NemID hvad synes i om det?

Hyggehjørnet d.  02. september. 2010, skrevet af Rasmus66
Vist: 1483 gange.

Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2010 19:43:57
Svar/Indlæg:
8762/174
Nu er NemID jo ved at finde sig frem til hver dansker i det danske land og ville da lige høre hvad i synes om systemet.

Personligt selv synes jeg ikke om det.

Det er langt mere bøvlet end det gamle system som Danske Bank benyttede sig af med en fil der lå på ens pc og hvor man havde en personlig kode.

Nu skal man både have person nummer eller valgfri bruger navn samt en personlig kode og NemID kortet.

Ja det er nemmere at bruge på flere computere det kan jeg godt se, men forstil jer nu det værst tænklige situation.

Det er faktisk nemt at hacke sig adgang til en vilkårlig bank konto.

Hvorfor tænker i måske?

Jo fordi nok halvdelen af alle brugere jo vil bruge sit person nummer da det er dejlig nemt at huske.

Person nummeret kan en smart person jo nemt skaffe og den personlige koder for man da nemt anskaffet sig med en key locker eller noget i den stil. Det eneste man så bare mangler er et billede af NemID kortet eller selve kortet og man har nu fri adgang til kontoen.

Samme disktution havde jeg med familien til min mors fødselsdag og de var helt enige med mig, men er i det?

Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2010 19:48:47
Svar/Indlæg:
1178/88
det er vel det, som er meningen. Det skal være NEMere at hacke :)

Personligt ville jeg hellere lade det blive som det er.


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2010 19:54:36
Svar/Indlæg:
8762/174
#1

I mit tilfælde er jeg tvunget til at skifte til det, hvilket pisser mig noget så meget af.

Jeg bruger nemlig kun netbank på min stationære og bærbare pc og ikke på nogen offentlig pc så hvorfor fanden skal man tvunget til at skifte til det lort forstår jeg simpelthen ikke.


hilo
 
Superbruger
Tilføjet:
02-09-2010 20:00:21
Svar/Indlæg:
525/25
215489 :yes: en lang kode-#¤=/mbjgutSSS


Monsterslam
 
Superbruger
Tilføjet:
02-09-2010 20:46:56
Svar/Indlæg:
338/71
Derfor har man jyske bank :yes:


laugechr
 
Enthusiast
Tilføjet:
02-09-2010 20:52:51
Svar/Indlæg:
3/2
Jeg synes det er en rigtig god idé at det samme login virker til både su, skat og netbank. Jeg kan da også godt se det smarte i at man ikke kan hacke det uden også at skulle have fingrene i nøglekortet.



DanishGuy
 
Superbruger
Tilføjet:
02-09-2010 20:52:52
Svar/Indlæg:
743/80
NOgen der ved hvornår man bliver tvunget til at skifte?

Jeg har stadig digital signatur og netbanks nøgle i fil og det virker da fint ;)


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2010 20:58:21
Svar/Indlæg:
8762/174
#4

De to systemer minder da meget om hinanden.

#5

Ideen er skam god nok, men informationer om alting kan man altid skaffe bare det at en person stjæler din pung har vedkommende allerede dit nøgle kort og dit syge sikrings bevis dog kun vel og mærke hvis du har nøgle kortet i din pung og benytter dit cpr nummer som bruger login.

#6

Ved ikke hvornår du bliver tvunget til det, men i mit tilfælde fik jeg 31 dage til at skifte til NemID når de 31 dage var gået ville mit gamle login ikke virke.

Så uden at jeg rigtig ville det så blev jeg tvunget til at bruge det nye system..



The
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2010 21:03:17
Svar/Indlæg:
1406/100
Tja man kan ikke ude lukke at nogle ville blive hacke før eller siden.

Nu syns jeg selv at Nem ID er usikker

jeg beholder mit net bank ID osv så lang tid som muligt.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2010 21:12:09
Svar/Indlæg:
23132/740
NemID er lidt noget pis. Idéen er, som sådan, fin nok. Det er bare mere bøvlet end at have en nøgle på sin computer (eller USB-stick), som virker til alting.

Digital Signatur, som det var i "gamle dage" kunne være en fin ting til 'det hele'. Jeg er dog ikke tryg ved, at alle mine personlige informationer (SKAT, SU, netbank, bopæl etc.) kan tilgåes med en og samme nøgle.

