Ny open office forsøg fra Ringsted kommune

Litteratur d.  31. august. 2010, skrevet af martinta
Vist: 2119 gange.

martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
31-08-2010 21:41:45
Svar/Indlæg:
2826/100
Linux forklædt som XP er vejen frem.

Læs hele nyheden her: http://hwt.dk/newsdetails.aspx...
rehan09
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2010 21:44:16
Svar/Indlæg:
1029/82
Smart:)


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
31-08-2010 21:45:29
Svar/Indlæg:
2826/100
#1

egentlig godt fundet på 😛 tror dog de får problemer med at skjule det for 2000 skoleelever 🤡


Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2010 21:51:23
Svar/Indlæg:
6181/270
Pffff nærig kommune, jo linux er godt, men tror sgu ikke lige deres egen ansatte selv kan finde ud af at betjene linux.
De fleste kan finde ud af Windows og Office, men det er en meget stor omvæltning at gå fra windows miljøet til linux.

Det ender kun i ren kaos.


Illgor
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2010 22:12:17
Svar/Indlæg:
512/68
Nu bruger de fleste ansatte jo nok primært kun office og internettet samt evt specielle programmer som sikkert ser ens ud i linux og win.
Det er da en smart måde at spare penge på, og om så at folk lige skal tilpasse sig lidt så er jo det vores allesammens penge der evt kunne bruges bedre andre steder.
Dog må det sefølig ikke besværligøre arbejdet, hvilket jo skal testes igennem...


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
31-08-2010 22:13:21
Svar/Indlæg:
3863/538
-> #3

Det har intet som helst at gøre med at være nærig. Kommunerne skal spare rigtig mange penge på næste års finanslov..(igen) og en gennemsnitskommune bruger vel rundt regnet en million om året i licenser, hvis ikke mere..

Nu har jeg den alder, hvor mine børn går i skole. Og der kan man virkelig mærke sparekniven. Min knægt går fx om mandagen kun i skole 4 timer...Og vi snakker altså om den generation som skal køre samfundet videre!! Og så vil jeg ikke engang snakke om hvordan kommunen behandler min datter med ADHD... 😉

Så sig du bare nærig...Jeg siger sund fornuft! 😎


Calimero
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2010 22:19:56
Svar/Indlæg:
621/31
#3 Tjaa, hvis man altid kun har kørt på 3 hjulet cykel, kan man ikke umiddelbart køre på en 2 hjulet, men det kan da læres! Og hvis de starter i de små klasser, behøver de jo ikke være inkarneret Windows bruger.
(Jeg bruger selv Windows XP...)

Hvis vi i Silkeborg kommune kunne spare fx 20 millioner om året på software licenser til Windows og Office uden problemer, kunne de jo bruges på mange andre gode ting som ældre eller børn...

Og hvor svært kan det egentlig være at starte Open Office og Firefox op fra en Linux maskine, i forhold til at starte Microsoft Office og Internet Explorer op på en Windows maskine.

Edit: Der kom lige et par stykker i forkøbet 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Calimero d. 31-08-2010 22:20:51.


Shtennek
 
Overclocker
Tilføjet:
31-08-2010 23:13:39
Svar/Indlæg:
108/13
Rigtig godt initiativ, og rigtig smart! Men et andet Spørgsmål der nok oss bør rejses, er om det er sikkert nok? Jeg synes tit at have læst og hørt fra venner at Linux er et af de mest usikre styresystemer på markedet, hvad angår hackere..? Selvfølgelig er der så ikke halvt så mange virusser, som på en Windows maskine. Men det er jo udelukkende et spørgsmål om "udbus og efterspørgsel", så at sige..


