#17: Det er heldigvis få af disse såkaldte "zealoter" der opfører sig sådan. Jeg skrev jo tidl. på LinuxIn og har skrevet et par afsnit til Linuxbogen og deltaget som medhjælper på ret så mange af de årlige konferencer i Kbh. hvor jeg har mødt de helt store guruer indenfor Linuxfeltet (Stallmann, Raymond, De Icaza, Alan Cox, mv.). Og kun lige Stallman gik amok med sin måde, at se Open Source GNU-modellen (hans egen) som det "eneste rigtige". Men nu har han jo også fået godkendt Church of GNU som trossamfund og ordineret sig selv som pavepræst og helgen (Sct. IGNUsius) - tænk om det hvad man vil 😀
#3 De med at det ender i rent kaos er helt forkert, da jeg sådan set har været eneste hoveddesigner på brugerfladen til en Linuxterminalløsning for samtlige folkeskoler og deres lærere i en hel kommunen for mange år siden (hvilken de stadig bruger) med 5500 daglige brugere. Kørte så helt problemfrit fuldstændigt og komplet grafisk uden en eneste kommando fra brugernes side af.
Modsat hvad mange tror, så har Linux forskellige varianter været ganske så nemme, at installere og bruge, uden man har brug for at kende så meget som en kommando i mange år. Tricket med XP-skin er i øvrigt rigtig mange år gammelt, men helt ulovligt da MS har ophavsret til det GUI-design.
At folk har dårlige oplevelser med andre der tror de er Unixguruer fordi de kan 10 kommandoer udenad (eller en mere ham der spørger har brug for) er det samme velkendte problem, som alle andre steder indefor IT. Få tåber ødelægger hele billedet for andre ved bare, at opføre sig hovent og idiotisk.
Som #25 siger så er Gnome-brugerfladen (jeg så designede på til alle de her skolebrugere) faktisk lige der, hvor MS henter mest til Windows og KDE hvor Apple henter mest til OSX. Og her er OSX jo faktisk bygget på noget endnu meget mere komplekst, end Linux i struktur - nemlig BSD (der bestemt ikke er for "børn").
Hvor Unix'er har faste regler og struktursæt, samt en mængde kommandoer der alle kan scriptes til, at udføre hvad som helst på slet ingen tid på 1000 servere med et tastetryk er er meget anvendeligt. Også som bruger hvor man kan benytte de ting på sin egen PC noget mere hurtigt og nemt, end på Windows.
Og alt MS har brugt til deres Windows kommer fra Xwindows, Enligthenment, Busybox, mv. og mange andre steder også. Samsung's TV kører Linux med Busybox windowmanager til den grafiske brugerflade. Det samme mange mobiltelefoner, BD-afspillere, mv.
Da MS stadig kørte på DOS 5.0 havde vi på Unix allerede en grafisk brugerflade. Da folk kørte Windows 98 der kørte os på Linux og Unix på den brugerfladekombination (Gnome med Enlightenment) der helt og aldeles kan og så ud som alle de fine og fede ting Windows 7 har - det er der bare ikke ret mange der ved 😉