#21 "det er ingen hemmelighed, at min fornavn er Dennis"
Jeg havde ikke gidet at tjekke det, men havde jo luret, at der nok var tale om dig 🙂
Perspektiv: Det oplever du også i alt andet end klassisk musik Dennis. tag eksempelvis nogle af de bedre versioner af små liveoptagelser, eller bare en hvilken som helst velproduceret skive. De har det alle, omend - naturligvis - ikke i samme enorme størrelse, som man oplever på en god klassisk indspilning.
Der er en god grund til at jeg nævner stereoperspektivet, og den er som følger: "almindelige mennesker" eller ej: Når først folk oplever det, opdager de også, hvor meget det reelt tilføjer til musikken. Faktisk slipper man relativt let afsted med andre mangler i lydbilledet, hvis en højttaler kan reproducere de rumlige informationer. Hvorfor? Fordi vore ører og hjerne er vant til at de er med 🙂
Et eksempel, fra min tid som hifipusher: En fyr kom ind i Klubben, og ville lytte på et sæt Snell E. Jeg udspurgte ham om hans musiksmag, og årsagen til at han ville høre netop dem. Det viste sig, at hans Trapez højttalere havde en for spids diskant til ham. "aha". Snell E var dengang kendt for en relativt spids diskant, og Trapez'erne faktisk for det modsatte. Ergo: At overtale manden til at lytte på noget andet. I det konkrete tilfælde smed jeg ham foran et sæt Dali Skyline, 12" udgaven. Der lyttede vi på en Supertrampskive, som han holdt meget af. Liveoptagelse, med nogle af deres større hits. Der efter røg en guldversion af samme på, og vi oplevede begge, at taget i lytterummet forsvandt, og scenen pludselig havde en heelt anden størrelse. Skylinerne, hvor meget jeg end holdt af dem, var langt fra en fejlfri højttaler. Men det de gjorde godt, gjorde de dælme også godt. Faktisk endte flere kunder med at ville lytte med da han var gået, og var ret bjergtaget af oplevelsen.
Musik er andet end bas, mellemtone og diskant. Musik er også alle informationerne der ligger i mellem det eksplicit udtrykte, og som i meget høj grad er med til at give lytteren følelsen af at "være der". Et af de udtryk der bedst beskriver alle "sidetingene" er, dem der skriver om et godt anlæg, at det er som om musikken træder frem fra et sort klæde. Tror at det er billedet de bruger. Ideen er: hvis anlægget formår den "stilhed", formår det oftest også, at lade musikken og alle biinformationerne fremstå roligt og uforstyrret. Dér opstår magien 🙂
Men fait nok, dit mål er et andet, og vel i virkeligheden vigtigere: At få "almindelige mennesker" til at blive bidt af baktussen. Dét kan jeg kun anerkende 🙂 Alt for få når at opleve hvad et anstændigt anlæg kan gøre ved lyd og oplevelse, og agter du at forsøge at få nogle af disse mange i tale, er det top$ imho. Så nej tak.. Jeg tror ikke at jeg vil oprette en tråd om mine ankepunkter på din side. Gør det du føler for, og får du held med projektet, kan jeg kun ærgre mig over, at jeg ikke er i branchen mere 😛
"Men come on...Jeg har sgu ikke brug for at vide om diskanten er kold eller varm...Eller hvor god tonal balancen er..."
#22 ser ud til at være en af dem der i dén grad har brug for din hjælp, nu vi er ved den kundegruppe :yes: At bilde sig selv ind, at man ikke har interesse i at vide om højttaleren er varm eller kold i lyden, er at sige "jeg er fuldstændig ligeglad med hvordan det lyder", hvad folk der har smidt 5k på en receiver næppe er. Du må i gang Dennis. The world needs you 😛
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Johnny d. 20-09-2010 18:23:19.