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
31-08-2010 23:50:40
Svar/Indlæg:
7881/1165
#7: Det har du nok ret i, men linux er også sværrest at angribe samtidig med. Det gode ved windows er at det er på 80% af verdens PC'er. Derfor er det let at sprede en orm, virus, spyware osv.
Linux er ekstremt svært at ramme, da det er meget svært at sprede f.eks. en virus. Der er temmelig langt til næste linux-system og derimellem vil f.eks. en virus være opdaget, forsvundet eller ubrugelig. Det er jo præcist det samme der har været fordelen for apple-produkter. pga. antallet er det ikek besværet værd at lave en virus ell. Windows er tilgengæld ekstremt godt sikret, men finder man et hul så ruller bølgen let. 🙂


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2010 01:41:39
Svar/Indlæg:
8947/160
Nu er jeg selv ansat i det offentlige, og jeg kan kun sige at vi betaler formuer i licenser til windows/office/antivirus osv og maskinerne som vi SKAL have kører rigtig skidt med de dårlige opsætninger de latterlige it afdelinger sørger for. Der kan spares mange mill hvis alle kommuner gik over til linux med open office osv.


The
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2010 02:43:41
Svar/Indlæg:
1406/100
det var dog en fed idé så kan man osse låse computeren så elverne ikke kan pille ved systemet


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
01-09-2010 07:28:00
Svar/Indlæg:
5258/240
skal de ikke betale for at det ser ud som Windows?


IgIbUu
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2010 09:18:51
Svar/Indlæg:
639/66
#11 Alt andet ville da værre underligt. men de kan jo altid modde det lidt hvis der bliver for meget copyright bøvl ud af det 😀


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2010 09:41:25
Svar/Indlæg:
23132/740
... utroligt. Der snakkes om mere og mere velfærd, men flere og flere får mindre og mindre at gøre med. Det er bare ikke logisk i mit hoved. Samtidig lukker man hospitaler og skoler er nødt til at køre med store hold og færre lærere.

Arh men altså.

Men en kreativ måde at løse problemet på er det i hvert fald.


da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
01-09-2010 10:11:47
Svar/Indlæg:
4437/91
#7 .. Jeg syntes altid det er Linux der bliver knækket sidst ved div. events. Windows og Mac ryger først - i nævnte rækkefølge 😛

Jeg syntes det er helt vildt fedt! Og samtidigt får børn og unge open source ind med modersmælk. Som jeg ser det er det kun et spørgsmål om tid før der ikke ryger 70-80% af al omsætning til mellemled 🙂
Jeg syntes nu Ubuntu er fin med Gnome og kunne aldrig finde på at smide XPGnome på 😛 dog er Win7Gnome ret fin. Dog lettere buggy...


Springer
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2010 10:42:54
Svar/Indlæg:
765/28
Jeg tror også at 90% kan nøjes med linux og Open Office.

Så er der 10% der sidder med special udviklede programmer der ikke kan køre ordentlig på Linux - har hørt om Wine osv.

Men det er nok stadig 10-15 mio sparet på licenser årligt. Hvis det ikke er mere.

Men kan så se det komiske i det, at de på windows skal have office 2010, som de så laver et flot dokument i, som de 90% andre brugere ikke kan læse... 😛


Kasseren
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2010 10:53:18
Svar/Indlæg:
1814/48
@15 jeg tror faktisk at det på landets kommuner er en del mere end de 10% der bruger programmer skrevet til Windows. For at det ikke skal være løgn er flere af dem endnu afhængige af IE6.


Polarfar
 
Senior Skribent
Tilføjet:
01-09-2010 13:37:53
Svar/Indlæg:
2309/846
Som udgangspunkt er det jo genialt at tilbyde folk et windows interface de kan genkende. Så op i r"ven med alle de Linux puritanere der sidder og vrænger af windows temaer på Linux. Det er netop en af grundene til at de fleste windows brugere betragter Linux brugere som nogle selvfede snobbede nørder, med en lær-først-disse-1000-sider-kode-udenad-så-er-du-med-i-klubben holdning.

hvis der ikke skal mere til for at få folk med på Open Source, så giv den gas. Og hvis der så samtidig kan blive råd til børnehaver og skoler....

Polarfar



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Polarfar d. 01-09-2010 13:39:48.


Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2010 16:03:42
Svar/Indlæg:
2620/327
Ja, licenser er en trist ting at bruge offentlige midler på, hvis det kan undgås...


