Timing og vurdering af HW-køb

Diverse d.  02. september. 2010, skrevet af CoCantz
Vist: 1037 gange.

CoCantz

Overclocker
Tilføjet:
02-09-2010 14:33:24
Svar/Indlæg:
5/1
Hej folkens,
Jeg har i længere tid ville have mig en helt ny spand - faktisk intet af det jeg har kan bruges (måske HDD).

Hver gang jeg skal til at købe, kommer der et eller andet "i vejen".
Fx havde jeg lagt mig fast på socket 1366 i7, et dx11 ATI kort og 3x2Gb tri-channel RAM (min 1300Mhz)

...så dumper de prisen på i7 950, og fr ATI lancerer snart HD6000... og hvad med deres AMD Radeon /APU
hvilket btw. blæser til gamle tanker om Inter+nVidia hører sammen og AMD+ATI, og det skal man lade være med at blande.

Jeg er klar over, der intet findes et facit Det har self. meget at sige med stil; om man opgrader løbende, eller som mig opgraderer det hele/meste hvert 1½ år - hvad er dine tanker ang. det her HW og timingen?
Hediki

Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2010 14:40:54
Svar/Indlæg:
1726/49
du kan altid blive ved og ved med at vente, da de altid vil komme med noget nyt. så det er egentlig bare, hvornår holder din tålmodighed op...?

CoCantz

Overclocker
Tilføjet:
02-09-2010 14:47:33
Svar/Indlæg:
5/1
Ja ja, helt enig. Det skal man vist ikke have været i det her game særlig længe for at vide.
Jeg prøver mere (måske lidt kluntet) at lægge op til en vurdering af den nuværende situation.

Fx var det dumt at købe en i7 950 for en uge siden - men det vidste vi jo ikke. Hvad så med de ting vi ved nu.
Er det dumt at købe pt
Hvor vigtig ser i dx11, USB3 og Sata3(600)
Hvad er keypoints fx vil jeg have socket 1366 for fremtidssikring, bliver det smadret af APU?
Dvs. afgørende event i nær fremtid, der skal være med til at afgøre, hvad man køber nu - og ikke køber.
indkøbs-strategi 🤡

Lenze

Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2010 14:51:37
Svar/Indlæg:
1003/92
Køb dig en phenom II X6 og et 5870... så kan du vel ikke blive meget bedre kørende den nærmeste fremtid 🙂

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
02-09-2010 15:12:02
Svar/Indlæg:
2127/11
Det er sindsygt svært at handle hardware, hvis man vil have hovedet og pengepungen med i spillet. Min største anke er dog primært måden hardware testes på, idet et par simple grafer over framerates, langt fra fortæller hele historien.

Nå men: I mine øjne ville en i7 til halv pris (hvis du kan finde dem, prisen på edbpriser er i hvert fald gået op igen) være et ok bud, alternativt en PII X6 som foreslået af Lenze. Du kunne dog også vente til næste år, hvor AMD smider en ny arkitektur på banen. Den skulle give et helt pænt ydelsesboost.

Mht grfikkort er det i mine øjne, nu vi er så tæt på, rigtig dumt ikke at vente og se, hvad ATI6xxx kan, når de dukker op. Om valget så til den tid vil falde på et nedsat 5xxx, eller en af de Nvidia der ikke smelter din pengepung og pc, må tiden jo vise. Begge de eksisterende serier byder på nogle seriøst gode kort, så det behøver ikke at være det nyeste nye, hvis ikke det kan betale sig.

Harddisk: Q4 i år skulle betyde nye og billigere SSD'er. Imo ikke nogen grund til at se på sådan en fætter. før den tid.

Det er de tanker jeg har gjort mig. Andre kan være uenige,og sådan er der jo så meget. Som altid: Vi nørder befinder os i en spændende tid. Der er altid noget nyt og mere spændende på vej. Man skal bare ikke fortabe sig så meget i nyhederne, at man slet ikke får handlet 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Johnny d. 02-09-2010 15:13:26.

