USB opfører sig mystisk

Bundkort / CPU d.  27. august. 2010, skrevet af DeadlockX
Vist: 413 gange.

DeadlockX

Erfaren rotte
Tilføjet:
27-08-2010 12:39:59
Svar/Indlæg:
6/3
Hej igen! I er simpelthen så gode herinde at jeg bliver nødt til at bede om lidt hjælp igen! 🙂

Mit problem er at jeg siden jeg opgraderede fra et ASUS P5N32-E SLI bundkort til et ASUS P6X58D-E, så opfører mine USB enheder sig en anelse mærkeligt.

Jeg har både Logitech G19 Keyboard og G35 Headset, som begge nogle gange ikke virker. Som regel når headsettet ikke virker er det lige fra opstarten, og når det er keyboardet, så kan jeg være i fuld gang med at skrive eller spille, og så virker knapperne bare ikke mere. Begge dele kan fixes med at re-plugge USB stikkene, så virker de igen.

Jeg har ikke haft headset problemer i 1-2 uger nu, men med tastaturet har jeg LIGE mærket til det - to gange endda - som jeg skriver dette. Tastaturet slukkede simpelthen, LCD skærmen slukkede, lyset i tastaturet forsvandt, og LCDen rebootede, med en besked om at den var blevet reconnected eller sådan noget, og så virkede den fint igen efter 5-10 sekunder. Det er ikke altid det går sådan - knapperne gør bare ingenting normalt indtil den bliver replugged.

En anden ting jeg har, er at min tænd knap på fronten nogle gange skal have 2-3 tryk før computeren starter. Så vidt jeg ved sidder alt som det skal.

Det undrer mig lidt med mit USB problem, for jeg havde lidt samme problem med mit gamle bundkort og et gammelt keyboard (Et Razer Lycosa Mirror keyboard, hvor de knapper der var trykket ned når fejlen skete, blev 'låst fast', så jeg f.eks. i WoW blev ved med at løbe fremad, hvis det var W der blev 'låst').

På trods af alt dette har jeg ikke oplevet crashes af nogen art, kun lidt grafisk ustabilitet pga et grafikkort der var ved at stå af, men det er ordnet med et andet kort.

Hvad dælen kan jeg gøre for at finde ud af hvad der er galt?

Det skal så siges at det eneste hardware jeg har tilfælles fra før og efter min opgradering er min 560W Chieftec PSU.

Som altid, tak på forhånd 🙂
DeadlockX

Erfaren rotte
Tilføjet:
27-08-2010 13:39:02
Svar/Indlæg:
6/3
Okay det lykkedes mig endelig at finde info om dette problem - hvis der er nogen der skulle rende ind i samme problem, så står det her 🙂 (Min telefon har ligget lige op ad mit tastatur mens jeg skrev forrige post, så der har vi grunden til lige netop det!)

"Long story short: We've found the way that some motherboards handle USB keyboards over USB 2.0 can cause some very odd issues. Motherboards we've seen these problems on are based mostly 790i and x58 chipsets. On these motherboards, disabling EHCI handoff in the BIOS (Actually, EHCI handoff should be disabled if you're using XP SP2 or above) or using a non-EHCI compliant PCI-e USB card tends to resolve the issue. We HAVE seen that the G19 may also be prone to radio interference across the USB bus (Users with iPhones have reported bus resets if the phone is too close to the screen), but these are easily resolved by moving the interference producing device as little as 12" away from the screen. It does appear that x58s also appear to be a bit more "delicate" when it comes to the signal quality across the USB bus, so some users have reported resolution by relocating USB connections to be more spread out on the computer, downclocking their overclocks, relocating the power connector of the G19 to another power port, etc etc.

If it was a problem with the G19, it would occur on all computers regardless of make or model. The fact that it appears on these specific motherboards, under specific BIOS settings, and can be reproduced with ANY USB keyboard plugged into a USB 2.0 port on these motherboards points to an issue beyond the keyboard. Frankly, if it was within the keyboard, we here at Logitech would be happy because that means we could fix it."

Selas

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2010 14:44:14
Svar/Indlæg:
2845/91
Sygt nok, det må jeg prøve at huske - disable EHCI handoff note to self.