Amateur-review Enermax pro82+ II 425w.

Diverse d.  26. september. 2010, skrevet af red_martians
Vist: 722 gange.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
26-09-2010 17:17:06
Svar/Indlæg:
7881/1165
Har jagtet en god strømforsyning i hele riget, og har efterhånden har haft rigtig mange dårlige erfaringer med strømforsyninger(spørg mine hw-test-kollegaer) der har købt den ene strømforsyning efter den anden med underlige fejl på af mig.

Så den her gang, skulle det være noget som virker.
Mine krav:
- Lydløs(eller så tæt som muligt)
- Nok watt til mit system(hvilket max æder 250watt, men må også gerne kunne virke til et kommende setup)
- Gerne være strømeffektiv(giver jo typisk også mindre støj)
- Helst ikke koste mere end 600kr.

Nå hvorfor er ejg så bange for strømforsyninger:
Chieftech 380watt. Lettere støjende blæser.
NorthQ 400watt. Coil-noise
SilentMax 400watt. Dårlig jord(god tyverisikring)
No-name: Død blæser og lugten af plastik, samt afbrændt strømforsyning
Silverstone 500watt: Coil-wine. også selvom computeren var slukket.
Corsair 550watt. Coil-wine, ja og to styks.
Tagan 450watt. Helt god, lettere støjende blæser.

Især de her støjende spoler løber mig koldt ned af ryggen, så undersøgte virkelig markedet grundigt. Jeg ville bare ikke ha' sådan en sag igen.
Til sidst stod jeg med enermax eco80+ 400watt, til lige omkring 550kr. Enermax er lidt kendt som strømforsyningernes mercedes. Deres eneste reele konkurrent er også tysk og hedder be-quiet. Dem havde jeg også på min liste, men disse er umuligt at finde herhjemme. Men under min søgning af be-quiet, faldt jeg over en tysk forhandler i Flensborg(som især er kendt for at sælge billige brandbare medier til danskerne(ingen reklame fra min side, men så kan i nok gætte jer til resten) og her så jeg så pludselig enermax igen. Faktisk til en pris på omkring 25% under de danske priser. Her faldt jeg over en helt ny opdateret model fra enermax og et par modeltrin over den eco80+ jeg havde kig på herhjemme. Modellen er en opdateret pro82+ som så naturligt hedder pro82+ II. Der var ingen test af dem, men den tidligere model er virkelig blevet rost, for stabile spændinger, høj effektivitet, meget lavt støjniveau og langt højere ydelse end skrevet på papiret. Mit eneste indtryk jeg har haft af en enermax-strømforsyning fik jeg hos "the boss" for ca. 3år siden. og det var meget meget positivt, så jeg kunne ikke stå for fristelsen og købte den. ja, til godt 590kr+fragt. (mucho billigt)
En grund til at jeg valgt at kaste pengene efter en 82+ og ikke en 80+ var nok mest enermax udsagn om rene japanske kombonenter. Da jeg kender lidt til hifibranchen kender man forskellen. Japansk er pt stadig mere stabilt og veludviklet end andre øst-asiatiske lande.

Forskellen fra en pro82+ og 82+ II er.
80+ bronzecertificat (måske er det det samme, måske er den blevet mere effektiv)
Efterkøling af strømforsyningen(og computeren) efter sluk.
En lås til strømstikket, så det ikke falder ud ved en tilfældighed.
2 stk 8pin GFX-strøm-stik. og crossfire-ready.
http://www.enermax.co.uk/