Det er lidt som en nøglering, bare omvendt, men problemet er det samme.

Mister du en nøgle, som falder ud af din lomme, mangler du "kun" den ene nøgle. Men du ved i det mindste hvad du ikke kan låse op, og løser nemt og hurtigt problemet.

Mister du din nøglering, er det alle dine nøgler som er væk og du kan ikke gøre en skid før problemet er løst.

Ved ikke om det giver mening?

Dog er det éen ting som irriterer mig ved nemID og det er, at "ingen" ved noget om det. Fik en "vildledning" (der stod godt nok 'vejledning'), og kommentaren: "Følg blot denne vejledning, så kører det i løbet af 5 minutter" - nej.

Jeg fulgte vejledningen og efter 30 minutter virkede det stadigvæk ikke. Så jeg tændte for øverste etage og tænkte selv og fik det til at fungere efter 2 minutter. Lækkert.

Men hvorfor, og jeg spørger bare: HVORFOR?!?!?!?!?!?!

Hvorfor skal man have to koder og et nøglekort? Jeg fatter det simpelthen ikke. Hvorfor ikke bare nøjes med: "Indtast din kode, så vi kan identificere dig" - fint nok. "Indtast den tilhørende kode på dit nøglekort, så vi kan verificere din identitet" - fint nok.

Men nej. Man skal have et "ID", som alt og alle kan læse, og derudover en kode... nåja. Så skal man også have sit nøglekort på sig, ellers er konceptet ubrugeligt.

... det må seriøst være samme spassernar der har udtænkt NemID som har opfundet begrebet "kopisikring" og tænkte: "Det var da en god idé jeg fik dér."


Søndergård
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2010 21:18:58
Svar/Indlæg:
333/30
Det er helt klart ét skridt frem og to tilbage..


voidwalker
 
Superbruger
Tilføjet:
02-09-2010 21:33:14
Svar/Indlæg:
199/22
Tja jeg har nu en ubrugelig usb stick i min nøglering da jeg ikke længere kan logge på min netbank med den :(

Jeg vil ikke have en eller anden gigantisk pung så jeg har en smart case der kun kan indeholde 4 kreditkort som jeg er meget glad for.

Det er ikke skide godt at deres forbandede NEMID kort fylder det samme som 3 kredit kort i min pung som kun kan indeholde 4 kredit kort.

Så kan jeg ikke logge på net bank andet end der hjemme nu.


Cyberfrog
 
Superbruger
Tilføjet:
02-09-2010 22:27:33
Svar/Indlæg:
30/0
#6 Alle bliver sluset stille og roligt over på nemID lidt af gangen, og alle bliver sluset over inden udgangen af året.

#4 Forstår ikke lige denne kommetar, Jyske Bank skal jo også over på nemID

#1 Umiddelbart syntes jeg det virker til at være en fin løsning, den er da testet til at være mere sikker end den gamle NøgleFil løsning.
Jeg syntes dog ikke det er så heldigt at det endnu ikke virker på normale mobiler, Jeg har stadig Nøglekort løsning som minder en del om NemID, men her kan jeg bruge min mobil til at logge på netbank.


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2010 22:31:53
Svar/Indlæg:
8762/174
#12

Testet til at være bedre sikret sammenlignet med hvad?

Jeg vil da personligt mene at den gamle løsning er meget mere sikker da den fil der bliver benyttet jo kun ligger på ens egen pc hvis en person skal have adgang til filen skal han jo sidde fysisk foran computeren, hvilket man jo ikke skal med NemID løsningen der imo nemmere kan hackes og misbruges i en langt større grad.





Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
02-09-2010 22:43:50
Svar/Indlæg:
5363/442
Jeg skal for alt i verden undgå det NemID-helvede så lang tid som overhoved muligt. Synes simpelthen det er for bøvlet, at jeg skal have fat i et papkort, og taste en ekstra kode hver gang jeg skal logge på noget som helst.

Det er muligt, at den løsning gør det nemmere for de fuldstændig IT-ignorante, men hvorfor skal vi andre der godt kan finde ud af digital signatur (og bruger det meget) straffes og besværliggøres af det?

Heldigvis er jeg ikke blevet tvunget ud i det endnu 🙂


Sir
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2010 23:11:51
Svar/Indlæg:
608/89
Jeg har ikke modtaget det endnu, og beholder min digitale signatur, så længe som muligt!

