Hjælp til Raid i Windows 7

Software d.  11. september. 2010, skrevet af Saint
Vist: 753 gange.

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2010 17:11:54
Svar/Indlæg:
1971/31
Syntes jeg har prøvet det hele, så jeg trænger til en hjælpende hånd her, har søgt på mit problem, men kan ikk rigtigt finde en med de samme problemer som mig 😕

Jeg er ejer af et asus maximus III extreme, med en i5 750 cpu i og 2 stks gtx 480....

Jeg har købt 3 stks 7200.12 (eller 13? kan jeg ikk lige huske)

De er på 500gb hver og de skal jo gerne i raid som spil lager da min intel x25-m 80gb står for OS og jeg har en anden 1tb harddisk som backup/lager....

Nu kommer problemet så, hver gang jeg laver et raid array (intel matrix) så kan den ikk boote bagefter? Nogle idéer?

Rækkefølgen er det samme som jeg brugt på windows xp før (er ikk sikker på jeg husker helt rigtigt med rækkefølgen, men manualen til motherboard skriver det samme)

Fjerner x25-m
Ind i BIOS og sætte sata til raid
Åbne intel matrix under boot
Vælger de 3 diske og kalder arrayet E, sætter stribe på 128kb og raid0
Exit intel matrix
Sætte x25-m tilbage
Kan ikk boote og laver bsod og kører i det samme loop sådan....

Noget jeg har glemt, har gjort forkert eller? Diskene virker fint hver for sig....
mads__mays

Overclocker
Tilføjet:
11-09-2010 17:31:54
Svar/Indlæg:
574/17
har nu ikke ret meget forstand på raid, men jeg havde lidt gang i det for ½ år siden. det var så bare 10000 rpm diske, og en anden disk til windows, og der skulle jeg reinstalle windows som var på den ene disk til windows, før de to diske i raid 0 blev fundet, men der fik jeg også tit bsod, og kun meget få gange kunne den starte op
håber det kunne hjælpe 😀

TheReazepter

Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2010 17:37:20
Svar/Indlæg:
772/49
Jeg har lige lavet et Raid 1 for en kammerat på et gigabyte bundkort. Jeg lavede opsætning i bios, for derefter at installere windows 7. Det kører uden problemer.

Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2010 17:38:52
Svar/Indlæg:
1906/25
Fjern boot-from-other-device måske?

Men det er en bios-dims du har sat forkert.

Hediki

Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2010 17:58:16
Svar/Indlæg:
1726/49
hvis din bios ikke er sat til raid da du installerede windows kan det godt give problemer.

jeg ville lade den X-25 sidde i, sætte bios til raid, lave drevet og det med at kalde det E, eller lign. gør ingenting, du kan kun se navnet i bios alligevel.

når du så har opsat dine diske som du vil have dem i intel matrix, genstarter du maskinen, går i bios og sætter den til at boote på din X-25.

den kan nemlig godt finde på at ændre sig til det raid volume i stedet for.

her efter skal du så enten geninstallere windows, eller du kan være heldig at windows selv finder ud af, at du har ændret bios til en raid controller i stedet for. chancen er dog ikke stor...

håber du får det til at virke 🙂

edit:

glemte måske at sige, når du så kommer i windows før / efter geninstallation er det ligesom en hver anden harddisk du har sat i maskinen, hvor den skal formateres først via disk håndtering.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Hediki d. 11-09-2010 18:00:37.

Selas

Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2010 18:02:39
Svar/Indlæg:
2845/91
Måske det kan virke at hente driveren og installere den manuelt, så en gang en gut der tvangs installerede dem pga. driveren sagde at den ikke kunne installere automatisk pga der ikke var intel raid i computeren (da det jo ikke var slået til).

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2010 19:05:08
Svar/Indlæg:
1971/31
Kører nu efter en geninstallering af w7, er åbenbart mit dvd drev der ikk er så heldigt til at få alle filer med, så skal ud og have et nyt af det 😛