Så kan der købes glødepærer igen

Hyggehjørnet d.  19. oktober. 2010, skrevet af ZnarF
Vist: 1954 gange.

ZnarF

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2010 13:40:20
Svar/Indlæg:
1058/59
Nu er der fundet et hul i EU lovgivningen, der gør det muligt at importere og sælge glødepærer.

Det er en tysk ingeniør, der ikke vil undvære sine glødepærer. Han er derfor begyndt at importere dem som varmeapparater. Da ca. 95 % af energien går til varme, er det ovenikøbet et A-mærket varmeapparat 😀.

Når han får flere hjem kan de købes på www.heatball.de

Læs mere her: http://ing.dk/artikel/113088-t...

Jeg kan kun sige en ting ... det er fan'me genialt ❤
Ulrik_Lohse

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2010 13:43:32
Svar/Indlæg:
195/8
Genialt 😛

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
19-10-2010 13:55:16
Svar/Indlæg:
2127/11
"Det er en tysk ingeniør, der ikke vil undvære sine glødepærer. Han er derfor begyndt at importere dem som varmeapparater. Da ca. 95 % af energien går til varme, er det ovenikøbet et A-mærket varmeapparat"

WTF!? Fiffig fyr ham ingeniøren. Hatten af for det. Sgu godt tænkt 😀

Siggehandf

Superbruger
Tilføjet:
19-10-2010 14:38:13
Svar/Indlæg:
63/7
Håber de for lukket for det fis i en fart.

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2010 14:46:43
Svar/Indlæg:
2440/66
#3 det gør jeg også..

til dem som ønsker "det lys" er der jo "krystalpæren", hvor det blot er med halogen i alm. pære som giver det samme lys...

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2010 15:09:11
Svar/Indlæg:
3233/128
#4 jo... jae.. hmm... Det er ikke helt rigtigt hvad du siger. Men tæt på :)

MuhammadMJensen

Overclocker
Tilføjet:
19-10-2010 15:17:53
Svar/Indlæg:
1019/39
lol, tror nu stadig ikke EU hopper på den i det lange løb. Ville jo være helt til grin så.
ja man kunne vel også varme sit hus op med 5000 starinlys.... comon, utroligt så sarte øjne folk må ha at de går til sådanne længder for at få glædepærer. Altså vi kunne jo også genindføre damplokomotiverne til togdriften, de giver jo også megen ekstra varme...

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2010 15:21:32
Svar/Indlæg:
3233/128
#6 Nu er det jo fordi alle andre lyskilder giver et meget dårligere lys at folk vi have dem tilbage....

ZnarF

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2010 15:26:39
Svar/Indlæg:
1058/59
Det er rent faktisk bevist at mange energisparepærer giver et lys, der gør at børn ikke udvikler deres øjne rigtigt (kan ikke huske hvor jeg læste det - må google og komme tilbage med et link senere), og at det er sværere at se konturer. Dvs. der er mange ældre der får flere faldskader i elsparepærelys.

Jeg har den holdning at 90 % af belysningen kan klares med gode elsparepærer, og så er der punktbelysning der er bedst med halogen eller glødepære - hvor jeg foretrække lyset fra en glødepære.

Btw. så er der vel flere herinde der har en kraftigere CPU/GFX eller voldoc'ede ting, der bruger mere strøm end rent nødvendigt - bare for at kunne spille spil. I min verden er det komfort på linie med at man godt kan li' et ordenligt lys.

MuhammadMJensen

Overclocker
Tilføjet:
19-10-2010 15:27:40
Svar/Indlæg:
1019/39
ok, jeg er nu fint tilfreds med de der "spare pærer" syntes lyset er godt nok med dem, men ja syntes som princip heller ikke det er noget regeringen/eu osv. skal bestemme hvad man benytter, det må være ens eget win/gain, men sådan er det bare ikke.
Ellers hvis man vil have meget lys er der vel lysstofrør og halogen, men jo kan godt forstå folk er nede over det. Syntes bare politikerne mangler rygrad mange mange mange gange...