Jeg læser ofte version2.dk's artikler omkring DanID's måde at drive det på og
det skræmmer mig mildelst talt, deres måde at håndtere nogen ting på.

NemID er en No-go for mig.


Selas
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2010 23:15:37
Svar/Indlæg:
2845/91
Jeg var egentlig positivt indstillet, men efter at have set denne tråd måtte jeg lige finde ud af hvordan det virkede, og den der fidus med at man skal finde en kode på kortet tiltaler mig absolut ikke! Det kommer jo til at tage længere tid at logge ind fremfor det gamle system.


Ersgaard
 
Superbruger
Tilføjet:
02-09-2010 23:26:27
Svar/Indlæg:
90/4
Hey.

Lad mig starte med at oplyse, at jeg arbejder i finanssektoren, så jeg er naturligvis lidt farvet.
🙂
Idéen med NemID er rigtig god, og trods lidt problemer for brugerne med at tilvende sig det nye fremgangsmåde, så er det faktisk blevet modtaget pænt.
Det vurderes at sikkerheden er forbedret, men det kan der selvfølgelig først evalueres godt nok på, når der er gået noget tid.
Med hvorfor mener man så at sikkerheden er forbedret?? Sikkerheden i "gammel" verden", var et brugerID (typisk et CPR-nr.) en krypteringsnøgle og et kodeord dertil. Problemet er, at alle disse oplysninger kan en kyndig hacker tilegne sig fra en hvilket som helt computer verden over. Og langt de fleste sager om misbrug af Internetbank, stammer fra bl.a. Rusland og Kina. Hér er pengetransaktionerne væsentlig sværere at spore, så er et beløb først ført dertil, så er det næsten umuligt at få tilbage.
Formålet med "den nye verden" er, at en eventuel tyv, nu både skal få fat i et brugerID, et kodeord og nu også et fysisk stykke papir. På den baggrund skal man altså både have "lange fingre" og en hvis form for computerfærdigheder. Det er blevet vurderet, at tyvene derfor oftest vil være fra Danmark, hvor det derfor også er lettere at finde pengene igen. Om der derved bliver færrere tyverier, kan der som tidligere nævnt først vurderes på senere, men jeg er overbevist om, at der vil ske en lantg større opklaring på denne baggrund.
Personligt synes jeg at det brugermæssigt blevet lidt mere besværligt. Jeg handler ofte lidt værdipapirer via Netbanken, og inden jeg har fået skrevet mit kodeord og har fundet den rigtige NemID-kode, så er kurserne tit ændret og jeg kan starte forfra. Tidligere idag måtte jeg bruger fem koder, inden mine aktier var handlet.
Men i det daglige brug, hvor jeg blot skal betale lidt regninger og tjekke posteringer, fungerer det fint.
Jeg ved ikke om alle banker bruger Java-løsningen, men det gør man ihvertfald hvor jeg arbejder. Og Java og Iphone er som bekendt en dårlig cocktail.

/Ersgaard

#4 Næsten alle banker kommer løbende med på NemID-vognen, så der er ingen vej udenom 🙂

#11 Kortet fylder ikke som tre kreditkort. Det er produceret, så det fylder som ét standard kreditkort, når det er foldet to gange.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ersgaard d. 02-09-2010 23:28:28.


ras123
 
Superbruger
Tilføjet:
02-09-2010 23:43:55
Svar/Indlæg:
258/70

#0
Nu er det jo helle ikke meningen at dit nøglekort skal ligge til fri afbenyttelse af andre,
synes da det er smart nok nu er det da ikke muligt at hacker sig ind på en konto mere 🙂


#19
mp_3
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2010 00:14:18
Svar/Indlæg:
3588/418
#6
Den digitale signatur skulle vidst virke indtil d. 1. juni eller juli 2012 ifølge DanID. Om din bank eller andet stadig giver adgang via digital signatur skal jeg så ikke kunne sige.