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2010 16:01:30
Svar/Indlæg:
3011/103
Er sådan set enig med #4
Jeg vil selv have en SSD, men når jeg ved, at jeg i næste kvartal kan få en SSD til ca. det samme som nu, bare med dobbelt så meget lagerplads, så kan jeg godt vente lidt. Og... når AMD har annonceret, at 6xxx-serie snart kommer, så kan det også være "dumme" penge at smide den vej, hvis man gerne vil have det nyeste, uden at skulle opgradere meget snart.
På den anden side har AMD også annonceret Bulldozer, så kan man vente på den, er det måske heller ikke skidt. Ellers går du stadig ikke gal af en Phenom II X4/X6.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SoundWave d. 02-09-2010 16:02:41.

gaming-king

Superbruger
Tilføjet:
02-09-2010 16:10:05
Svar/Indlæg:
1001/5
Tja..

Det er jo blevet sagt.. Men lad vær med at vente i ½-1år.. For så kommer der bare noget nyt du kan vente på..

Se markedet an i et på måneder, og så tag en beslutning.. For du kan som sagt sagtens vente på at Radeon 6000-serien kommer.. Men hvis du venter dertil, så kommer der bare noget nyt inden for CPU-markedet som du kan vente på.. Køb nu hvis du har undersøgt markedet, eller undersøg det og køb om 1-2 måneder..

Det med SSD priserne falder.. Ja det gør de.. Men det har de gjort hele tiden. Se bare et ½-1år tilbage, og se forskellen. Så self vil der være forskel i Q4.. Men så er der bare noget nyt og vente på. Og sån vil det forsætte. Man skal ikke være ked af de penge man kunne have sparet på at vente.. For der kommer HELE tiden noget nyt.

Men vent med at købe, hvis du vil og kan, hvis du ikke kan - så køb nu.. 😉 Men undersøg markedet først - selv...... sammen med google 😉

Kasseren

Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2010 17:33:40
Svar/Indlæg:
1814/48
Hvis jeg selv skulle samle et gamer system ville jeg overveje at vente til november. På det tidspunkt skulle både Radeon 6xxx serien og Intels Sandy Bridge, med tilhørende ny platform, være på markedet. Om ikke andet burde dette sænke priserne et godt stykke på den nuværende hardware. Med hensyn til at vente på AMDs APUs vil de ikke været rettet mod gamere, de første er til bærebare(Ontario til svage med god batteritid og Llano til lidt kraftigere bærbare) og den anden mere til almindelige computerbrugere(Llano). Det er først med Bulldozer i anden halvdel af 2011 at AMD forventes at komme med en bedre Gamer CPU end de store Phenom II modeller.

Om du skal vente på Sandy Bridge og Radeon HD 6xxx serien er et godt spørgsmål.
På plussiden er at der nok kommer et yderligere prisfald, på den nuværende hardware, når det nye når butikkerne eller at man kan købe det nye og have muligheden for at opgradere i længere tid.
På minussiden er at besparelsen på det nuværende hardware nok ikke er så stor igen, at det nye vil være dyrere ved lancering, samt at det vil betyde 2 måneder hvor du ikke kan game på dit nye system.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Kasseren d. 02-09-2010 17:34:09.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2010 21:20:00
Svar/Indlæg:
23132/740
Hvis ens behov ikke ændrer sig, kan man købe en PC nu og have den i fred de næste mange år (2-3 "computer-år"). Hvis man hele tiden vil spille det nyeste af det nye, bliver man aldrig et lykkeligt menneske.

Lad mig sige det således: Hvis du er gamer, så se på konsolfolket og tag ved lære. De fleste ægte gamere, går heller ikke så meget op i specifikationer og hardware - bare spillet og oplevelsen er der.

Folk der hele tiden vil være med på beatet spiller oftest WankerMark3D, og så bliver man aldrig lykkelig. De her mennesker bruger 50 % af tiden på nettet. Enten som undertegnede ved at spille smart på et eller andet stakkels forum, eller surfe pr0n. De resterende 50 % går til WankerMark3D eller ti minutters spil, afbrudt fordi man lige skal tweake en eller anden indstilling.

Se på systemkravene for de spil du afvikler mest, og hold det eventuelt op imod titler du regner med at investere i. Køber du computer efter dét eller noget i omegnen deraf, har man - som jeg ser det - sin computer i fred... i 2-3 år.

Det kan godt ske, at jeg er helt galt på den hér? Synes bare, at man får åndssvagt meget computer for pengene i dag, når vi snakker kr. 5.000,- (alt inklusive) og nedad 😳