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2010 17:11:03
Svar/Indlæg:
8762/174
Vedkommende der er kommet på den ide skulle godt nok have et skulder klap 🙂

Synes bestemt også det er en god ide.


hightower
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2010 20:29:20
Svar/Indlæg:
2440/66
ideen med linux er fin som et forsøg. men at kopiere XP's GUI på det groveste er simpelthen for klam - jeg håber micro$oft får idioten, der har lavet det skin ned med nakken.

hvorfor tror folk at en offentlig myndighed bare kan skifte til linux og så er det gratis? hvad med support og træning og kompabilitetsproblemer? "skift til linux og openoffice og det er gratis" - er kedelig at høre på. for hvis det var gratis, hvad skulle f.eks. RedHat m.v. så leve af?


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
01-09-2010 20:52:19
Svar/Indlæg:
3863/538

[tænke hat på]


Man kunne godt tænke lidt over, om nu Microsoft vil gøre så stort et nummer ud af at retsforfølge en mand for at have kopieret udseendet på et styresysstem - som Microsoft selv har prøvet at aflive indtil flere gange... 🤡

[tænke hat af]


Calimero
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2010 22:18:08
Svar/Indlæg:
621/31
#20
Altså, om support og træning går til Linux i stedet for Windows kommer vel ud på et, det er jo stadig licenserne der skal spares på.

Angående kompatibilitets problemer, har jeg haft rigeligt med problemer ved udrulning af nyere versioner af Windows samt Internet Explorer. Det er ikke for børn hvad der er slamkodet til Internet Explorer...


hightower
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2010 22:57:22
Svar/Indlæg:
2440/66
#22 du misser lidt pointen. men teoretisk - ja. selvom man typisk vil have nogle som er windows-kendte og derfor ikke *behøver* support og træning da MS produkterne ligner hinanden.

ja IE er noget slam men man kan jo håbe på IE 9 bliver bedre.......


Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2010 08:42:30
Svar/Indlæg:
2620/327
#21 Jeg tvivler også på, at de i det hele taget vil gøre et stort nummer ud af, at nogen kopierer udseende og idéer - de originale idéer, Microsoft selv har fået, kan vist tælles på én hånd 😀

Og det er ikke kun en kritik - det er MS's største originale idé, at lade sig kraftigt inspirere af andre, og så få det implementeret uden at blive sagsøgt - det er da noget af en bedrift.

Faktisk minder det en del om Danmark - de originale ting i vores kultur kan også tælles på én hånd. Men vi har altid haft en evne til assimilere andres kulturelementer og gøre det til vores eget - ligesom mange danskere tror, at juletræer, frikadeller, katofler og så videre er noget, som vi selv har opfundet. Om 50 år tror danskerne garanteret også, at vi selv har opfundet pizza 😉


ncdesign
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2010 10:25:17
Svar/Indlæg:
262/26
#20:
XP GUI er (i hovedtrækkene) win95. Win95 brugerfladen er kopieret fra Mac, der dybest set er en linux-distro.

Hvis du vil se, hvad WinXX kommer til at indeholde i næste version, så tag et kig på GNOME/KDE desktoppen.

Ideerne kommer derfra.

Er der nogen der stjæler ideer med arme og ben, er det M$.

PS: taskbaren i bunden af skærmen på Win95 og efterfølgende versioner er altså ikke M$' ide...


WinterSilence
 
Overclocker
Tilføjet:
05-09-2010 01:03:47
Svar/Indlæg:
499/175
#17: Det er heldigvis få af disse såkaldte "zealoter" der opfører sig sådan. Jeg skrev jo tidl. på LinuxIn og har skrevet et par afsnit til Linuxbogen og deltaget som medhjælper på ret så mange af de årlige konferencer i Kbh. hvor jeg har mødt de helt store guruer indenfor Linuxfeltet (Stallmann, Raymond, De Icaza, Alan Cox, mv.). Og kun lige Stallman gik amok med sin måde, at se Open Source GNU-modellen (hans egen) som det "eneste rigtige". Men nu har han jo også fået godkendt Church of GNU som trossamfund og ordineret sig selv som pavepræst og helgen (Sct. IGNUsius) - tænk om det hvad man vil 😀

#3 De med at det ender i rent kaos er helt forkert, da jeg sådan set har været eneste hoveddesigner på brugerfladen til en Linuxterminalløsning for samtlige folkeskoler og deres lærere i en hel kommunen for mange år siden (hvilken de stadig bruger) med 5500 daglige brugere. Kørte så helt problemfrit fuldstændigt og komplet grafisk uden en eneste kommando fra brugernes side af.

