Hvorfor skulle Prc laves om til shg ***** bix

Hyggehjørnet d.  02. november. 2010, skrevet af Zenzei
Vist: 1190 gange.

Zenzei

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2010 16:25:25
Svar/Indlæg:
90/19
Har efter at have ventet i en måned på svar fra shg om en rma sag (en hp officejet pro 8000) nok nu fået den værste behandling jeg endnu har oplevet fra en virksomhed der vil leve af sine kunder.

Sagen starte den 24 september da vi aflevere printeren ved shg i viborg og den blev sendt til shg i århus.

mandag i sidste uge ringede jeg for at høre om hvor langt de var kommet i sagen (ventet en måned) Jeg fik af vide at de lige ville følge op på sagen og jeg ville få svar senest dagen efter.

onsdag ringede jeg igen da jeg endnu ikke havde hørt noget. de ville lige følge op på saqgen og jeg fik svar senest dagen efter.

Torsdag ringede jeg igen. Jeg fik nu af vide at printeren stadig var ved HP i england. Men da vi havde ventet så længe skulle vi aflevere alt tilbehøret for at de kunne vudere hvorvidt vi kunne få en anden eller få refunderet pengene.
Herefter kørte jeg så ned med strømforsyningen og manualen (kunne ikke finde cd'en) og jeg fik af vide at de skulle sende det til århus før de kunne komme videre i sagen.

I dag (tirsdag) ringede jeg til dem igen. Nu fik jeg så pludselig af vide at HP havde rykket dem for strømforsyningen for snart 20 dage siden og det er derfor de ikke er kommet videre i sagen.

Så spurgte jeg om hvorfor de ikke havde givet os besked om det noget før.
De påstod så at de havde sendt mail og indtalt besked på vores telefonsvare. Vi har ALDRIG haft telefonsvare på det telefon nummer de har på os.

Så spurgte jeg om hvorfor de ikke havde sagt noget de 3 gange jeg havde ringet til dem i sidste uge. Jamen han havde da sagt at vi skulle indlevere tilbehøret og nu benægtede han at en ombytning havde været på tale.

Jeg prøvede så at forklare ham at jeg var noget utilfreds og vi manglede en printer da min far har eget firma og skal have printet regnskab ud.
Jamen når det er en virksomhed så er der kun 1 års reklamation på varene så nu gjorde de faktisk os en tjeneste ved at tage imod printeren.

Det skal lige siges at det er en printer min far købte til min mor som gave og grunden til at han bruger den i hans firma er at hans egen er død og han er blevet så gammel så det mere er en hobby end en forretning.

Jeg ville have forståelse for hvis de havde lavet en fejl eller noget men når deres "service medarbejder" lyver en lige op i ansigtet så ..............

Jeg handler sku aldrig mere med SHG. jeg har gennem tiden brugt mange tusinde kroner ved dem, men ikke mere. Hellere betale lidt mere og få en go service.

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Zenzei d. 02-11-2010 16:48:53.
SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2010 16:31:22
Svar/Indlæg:
3011/103
Er den købt som privat eller som erhverv?

Zenzei

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2010 16:32:52
Svar/Indlæg:
90/19
Købt som privat og der er betalt moms osv.

Verdenshersker

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
02-11-2010 17:07:55
Svar/Indlæg:
3636/386
Så har du de 2 år reklamarationsret, men husk nu lige købeloven. Når du har haft en varer til rep. som stadig er under garanti i 30 arbejdsdage - hvilket er 6 uger, så har du som forbruger krav på pengene retur eller et tilsvarende produkt.

sortiarius

Superbruger
Tilføjet:
02-11-2010 17:15:07
Svar/Indlæg:
353/59
Hvis den er købt som privat gælder også 2 års reklamationsret.

Mange firmaer vælger at give dig en ny enhed med det samme hvis varen falder indenfor "formodningsreglen" (dvs. hvis varen er under et halvt år gammel formodes at osptåede fejl har været der fra starten hvorfor firmaerne ofte tilbyder øjeblikkelig ombytning).

Fraset dette er ting som folk ofte fucker op i, som fx installation af bundkort. Men det afhænger selvfølgelig af firmaets service.