MartinRos

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2010 15:28:50
Svar/Indlæg:
3907/73

Så tror jeg lige du skal undersøge markedet, for det er bestemt ikke alle andre lyskilder der giver dårligere lys. En krystalpære giver det samme lys og bruer tilmed mindre watt.

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2010 16:20:16
Svar/Indlæg:
3233/128
#10 Du aner ikke hvad du snakker om

Hitman1973

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2010 17:39:59
Svar/Indlæg:
1028/33
Jeg kan Da tydligt se forskel på de glødepære der sad på knægtens værelse og så de halogen nu .... Self svare de til samme lysstyrke... men der er mega forskel.

Dog vil jeg sige om det er de ene eller det andet er sgu lige gyldigt før eller siden vender vi os til det :)

MartinRos

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2010 19:02:49
Svar/Indlæg:
3907/73

Så siger vi det, for du er jo selv ufattelig dygtig til at modbevise mig. 🤡

Skal lige tilføjes at der er forskel på "dårligere lys" og "ikke det samme lys".

riska

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2010 19:25:18
Svar/Indlæg:
7241/274
i kan sku da bare købe nogle ordenlige led pære de er dyre men de lyser fandme bedre end de gamle forældede glødepære og så holder de i mange mange år

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af riska d. 19-10-2010 19:44:32.

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2010 19:53:48
Svar/Indlæg:
8947/160
MHT lysstofrør og energisparepærer er det også bevist at stressniveauet stiger med det "kolde" lys de laver.

riska

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2010 19:55:27
Svar/Indlæg:
7241/274
det er fordi folk ikke køber andet end det billige neon der er vi har på hele vores fabrik neon rør med varmt lys lige som i glødepære mend e er også noget dyre

WinterSilence

Overclocker
Tilføjet:
19-10-2010 20:48:25
Svar/Indlæg:
499/175
Kelvin folkens, kelvin... 5260 er det vi alle vil have - solen 5 fingerbredder over horisonten i slut august - lige det mit kamera flashgun sæt fotograferer med. Kelvintallet er lysets farvegrad/glød.

ruma01

Superbruger
Tilføjet:
19-10-2010 21:29:32
Svar/Indlæg:
140/27
.... kan kun sige.. gå uden for, i sollyset.

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2010 21:46:00
Svar/Indlæg:
3233/128
#13 Du skal google ra index og kelvingrader.

ra tallet er meget lavere omkring 95-97 hvor glødepæren er på 99.

Kelvingraderne på en halogen ligger typisk, for en 230v, omkring 2700 og for en 12v 2950.

Kelvin på en gløde pære afhænder af watttallet og er mellem 2500 og 2700.

Derfor er der stor forskel på det lyskilder!

MartinRos

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2010 21:52:58
Svar/Indlæg:
3907/73

Du mener simpelhen at man ikke kan få en "krystalpære" på 2700 kelvin og en RA på omkring 100?

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2010 22:02:36
Svar/Indlæg:
3233/128
En gløde pære som de erstatter ligger på 25-2700 Kelvin og det kan du ikke få i halogen brænderen.

og nej. ra 100 kan de heller ikke levere....

MartinRos

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2010 22:09:19
Svar/Indlæg:
3907/73

Hvad er din baggrund for dine påstande?

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2010 22:10:10
Svar/Indlæg:
2440/66
#21 det synes jeg så du skulle fortælle producenterne af dem.

f.eks.
http://shop.krystalpaere.dk/kr...

"ra 100".

...ikke at jeg selv vil bruge dem. det er forældet teknologi 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af hightower d. 19-10-2010 22:10:46.

MartinRos

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2010 22:13:14
Svar/Indlæg:
3907/73

Ja det må enten være både Osram, Philips og alle de andre der lyder eller også har vi en her i tråden der ikke tør indrømme at han tager fejl.