Og indtil videre er jeg virkelig tilfreds. Den støjer ikke, og er virkelig "næsten" lydløs. Den efterkøler computeren i ca. 30sekunder efter sluk.
- Den er ikke modulær, men den findes og koster godt 100kr ekstra. Det er dog ikke noget jeg personligt ville kaste penge efter.
- Intet støj fra spolerne.
- Føles og ser ud som en million. Guld og højglas sort er temaet.
Den er parat til et evt. kommende crossfire-system, og kablerne er sleevet, ja... i sort og guld)
- Kablerne har en god længde, selvom jeg har strømforsyningen sidende nederst i mit kabinet, kan de nå rundt.
- ingen stabilietesproblemer(havde jeg nu heller ikke forventet uanset mærke)
- Og så kan den nok holde til mine krav et godt stykke ud i fremtiden.
- Og så har enermax for tiden en gave i deres æsker pga. noget
fødselsdag. Det var faktisk for mig en total bonus for mig. En 120mm blæser med deres specielle og vist ret dyre magnetic bearing system. Den er selvfølgelig også støjsvag og er røget i kassen. Blæseren i sig selv koster vist ca. 150kr.
Ikke at jeg vil anbefale enermax til en hver, for enermax ér dyr. Men jeg er blevet beskæftiget i endnu en gang, at man får hvad man betaler for.

Modellen her findes i 4udgaver.
385w
425w
525w
625w

Forskellen mellem 385w og 425w er kun 50kr. To rails på 20A på 385, frem for tre på 22A på 425. samt at der kun er et strømstik til GFX på en 385watt, og 2på 425'eren.

Den modulærer hedder ikke pro82+ II men modu82+ II. Foruden at den er modulær er der en speciel egenskab, og det er at GFX-stikket er 12pins og ikke 8pins som normalt. Det er gjort fordi at enermax mener at standarden vil udvide sig til 10 og 12pins, således at de er fremtidssikret. Ellers er de de samme, samt at der ikke findes en 385watt-variant.

Enermax har også en budget-serie der hedder eco+ samt liberty. Igen som ikke modulær og modulær. Bygget på lidt billigere billigere dele, ikke så høj effektivitet, men skulle stadig være meget støjsvage og gode strømforsyninger.

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af red_martians d. 26-09-2010 17:18:07.
gandalf18

Ny Skribent
Tilføjet:
26-09-2010 17:47:04
Svar/Indlæg:
5679/460
du ka være uheldig og få en PSU med coilwine uanset mærke ...min Corsair har rendt problemfrit i snart 3 år nærmer vi os uden coilwine eller noget andet :) ......men du ka self være uheldig at få en der har det ...jeg har haft en northQ engang som havde det ...den sendte jeg ind og den jeg fik i bytte den virker stadig uden problemer og har kørt i hvad snart 5-6 år :) så jeg tror ik du slipper for de små uheld med coilwine ....men så længe du har fundet dig en lækker psu du er glad for så er den jo ik længere :) ...tillykke

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2010 17:58:01
Svar/Indlæg:
3011/103
Dejlig med lidt positive erfaringer. Sidder lige og kigger på siden, og det er egentlig vildt hvor stor forskel der er i pris op til pro-87+. De sidste procenter i effektivitet koster en del ekstra.

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2010 18:13:00
Svar/Indlæg:
1971/31

Nu er pro 87+ ikke til at sammenligne med, dens blæsere er helt urealistisk lave, starter ved 300rpm og slutter ved 1000rpm (når du trækker godt og vel 700watt fra dem)

Enermax er bare top notch, bare ærgeligt deres store modeller koster en arm og halvdelen af ens ben :no:

red_martians

Moderator
Tilføjet:
26-09-2010 18:21:13
Svar/Indlæg:
7881/1165
#1: Jeg fik faktisk også min northQ byttet. Super service, foruden at jeg skulle leve uden min computer i lidt over en uge ☹
Jeg ved godt at man ikke kan gardere sig, men ejg forventer dog også at fejlmarginen er mindre på sådan en PSU, end f.eks. en corsair. Det er f.eks. også ngoet mere sjældent at man høre om coil wine fra seasonic, selvom de er ret ens i designet, med undtagelse af et par kordensatorer. Jeg ved ikke om det er rigtigt, men jeg ville forvente bedre kvaltietskontrol af et dyrere produkt.

#2: effektivitet stiger faktisk godt 8%. har du en 1000watt strømforsyninger der kører for fuld skralde, er forskellen 80watt. Hvilket er varme som PSU'en skal af med. Forestil dig at gå fra to 80watt pære inde i strømforsyningen til kun én. Det hjælper lidt på både varme og støj. Men man betaler kassen for dem.