Rent juridisk er det ganske løst med hvor hurtigt et produkt kan forventes repareret, jeg har før ventet over en måned, men her truede jeg også med en klagesag. Loven går noget i stil med indenfor rimelig tid, heldigvis findes der et par præcedens sager om hvad rimelig tid er.

To gode råd når du opretter RMA (og gælder specielt hvis det er fjernsalg hvor varen kan afhentes) og du ikke forventer at få ombyttet varen med det samme:

1) bestil en identisk eller bedre enhed samtidig med du afleverer den defekte. Når der så er gået 13 dage, pakker du enheden sammen, smutter ned i butikken og hører om status på din RMA. Hvis der går længere tid afleverer du den nye vare, beder om pengene tilbage igen jf. 14 dages returret, og bestiller herefter den samme vare igen. Så får firmaet ofte øjnene op for at det er en god ide at ekspedere din RMA.

2) sørg altid for at levere alle essentielle ting der fulgte med enheden tilbage, såsom fx strømforsyning m.m. da det ellers kan trække ud som du nu oplever. Men den erfaring har du nok selv gjort. Hvis producenterne er pågældende produkter også har kontorer (eller serviceaftaler med firmaer der har kontorer) her i landet så bypass det firma du har købt det ved. Ofte finder der så godt som ingen testning sted af varer ved producenterne, mens sælger-firmaerne ofte bruger lang tid på at fejlteste produktet (for derefter først at sende det til producenten).

Bare lige mine gode råd 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af sortiarius d. 02-11-2010 17:16:23.

dMITIj

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2010 17:20:18
Svar/Indlæg:
1864/156
Kan kun sige en ting: go komplett.dk, efter SHG gik ned har det aldrig været det samme som i de "gode gamle dage", derfor ligger jeg som udgangspunkt alle mine surt tjente danske$$$$ hos komplett.dk, de er ikke altid de billigste men deres service har for mit vedkommenden altid været top$$$$ (de par gange det har været nødvendig), dertil kan jeg kun sige at jeg er ikke den eneste med den mening/oplevelse.

men surt med sådanne en oplevelse.

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2010 17:38:17
Svar/Indlæg:
3011/103
Så er det også lidt dumt fra din side, at du overhovedet nævner noget med erhverv. Det er sagen fuldstændig uvedkommende. Du er nødt til at køre på igen, og kræve din reklamation.
Ellers gode råd #4 kommer med. Jeg vedlægger altid ALT tilbehøret, og sender produktet tilbage i original emballage, og har aldrig haft problemer som sådan med en RMA-sag.

colombodk

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2010 18:16:37
Svar/Indlæg:
826/60
Det er da bare at gå ned i deres butik, fremlægge din faktura så de kan de, at det faktisk ikke er firmanavnet der står på garantibeviset. Så har du bevist at du har ret og de tager fejl. Og når der så er gået så lang tid, så kan du klage til Forbrugerstyrelsen, hvis de ikke vil indgå på at hæve købet.

Det forudsæter selvfølgelig, at du rent faktisk HAR retten på din side. 😲

Lad os vide hvordan det går med sagen.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af colombodk d. 02-11-2010 18:25:33.

MortenDuch/SHG

Erfaren rotte
Tilføjet:
03-11-2010 10:23:13
Svar/Indlæg:
1/0
Jeg sidder som ansvarlig for kundeservice i shg. Jeg er nødt til at kommentere denne tråd, da jeg ikke mener, vi bliver behandlet retfærdigt.

Den pågældende kunde der klager er uden tvivl en erhvervskunde. Som colombodk har helt rigtigt fat i, skal man bare kigge på fakturaen. I dette tilfælde står der firmanavn på, og det betyder, at det er et erhvervskøb - uanset om varen bruges privat eller ej.

Når man køber som erhvervskunde kan man trække købet fra i skat, tilgengæld har man ikke de 2 års reklamationsret. Man har kun producentens garanti.

Vi har forsøgt at hjælpe kunden overfor HP, selvom produktet er indleveret for sent og med manglende tilbehør. Det er derfor meget skuffende, at vi skal udsættes for denne form for klage. Kunden har selv trukket processen ud ved ikke at indlevere et komplet produkt til os fra starten.

Vi har ikke på noget tidspunkt lovet kunden noget omkring ombytning, da det er producenten der tager stilling til dette. Især når varen er indleveret for sent som i denne sag.

