Hey.
Lad mig starte med at oplyse, at jeg arbejder i finanssektoren, så jeg er naturligvis lidt farvet.
🙂
Idéen med NemID er rigtig god, og trods lidt problemer for brugerne med at tilvende sig det nye fremgangsmåde, så er det faktisk blevet modtaget pænt.
Det vurderes at sikkerheden er forbedret, men det kan der selvfølgelig først evalueres godt nok på, når der er gået noget tid.
Med hvorfor mener man så at sikkerheden er forbedret?? Sikkerheden i "gammel" verden", var et brugerID (typisk et CPR-nr.) en krypteringsnøgle og et kodeord dertil. Problemet er, at alle disse oplysninger kan en kyndig hacker tilegne sig fra en hvilket som helt computer verden over. Og langt de fleste sager om misbrug af Internetbank, stammer fra bl.a. Rusland og Kina. Hér er pengetransaktionerne væsentlig sværere at spore, så er et beløb først ført dertil, så er det næsten umuligt at få tilbage.
Formålet med "den nye verden" er, at en eventuel tyv, nu både skal få fat i et brugerID, et kodeord og nu også et fysisk stykke papir. På den baggrund skal man altså både have "lange fingre" og en hvis form for computerfærdigheder. Det er blevet vurderet, at tyvene derfor oftest vil være fra Danmark, hvor det derfor også er lettere at finde pengene igen. Om der derved bliver færrere tyverier, kan der som tidligere nævnt først vurderes på senere, men jeg er overbevist om, at der vil ske en lantg større opklaring på denne baggrund.
Personligt synes jeg at det brugermæssigt blevet lidt mere besværligt. Jeg handler ofte lidt værdipapirer via Netbanken, og inden jeg har fået skrevet mit kodeord og har fundet den rigtige NemID-kode, så er kurserne tit ændret og jeg kan starte forfra. Tidligere idag måtte jeg bruger fem koder, inden mine aktier var handlet.
Men i det daglige brug, hvor jeg blot skal betale lidt regninger og tjekke posteringer, fungerer det fint.
Jeg ved ikke om alle banker bruger Java-løsningen, men det gør man ihvertfald hvor jeg arbejder. Og Java og Iphone er som bekendt en dårlig cocktail.
/Ersgaard
#4 Næsten alle banker kommer løbende med på NemID-vognen, så der er ingen vej udenom 🙂
#11 Kortet fylder ikke som tre kreditkort. Det er produceret, så det fylder som ét standard kreditkort, når det er foldet to gange.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ersgaard d. 02-09-2010 23:28:28.