Problemer med sleep/slumre (S3)

Diverse d.  30. oktober. 2010, skrevet af sortiarius
Vist: 1514 gange.

sortiarius

Superbruger
Tilføjet:
30-10-2010 14:52:54
Svar/Indlæg:
353/59
Efter jeg har fået mit nye Sabertooth X58 bundkort har jeg fået et nyt ganske irriterende problem. Problem relaterer sig til funktionen sleep (eller på dansk slumre) jeg har sat min computer til at aktivere efter 15 minutters inaktivitet.

Når slumringstilstand aktiveres automatisk (eller manuelt) så slukker skærm og HDD'ere og blæsere slukker ned.... denne tilstand varer i omkring et sekund, hvorefter blæserne starter op på 100% og man kan høre mine drev spinne up. Alle USB og skærm input er imidlertid låst (der er ingen lys i mit keyboard/mus og skærmen modtager intet signal).

For at komme ud af denne tilstand skal man holde sluk-knappen inde i de famøse 5 sekunder. Derefter starte computeren igen, hvor den vil befinde sig i samme tilstand som før, så holdes sluk-knappen inde i 5 sekunder igen, og når man så tænder 3. gang starter computeren normalt op. I forbindelse med 3rd bootup melder BIOS dog ud at den mener et overclockings forsøg er gået galt trods jeg ikke har rodet med OC.

Mit system kan ses i info. Meget kort består det af et XFX HD5970, Sabertooth x58 bundkort, 3x2gb corsair dominator GT 2000mhz ram og en core i7 980x cpu. Som hdd bruges en 160gb x25-m ssd, sammen med en caviar black 2tb disk. Bruger AHCI.

Det er kun i sleep S3 mode der opstår problemer. Ved sleep S1 er der ingen problemer. Problemet opstår også ved hybrid slumring >(S4)

OS'et er helt nyt. Har geninstalleret i forbindelse med mit nye bundkort, og her har fejlen været fra start.

Har prøvet følgende ting (uden held) for at fikse problemet.

- Disabled alt OC

-testet mine RAM i flere passes med memtest86

- rodet med ufattelig mange BIOS indstillinger (herunder EHCI-handoff, repost video on S3 resume, EUP osv) uden held. ACPI 2.0 og APIC er aktiveret (og forbliver sådan da ændringer her vil kræve reinstallation)

- bruger de nyeste video drivere (Catalyst 10.10 hotfix)

- bruger seneste BIOS (v. 0505)

- har installeret ALLE windows updates (bruger Win 7 ult)

- opdateret alle systemdrivere (herunder RAID, SATA og chipset drivere)

- har ingen konflikter i enhedshåndtering

- har prøvet at installere et hotfix der angiveligt skulle være relateret til dette problem uden held (KB 398317)

Må ærligt talt indrømme jeg er ved at blive sindssyg over problemet. Min computer bruger i forvejen godt 2-300kr om måneden i strøm så det er absolut essentielt at sleep S3 fungerer.

Der findes uheldigvis masser af tråde på nettet om dette problem der angiveligt kan skyldes hundredevis af forskellige ting. Mange bud lyder på problemer med skærmdriveren men da jeg havde samme skærmsetup på mit gamle bundkort (Asus Rampage II extreme) uden dette problem tvivler jeg på det er her problemet ligger.

Vil derfor høre om der var nogen herinde der kunne have noget bud på hvad jeg kan gøre herfra.

Tråden blev redigeret 3 gange, sidst af sortiarius d. 30-10-2010 14:55:06.
Sjakalen

Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2010 16:29:32
Svar/Indlæg:
1978/216
Jeg har helt tilbage fra Windows 7 kom på gaden haft problemer med at få den til at slumre når det passer mig. sjovt nok så virker det fx i en uge, 14 dage også virker det ligepluslig ikke alligevel og 3 uger efter køre det igen. 😴 😴 men i den senere tid 2-3 måneder har det faktisk virket fint og hvis den ikke har ville slumre i nogle dage, så har jeg kørt en scan med Ad-Aware så slumre den fint igen, men den sidste uge - 14 dage har det så ikke virket igen. og heller ikke selv om jeg køre en scan med Ad-aware. så jeg er sd også noget pist over det pis ikke virker. er faktisk kommet dertil hvor jeg lidt har opgivet det!

