Køb af Nyt Setup (Sat lidt i bero)

Bundkort / CPU d.  15. september. 2010, skrevet af zmilet
Vist: 684 gange.

zmilet

Overclocker
Tilføjet:
15-09-2010 23:00:14
Svar/Indlæg:
89/9
Hejsa alle

Nu kan min snart 10 år gamle pc ikke længere, kan ikke følge med længere, så på tide at finde en ny, men hold da op en jungle, sket meget de sidste år, så jeg er kommet lidt meget bagefter 🙂

Håber der er et par stykker, af de erfarne, som har lyst til at guide mig lidt på vej, til en kraftfuld pc, og vil prøve at beskrive krav så godt som muligt :

Den skal bruges til redigering af store dokumenter/Billeder, film optagelser, 3D tegning, men det den skal være mest beregnet til er musik produktion.
Selvfølgelig ville det også være lidt fedt, hvis den kunne køre de nyeste spil, kommer da sikkert også til det.
Det er meningen at den kommer til at køre på vand, idet den skal køre som 24/7, så regner med at vand er bedst, også i forhold til støj mht. indspilning.
OC kan jeg godt forestille mig kommer, men ikke lige med det samme, idet jeg på nuværende tidspunkt ingen erfaring har med dette, men vil gerne være forberedt til dette.

Jeg har sat og læst mange tråde de sidste måneder, men synes stadig jeg er forvirret omkring hvilket hardware, så for at starte et sted, vil jeg starte med CPU og bundkort, og har overvejet noget ala dette :

Gigabyte SR-2 med et par Xeon, men ved ikke rigtig hvor meget jeg vil opnå der ???

Gigabyte UD9, eller Asus Rampage III + 980X, men er bange for at jeg kommer til at løbe tør for PCI-X udvidelser med Rampage, idet der kommer 2-3 DSP kort + 1 stk lydkort, altså 3-4 PCI-X udvidelser, og så vel 2 stk til SLI/CF

Et par store spørgsmål :

1. Gigabyte UD9 er det lige så godt til at overclocke på med vand, som Rampage III ???

2. Er en 980X ikke den CPU, der giver den bedste ydelse til ovenstående opgaver ???

3. Og lige det overstående ang. SR-2+Xeon

Budget ???

Håber ikke indlægget er alt for rodet for jer 🙂

På forhånd tak

Mvh. Zmilet

Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af zmilet d. 17-09-2010 22:13:36.
da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
16-09-2010 09:12:18
Svar/Indlæg:
4438/91
Noget Xeon og masser af RAM lyder som en fornuftig blanding 🙂
Mht. vand og OC så kan du godt klare det med en fornuftig støjsvag luftkøler indtil du skal OC'e for alvor. Den store synder mht. støj er typisk grafikkortet og efter som du skal lave CPU-afhængigt arbejde så vil jeg anbefale et passivt kølet Quadro eller noget andet nVidia - passivt kølet selvfølgelig.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af da9els d. 16-09-2010 09:19:26.

zmilet

Overclocker
Tilføjet:
16-09-2010 12:25:03
Svar/Indlæg:
89/9

Takker for inputs 🙂

Har nu sat og kigget lidt på xeon cpu, sikke nogle priser 😛
Men kiggede lidt på denne Xeon E3565 gange 2, til sammenligning i prislaget for en 980x, og nu er jeg ikke så meget inde i Xeon, og bag ud min tid.

Hvilket system vil være det mest kraftfulde her :

UD9/Rampage + 980x

SR-2 + 2x E3565

Har også kigget lidt på
http://www.cpubenchmark.net/hi...

Men svært når man ikke ved hvad man skal kigge efter, er total nybegynder ang. målinger

Forslag til andre løsninger, er yderst velkommen 🙂

unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
16-09-2010 12:47:24
Svar/Indlæg:
5258/240
Prøv at snak lidt med brugeren salty han har et setup der minder om det du gerne vil have og find ud af om det kan svarer sig at smide så mange penge efter sådan et setup og om du kan udnytte det og sådan

zmilet

Overclocker
Tilføjet:
16-09-2010 12:54:21
Svar/Indlæg:
89/9

Mange tak for input, det vil jeg prøve, og ja problemet er jo netop, at jeg ikke har været på banen med nyt hardware i mange år, sidder på nuværende tidspunkt, med en gammel P4 3.4 Ghz, mener Cpu er en 550, og ved jo ikke hvor hurtige de nyere er, så er lidt svært at vurdere, hvor jeg skal hen af. Vil jo heller ikke betale +10000, for en 1% forbedring

Salty

Elitebruger
Tilføjet:
16-09-2010 16:05:20
Svar/Indlæg:
330/33
Til dit forbrug, ville jeg ikke mene at det er værd at kaste den slags penge efter et system som mit, der har stået i langt over 50K 🙂

Jeg laver nogle ret tunge opgaver, og har derfor brug for det. Men de gange jeg lige har afkodet en film osv, har systemet været overkill. Jo det går ganske vidst hurtigt, men jeg tror vi alle har 5 min ekstra til at vente på den slags.

