Medie center m. Indbygget NAS!?

Media Center d.  31. august. 2010, skrevet af Simon Philip
Vist: 894 gange.

Simon

Superbruger
Tilføjet:
31-08-2010 14:38:52
Svar/Indlæg:
98/47
Hej :)

sagen er den, at jeg gerne vil have et mediecenter til et større projekt. Jeg leger med tanken om at have en touch screen i køkkenet, hvorfra jeg kan styre musik på. Jeg har tænkt mig at hænge sattelithøjtalere op i køkkenet og måske indbygge en lille bitte sub et sted.

Det leder mig så hen på den næste udfordring. Det skal også være tilsluttet stereoanlægget i stuen, samt fladskærmen, så jeg kan afspille blue-Ray og dvd derfra, eller høre musik/se Youtube/whatever fra mediecenteret.

Men men men.. De bruger jo en del strøm sådanne nogle bæster, og eftersom jeg gerne ville kunne tilgå alle mine data hele tiden, hvor jeg nu befinder mig, så skal den også fungere som en NAS server. Er der nogle smarte løsninger på netop det? Det ville være træls hvis et mediecenter skal være tændt 24/7 når det kun er dataen der skal være tilgængeligt hele tiden?!

Sidst, men ikke mindst; hvad med kabelføringen? Hvad er mest logisk; at placere maskinen så central som muligt, eller tæt på fladskærmen og så trække kabel til skærmen i køkkenet og lyden dertil?
Er der måske en trådløs løsning på det, som er noget værd?

Jeg er ikke en haj mht hvad der findes på markedet, men jeg er dog yderst handy til det praktiske. Så ideer til hvad der kunne lade sig gøre, eller gode inputs fra folk med lignende projekter ville være fedt. Også gerne forslag til hvilken hardware jeg skal indkøbe! Nå ja, forresten, så ville det være fedt hvis computeren kan laves i er fladt kabinet, og være forholdsvist støjsvagt.

Kom glad kom frisk, nu skal jeg i gang!

Mvh
Springer

Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2010 15:13:39
Svar/Indlæg:
765/28
Hej Simon.

Du skal købe en central NAS - jeg kan anbefale en synology ds410 med plads til 4 diske, og så en medie afspiller af en art. POPcorn C-200 har lige fået youtupe understøttesle igen, og du kan selv montere et BluRay drev i den.

Er det planen at du skal optage på dit medie center?

Simon

Superbruger
Tilføjet:
31-08-2010 15:20:29
Svar/Indlæg:
98/47
Jeg er ikke sikker på om jeg vil bruge det til at optage tv signal endnu, men det
ville næsten være skørt ikke at have det når nu man er i gang!?

Desuden, hvis der er nogen der har godt styr på det med touch screen så giv endelig lyd!

Ville sådan en popcorn være kraftig nok til BR og evt 3D senere hen?

Springer

Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2010 15:31:21
Svar/Indlæg:
765/28
En Popcorn kan sagtens køre BluRay, men ikke 3D. - Den kan heller ikke optage.

Men fordelen med en NAS er at du kan stille den op på loftet (hvis der ikke er for varmt / koldt) og så trække et kabel til den.

Med hensyn til mediecenter så er der mange der bruger XBMC som er noget linux. Tror endda at man kan lade det køre på en USB pen. Men det kræver en PC som mediecenter med de fordele og ulemper de har.

Simon

Superbruger
Tilføjet:
31-08-2010 15:48:11
Svar/Indlæg:
98/47
Det lyder spændende.. Det skal jeg undersøge nærmere.

Hvordan med kabler? Jeg ved St netværkskablerne ikke bliver et problem mht længden, men hvad med lyd og billede? Her tænker jeg kablerne ud til køkkenet; lyd og touch screen! De må da skulle være af god kvalitet for ikke at have signaltab? Oder was?

Prebbish

Superbruger
Tilføjet:
31-08-2010 15:53:00
Svar/Indlæg:
648/5
Hvis jeg var dig ville jeg gå i hifiklubben og se på en Sonos, den kan vist afhjælpe en del af dine problemer.

De er meget venlige og vil helt sikkert gerne fremvise den for dig 🙂

http://www.hifiklubben.dk/prod...

Springer

Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2010 16:07:06
Svar/Indlæg:
765/28
#4 Pas, det har jeg ingen anelse om.

Simon

Superbruger
Tilføjet:
31-08-2010 16:17:57
Svar/Indlæg:
98/47
Suuper fed sådan en sonos.. Den mangler bare blueray, Internet og nas til filer og video osv... :'-(

Springer

Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2010 17:28:26
Svar/Indlæg:
765/28
Simon, jeg vil anbefale at du prøver her: www.recordere.dk
Jeg ved at dit spørgsmål har været taget op før derinde.

Men jeg tror ikke at du kommer ud over at skulle have en NAS til dine filer og så forskellige afspilere til dit tv og ude i køkkenet mv.