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2010 22:23:17
Svar/Indlæg:
2440/66
#24 det må man sige.

f.eks.
http://shop.krystalpaere.dk/kr...

ra 100, kelvin 2750.

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2010 23:46:32
Svar/Indlæg:
3233/128
Jeg sælger de lyskilder til daglig og har direkte kontakt til producenterne. Hvad der står på div. lavpris internetbutikker kan jeg kun le af.... Jeg holder mig til reelle facts ikke til salgsgas. Det har i jo fundet på nettet til mig..... 🙂

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2010 00:11:21
Svar/Indlæg:
2440/66
#26 nu må du holde op.

http://www.p4c.philips.com/cgi...

farvegengivelsesindeks 100
kelvin 2800

riska

Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2010 00:19:25
Svar/Indlæg:
7241/274

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2010 00:30:07
Svar/Indlæg:
4018/217
Martin Ros fortæl mig lige hvordan man kan have en RA værdi på omkring 100?

Lyder som om du intet ved om lys. RA skalaen går fra 0-100 hvor 100 er maks. Tror vist kun sollys når de 100.

Glødepæren giver noget af det bedste lyst man kan få. Bruger dog selv halogen og sparepære.
Gode lysdioder kan dog give et ret godt lys som i mine øjne kan erstatte glødepæren. Desværre ser vi næsten kun dårlige lysdioder den enten lyser alt for hvidt (for høj værdi i kelvin) eller har et grønligt lys på markedet. Det er kun nogle få webbutikker der har ordenlige LED pære der desværre stadig er ALT for dyre.
Tilgengæld holder LED pære 20-50 gange længere end alm glødepære og bruger lidt mindre strøm end sparepæren.
Så der hvor jeg vil anbefale at skifte til LED pære (de billige) er pt. i udendørslamper især dem med en PIR sensor da LED tænder med det samme lige meget hvor koldt det er og bruger lidt strøm.

Og til dem med elvarme. Lad være med at skifte til elsparepære indendørs, for i spære intet da spildvarmen fra pæren er med til at varme jeres hus op. Hvis i skifter til energisparepære skal i bare bruge det el i har sparet på lys i elradiatoren.
En energisparepære bruger mere energi at producere end en glødepære og så indenholder de alm. energisparepære også kviksølv.

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2010 00:43:53
Svar/Indlæg:
2440/66

vi er enige om LED er fremtiden.

men det er da godt du sætter philips, m.v. på plads hvad angår RA... må man anbefale læsning her

http://en.wikipedia.org/wiki/C...

..og mig bekendt skal man gerne have lys hele året rundt. og her hvor jeg bor er der f.eks. lukket for varmen om sommeren. generelt behøver man jo ikke varme på 1/3 af året herhjemme, men man behøver lys hele året. det er en myte at en pære varmer så meget op, at den så at sige "slår" en energisparepære mht effektivitet totalt set - også for dem med elvarme... din pointe er diskuteret til hudløshed på ing.dk, hvor jeg vil anbefale dig at søge lidt på emnet.

flere af de nye energisparepærer indeholder ikke kviksølv (men det står så også på pakken hvis ikke de gør). omend er mængden af kviksølv så lille at det er blevet blæst fuldstændig ude-af-propertioner op.

MartinRos

Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2010 08:01:43
Svar/Indlæg:
3907/73

Jamen ring til Philips og Osram og fortæl dem dine kloge ord om RA værdi, for du er tilsyneladende en del klogere end deres forskere.l

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2010 12:56:47
Svar/Indlæg:
3233/128
Ha ha ha.

Hvor er det sjovt at høre folk der intet ved om lys udtale sig på baggrund at google.

På intet tidspunkt har i begrundet jeres svar med andet end: Det siger google.

Hvad der står på google er jo altid sandt!

