Ny netbook fra Toshiba bruger Android

Litteratur d.  01. september. 2010, skrevet af martinta
Vist: 1198 gange.

martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
01-09-2010 17:28:58
Svar/Indlæg:
2826/100
Toshiba har lanceret deres første netbook som kører på Android fra Google.

Læs hele nyheden her: http://hwt.dk/newsdetails.aspx...
epi^zepto
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2010 17:42:23
Svar/Indlæg:
3329/182
Det er ikke en opstartstid på 1 sekund, men en vågnetid fra dvale.


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
01-09-2010 17:43:33
Svar/Indlæg:
2826/100
#1

Nyhed rettet 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af martinta d. 01-09-2010 17:43:40.


Notika
 
Superbruger
Tilføjet:
01-09-2010 19:22:56
Svar/Indlæg:
649/37
Du får det til at lyde dårligt, når du skriver "sølle 1 sekund" fremfor "kun 1 sekund" 🤡


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
01-09-2010 20:20:34
Svar/Indlæg:
2826/100
#3

ah okay, den kunne godt omformuleres 🙂 men tror nu alle herinde forstår hvad jeg mener.. 🤡


The
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2010 01:17:05
Svar/Indlæg:
1406/100
vildt må man sige. gad vide hvor god den NVIDIA processer er ??


krellef
 
Superbruger
Tilføjet:
02-09-2010 15:07:17
Svar/Indlæg:
71/18
Jeg kan godt se at den er smart og meget let, men er den ikke meget dyr i forhold til hvad man får? Umiddelbart har jeg svært ved at se at en 1gHz cpu og 512MB RAM kan trække et styresystem, men nu er jeg heller ikke bekendt med Android


WinterSilence
 
Overclocker
Tilføjet:
07-09-2010 11:18:09
Svar/Indlæg:
499/175
#6:

1GHz og 512 RAM er for lidt til et OS? 😀

Du glemmer vidst os "gamle" startede med eks. vis min PC fra 1998 med 16 meg forrygende video-ram, 128 meg RAM og 6GB HDD. Eller skolens gamle Piccoline computere (dansk lavet).

Hvis du nogensinde har undret dig over hvor de her underlige små 640 KB base memory på et bundkort kommer fra, så er det det oprindelige PC-AT/XT design fra IBM, hvor Billl Gates udtalte at ingen PC nogensinde får brug for mere RAM (faktisk burde han sende den mængde med i en Windows-æske der faktisk skal bruges til, at køre Windows.

OS-kerner (kernels) kan kompileres fra programkode til maskinkode udfra to basale principper. OS-typer kan også defineres som to typer (dette sagt groft principielt for forståelsen og min tids skyld).

OS'er som disse:

Multi Purpose (til flere typer brug) og Single Purpose (en slags brug - også "groft sagt").

Kernetyper:
Disse kaldes monolitisk og modularisk.

I en monolit-kerne kan kernen i OS kun de ting den er kompileret til, at gøre og indeholder kun eks. vis de drivere til lige den hardware pågældende enhed den kører på har i sig selv (som Android). Derfor er kernen lille og superhurtig, samt meget stabil. Min HTC Magic gik aldrig ned da den kørte "ren" Android og var ganske hurtig. Da HTC endelig smed deres Sense-brugerflade ud til den så fik vi først problemer med hastighed og stabilitet på denne enhed.

Med en modularisk kerne kan man tilføje ting ved, at loade "moduler", altså drivere og funktioner efter behov herfor.

Android er en Linux som er en Unix. Og alle Unix'er i dag kan køre modularisk eller monolitisk når du kopiler dem. Derfor kan en BSD Unix eller en Linux Unix kompileres af dig selv, fordi programkoden er åben og fri for alle, at bruge. Så man kan uden problemer få en torden-PC meget mere højtydende ved at lave sin egen kerne. Det er der er grafisk program med til i alle Linux'erne du kan downloade (også i 1998 da jeg startede med Unix der med en RedHat Linux).

Summa summarum så kører Android jo faktisk på mobiltelefoner uden problemer med meget lidt RAM og CPU. Min "gamle" HTC Magic kører med 512 MB ROM (harddisk) og 288 MB RAM, samt en CPU på 528 MHz.

På enheder som bare skal virke evigt som flyinstrumenter til jagerpiloter eller kampvognens sigteudstyr der skal kunne autonedlukke og opstarte på .1 sekunder efter et atomangreb, eller respiratoren på intensiv afdeling kører man et OS de færreste kender der hedder QNX. Dette er et Real Time OS, ligesom Windows CE og som kun benyttes på "embedded systems". Fordi det er superlille og monolitisk har man fjernet alle programmørfejl fra dette ved simpelthen ikke, at tilføje eller ændre noget i kernen på de enheder de kører på. Går et segment af systemet ned får man ikke en BSOD/crash screen, men kernen myrder den crashede del/element og starter denne op igen, uden selv at gå ned.

Vores programmør N/A der har været min bedste ven i 16 år kan meget bedre forklare det her og hvorfor og hvordan, da han har programmeret OS'er til fabriksmaskiner, mv. og "taler" assembler, mv.

Denne lille Toshiba-maskine kan langt mere end nok køre meget strømbesparende og yderst højtydende med sine specifikationer på en Android, end man nogensinde kan få MS-Windows til - med mindre MS laver et OS til Toshiba som Windows 7 Mobile der individualtilpasses hver enkelt enhed, som med de forsk. Linux'er og BSD'er som Android og OSX, mv. (lang liste).

Basalt set svarer det her ultrakort forklaret bare til, at tilpasser man et OS til kun en hardware der ikke lyder af meget, så kan man nå ganske langt. Man havde også kæmpestore mainframes kraftigere end vores PC'er idag når de arbejdede sammen for 30 år siden (bare der var nok af dem) 🙂

Og også derfor Bill Gates og chefen for IBM (så vidt jeg husker) udtalte "man får aldrig i en PC brug for mere, end de 640 KB RAM NOGENSINDE HØJEST" og "på verdensplan vil der kun være behov for maks. 2-3 - allerhøjest 5 computere nogensinde" - hvad er det lige vi alle har i lommen i dag der ringer tit og ofte? 🙂

Læs mere hér:
http://en.wikipedia.org/wiki/R...