#3: Ja de er dyre 😩 men jeg fik en blæser med 😀

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2010 18:25:51
Svar/Indlæg:
3011/103
Det kunne være rart, hvis FSP snart fik deres 80+ Platinum til Danmark. Den er ikke specielt køn, men meget effektiv.

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2010 18:33:25
Svar/Indlæg:
1971/31

Samme her, syntes dog ikk den er meget værd 🤣

Er pågrund af de har noget årsdag eller sådan 😳

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2010 18:44:10
Svar/Indlæg:
3011/103
En strømforsyning jeg dog også finder meget interessant er Seasonic X-400 Fanless 400W: http://www.jonnyguru.com/modul...

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2010 19:26:53
Svar/Indlæg:
8947/160
Jeg har sådan en på lager hvis nogen mangler en kvali psu der er fanless. http://www.hardwareheaven.com/...

red_martians

Moderator
Tilføjet:
26-09-2010 20:00:11
Svar/Indlæg:
7881/1165
#6: Ja enermax har vist jubilæum i år, fandt jeg ud af, derfor lægger den en af deres special-blæsere sammen med strømforsyningen.

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2010 06:46:44
Svar/Indlæg:
3011/103
Hvad skal den da koste?

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2010 08:41:16
Svar/Indlæg:
8947/160
End del, koster over 1000kr det billigste sted. Men byd så ser jeg om jeg sælger eller gemmer til et low noice build.!!

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2010 09:27:30
Svar/Indlæg:
3011/103
Jeg har selv haft en på et tidspunkt, og det er mit eget logo der står på kassen (ComputerGEIL). Det faktum at Seasonic MÅ være bedre, da den har single-rail design, og er med fuld garanti, så måske 350 kroner?

Monsterslam

Superbruger
Tilføjet:
27-09-2010 10:42:14
Svar/Indlæg:
338/71
Godt jeg lige faldt over den her tråd, var lige ved at bestille første version må det være her i dk, men nu skal jeg da lige et smut til tyskland :)

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2010 10:42:54
Svar/Indlæg:
2440/66
"Forskellen fra en pro82+ og 82+ II er.
80+ bronzecertificat (måske er det det samme, måske er den blevet mere effektiv)
2 stk 8pin GFX-strøm-stik. og crossfire-ready."

det er ikke helt korrekt. pro82+ er også bronze. der er ingen efterkøling og ingen lås. der findes også 8pin gfx strømstik og de er også crossfire ready.

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2010 10:42:54
Svar/Indlæg:
2440/66
"Forskellen fra en pro82+ og 82+ II er.
2 stk 8pin GFX-strøm-stik. og crossfire-ready."

det er ikke helt korrekt. pro82+ er også bronze. der er ingen efterkøling og ingen lås. der findes også 8pin gfx strømstik og de er også crossfire ready.

Monsterslam

Superbruger
Tilføjet:
27-09-2010 11:01:44
Svar/Indlæg:
338/71
Er lidt i tvivl. Ved den her er de to II'er http://www.billigmedien.de/?pa...

Men den med 425 watt er de der ikke. Er det stadig version 2? http://www.billigmedien.de/?pa...

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2010 11:42:49
Svar/Indlæg:
3011/103
Ifølge tekst er det ikke en II'er, men ifølge SKU er det. For at være sikker, må du nok kontakte dem.

animal-mik

Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2010 12:43:24
Svar/Indlæg:
908/160
har selv en ældre Enermax galaxy 1 kw som bare æder alt men smider efter den.
og den er bare støjsvag.

en model jeg også har gode erfaringer med er en
ANtec NEO-HE - 500 W - men en enkelt 80 mm blæser.
sagde "intet" i mit Antec P180 mini.havde dog kun 2x6 pins pci-e stik.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
27-09-2010 23:34:00
Svar/Indlæg:
7881/1165
#17: jeg bestilte den 425... det er en II'er 🙂