Få noget reel viden og emnet og kom igen for google diskussioner er for noobs...

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2010 13:12:44
Svar/Indlæg:
20170/383

Hvor er det sjovt at samtlige "kloge" i denne tråd alle siger til hinanden at de ikke aner en skid om hvad de snakker om..

Mon ikke man kan konkludere at ingen af jer aner en skid om hvad i snakker om 😛

MartinRos

Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2010 13:26:14
Svar/Indlæg:
3907/73
Tror heller ikke at Miccim ved mere end os andre, ved mindre at han selvfølgelig forsker i lyskilder til daglig.

Men som sagt før så tager Osram og Philips da sikkert fejl.

Hvem skriver forresten noget om Google, der bliver henvist til producenternes faneblade.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2010 14:18:19
Svar/Indlæg:
4018/217
#30 Jeg har selv deltaget i debatterne på ing.dk da jeg er en daglig læser der inde igennem flere år.
Og jeg kender selv RA og kelvin skalaen til hudløshed da jeg flere gange har arbejdet med lys samt lysdioder.

Førge gang jeg rodede med lysdioder var i 1996 hvor der ikke kunne købes blå lysdioder og hvide dioder slet ikke fantes...

Ang glødepære og der ikke er brug for varme i 1/3 af året. Mig bekendt er solen også oppe længere tid om sommeren end om vinteren og derfor er der mindre brug for lys i denne periode. Så jeg vil mene at den ekstra energi samt den dårligere komfort der er ved det dårligere lys og opstarttiden for en energisparepære ikke kan opveje den sparede energi ved skift til energisparepære i huse der er opvarmet med EL.
Du påstår også at termostaten i elradiatoren slet ikke indstiller sig efter den mængde varme som glødepærene i et rum udsender. Jamen hvis det er rigtigt så har vi jo bare automatisk natsænkning af temperaturen der også virker når du forlader et rum så længe du husker at slukke lyset efter dig - smart ik?
Ang kviksølv. Ja der er ikke meget kviksølv i energisparepære mere. Faktisk er der så lidt at den mængde kviksølv der er i en energisparepære er mindre end den mængde kviksølv der vil blive frigivet ved at brænde den mængde kul af som ellers er blevet sparet ved skift til energisparepære (Det er dog vel og mærke hvis varmen i huset ikke kommer direkte fra EL at det gælder).

Altså det vi kan få ud af alt det her så er det smartes at skifte til sparepære i udendørsbelysningen først og helst med LED da spildvarmen fra lyset slet ikke bliver brugt til noget. I huse med elvarme bør man nok nærmere se på hvordan man varmer sit hus op før man begynder at tænke på at spare energi ved at skifte til energisparepære. Og lys i rum der ikke så tit benyttes som fx et "rent" toilet, et pulterkammer eller et opbevarringsrum ikke står først på listen over rum der skal belyses med sparepære - igen fordi at sparepære er mere energitunge at producere og udviklingen inden for området går hurtigt.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af E2X d. 20-10-2010 14:55:21.

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2010 19:03:23
Svar/Indlæg:
2440/66
#32 dårligt svar.

der bliver lavet kilde henvisninger til bl.a. wikipedia og philips. der er da ikke begrundet svar omkring "søg på google", men netop konkrete kilder. hvis ikke man skal tro på de officielle papirer fra philips, hvad skal man så tro på?

den eneste som ikke har et godt brugtbar svar er faktisk dig, udover "jeg sælger lyskilder til dagligt" - gør det dig til en ekspert, at du kan lange en pære over disken? no offence, men der må - og kan - du sgu gøre det bedre. 😉

ok fair nok hvis vi snakker om huse opvarmet med EL, og ja - det er sandt man ikke bruger så meget lys om sommeren, medmindre man er natteravn.... men! hold lige nallerne på en krystalpære efter et stykke tid. så meget varme giver de altså heller ikke, watt forbruget i betragtning! jeg vil dog gerne se nogle helt konkrete beregninger....