DanishGuy
 
Superbruger
Tilføjet:
03-09-2010 00:25:36
Svar/Indlæg:
743/80
#19 ect.
Jeg bruger danske bank.. Og har den der nøglefil fra dem og så et kodeord.. Mere skal jeg altså ikke bruge for at komme på netbank.. :)

Men damn.. Mine forældre slår DanID ihjel, når de skal til at skifte :D 🤡


krikke
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2010 07:08:21
Svar/Indlæg:
2335/16
Der er kommet alt for meget manuelt bøvl ud af det nye system,det må kunne gøres bedre.
Og så ligger hele sikkerheden ligger hos Dan-ID,altså hvor smart er det lige?
jeg kan lige forstille mig hvilket kaos der ville opstå hvis en hacker brød igennem. :no:


#22
sail
 
Overclocker
Tilføjet:
03-09-2010 09:41:21
Svar/Indlæg:
306/21
ja det er da også for galt at man skal have .... et stykke papir?

"Det eneste man så bare mangler er et billede af NemID kortet eller selve kortet og man har nu fri adgang til kontoen."
Ja det lyder jo som et let job der?

Med risiko for at blive brændmærket som en gammel tosse, så virker det nu umiddelbart som en fornuftig ide at todele sikkerheden. Således at forstå, at den colaboblende nørd kun kan tiltvinge sig adgang til mit brugernavn og adgangskode, havde jeg haft en nøglefil derudover havde det vel været game over for min netbank? I stedet mangler denne forbryder så mit fine stykke papir med koder.

Omvendt skulle en småtbegavet neandertaler komme og gokke mig med en kølle får han kun adgang til mit stykke papir, hvilket i sig selv også er ret værdiløst.

Misser jeg noget her, eller er der en eller anden totalt indlysende grund til at dette sikkerhedssystem er så forfærdeligt? Udover muligheden for at nemid bliver hacket, men man må vel formode de har lidt bedre datasikkerhed?


Wuffer
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2010 09:52:06
Svar/Indlæg:
209/23
Det smarte er at flere steder er hoppet med på det samlede ID (det offentlige, bankerne osv) - det er egentlig også her jeg synes den største risiko er.

Digital signatur og mit gamle bank id krævede en fil og det gjorde at jeg følte det mere sikkert, men læste en artikel hvor en professor udtalte at Nem Id var mere sikkert end det gamle system. Han mente desuden ikke systemet var sikker nok, men det var det bedste man kunne tilbyde pt. 😩

Jeg er ret enig i #22 fremlægning og har faktisk vendet mig utroligt meget til at have adgang til alt fra de steder jeg ønsker det.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2010 10:53:43
Svar/Indlæg:
23132/740
Jeg tror ikke at der er nogen som betvivler sikkerheden og det fikse ved NemID. Men som så meget andet, så synes jeg lidt at det eneste der er smart ved "NemID" er, at det fylder færre bogstaver end "Digital Signatur". Dårlig joke... ved det.

Men jeg har det lidt sådan: Ja. Den eneste måde at gøre din bil 100 % tyverisikker på er at støbe den ind i en klods beton/cement (what-ever). Problemet er bare, at så har du selv lidt sværere ved at komme til at bruge den.

Jeg ved ikke om folk kan følge min idé hér?


Calimero
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2010 10:54:57
Svar/Indlæg:
621/31
Jeg har haft Jyske Bank i mange år og er vældig glad for metoden at logge ind på. Jeg kan logge ind på alle computere, ikke noget med at installere software.

Hvis nogen stjæler min pung med nøglekort (som er tyndere end et alm kreditkort), kan de ikke bruge det uden mit password som ikke er skrevet ned nogen steder.
Hvis nogen hacker min PC mens jeg sidder og bruger netbank, kan de ikke udnytte hvis jeg render på toilettet uden at logge af. Det kan vel ikke blive mere sikkert uden at gøre det vældig mere besværligt?


#26
sail
 
Overclocker
Tilføjet:
03-09-2010 11:15:42
Svar/Indlæg:
306/21
Bare lige for at forstå det rigtigt, folk synes det er for "besværligt" at de skal taste en kode for hver handling så som, overførsel, girokort, el.lign. ?
Synes selv i forhold til anvendelse af netbank, at det er minimalt hvor meget mere besværligt det er. Hvis det er et stort problem kunne folk jo også udforske mulighederne for betalingsservice, faste overførelser og den slags, så de kan mindske antallet af handlinger.


Spagme
 
Superbruger
Tilføjet:
03-09-2010 11:28:56
Svar/Indlæg:
792/52
#26

Præcis, jeg har tidligere haft med nøglefil, og dertil en kode, men har altid følt, at hvis der nu var en eller anden der havde lyst til at logge på min netbank, så kunne vedkommende komme til det med en keylogger, og hente den nøglefil på min computer.

