Windows DVD kan ikke indlæses - spil intet problem?

Diverse d.  08. oktober. 2010, skrevet af LlamaAgenten
Vist: 575 gange.

LlamaAgenten

Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2010 04:40:10
Svar/Indlæg:
1129/113
Advarsel! Der følger en ret lang smøre. (Jeg har nemlig fået ny bærbar, så skriver lige lidt ekstra meget... 😀 )

For noget tid siden, det må være 2-3 år siden, byggede jeg en maskine for en ven, bestående af:

Gigabyte EP45-DS4
Core 2 Duo E8400
Radeon 4850
4x1GB PC6400 OCZ Gold
LG DVD, PATA
Seagate Barracuda 7200.11, SATA

Jeg har, siden jeg samlede maskinen, haft bøvl med mange ting. Den er utrolig ustabil, så længe den ikke får 2,2v på RAM. Derudover får den også lidt ekstra juice på vcore, for en sikkerheds skyld. Uden dette går den ofte ned, med BSOD og andet sjovt. Men med ekstra spænding kører den fint. Det er dog ikke selve problemet.

Problemet er, at maskinen ikke kan indlæse Windows DVD'er eller CD'er. Jeg har prøvet både Windows XP, Windows 7 og Windows Vista, men det nægter drevet at indlæse. Drevet laver typiske lyde der indikerer, at den ikke kan læse det, på trods af at alle testede medier virker fint i både min bærbar og stationær. Derudover kan maskinen ikke indlæse Windows medier når Windows er bootet, men kan sagtens læse spil dvd'er. Jeg har netop haft maskinen adskilt, tjekket igennem med alting, skiftet rundt på jumpere på DVD drevet, skiftet mellem cable select, slave og master, dog uden held.

Jeg har søgt på Google og kan se, at mange har lignende problemer med præcis det samme bundkort. Jeg synes bare ikke, at der dukker nogen løsning op i trådene.

Derudover skal det nævnes, at jeg også har forsøgt med Ubuntu 10.04 og Windows 7 på USB stick, også uden held. Jeg har også prøvet med kun 1 stang RAM - også uden held.

Nogen der ved hvad der kan være galt med denne fandens maskine? Mon det ville hjælpe hvis jeg fik ham til at smide lidt penge efter et SATA DVD-drev?

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af LlamaAgenten d. 08-10-2010 04:41:29.
Petter1979

Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2010 04:52:09
Svar/Indlæg:
1268/80
Har du evt. opdateret biosen på det bundkort? Kan se at der er kommet nogle opdateringer.

http://www.gigabyte.com/produc...

LlamaAgenten

Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2010 05:05:43
Svar/Indlæg:
1129/113
Ja, den seneste stable er flashed (F9).

Jeg fatter bare ikke hvorfor det bundkort er så elendigt. Det bedste bundkort jeg nogensinde har haft, var et Gigabyte. 😴

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af LlamaAgenten d. 08-10-2010 05:05:59.

ParadoXX

Superbruger
Tilføjet:
08-10-2010 07:15:18
Svar/Indlæg:
185/2
#0 Jeg kender kun én løsning, skift dit drev til en anden model.

Jeg har selv oplevet det med meget få drev (måske 2 stk), nogle drev duer bare ikke til Windows skiver. Årsagen til fejlen aner jeg ikke, det kan komme med tiden, eller en maskine der får nyt drev, og så opdager man det først næste gang man skal formatere og installere Windows.

Jeg har faktisk haft et lignende problem på en bærbar - bare omvendt - den ville gerne installere windows, men alt andet jeg puttede i drevet virkede ikke, hverken cd'er eller dvd film (uanset om det var org. skiver, eller kopier). Med et andet drev i maskinen virkede alt fint.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af ParadoXX d. 08-10-2010 07:16:51.

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2010 13:28:26
Svar/Indlæg:
4657/53
Find en anden dvd drev og sæt den i . De koster ikke mange basse øre i dag.

Jeg ved ikke om det er lovlig, men du kan rippe den win cd du forsøger dig med på en anden pc, og brænd den ud på en anden skive. så kan den sikket læse den.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Riis d. 08-10-2010 13:30:20.

LlamaAgenten

Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2010 19:14:13
Svar/Indlæg:
1129/113
Tja, så må jeg jo overtale ham til at købe et nyt SATA drev, men de koster jo heller ikke meget mere end 1-200 kr.

Har prøvet forskellige Windows installationsskiver, såvel som en dvd til Ubuntu, så tror ikke det ville gøre den store forskel.

Men jeg siger mange tak for hjælpen, så håber jeg, at et andet drev vil hjælpe. 🙂