Atom er ikke bygget på en P4 😉 Det ville være et skidt udgangspunkt, når vi snakker ydelse kontra effekt.
Atom er i bund og grund en videreudvikling af første generations Pentium M (Dothan hvis nogen kan huske den? 😉 ) Og det er ikke helt skidt udgangspunkt, når man tænker på, at det er den der er grundlag for hele Core arkitekturen.
Mener at Intel har sagt, at den ydelses mæssigt ligger sig ret præcist på halvdelen af en Pentium M, når man ser på FLOPS. Men min erfaring er nu, at de i praksis og ved normalt brug, ligger ret lige... ULV processorerne render nu heller ikke ret meget hurtigere i praksis. Så jeg ved godt, hvad jeg ville investere i, hvis valget stod imellem en Netbook eller en high-end ultramobil notebook. 😉
Men savner egentlig lidt, at de ikke satser på de helt små modeller, lidt mere... For den synes egentlig det er mest spændende med de små 4w. modeller. Hvis man er ude efter ydelse, så er det aligevel et andet sted man bør kigge!
Og når det er sagt, så skal man jo heller ikke undervurdere atom ydelses mæssigt. Kører mit eget mediecenter på den første 230 model, og den kørere endda BOINC 24/4 og uden indflydelse på tv eller noget somhelst. Så den kan nu godt trække igennem, selvom den ikke er stor 😉 Men meget kommer jo også an på, et velkonfigureret OS.