Jeg tro overhovedet ikke det er et hardware problem, kun den Slumre funktion der fucker. så ved sq ikke lige hvordan man får lortet til at virke??? som sagt så lige pluslig ud af den blå luft så står min og slumre som en baby når jeg kommer ind til den :yes: uden at jeg har lavet om på nogle indstillinger, også virker det nogle dage, hvor den så ikke virker igen :'-( :'-( så jeg fatter ikke en skid af det

Men prøv at Hybrid Slumring fra. så laver den da ikke det nummer med at den starter men der kommer ikke liv i skærm og tastatur/mus

Det har også nogle gang virket at man Gendanner standardværdier for strønstyring planen

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sjakalen d. 30-10-2010 16:34:11.

sortiarius

Superbruger
Tilføjet:
30-10-2010 17:50:36
Svar/Indlæg:
353/59
min fejl opstår desværre uanset om jeg laver hybrid slumring eller almindelig slumring, det er kun S1 slumring der går fri

sortiarius

Superbruger
Tilføjet:
01-11-2010 07:50:19
Svar/Indlæg:
353/59
bump

sortiarius

Superbruger
Tilføjet:
01-11-2010 14:31:27
Svar/Indlæg:
353/59
Nå det her virker tilsyneladende ikke, så lad mig prøve med noget andet:

Udlodder en kasse Tuborg Classic bajere eller en Colheita Portvin fra 1989 (Burmeister) til den herinde som kan komme med en løsning der virker (og som kan komme i nærheden af Århus/Horsens for at hente deres fine præmie).

Spagme

Superbruger
Tilføjet:
01-11-2010 14:39:12
Svar/Indlæg:
792/52
Kan du lige hurtig forklare hvad forskellen er på S1 og S3, har nemlig haft præcis det samme problem som dig, på mit gamle p5n-e sli bundkort, og har egentlig aldrig brugt det. Jeg brugte bare dvale istedet.

Men prøvede lige igen nu her, med mit "nye" bundkort, og der virker det fint, hvis jeg trykker slumre.

sortiarius

Superbruger
Tilføjet:
01-11-2010 14:47:14
Svar/Indlæg:
353/59
Jeps det kan du tro.

S1 er en tilstand hvor en række enheder (som fx skærmbilledet) lukkes ned. Men der er fortsat strøm til enheder som CPU+RAM - man sparer ikke megen strøm her.

S3 er det man populært kalder "sleep" (eller ældre standby). Her lukkes strøm ned til næsten alle devices der er sat til computeren fraset vække-devices og RAM. Her sparer man næsten 100% strøm.

S4 udgør dvale tilstanden (eller hibernation). Her slukkes computeren mere eller mindre ned, men før dette sker skrives alt information i RAM'ene til HDD'en. På den måde kan man genskabe computeren akkurat som den var før, men det tager dog lige lidt tid at loade op i forhold til S3.

På min nye computer vil alt under S1 ikke fungere, dvs ingen sleep mode og ingen hibernation mode.

Det er en katastrofe ! ☹

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af sortiarius d. 01-11-2010 14:48:25.

Spagme

Superbruger
Tilføjet:
01-11-2010 14:49:32
Svar/Indlæg:
792/52
Hvordan ved jeg så, når jeg trykker slumre nede i start, om den går i S1 eller S3?

sortiarius

Superbruger
Tilføjet:
01-11-2010 14:52:43
Svar/Indlæg:
353/59
Der er flere måder at se det på, men den letteste er nok at konstatere at alle blæsere fx stadig kører.

sortiarius

Superbruger
Tilføjet:
09-11-2010 08:23:37
Svar/Indlæg:
353/59
Problemet løst (skiftede til et andet Sabertooth bundkort) - der må have været en eller anden mystisk fejl på det første.