Jeg håber dette giver et mere fyldestgørende indblik i denne sag.

crankyrabbit

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2010 10:30:36
Svar/Indlæg:
7765/230
ja om ikke andet er det da rart at alt kommer frem i lyset..#0 burde nok have kikket på fakturaen.. firmanavn ku måske indikerer at det var et firmakøb.. :yes: 😳

men smider altså stadig alle mine penge hos komplett.. ❤ 🤣

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af crankyrabbit d. 03-11-2010 10:59:15.

Fearless

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2010 10:48:01
Svar/Indlæg:
4536/104
#8 sjovt for det sker jo ellers åbenbart ofte, at i sådan misinformere og trækker ting i langdrag.

Jeg oplevede også mega skod service da jeg havde købt en PS3 demo ved dem, som var DOA, ja en demovare som er DOA = ikke til at tro.

og at det så sku ta dem 2-3+ mrd for at finde ud af at den ikke kunne reperares, det er jo helt til grin, + manglende fragt penge ved indsendelse af varen, de gir kun 6x kr tilbage ud af en total pris på omkring 120kr, som det kostede at sende den ind til dem igen.

sådan nogle småting = jeg benytter aldri mere shg, og fortæller os alle mine venner at de ikke skal.

og med hardware forbruget jeg har og har haft gennem tiden ved shg. så er det sku os en sjat at gå glip af.

#0 undskyld for vredes udbrudget, men ka sku ikk ta firma´er som blir ved med at udbyde elendig service i den her kategori.

colombodk

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2010 11:50:38
Svar/Indlæg:
826/60
Fint at også få sagen fra en anden side end #0, som nok ikke har været helt ærlig i sin fremstilling af sagen.

Hvor meget vejer en PS3 egentlig? I følge www.post.dk så skal en pakke veje mere end 10 kg for at det koster mere end 100 kr at sende.

Så hvis en PS3 vejer, tja lad os sige 5 kg, så koster det 75 kr at sende den som pakke.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af colombodk d. 03-11-2010 11:53:52.

Zenzei

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2010 13:24:15
Svar/Indlæg:
90/19
Ok så de syntes ikke der er reklamations ret på den men hvorfor modtager de den så?

og det med ombytning er rent ud sagt en løgn jeg kan godt huske hvad der blev sagt over telefonen.
og jeg ledte efter manualen og cd'en da de var ting der blev nævnt over telefonen
men samtalen i går handlede om at det var psu'en der manglede for at hp ikke kunne reppe den (det kræver måske også cd og manual)

og det med at de har sendt mail holder ikke for vi har modtaget andre mails fra dem men ikke den om manglende.

og ikke mindst havde de indtalt en besked på vores telefon svare og sådan en har vi aldrig haft på det nummer de har på os.

men havde de sagt at der ikke var reklamation på så havde vi da kørt over garantien direkte fra HP (3 år)

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
03-11-2010 15:34:26
Svar/Indlæg:
15982/637
#12: Jamen hvis der står firmanavn på jeres faktura ergo er det erhvervskøb.

Jeg synes nu ikke det er let at finde hoved eller hale i den her sag. Men laver man en RMA etc plejer det for mig at være kotyme at man vedlægger alt tilbehør og evt i original emballage hvis den stadig forefindes.

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2010 15:40:52
Svar/Indlæg:
3011/103
Med den udlægning MortenDuch/SHG kommer med, så er der jo egentlig ikke mere i den sag. Du kan hoppe og danse, men når den er købt som erhverv, så er der ikke mere du kan gøre.

Køb en ny printer og vær glad :yes:

colombodk

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2010 15:45:37
Svar/Indlæg:
826/60
Synes ikke at det er helt fair at du forventer at firmaet kan kontrollere eller checke en fejl når du ikke har indleveret strømforsyningen til produktet. Det svarer vel til at indlevere sin bil til mekaniker uden hjul på, og så beklage sig over, at der er noget der knirker når man kører i bilen.... 😀

Desuden har du hele tiden fremført, at der var tale om et privatkøb. Hvis firmanavnet står på fakturaen, så er det vel rimeligt let at forstå, at det ikke er privatkøb?! Er der andet du tager fejl af i denne sag? 😕

Og hvis der er garanti fra HP på 3 år, hvorfor så ikke benytte sig af HPs onsite/pickup service helt fra starten af? Det her giver da slet ikke mening!?