Nu hvor jeg har NemID så er chancen for at blive at ens netbank bliver hacket trods alt lidt mindre.

Og det er kun et ekstra trin man skal igennem på login siden. Det er sjældent jeg laver noget inde på netbanken, det hele kører over betalingsservice og faste overførsler. Så bruger mest netbank til bare at tjekke kontoen, og så er det ekstra trin jeg skal igennem for at få større sikkerhed virkelig ikke nogen hovedpine.

Kan slet ikke forstå at folk hellere vil have en mindre sikker nøgle fil og password når det er ens egne penge man snakker om.


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2010 15:45:16
Svar/Indlæg:
8762/174
Haha læs lige det her

http://newz.dk/pige-fik-adgang...

Hvorfor hacke sig adgang når Danske Bank klare arbejdet for en 🤣


Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2010 15:55:18
Svar/Indlæg:
6181/270
#28 hehe ja. 🤣


Selas
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2010 16:47:59
Svar/Indlæg:
2845/91
#28 Damn...


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
04-09-2010 03:08:19
Svar/Indlæg:
15982/637
Jeg synes det er bøvlet og irriterende.
Nu skal jeg jo have det skide kort på mig hele tiden og så være bange for at miste det.


Chrisp
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2010 09:15:24
Svar/Indlæg:
617/52
bare vent.. varer sikkert heller ikke længe før vi skal til at betale gebyr på lortet.
det er jo for helvede ikke gratis at fabrikere/sende de lorte koder ud til folk.


Nem-ID i min bare RØV :no:



krikke
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2010 09:23:03
Svar/Indlæg:
2335/16
#32

Ja det sad jeg også at tænkte på,hvem skal mon betale for alt det papir arbejde.
Det kan jo kun blive dem der bruger det. 😕


Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2010 09:37:33
Svar/Indlæg:
6181/270
#32 og #33 Vi betaler allerede via vores banker.


krikke
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2010 09:45:53
Svar/Indlæg:
2335/16
#34

Gør vi det? 😲
Okay det var jeg så ikke klar over. 😉


Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2010 09:52:26
Svar/Indlæg:
6181/270
Har endnu ikke prøvet NemID, da min bank endnu ikke har givet mig det.

Men jeg undre mig lidt over hvorfor det ikke bruger Activecard løsningen fra Danske bank til at generere engangskoder i stedet for at vi skal rende rundt med et papkort. 😐


krikke
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2010 10:04:56
Svar/Indlæg:
2335/16
#36

Jamen der er da helt sikkert nemmere og bedre måder at gøre det her på. :yes:

Men nu valgte de kloge åges løsning,i stedet for noget mere tidssvarende. 😴 😕


colombodk
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2010 10:35:15
Svar/Indlæg:
826/60
# 36:
Activcard koster 450 kr pr stk. Og der er kun een leverandør da teknologien er patenteret.
Activcard kan fejlbetjenes 3 gange... 4. gang spærres kortet og du skal have et nyt.


Chrisp
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2010 18:25:11
Svar/Indlæg:
617/52
#34

Sikkert....

Men nu får vi så vitterligt et stykke papir at glo på, og så skal de sgu nok give os et ekstra nøk op i gebyrer, bare vent og se.. fandens gribbe som de er.!


DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2010 12:48:48
Svar/Indlæg:
6531/410
Problemet ligger jo i danskerne er dumme og gemmer hurtig.

Da dankortet kom sage bankerne det vie være gratis og der aldrig vie komme gebyre på det, for det var meget lettere for dem og de vile spare en masse penge, så gik der lidt og der kom et gebyr og det er bare steget og steget.

det samme med media licensen ale danskerne var sure over man skulle betale licens forde man har en mobil tlf men gør vi noget ved det næææ.

hvorfor brokke sig over nemID om et 2 md finder vi jo bare noget andet at brokke os over, danskere har bare ingen udholdenhed når det kommer til protester.

så lad os nu nyde at skulle intaste 35 lange koder for at kunne logge på netbank det er jo så hyggeligt 🤣 vi kan så glæde os ti nemnemid der skal vi kun bruge 99 koder af hver 16 cifre hvor ingen må være ens 🤣