Hvilken Router til lille fotofirma?

Diverse d.  26. august. 2010, skrevet af Maximus
Vist: 573 gange.

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2010 17:08:38
Svar/Indlæg:
538/20
Jeg har fået til opgave at købe en router til firmaet jeg arbejder i. Selve firmaet er et fotofirma hvor der bliver overført en rimelig stor datamængde igennem til tider (upload af billeder fra fotografer) og fordi den nuværende har en tendens til at gå ned over dette, skal den nye kunne klare datapresset.

Selv ved jeg ikke helt hvilken router man skal vælge til sådan et system, men har fået af vide, at prisrammen for denne router, vil ligge på imellem 1000-2000kr.

Nogen som ved noget omkring dette og som kan give et forslag til en rimelig router? Jeg tror ikke der er behov for en stor router ala HP eller Cisco for så stor er firmaet heller ikke, men den skal være rimelig.

EDIT: Mener den nuværende router er en billig NETGEAR til 300kr eller lign.. Faktisk tror jeg ikke behovet for diverse opsætningsmuligheder er speciel store og derfor tror jeg egentlig bare den skal kunne køre 1GBit. Firmaet benytter sig af Profiber internet hvis det er en væsentlig detalje 🙂

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Maximus d. 26-08-2010 17:21:28.
Silent

Skribent
Tilføjet:
26-08-2010 20:22:57
Svar/Indlæg:
3223/205
Ud fra det du beskriver vil jeg mene at en Cisco Small Business RV082 er fint til jeres behov.(Selvom den ikke har Gigabit)

Den kan trække en del, og er heller ikke langsom især når du nævner at i skal uploade fotos mm med andre ord den taber ikke pusten ligesom de billige modeller har tendens til.

Der er dual wan, just in case samt der kan laves VLAN's på de 8 porte, og kan håndtere op til 50 VPN forbindelser hvis dette skulle blive aktuelt.

http://www.edbpriser.dk/Produc...

http://www.cisco.com/en/US/pro...

http://www.cisco.com/en/US/pro...

Har selv sådan en hjemme, og har set flere små virksomheder med sådan en RV082 det virker bare 😉

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
26-08-2010 20:33:28
Svar/Indlæg:
2826/100

vil lige for en ordens skyld tilføje, at #0 nok skal være opmærksom på at langt de fleste cisco business modeller kun kan konfigureres via cisco's egen cli (hvilket betyder en hel, hel masse kommendoer, alt efter hvad den skal sættes op til) 😉 ved dog ikke om dette er også er tilfældet med denne model

Silent

Skribent
Tilføjet:
26-08-2010 20:37:07
Svar/Indlæg:
3223/205
-> #2 Ja det er korrekt, men på denne model er det dog grafisk så alle kan være med. Ikke noget med fedte rundt med kommandoer 😉 selvom det faktisk er nemmere nogen gange 😛

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2010 20:45:14
Svar/Indlæg:
538/20
Jeg kan se den Cisco du henviser til efterhånden har en del år på bagen. Desuden er jeg lidt i tvivl hvorvidt 100mbit kan bruges, for godt nok smider denne router dataen videre til en 24-ports HP switch, men hvis dette forsager hele netværket til at køre med denne hastighed, så tror jeg min arbejdsgiver bliver godt utilfreds 😛.

Som sagt, så behøves en masse indstillingsmuligheder ikke være tilstede, idet den bare skal kan takle data via FTP samt HTTP (som fotograferne benytter til at uploade deres billeder).

Så eneste krav er bare, at den kan klare presset der, til tider, er på netværket samt den kører 1000mbit. VPN og andet godt bliver ikke benyttet og derfor er der ingen grund til, at fokusere på disse ting (QoS bliver sågar ikke engang brugt)

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
26-08-2010 20:46:37
Svar/Indlæg:
2826/100

må nok tilstå jeg er en af dem som faktisk synes det er sjovt at lege med de kommandoer 😳 men igen, det er jo heldigvis ikke mange kommandoer man skal bruge hvis den bare skal sættes op som router og ikke lave noget specielt.

beklager off topic

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2010 21:19:34
Svar/Indlæg:
538/20
NETGEAR ProSafe Dual WAN Gigabit Firewall with SSL & IPSec VPN FVS336Gv2

Cisco Small Business WRVS4400N Wireless-N Gigabit Security Router - VPN

Jeg har kigget lidt på disse 2 routere eftersom de ser ud til at have noget af det jeg kigger efter. Faktisk har jeg gået og overvejet VPN lidt, og tror faktisk det kunne være okay at få med - det vil gøre mit arbejde lettere ved at kunne logge på det interne netværk hjemmefra.

At Ciscoen har wifi i forhold til den anden gør ingeng forskel, idet det ikke vil blive benyttet.

Hvad siger I til disse 2 routere?

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
26-08-2010 22:47:36
Svar/Indlæg:
2826/100

Ciscoen er jo den jeg altid vil anbefale, men det er ligesom med pcer, det er en religions sag 🙂 så længe vi snakker om dit netværk kun indeholder 1-2 routere og lidt switche vil den fint kunne klare det..

opsætning af VPN delen burde også være helt okay, så den tør jeg godt anbefale..

NETGEAR kender jeg ikke sindsyg meget til (udover den lille consumer markeds router man får ved yousee) så der vil jeg ikke begynde at spå om det er kvali, men den understøtter efter hvad jeg kan se faktisk mere end Ciscoen..

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2010 23:29:34
Svar/Indlæg:
538/20
Jeg tror også bare valget bliver Ciscoen, så burde der ikke være nogen ko på isen.

Tak for hjælpen 😉

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2010 20:23:40
Svar/Indlæg:
538/20
Så fik jeg afhentet og installeret Ciscoen istedet for den gamle trendnet og shit den kører bare derudaf, den er en sand fornøjelse at arbejde med 🙂

Tak for hjælpen herinde