980X vil jeg mene er din løsning 🙂

dMITIj

Elitebruger
Tilføjet:
16-09-2010 16:18:12
Svar/Indlæg:
1864/156
#0 skulle du være interessert i et GB UD9 har jeg et 15 dage gammelt et til salg ;)

zmilet

Overclocker
Tilføjet:
16-09-2010 16:40:34
Svar/Indlæg:
89/9

Takker for input, inkl. mail 🙂

Ja, det kan jeg godt følge dig i, nu har du så også lige et par af de voldsomme Xeon 🙂 Hvis jeg sammenligner prismæssigt som i #2, vil 980x så stadig være det bedste valg i forhold til ydelse mellem disse 2 løsninger.

Og jo, jeg kan da sikkert vente nogle ekstra sekunder, i forhold til at smide 10-20000 ekstra ud, problemet for mig er at se forskellen på de forskellige løsninger og CPU.
Altså hvor hurtig en forskel jeg vil opnå ved f.eks. mindre CPU, mod evt. en større.
For da heller ikke sikkert jeg behøver 980x, men vil da gerne have den er lidt hurtig til de forskellige opgaver.

Ved bare at lige pt er jeg ved at scanne mine dokumenter ind som png, fylder omkring 100 mb pr. stk., og det tager en krig :'-( . Hvis jeg scanner 30 sider via ADF, kan det godt tage 30-45 min. inden jeg bare kan se dem alle i stifinder. :no:
Og sikke en tid, at se dem igennem for scanningsfejl osv. Kører bare ikke.

Takker da for tilbudet, og kunne da også blive aktuelt, men vil gerne lige have lidt mere styr på hvilken vej jeg vil gå, men skal have det i tankerne 🙂

unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
16-09-2010 16:48:12
Svar/Indlæg:
5258/240
Hvis du sider med sådan et setup kan du sagtens klare dig med mindre end det du lægger op til i starten.

Når du har kunne klare dig med en p4 i 10 år kan du også sagtens klare dig med en i7 920 ville jeg da mene. og ting i samme klasse.

og med sådan nogle scannings opgaver skal du nok "bare" have 5 diske i raid 5.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af unnamet d. 16-09-2010 16:50:25.

zmilet

Overclocker
Tilføjet:
16-09-2010 17:13:03
Svar/Indlæg:
89/9

Takker for input

Kan godt følge dig, men mine krav er blevet noget større gennem årene, og mange er tingende kan jeg slet ikke lave i dag, og ikke kunnet i mange år, så derfor vil jeg gerne have en rimelig high-end maskine, ved godt at en high-end maskine er svær at definere 🙂

Kan godt lide at tingene er noget kram, og det bare er noget der virker, og kan følge med i nogle år.

Tror musik og 3D, er det der bliver det mest krævende, og det står helt stille pt. har opgivet at prøve efterhånden 🙂

Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af zmilet d. 16-09-2010 17:20:32.

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
16-09-2010 17:21:27
Svar/Indlæg:
4438/91
Som #8 er inde på så tror jeg også du er godt tjent med en 920'er. Og nup endelig også en fornuftig SSD!

kilotango

Enthusiast
Tilføjet:
16-09-2010 17:32:43
Svar/Indlæg:
170/0
Jeg må sige, du er virkelig ude efter noget der vil.
Mit råd til dig, prøv at kigge på

http://www.tomshardware.com/us...

eller

http://www.pcstats.com/

Det kræver nok lidt søgning rundt på siterne, men mange gange kan det godt betale sig.

zmilet

Overclocker
Tilføjet:
16-09-2010 17:37:39
Svar/Indlæg:
89/9

Har da også overvejet de sidste timer, men synes det er lidt svært at vide hvad man får brug for 🙂

Hvad siger du til en 950 i stedet ???

Kan godt følge jer i, at det hurtigt kan blive overkill, men vil hellere være på den sikre side, men igen dumt at betale 10kg ekstra for at noget kører 1-2 sec. hurtigere.

Det vigtigste for mig lige nu, er nok at finde et svar omkring hvilket bundkort jeg skal vælge, krav dertil at der er rigeligt med PCI-X

zmilet

Overclocker
Tilføjet:
16-09-2010 17:45:30
Svar/Indlæg:
89/9

Det er nok den bedste beskrivelse af hvor jeg vil hen ad, gør ikke noget det er lidt overkill, bare ikke ikke totalt=100.000 🙂

Den lille overkill der er nu, vil jo blive mindre som tiden går, sådan var det også da jeg byggede denne gamle maskine som stadig kører efter så mange år.
28 kg blev brugt, men noget af det hurtigste, og synes den har klaret sig godt, selvfølgelig har tingene ikke kørt så stærk de sidste mange år.