Zenzei

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2010 18:12:37
Svar/Indlæg:
90/19
Men i syntes det er fair nok at jeg skal vente 30 dage og foretage 4 tlf opkald før de kan fortælle mig det.

Desuden har vi ikke oplyst vores cvr eller se numre til dem.

Indrømmet det er en fejl at virksomhedsnavnet er brugt men det er fordi det er koblet på vores fastnet tlf nr som er oprettet ved dem.

edit:

i øvrigt blev printeren indleveret på årsdagen for købet af den (om morgenen) så den med et år ligger lige på vippen.

#15 Kendte ikke til det hp service før jeg for alvor satte mig ind i deres garenti da sagen her gik helt bananas

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Zenzei d. 03-11-2010 18:16:00.

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2010 18:20:07
Svar/Indlæg:
1704/19

Hvad skulle de også bruge CVR nummer til ved køb ?? Der står jo beløb med og uden på faktura, det er kun hvis der købes på konto hos dem og det er der ikke mange som får.

Du har ret i at du skulle ha været informeret bedre men har din tone været til dem som den er i denne tråd og lige så tvivlsom så havde jeg sku også syltet sagen, skaber troværdighed.

Zenzei

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2010 19:31:57
Svar/Indlæg:
90/19
Skal sige jeg syntes det var en fornuftig betjening jeg fik fra dem indtil den famøse samtale jeg havde med dem i mandags.

Det var først efter de benægtede at have sagt noget om ombytning mv jeg blev lidt sur og han herefter trak det med virksomhedsbrug op af hatten.

Havde de blot sagt at det var en fejl fra deres side at de havde tilbudt det og havde taget mod reklamationen havde jeg fuldt ud forstået det.
Alle kan lave fejl.

men når man begynder at lyve mig lige op i ansigtet bliver jeg sku sur.

colombodk

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2010 20:05:51
Svar/Indlæg:
826/60
Lidt inspireret af et andet indlæg vedr kommunikation og at det med kommunikation kan være svært:

SHG-manden skriver i #8, at det er producenten, det er HP, der afgør hvordan sagen skal håndteres mht reparation, ombytning osv, så derfor undrer det mig, at du mener, at shg kan have lovet dig at den blev ombyttet.
Kan der være tale om en simpel misforståelse imellem jer? Måske de har sagt, at det er op til HP ombytte da HP i england har printeren, og det har du opfattet som et budskab om at den faktisk også ville blive ombyttet, hvor det vigtige egentlig kunne have været, at sagen var overdraget til hp og hvad hp beslutter at gøre KAN være at ombytte. Eller reparere. Eller hvad de nu gør med sådan en printer. Eller det er utænkeligt?

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
04-11-2010 17:46:27
Svar/Indlæg:
4263/107
Hold op jeg er træt af folk der sætter sig ned og skriger 'mine rettigheder er krænket', før de har overvejet at fuldføre deres pligt.

Der står klart og tydeligt at produktet skal indleveres med alt tilhørende udstyr når du opretter en RMA. At du så vælger at bruge over 1 mdr på at finde ud af det, er sgu din egen fejl.

Det her lugter langt væk af fusk og humbug fra din side af - først fremstiller du dig som privatkunde, hvilket ganske givet stiller dig med bedre betingelser end som erhvervskunde. Føj siger jeg bare!

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
04-11-2010 18:39:09
Svar/Indlæg:
2127/11
Sagen her er endnu et godt eksempel på, hvorfor det er værdifuldt, at få sagen fra begge sider. Firmanavn på faktura = erhvervskøb. Meget længere er den ikke. Hvordan sagen står mht at noget af varen ("intelligent" ikke at aflevere det hele btw) blev afleveret på årsdagen for købet, har jeg ikke helt styr på. Er sidte frist dagen før, eller på dagen?

Når det er sagt: Svinestregen da SHG blev solgt, og så de spændende historier man gennem tiden har hørt om deres rma, gør i hvert fald ikke mig til kunde der mere. Inden konkursen handlede jeg stort set kun hos SHG, men nu? Nope, ikke for så meget som en 5 øre.