kan så gøre det endnu "koldere" ved at sørge for korrekt placering/blæserretning af dine blæsere. Det er ikke altid godt at have mange blæsere, læste engang en grundig test hvor de kom frem til at 2-3 gode 120-140mm placeret de rigtige steder var klart det bedste. 😉

animal-mik

Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2010 18:13:29
Svar/Indlæg:
908/160
antec 900 eller 1200 - og skift blæserene fra de blå til nogle uden lys ?

ezaiM

Overclocker
Tilføjet:
23-08-2010 20:32:00
Svar/Indlæg:
447/11
Der er stadig den der bigboy i toppen, man kan jo selvfølgelig bare flække LEDerne ud :D

sortiarius

Superbruger
Tilføjet:
23-08-2010 22:07:48
Svar/Indlæg:
353/59
Har mulighed for at prøve et corsair 700D for med 3 noctua pf12 1300 blæsere i toppen og en 140mm noctua blæser i bunden til en forskel, vil se om det hjælper. Ellers må jeg overveje Fortress kabinettet, eller et af de mobil-disko-kabinetter 😛

Korrekt at jeg er lidt under tøflen, men får til gengæld lov til at leje med både hifi computer nørderi og TV 🙂

Fearless

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2010 01:40:55
Svar/Indlæg:
4536/104
#alle. nu har jeg store broren(P19x) til det antec kabinet der, og forstår ikke jeres problematik i forhold til det kabinet han har.

i mit sidder der en kæmpe fan i siden, og hvis der gør det samme i P18x serien, så er det da bare om at få den side sat på igen.

samme gælder selve kabinet layouttet, det fejler sku intet, der er plads til rigeligt med 120mm blæsere i fronten og top + blæser bagved er sådan set som i alle andre kabinetter på den størrelse.

#0 jeg vil anbefale at du undersøger muligheden for at modde kabinettet eller købe løse blæsere der ka sidde i PCI- slottet på kabi (ikke i bundkortet) og så ellers med radial blæsere der kan lede varmen ud, eller også overveje at udskifte de law rpms 120mm blæsere du har i systemet med nogle hæfitgere mid rpms /high rpms blæsere. Så du ka få noget ordentligt udluftning.. 😉

Ohh og BTW, SCREW den anbefaling med indtake bagi med H50, det er til at lukke op og skide i, seriøst, jeg er dybt skuffet over mine temps atm, og har enda vendt blæseren på den måde der er anbefalt så den blæser ind fra bagsiden af på mit kabinet, igennem min H50 radiator, men syntes faktisk at udblæsning fungerede bedrer for mig. Så eventuelt prøv det. gør jeg i vært fald selv snart igen. 🙂

Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Fearless Angel d. 24-08-2010 01:47:46.

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
24-08-2010 01:51:04
Svar/Indlæg:
2127/11
#19 "forstår ikke jeres problematik i forhold til det kabinet han har."

Jamen så skal jeg da gladeligt forklare dig det 🙂 Et 18x er lagt ud til low noise, og airflowet er der efter. Der er ingen blæser i siden, da sådan en dels støjer, dels er en stor åbning, som der kan komme støj ud af. Der er, som du ser på billedet i #1, tre pladser til blæsere (omkring bundkort/gfx), alle 120mm. Det kan man snildt få til at fungere, især hvis man har så kort et grafikkort, at man kan montere en fjerde blæser, bagerst på harddiskburet. Nu har #0 så et rigtigt langt gfx, så den mulighed er ude. Ydermere har han nogle komponenter der varmer som en vanvittig, primært chipsættet og hans 5970. Jeg har ikke styr på, hvor varm luft H5 sender ind i kabinettet, men satser på, at de største problemer, ligger i gfx og chipsættet der bliver overophedet.

Summa summarum: Med tre blæsere og det hardware, er der reelt to muligheder: Enten smider du luft nok ind, som så ikke kan komme ud fordi det er et ret tæt kabinet, eller du suger kabinettet tomt for luft, uden at kunne få tilstrækkeligt med kold luft ind, til at det reelt vil betyde noget.