Modsat hvad mange tror, så har Linux forskellige varianter været ganske så nemme, at installere og bruge, uden man har brug for at kende så meget som en kommando i mange år. Tricket med XP-skin er i øvrigt rigtig mange år gammelt, men helt ulovligt da MS har ophavsret til det GUI-design.

At folk har dårlige oplevelser med andre der tror de er Unixguruer fordi de kan 10 kommandoer udenad (eller en mere ham der spørger har brug for) er det samme velkendte problem, som alle andre steder indefor IT. Få tåber ødelægger hele billedet for andre ved bare, at opføre sig hovent og idiotisk.

Som #25 siger så er Gnome-brugerfladen (jeg så designede på til alle de her skolebrugere) faktisk lige der, hvor MS henter mest til Windows og KDE hvor Apple henter mest til OSX. Og her er OSX jo faktisk bygget på noget endnu meget mere komplekst, end Linux i struktur - nemlig BSD (der bestemt ikke er for "børn").

Hvor Unix'er har faste regler og struktursæt, samt en mængde kommandoer der alle kan scriptes til, at udføre hvad som helst på slet ingen tid på 1000 servere med et tastetryk er er meget anvendeligt. Også som bruger hvor man kan benytte de ting på sin egen PC noget mere hurtigt og nemt, end på Windows.

Og alt MS har brugt til deres Windows kommer fra Xwindows, Enligthenment, Busybox, mv. og mange andre steder også. Samsung's TV kører Linux med Busybox windowmanager til den grafiske brugerflade. Det samme mange mobiltelefoner, BD-afspillere, mv.

Da MS stadig kørte på DOS 5.0 havde vi på Unix allerede en grafisk brugerflade. Da folk kørte Windows 98 der kørte os på Linux og Unix på den brugerfladekombination (Gnome med Enlightenment) der helt og aldeles kan og så ud som alle de fine og fede ting Windows 7 har - det er der bare ikke ret mange der ved 😉


MSJ1982
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-09-2010 20:35:02
Svar/Indlæg:
3577/353
Kan man ikke downloade det, har altid godt kunne tænke mig at prøve linux
men har ikke turde og prøve endnu, men hvis man kunne få det ligesom XP kunne det være nice


WinterSilence
 
Overclocker
Tilføjet:
08-09-2010 20:40:07
Svar/Indlæg:
499/175
Det kommer jo helt an på hvilken "udgave" (distribution) du vælger at bruge. Ubuntu er meget nem siger alle. Og man kan jo prøve næsten alle distributionerne kørt fra en CD eller DVD live bootet op på, uden at skulle installeren den på nogen måde. Så kom bare løs. Prøv en Ubuntu Live CD og se hvad du synes om det. Er det ikke ngoet for dig, eller virker den ikke på lige din PC, så prøv en anden. Det kræver jo ikke mere, end et par DVD-RW'er og et par reboots og et par downloads 🙂 Det kan også køres fra en USB-pen hvis man hellere vil det.

Med hensyn til brugerfladen kan du bare downloade et XP, Vista, 7 eller lignende "skin" til din dektop.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af WinterSilence d. 08-09-2010 20:40:54.


da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
08-09-2010 21:40:52
Svar/Indlæg:
4437/91
For at supplere #28 så hent UNetBootIn og smid en USB-stick i maskinen :D Så henter den og installerer distro efter eget valg 🙂 og så har du adgang til live boot hvis du sætter din BIOS til at boote fra USB...

http://unetbootin.sourceforge....


kilotango
 
Enthusiast
Tilføjet:
16-09-2010 19:38:42
Svar/Indlæg:
170/0
#28
Hvad med lidt til gamerne!
Har du noget nyt der?


kilotango
 
Enthusiast
Tilføjet:
16-09-2010 20:19:58
Svar/Indlæg:
170/0
#11
Nej, det skal de ikke.