yupper

Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2010 20:12:31
Svar/Indlæg:
1349/11
Jeg vil gerne tale for LED, fantastisk opfindelse, folk skal købe disse pærer, drop energisparepæren, krystalpæren og glødepæren.
Lige en kort indskydelse inden min begrundelse om LED, det er at glødepæren har faktisk rekorden i at være mest holdbar, der sidder i en brandstation i USA en glødepære som har lyst i, jeg tror det var 105 år næsten kontinuerligt.

http://www.centennialbulb.org/ ja, det var godt nok 109 år men hvad.... 😀

Min begrundelse er at man skal bruge LED, ja den er ganske enkelt at man sparer en masse energi, den holder evigt(ja, de forsigtige producenter siger 20000+ timer) og så kan den holde til utroligt meget, såsom ikke er følsom overfor at blive tændt og slukket hele tiden, kan klare meget kulde og varme.

Ulempen er prisen for LED, men tænk hvis alle skiftede til disse pærer, på et år kan en gennemsnitlig husholdning skifte alle deres pærer. Prisen vil ligge på ca. 300 om måneden, men så ville det være aldrig mere, for hemligheden bag LED er at ingen kan sige hvor lang tid de kan holde. Hvis en LED går istykker indenfor 3 år, så ned i butikken med den og kræv en ny, den overholdt jo ikke specifikationerne og må være fejlproduceret.
Jeg indkøber dem i forbindelse med mit arbejde, og ja det er noget af en udfordring engang imellem, og der er mange penge at spare ved at bruge dem.
Den største udfordring er at finde en pærestørrelse der passer og så lysstyrken.

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2010 20:56:46
Svar/Indlæg:
2440/66

en ting er at selve dioderne holder lang tid, noget andet er den omgivende elektronik. det er rigtigt at visse butikker giver flere års garanti, fordi de er så sindssygt dyre.

men selv netto er jo begyndt at få LED pærer. omend... en e27 til 80kr for 10w. hvad kan man bruge det til....... de "brugbare" LEDs koster jo noget nær 300kr og så er det typisk noget china oem crap man ikke kan være sikker på.

for et års tid siden indkøbte jeg selv nogle LED spots og konklusionen var, at de var ringere end sparepærerne. omend kan jeg godt se LED pærer fra philips er ved at vinde frem....

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2010 00:02:21
Svar/Indlæg:
4018/217
#38 Ja desværre er der ikke mange gode LED pære på markedet. Jeg har selv købt nogle løse 3W LED på star print og de var utrolig gode. Kunne næsten ikke se forskel på dem og halogen.
Det krævede dog en masse elektronikkendskab samt tid at få dem bygget ind i div lamper på en måde så de også bliver kølet nok. Så jeg venter nok til de "færdige" LED pære i en ordenlig kvalitet kommer på markedet før der skal skiftes flere pære. Dog som jeg har skrevet tidligere kan man sagens bruge de billige LED pære til udendørsbelysning. Fx har jeg brugt nogle 4W pære fra harald nyborg til udendørsbelysning og det lyser helt fint.

#36/38 Ang det med du vil have bevis på hvor meget mindre energi en krystalpære bruger kan du evt slå op i et lektikon under halogenpære.
Ifølge osram bruger deres krystalpære 30% mindre strøm end en glødepære hvilket er lidt. En energisparepære bruger jo meget mindre strøm end det.
I mine øjne er det direkte forkert at markedsføre krystalpære som sparepære. Har dog selv 2 stk. ude på mit badeværelse. Det er fordi jeg har en LK PIR sensor siddende og at lyset bare skal tænde med det samme. Tilgengæld spare jeg jo strøm i kraft af lyset slukker automatisk når jeg forlader badeværelset da jeg ellers tit ville glemme at slukke lyset.