Hul i udstødning - kan det svejses? Nr 2

Hyggehjørnet d.  03. september. 2010, skrevet af Cocio21
Vist: 3070 gange.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
03-09-2010 14:33:05
Svar/Indlæg:
4983/48
der skulle vel ikke være nogen som ved om det kan betale sig at svejse, når man har fået et hul på røret mellem Kat og mellempotte, og hullet selvfølgelig sidder rundt om ophænget som nu sidder helt løst og ikke bærer udstødningen mere...

nu har min tidl. kollega fra et dækcenter jeg har arbejdet hos, nemlig kigget på det igår og han mener både at det nemt kan laves og at jeg selv kan lave det (det kunne jeg også.. hvis jeg havde et svejseanlæg 😛 )

nå men mine spørgsmål er enlig bare :

vil det overhovedet holde i længden (lidt relativt, men 1 års holdetid ville være ganske fint) når hullet sidder omkring et ophæng ?

kan det betale sig når man tænker på at en komplet potte fra Kat.en og bagud koster ca 1k ink montering ?

kan man bare køre ind og bede et værksted lave det ? og hvad koster det at få svejset så noget ? (ikraft af jeg jo ikke selv kan lave det,samt min tidl. kollega åbenbart ikke mener at jeg skal få det lavet hos dem, sikkert fordi han syntes det er for dyrt/ikke gider lave det)

ting der skal tages højde for:

Bilen er en 306, fra 94 med 1.4i KDX motor

Bilen skal til syn indenfor de næste 14 dage ca.

nå ja, udstødningen skulle efter min tidl. kollega´s mening ikke være over 6mdr gammel, hvilket ikke helt kan passe da jeg ikke har rørt den siden jeg fik bilen, så den er snart min. 2 år.. men mellempotten ser ganske pæn ud

alle forslag, ideer, og lign info kan bruges og jeg takker på forhånd 🙂

Mvh

Christian
tom81

Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2010 14:39:02
Svar/Indlæg:
20170/383

Tvivler på om de vil godtage det til syn. desuden burde en ny udstødning ikke koste mange basseører hos t hansen. Så hvorfor overhovedet spekulere i uholdbare løsninger.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
03-09-2010 14:40:54
Svar/Indlæg:
4983/48
1# stramt budget 🙂

har prøvet at rådfør mig hos et par synsteder/værksteder, men de fleste lukker bare varmt luft ud så længe man ikke ligger penge hos dem...

sail

Overclocker
Tilføjet:
03-09-2010 14:44:12
Svar/Indlæg:
306/21
Tror ikke det kan betale sig at få et værksted til at svejse den slags, de tager jo en pænt høj timeløn. Sådan noget udstødningsklyt kan vel kun betale sig hvis man gør det selv eller får det gjort sort. Som tom siger så vil en ny udstødning nok være at fortrække.

Spagme

Superbruger
Tilføjet:
03-09-2010 14:44:31
Svar/Indlæg:
792/52
Hvis du kender en der har en svejser og gider gøre det for dig, for et par hundrede så gør det, synsmanden er ligeglad så længe udstødningen sidder fast og sender luft ud af bagenden.

Svejser altid min udstødning indtil lortet er ved at falde fra hinanden og så bliver den først skiftet. Og når din kammerat der er vandt til at kigge under biler mener at udstødningen ser ny ud, virker det ikke som om at det er gennemrustet over det hele. Så kan det sagtens betale sig at svejse i det, og hvis det er en der ved hvad han laver med en svejser, så holder det ligeså godt som den oprindelige svejsning.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
03-09-2010 14:55:11
Svar/Indlæg:
4983/48

så dvs synsmessigt har det intet at sige hvis jeg for eks smed en plade over hullet og derefter fik svejset ophænget godt fast på den ?

/E

vender tilbage senere med billeder 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 03-09-2010 14:55:42.

Spagme

Superbruger
Tilføjet:
03-09-2010 15:08:15
Svar/Indlæg:
792/52
En synsmand kigger efter om udstødningen er tæt, og hænger forsvarligt fast. Men du må selvfølgelig ikke pisse ham af ved at stripse en cola dåse rundt om udstødningen, men ja, hvis du svejser en konsol på som ophænget lige kan sidde på så er det lavet efter loven. Men lav det så det ser proffesionelt ud.

gaming-king

Superbruger
Tilføjet:
03-09-2010 16:28:27
Svar/Indlæg:
1001/5
Altså når man svejser.. så har man jo åbent metal ud til vand og andet skidt.. Dvs det vil ruste MEGET hurtigt.. Især her til vinter. Der vil det hurtigt kunne lave hul igen..

Men ja, det er godkendt hvis du kan finde en der kan lave det billigt..

Men vil da mene at 1k er meget billigt for en bagpotte.. Men der findes jo forskellige versioner og mærker..

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
03-09-2010 17:23:29
Svar/Indlæg:
4983/48
nå mit cam ville selvfølgelig ikke virke nu det for en gang skyld skulle bruges...
så ingen billeder

okay det var godt at få bekræftet, så må jeg jo prøve at se om jeg kan få fat i en med et anlæg og ellers så må jeg jo bide i det sure æble og få sat en ny mellempotte på...

alt ruster jo 🙂 og prisen er nu ikke engang billig, det er ganske normalt at prisen på mellem+bagpotte ink montering ligge omkring 1k for en bil i den klasse...

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2010 18:22:02
Svar/Indlæg:
20170/383

Hvorfor ikke bare selv skifte det ?

Det kan klares med et par bukke og lidt værktøj. Det er jo ikke raketvidenskab.

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2010 19:08:59
Svar/Indlæg:
1971/31

Går helt an på hvor slemt lortet er..... Har flere gange ligget der hjemme og prøvet at løsne/skære/bore bolte og møtrikker af uden det helt store held og flere gange havde det nok været bedre at jeg havde lavet det ovre på værkstedet, men det skulle jo lige laves....

Svejs lortet sammen, små værksteder gør det nok for omkring 1 kilo, find en som har et svejseanlæg og lån det (og husk noget til at beskytte mod peakspænding, styrebokse er ikk noget du finder i thansen)

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2010 19:10:26
Svar/Indlæg:
20170/383

Ja okay, hvis det er helt rustet sammen, så kan det selvfølgelig være noget lort. Har måske bare aldrig selv været så "heldig" at en udstødning har været så umulig at have med at gøre 🙂

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
03-09-2010 20:26:46
Svar/Indlæg:
4983/48
hullet har jeg ikke selv set ordenligt på endnu, da jeg sad i bilen på liften... det skulle dog ikke være stort.

men den primære grund til jeg ikke bare skifter mellempotten er at den helst ikke skulle af pga jeg ville undgå at rode med Kat/mellempotte samlingen som er godt rustet til, så det ville jeg gerne undgå at åbne når jeg "kun" har et hul ved ophænget

men jo ellers kan jeg godt se det faktisk ville være nemmere bare at skifte mellempotten når jeg ikke lige har et svejseanlæg stående i kælderen... 😀