Som I kan læse er projektet under UiO's Informatikfakultets forskningsenhed. Det er universitetet der stiller materialerne til rådighed for, at afdække brugsmønstre og anvendelighed blandt de studerende. Og også derfor de forsk. studieretninger får forskellige IT-hjælpemidler.
Hvis I gerne vil vide det kan jeg godt skrive og spørge projektlederen, hvorledes projektet er financieret. At det er et seriøst forskningsprojekt kan netop ses ved, at ingen af de 70 studerende på forhånd vidste de ville få en e-bogslæser, eller en iPad på forhånd.
Men hvorfor spørger du så konkret hvem der betaler for disse iPads? Fik de studerende lov til, at beholde dem ville de nok blive afkrævet prisen for enheden + bøger - hvor bøgerne på enheden med statsgaranti langt overstiger dennes pris med nok et par tusinde procent 🙂
Hvis Apple har doneret disse til studiet i brugen af e-bogslæser versus iPad, under tesen "useability and versatility with the ability to achieve correctly needed information in two very different study lines" kan jeg sagtens forstå dette. Får de studerende lov at beholde deres forsk. hjælpemidler som tak for indsatsen kan ejg også sagtens følge og forstå det - det ville jo være ganske rimeligt, når de oveni at skrive en masteropgave færdig også skal deltage aktivt i et forskningsprojekt. De fleste universiteter får tonsvis af udstyr doneret af alle mulige leverandører.
Tænkt lidt nærmere over det giver det jo mening at netop en afgangsårgang der skal skrive masteropgave i efteråret får to forskellige enheder til rådighed. Og da geologi jo unægteligt er noget mere fotografikrævende, end økonomi kan jeg godt følge nødvendigheden af en iPad eller anden slate-PC. Givet ville de økonomistuderende på mere ud af en iPad, end af en e-bogslæser. Omvendt mener jeg at en e-bogslæser i sort/hvid/gråtone er ret uanvendelig praktisk, samt uden internetforbindelse for en studerende i geologi.
Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af WinterSilence d. 23-09-2010 13:01:57.