Råd søges, TFT i bærbar er komplet sort. (løst)

Diverse d.  22. september. 2010, skrevet af TheReazepter
Vist: 565 gange.

TheReazepter
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2010 20:40:01
Svar/Indlæg:
772/49
Hej alle.

Jeg har en bærbar hvor skærmen pludseligt er holdt med at fungere.

Den er helt sort, og tror evt. det kan være den "pære" der sidder bag TFT delen.

Derfor er mine spørgsmål.

1. Er det muligt at skifte denne "pære" der sidder bag mit TFT panel?
2. Er der en måde at teste om det er min "inverter" den er gal med?

Som jeg forstår det, ville der være en lille smule, meget mørkt, på skærmen såfremt det er denne der er problemet.

Det skal siges at computeren fungere upåklageligt med ekstern skærm.
Den bærbare melder at "Epid rom" eller lignende, ikke kan læses. Såfremt det siger nogen noget. Hehe.

Skyd løs :)


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af TheReazepter d. 23-09-2010 15:26:25.
Ingdam
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2010 20:42:33
Svar/Indlæg:
1771/62
Bare smid den over i en anden fungerende bærbar. Hvis skærmen virker der, er det inverteren, og hvis ikke er det skærmen.


TheReazepter
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2010 20:50:17
Svar/Indlæg:
772/49
Okay, super. Har du nogen idet om at en T61 kører med samme stik, som en XPS m1530? altså tilslutningen i bundkortet.


Ingdam
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2010 20:52:33
Svar/Indlæg:
1771/62
Det gør de helt sikkert ikke, dog er stikket fra bundkort op til skærm det samme. Så det er lige at flytte over og prøve. Du skal ikke tage nogle kabler med. Og stikket til inverter er også det samme. Er ikke 100 på det er sådan på alle bærbare, men de 10 stykker jeg har prøvet indtil videre var alle ens.


TheReazepter
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2010 20:59:19
Svar/Indlæg:
772/49
#3 Okay, det må jeg hellere prøve. Jeg siger tak.


WinterSilence
 
Overclocker
Tilføjet:
22-09-2010 22:22:29
Svar/Indlæg:
499/175
Det skal man vidst holde nallerne fra. Da jeg slagtede en bærbar og ville genbruge skærmen fandt jeg ud af på nettet, at koblingerne til skærmstikket er producentspecifikke. Så du kan brænde skærm og testbærbar #2 af på det forsøg. Polingen på kablet til skærmen er specifikt mht. strømforsyning og det skærmkort dette er koblet på. Så selvom stikkene og kablerne er ens, er der altså forskel på, hvad der koblet på hvor. Det eneste der holder standard er de forsk. typer strømstik så vidt jeg kunne læse mig frem til.

Metoden til, at testen et panel fra en bærbar er, at have en standard teststation eller gøre det jeg vil forsøge mig med senere. Jeg har sakset en fladskærm fra containeren, hvor panelet var smadret, men controller og PSU mv. virker. Den skal jeg prøve, at få til at drive skærmen fra den døde bærbare (om muligt).

Jeg ville nok spare at skille en fungerende bærbar ad og så bare bruge den med defekt skærm med en ekstern skærm på 🙂

Her er forklaret de forskellige måder skærmen belyses på.
http://electronics.howstuffwor...

Da der altid er flere lyskilder til en skærm vil jeg nok mere tro, at dit kabel fra skærmkort til skærm er enten slidt op, knækket eller faldet ud. De fladkabler der bruges på bærbare er næsten altid den type, hvor man presser bændelkablet ind i stikket, uden nogen former for låse. Alle de bærber jeg har skildt af for, at skifte ram osv. hvor de har siddet under keyboardet har skærmene været sat på med "pres-ind" bændelkabler (og flere er faldet ud - derpå bare trykket på plads igen).

EDIT:

Her er en guide til hvordan man gør med Thinkpad's:

http://www.computer-adviser.co...

Den beskriver adskillelse og udskiftning step-by-step. Så mon ikke du kan få en skærm billigt et sted. Flere firmaer sælger reservedele eller døde maskiner med reservedele, så der burde være en god chance for, at få en erstatningsskærm billigt 🙂

Du kan købe et panel her: http://www.sunvalleyus.com/Pan...

omend det er lidt halvdyrt.


Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af WinterSilence d. 22-09-2010 22:30:34.


Ingdam
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2010 22:32:39
Svar/Indlæg:
1771/62
#5 Vidste nu ikke man kunne risikere noget, men jeg har gjort det på mange forskellige modeller nu, så tror ikke risikoen er særlig stor.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
22-09-2010 22:36:26
Svar/Indlæg:
15982/637
En løs 15" skærm ligger omkring 1200-1500kr eksl montering. Så hvis det er en ældre sag (3+ år) skal man nok overveje om det er det værd (selvfølgelig også iforht. den oprindelige købspris).
Min egen Fujitsu Siemens har også "tabt" baggrundsbeslysningen. Det er er 4år gammel bærbar efterhånden, men jeg tænker mere på at smide de 2000kr kr (skærm + montering) efter en ny laptop istedet for... den er nemlig ved at være lidt sløv og lidt.


G34R
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2010 22:36:41
Svar/Indlæg:
385/11
Nu har du ikke trykket FN+FXX??? 😉


TheReazepter
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2010 12:05:19
Svar/Indlæg:
772/49
Hej igen.

Takker for svarene.

Jeg har afprøvet om det bare skulle være et spørgsmål om FN+Ekstern knappen, men det var det ikke.

Modellen som mangler det nye panel er ikke en T61 (den virker uopklageligt) men min XPS m1530.

Jeg har søgt nettet rundt, og fundet de sælger en WXGA+ skærm som ny fra Hong Kong, til blot 675kr. inkl. porto. Det kan være det ender med det istedet :).

Ellers må jeg få lånt et mulitmeter, og teste for gennemgang, eller hvad det nu hedder i kablet.

selve adskillelse af bærbar er ikke noget problem, og har som sådan haft skilt og samlet flere.


#10
G34R
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2010 13:00:10
Svar/Indlæg:
385/11
#9 Husk told hvis det er fra Hong Kong 😴


TheReazepter
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2010 13:04:10
Svar/Indlæg:
772/49
#10 Måske det er en gave 😛


TheReazepter
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2010 15:27:26
Svar/Indlæg:
772/49
Løsning.

Det var inverteren den var gal med!.

Jeg gjorde som Ingdam foreslog, og koblede den til min T61, og søreme om der ikke var hul igennem!

Nu skal jeg bare bruge en stump til 100-150kr, istedet for en komplet skærm. Det er lækkert!.