Jeg har stor respekt for Antecs low noise kabinetter. de er stadig, imho, toppen af poppen i det segment (med undtagelse af de elendige Tricool blæsere forstås). Men mider du meget, og meget varmt, hardware i dem, kan de ikke følge med.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Johnny d. 24-08-2010 11:22:53.

animal-mik

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2010 11:19:36
Svar/Indlæg:
908/160
siger stadig Antec 902/1200 - big boy i toppen kan lyses slukkes på
en knap omme bagpå..

og dem i front og bag kan skiftes til nogle uden lys..
og så kan der evt sættes en ekstra 120 i sidelågen..

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2010 15:45:38
Svar/Indlæg:
4112/53
Nu er der så lige én detalje i alle overser: PSU.
I #1 illustrerer han, at PSU tager luft ind i kabinettet, hvilket er endnu en kæmpe varmedumpning ind i kabinettet!!!!!
Få den PSU til at blæse luft ud af kabinettet, så sørger den også for OK/god køling af din(e) harddiske i fronten af dén afdeling.
Monter evt. en ekstra 120mm blæser foran hdd buret i PSU-afdelingen. Det vil sænke dine hdd og PSU temperaturer yderligere.

Vend den H50 radiator blæser om, så den suger varm luft ud af kabinettet.
Ja, du vil få en lidt højere CPU temperatur, men til gengæld, vil din generelle temperatur i kabinettet falde gevaldigt, da du så vil kunne hive væsentligt mere varm luft ud af toppen af kabinettet.
Har du oven i hatten det der gitter siddende oven på 120mm blæseren i toppen, så er det delvist varm luft som din H50 suger ind, og på dén måde kører noget af luften bare "i ring". Dette vil også blive ændret radikalt, ved at vende retningen på din H50.

Så det billigste vil være at få vendt de to omtalte blæsere: 120mm på H50-radi og PSU-blæseren.
Det vil helt klart give dig væsentligt bedre GFX og Chipset temperaturer, og måske endda også bedre CPU-temperatur, hvis luften oppe i toppen bare kører i ring.

sortiarius

Superbruger
Tilføjet:
25-08-2010 21:48:40
Svar/Indlæg:
353/59
Lige en status update:

Har forsøgt mig med et prøvekøb med et Corsair 700D kabinet, 3 x 120mm 1300rpm noctua blæsere i toppen (3x54CFM) (outtake) og en 140mm intake noctua i bunden. H50'eren er stadig intake (men hvis jeg får problemer vil det helst sikkert være det første jeg vender til outtake).

Samtidig har jeg skrottet den (meget irriterende) lille chipset blæser der følger med Asus bundkortet og larmer som en lille gris.

Situationen er nu en ganske anden, trods jeg ikke har rørt ved AC VGA køleren.

Mine HD5970 temperaturer ved idle er 35-40 grader. 60 grader ved en times SC2 og 90 grader ved en halv times furmark (ved godt sidstnævnte er suboptimalt, men i forhold til at min idle temperatur på stock var 70 grader må den kølere da gøre et eller andet rigtigt.

Mit chipsæt temperatur ligger på 50 grader ved idle, 55-60 grader ved SC2 og 64 grader ved furmark (hvor kabinetblæserne kører 40% af max rpm dvs. rundt regnet 5-600 rpm).

CPU'en holder sig ved 45-50 grader uanset idle, SC2 eller furmark.

Systemet er igen stabilt som en klippe.

Så tror sgu jeg beholder 700D'eren - det er også et ret frækt kabinet at arbejde med (selvom problemerne i forhold til manual og kabellængde er massive).

Hvis det går galt igen vil jeg fluks prøve at ændre H50 til outtake i stedet for intake. For øvrigt har min PSU altid stået på outtake, det var en brøler fra min side med tegningen.

Tak for jeres mange svar. Har nu brugt 1600kr på et 700D, 7-800kr på noctua blæsere og 500kr på Arctic Cooler Xtreme HD5970 dvs. rundt regnet 2900kr på at få et mere lydløst system - og tja - systemet er ikke blevet mere lydløst men til gengæld har jeg fået et nice kabinet....

I hvert fald har jeg lært min lektie ... næste gang holder jeg mig til den sunde fornuft der siger at varm luft der ikke blæses ud af kabinettet ikke forsvinder 🙂

Det har været dejligt at se al den respons, undrer mig dog stadig over at min Arctic blæsere ikke helt fungerer som for tweak.dk's anmelder (idle temperaturer er de samme men furmark temps er 30 grader højere).