Hvis den er købt som privat gælder også 2 års reklamationsret.
Mange firmaer vælger at give dig en ny enhed med det samme hvis varen falder indenfor "formodningsreglen" (dvs. hvis varen er under et halvt år gammel formodes at osptåede fejl har været der fra starten hvorfor firmaerne ofte tilbyder øjeblikkelig ombytning).
Fraset dette er ting som folk ofte fucker op i, som fx installation af bundkort. Men det afhænger selvfølgelig af firmaets service.
Rent juridisk er det ganske løst med hvor hurtigt et produkt kan forventes repareret, jeg har før ventet over en måned, men her truede jeg også med en klagesag. Loven går noget i stil med indenfor rimelig tid, heldigvis findes der et par præcedens sager om hvad rimelig tid er.
To gode råd når du opretter RMA (og gælder specielt hvis det er fjernsalg hvor varen kan afhentes) og du ikke forventer at få ombyttet varen med det samme:
1) bestil en identisk eller bedre enhed samtidig med du afleverer den defekte. Når der så er gået 13 dage, pakker du enheden sammen, smutter ned i butikken og hører om status på din RMA. Hvis der går længere tid afleverer du den nye vare, beder om pengene tilbage igen jf. 14 dages returret, og bestiller herefter den samme vare igen. Så får firmaet ofte øjnene op for at det er en god ide at ekspedere din RMA.
2) sørg altid for at levere alle essentielle ting der fulgte med enheden tilbage, såsom fx strømforsyning m.m. da det ellers kan trække ud som du nu oplever. Men den erfaring har du nok selv gjort. Hvis producenterne er pågældende produkter også har kontorer (eller serviceaftaler med firmaer der har kontorer) her i landet så bypass det firma du har købt det ved. Ofte finder der så godt som ingen testning sted af varer ved producenterne, mens sælger-firmaerne ofte bruger lang tid på at fejlteste produktet (for derefter først at sende det til producenten).
Bare lige mine gode råd 🙂
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af sortiarius d. 02-11-2010 17:16:23.