Vil prøve at kigge lidt på dine links, ikke fordi jeg ikke forstår engelsk, får bare ikke den rette opfattelse af infoen

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
16-09-2010 18:46:36
Svar/Indlæg:
4438/91
Du vil mærke et kæmpe boost ved 920'er. Og den er let at lave et moderat OC på. Jeg sidder selv og laver musik og 3D - og gamer selvfølgelig. Har selv en i7 920'er og den knokler betydeligt mere end den Xeon dualcore 2.6GHz et-eller-andet jeg sidder med på job. Ifht. P4'eren så kan jeg ikke huske om den model har HT. Men i bedste tilfælde får du 8 gange så mange tråde at gøre med. Det er en luksus når der bliver renderet og en fryd ved tunge VSTi'ere. Dog har den store multicore / x64 revolution ikke rigtig ramt plugin markedet endnu. Hvilken host bruger du? Og hvad modellerer du i?
FYI så har DeviantArt gang i en EVE Online konkurrence som du burde tjekke ud 😀
http://news.deviantart.com/art...

zmilet

Overclocker
Tilføjet:
16-09-2010 22:21:06
Svar/Indlæg:
89/9
Nå efter lidt surfing, vil jeg lige prøve at give en bedre mening omkring mine planer, og prøve at forklare min tanke gang 😴

Den gamle = ud gennem vinduet 🙂

Derefter :

1. Der skal findes et rigtig godt og stabilt bundkort, har altid før i tiden haft Asus, men måske der er noget bedre på markedet idag. Har kigget på Gigabyte UD9 + SR2, samt Asus Rampage III, P6T6 WS Revolution og P6T7 WS SuperComputer.

Fordele og ulemper forstået fra min side ang. 1:

SR2 bliver total overkill i forhold til udgifter (2xXeon),samt kommer til at slås med kabinet, størrelse på bundkort.
Et klart + ved UD9, er alle de PCI-X, hvorimod Rampage ikke har så mange, og kan godt komme til at mangle 1 el. 2.
Ved ikke om UD9 overclocker lige så godt som Rampage III, dette OC blir max kun på vand, vil gerne have de bedste muligheder for OC
P6T7 WS SuperComputer har + ved PCI-X, men mangler USB3.0 samt SATA 6Gb/s. Ligeså gør P6T6 WS Revolution, samt mindre PCI-X.

2. At finde en CPU, som er rimelig hurtig til 3D (Bygningstegninger - ala autocad), musikproduktion (flere plugin i ram, samt behandling af disse), Redigering (Både billeder, som mine indscan png 100mb filer, Og HD Video)

fordele og ulemper forstået fra min side ang. 2:

I7 920 og I7 950, er prisen fin.
I7 980x er dyr, men måske det ekstra værd (har ikke noget imod Pc arbejder, men gider ikke at den står og tænker for længe, har travlt 🙂
Nogen som kan hjælpe mig med at beskrive forskel på CPU i stedet for målinger, altså mere omkring load/åbne tider osv., nemlig nok der mit største vurdering problem er, idet jeg godt kan forstå at det er tåbelig at smide 5000.- ekstra for at åbne et billede 1 sec. hurtigere.

3. Nogle gode hurtige ram som passer til overstående. (Corsair) eller bedre ???
4. 2 stk. SSD i raid 0, hvis muligt.
5. Finde en GPU løsning som kan tage de nye spil, SLI el. CF 😕
(købe et rimeligt nu, og vente på ATi 6xxx) ????

Herefter kommer der en masse andre spørgsmål, men dem tager vi senere.
Planen er at det kommer til at køre på vand, og bliver kun senere OC på vand, idet det skal køre som 24/7, samt at den skal være rimelig hurtig til ovenstående opgaver noget tid frem.

Håber det hjælper lidt på min tankegang.

Og bud på diverse løsninger er yderst velkommen

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af zmilet d. 16-09-2010 22:21:35.

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
17-09-2010 07:49:38
Svar/Indlæg:
8947/160
Altså en X6 cpu er ikke hurtigere i windows end en x4, der er det mere HD og hurtige ram der har betydning. Og hvis du gerne vil have rigtig fin ydelse i mange år så er der kun EN vej. Det er at bruge omkring 10k nu og så spare resten til opgraderinger/nye dele senere. For lige meget hvad du køber vil det være "forældet" om et par år, og så er det rart men har penge til en opgradering...!! 😉

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shutdown d. 17-09-2010 07:54:12.

zmilet

Overclocker
Tilføjet:
17-09-2010 22:12:55
Svar/Indlæg:
89/9
Efter en god snak med Da9els, fik jeg lidt mere overblik omkring hvilket vil være det klogeste, Du skal have tusind tak for din tid Da9els, og mange tak for dine mange gode råd.

Det gav lidt stof til eftertanke, og vil bløde min hjerne lidt op de næste mange dage, så derfor sætter jeg lige tråden i ro indtil da 🙂

Og selvfølgelig også mange tak til alle i andre i denne tråd