Linux på bærbær?

Software d.  20. oktober. 2010, skrevet af frederik159
Vist: 662 gange.

frederik159

Overclocker
Tilføjet:
20-10-2010 17:08:27
Svar/Indlæg:
128/36
Hej HWT
Jeg vil gerne lige vide lidt om Linux før jeg prøver det.

Hvis nu jeg gerne vil prøve Linux eller ubuntu (netbook) eller andet? på en lidt sløv lenovo bærbar med xp på. ville det så blive hurtigere til opstart eller generelt hurtigere. Den bliver udelukkende brugt til at gå på nettet med.
Hvis jeg med fordel kan installere det, hvilken skal jeg så have version? og installere jeg det bare og så fungere alt som det skal? eller skal jeg finde nogle drivere som jeg er lidt i tvivl om jeg kan finde til linux?

😀
mads__mays

Overclocker
Tilføjet:
20-10-2010 17:12:18
Svar/Indlæg:
574/17
min gamle blev hurtigere så i think soo
jeg havde ubuntu og det virker bare... for det meste
driverne er nogen linux selv har i noget opdaterings halloj som er nemt nok og det er vist kun grafikkortet det nogen gange har probs med at finde 😀

og til det forbrug er ubuntu fint

frederik159

Overclocker
Tilføjet:
20-10-2010 17:21:27
Svar/Indlæg:
128/36
tak for det ;) så prøver jeg det.

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
20-10-2010 21:10:45
Svar/Indlæg:
4033/364
vil nok også anbefale Ubuntu

hvis det er en sløv maskine kan du prøve Xbuntu, men det er grafisk noget efter Ubuntu. (Linux er jo egentlig "kernen" i en linux distribution.. en distribution, er en samling af forskellige programmer etc. der får et færdigt produkt..

linux from scratch og fx. TinyCore er linux hvor der er skåret helt ind til benet hvor alt skal addes manuelt.. så hvis du skal bruge et netkort... så skal det installeres + programmerne for at f.eks. vise netværksstyrke etc..

prøv ubuntu 10.10 , brænd det på en DVD og så kan du hvis det er installere med WUBI (fra CDen) fra Windows. WUBI installerer Ubuntu på en virtuel harddisk og når din computer booter, så får du muligheden mellem windows og ubuntu.. hvis du bliver træt af ubuntu, så kan du fjerne det som et program i windows..
Det er stort set lige så hurtig som en rigtig installeret ubuntu, men er dog lidt mere følsom overfor fejlskrivninger i windows.. har brugt det i snart 1,5 år

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
20-10-2010 21:25:55
Svar/Indlæg:
4438/91
Jeg vil anbefale Linux Mint som er en afart af Ubuntu. Det er meget lige til bygget op og ligner lidt Windows i brugerfladen.
Som det er blevet nævnt så er de fleste drivere integreret allerede og ikke noget du skal rode med, og eftersom du siger det er en ældre bærbar så kan du godt forvente at alt virker out-of-the-box. Kan kun anbefale det. Du får både en hurtigere boot og et snappier system. Held og lykke. Vil lige nævne Ubuntudanmark.dk hvor du kan få hjælp med alt!

Madmanden

Superbruger
Tilføjet:
21-10-2010 08:10:38
Svar/Indlæg:
90/4
Både Ubuntu og Mint er gode bud. Hvis du gerne vil have mere speed kan jeg anbefale CrunchBang, som også er rigtig fedt. Det kører med Openbox (og XFCE mener jeg), hvilket er lidt anderledes end Gnome/Windows, men til gengæld også hurtigere. Den nyeste version er baseret på Debian (Statler), så den spiller bare.

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
21-10-2010 09:59:33
Svar/Indlæg:
4438/91
#5 .. Mint kan også fås med XFCE - hvis man ikke er til Gnome eller KDE. Men CrushBang ser interessant ud 🙂