5.1 lyd fra spil gennem ATI HDMI?

Grafikkort d.  02. september. 2010, skrevet af KleitusIV
Vist: 642 gange.

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
02-09-2010 10:45:00
Svar/Indlæg:
4295/306
Hej

Jeg er for nyligt begyndt at nyde oplevelsen af gaming på mit 52" TV gennem mit ATI 5850 og det er jo en super fed oplevelse.

Jeg kobler det på TV'et med HDMI og bruger ATI's HDMI lyd (som vælges som lydkort i lyd settings).

Når jeg ser film kan jeg sagtens få AC3 codec'et til at pass'e DTS/DD/osv i digital form til min surround forstærker.

MEN når jeg gamer kommer der udelukkende stereo lyd som PCM 2.0 signal - altså blot stereo som forstærkeren så selv skal lave til surround via Dolby Pro Logic eller lign.

Men mange spil understøtter jo fuld surround lyd hvor det er kodet i spillet hvad der skal i hvilke kanaler (f.eks. EAX). Er der nogen der ved om man på nogen måde kan få EAX lyd i spil lavet om til digitalt 5.1 signal og pass'et via HDMI til sin surorund forstærker? ATI audio-via-HDMI er jo et "lydkort" for sig og så anvender PC'en ikke andre lydkort så vidt jeg ved...

Nogle erfaringer med dette?
KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
03-09-2010 11:10:14
Svar/Indlæg:
4295/306
Ingen der har erfaring med at smide en computer til et TV med HDMI udgangen på et grafikkort?

Spagme

Superbruger
Tilføjet:
03-09-2010 11:12:58
Svar/Indlæg:
792/52
Jo det har jeg masser af erfaring med.

Men spiller dog aldrig på TV´et.

Pt er mit surround system til reperation, så ville gerne have testet lidt for dig.

Men kunne da forestille mig at det er en indstilling i spillet der skal laves om, nu når du fint kan få 5.1 gennem film.

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
08-09-2010 11:49:49
Svar/Indlæg:
4295/306
Jeg har heller ingen problemer i film for der sættes den jo bare til at pass'e det digitale format direkte fra f.eks. en DVD eller AC3 til anlægget som så dekoder smider den ud i de 5.1 kanaler. Computeren gør her intet ved lyden men sender den bare digitalt videre.

Problemet i spil er at der skal der jo noget lydkort/EAX til for at lave 5.1 lyd og dette leveres "normalt" som 6 kanaler til et PC speaker system - hver kanal for sig.

Men spørgsmålet er så hvordan man får computeren til at lave spil surround lyd om til Dolby Digital / DTS format som kan pass'es via HDMI til surround forstærkeren. Det eneste jeg kan få den til et at lave 2-kanals stereo lyd...