Superbruger
Tilføjet:
30-10-2010 14:52:54
Svar/Indlæg:
353/59
Efter jeg har fået mit nye Sabertooth X58 bundkort har jeg fået et nyt ganske irriterende problem. Problem relaterer sig til funktionen sleep (eller på dansk slumre) jeg har sat min computer til at aktivere efter 15 minutters inaktivitet.
Når slumringstilstand aktiveres automatisk (eller manuelt) så slukker skærm og HDD'ere og blæsere slukker ned.... denne tilstand varer i omkring et sekund, hvorefter blæserne starter op på 100% og man kan høre mine drev spinne up. Alle USB og skærm input er imidlertid låst (der er ingen lys i mit keyboard/mus og skærmen modtager intet signal).
For at komme ud af denne tilstand skal man holde sluk-knappen inde i de famøse 5 sekunder. Derefter starte computeren igen, hvor den vil befinde sig i samme tilstand som før, så holdes sluk-knappen inde i 5 sekunder igen, og når man så tænder 3. gang starter computeren normalt op. I forbindelse med 3rd bootup melder BIOS dog ud at den mener et overclockings forsøg er gået galt trods jeg ikke har rodet med OC.
Mit system kan ses i info. Meget kort består det af et XFX HD5970, Sabertooth x58 bundkort, 3x2gb corsair dominator GT 2000mhz ram og en core i7 980x cpu. Som hdd bruges en 160gb x25-m ssd, sammen med en caviar black 2tb disk. Bruger AHCI.
Det er kun i sleep S3 mode der opstår problemer. Ved sleep S1 er der ingen problemer. Problemet opstår også ved hybrid slumring >(S4)
OS'et er helt nyt. Har geninstalleret i forbindelse med mit nye bundkort, og her har fejlen været fra start.
Har prøvet følgende ting (uden held) for at fikse problemet.
- Disabled alt OC
-testet mine RAM i flere passes med memtest86
- rodet med ufattelig mange BIOS indstillinger (herunder EHCI-handoff, repost video on S3 resume, EUP osv) uden held. ACPI 2.0 og APIC er aktiveret (og forbliver sådan da ændringer her vil kræve reinstallation)
- bruger de nyeste video drivere (Catalyst 10.10 hotfix)
- bruger seneste BIOS (v. 0505)
- har installeret ALLE windows updates (bruger Win 7 ult)
- opdateret alle systemdrivere (herunder RAID, SATA og chipset drivere)
- har ingen konflikter i enhedshåndtering
- har prøvet at installere et hotfix der angiveligt skulle være relateret til dette problem uden held (KB 398317)
Må ærligt talt indrømme jeg er ved at blive sindssyg over problemet. Min computer bruger i forvejen godt 2-300kr om måneden i strøm så det er absolut essentielt at sleep S3 fungerer.
Der findes uheldigvis masser af tråde på nettet om dette problem der angiveligt kan skyldes hundredevis af forskellige ting. Mange bud lyder på problemer med skærmdriveren men da jeg havde samme skærmsetup på mit gamle bundkort (Asus Rampage II extreme) uden dette problem tvivler jeg på det er her problemet ligger.
Vil derfor høre om der var nogen herinde der kunne have noget bud på hvad jeg kan gøre herfra.
Tråden blev redigeret 3 gange, sidst af sortiarius d. 30-10-2010 14:55:06.