Du har ret i at i7 980x er det hurtigte inden for CPU hvad opgradering angår. Men til spil alene, er en i7 980 en dårlig investrering med mindre du hat planer om Benchmark og/eller video conventering eller ligneen krævene opgaver. Ellers er i7 980x whaste of money.
Til spil vil en opgradering af grafikkort give lang mere ydelse. evt. et ekstra kort til et crossfire/sli setup.
Upgrade af ram vil også give lidt, hvis man overclokker rigtig. Her gælder det om at få MHz på ram og frekvens på QPI-link så højt så muligt. Det for øger båndbredden og der med komunikatisions hastigheden mellem cpu, ram og grafikkort som igen så førøger antal FPS i spil. Men pas på med at præsse QPI-link for meget, da det kan futte memory controlleren af eller i vært fald gøre den mere ustabil. Det sidste har jeg opblevet med min i7 920 DO´er. Jeg hade QPI-link oppe at køre 3800 MHz (stock køre den kun 2400 MHz) og ram kørte 1866 MHz, det gav ca 10-15 FPS ekstra i spil i sig selv. Men den hastighed på QPI-link har min CPU ikke været glad for i længden og memory controlleren er blevet mere ustabil med tiden. så pas på med at presse QPI-link for meget i længere tid af gangen i vært fald.
Og ellers kan en god SSD drev for korte loadtiden i spil.
Ellers skal du vente med at upgrade noget nu også vente på at intel kommer med deres hign-end (LGA 2011 socket) Sandy brigde 3Q2011. Af lidt rå tal kan der nævnes 6 og 8 kernede CPU, Quad-channel 1600 MHz DDR3 ram support, masser af cashe på CPU og mange flere nye tiltag som f.eks. det helt nye PCI-express 3 support.