Batterier: Kan det lade sig gøre?

Diverse d.  02. november. 2010, skrevet af W.e.S.t
Vist: 816 gange.

W.e.S.t

Superbruger
Tilføjet:
02-11-2010 19:31:06
Svar/Indlæg:
312/44
Jeg sidder og skal udskifte cellerne i et batteri til en HP bærber computer. Jeg har derfor købt nogle rigtig fine og dyre batterier, som gerne skulle holde mere end et års tid, som det originale gjorde.

Da jeg åbnede op for batteriet, fandt jeg ud af, at der var 6 celler i (forventet), men at der faktisk var gjort plads til 8 celler.

Hvis jeg bare smider 8 celler i, vil spændingen jo unægteligt stige og det vil jeg selvfølgelig gerne undgå. En løsning ville være at sætte en modstand i. Jeg kom dog på en anden idé, som efter min viden omkring spænding, ville resultere i samme mængde volt.

Mit problem er så at jeg ikke ved om denne opsætning ville give andre problemer?

Jeg har lavet et diagram, som viser hvad jeg mener:

http://www.flickr.com/photos/3...

Her kan man se at batterierne er sat i 3+3+2 orden, hvor den oprindeligt er 2+2+2.

Er der nogle problemer i at gøre det på denne måde, i stedet for blot at sætte et par i forlængelse af de oprindelige? Her tænker jeg mest på om det vil slide unødigt meget på batterierne at gøre det på denne måde, i stedet for at sætte dem som 2+2+2+2 og montere en modstand på, eller andet uønsket 😳
Spagme

Superbruger
Tilføjet:
02-11-2010 19:36:44
Svar/Indlæg:
792/52
Hej.

Vildt nok at der var gjort plads til 2 ekstra.

Men ja, du sætter bar de 2 ekstra "ved siden af" altså i en paralel forbindelse, så volten ikke overstiger original volten.

Så er du kørende med et batteri med mere kapacitet.

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2010 20:24:42
Svar/Indlæg:
1341/56
det er no go, batterier i serie skal have samme størelse... (hvis de er genopladelige om ikke andet)

ellers vil der ske underlige ting når du oplader dem og aflader, muligvis så underlige at der vil ske noget destruktivt, og er ikke specielt rart hvis det er lithium batterier.

og din 2+2+2+2+modstand vil heller ikke give noget godt, så vil du jo bare brænde det ekstra af i modstanden, plus spændingen vil ændre sig ret meget afhængi af hvor meget strøm den bruger.

men! der er en meget stor chance for at 2+2+2+2 vil virke fint, ja det vil give en højere spænding, men da bærbaren aligevel har interne spændings regulatore burde der ikke ske noget ved det...

men hvorfor har du ikke bare købt et nyt batteri på ebay eller lignende?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af heinrich d. 02-11-2010 20:28:13.

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
02-11-2010 20:43:35
Svar/Indlæg:
5039/109
#2, det er helt sikkert en dårlig idé at hæve spændingen mere end den bærbare er lavet til. Tjek først om den er lavet til batterier med flere celler og dermed højere spænding.

Dine celler vil aflades og oplades uens, da strømmen i en serie forbindelse altid er den samme, hvor den i en parallelforbindelse vil skulle deles mellem de celler der indgår. Strømmen vil være lavere i de celler der sidder sammen 3 og 3, end i dem der sidder som et par. De vil så oplades langsommere, og spændingen over de 2 celler vil stige til mere end den må. Lion celler må ikke påtrykkes med mere end 4,2 volt. Hvis det sker så skal du ikke have den bærbare på skødet:

http://www.youtube.com/watch?v...

W.e.S.t

Superbruger
Tilføjet:
02-11-2010 20:56:19
Svar/Indlæg:
312/44
Tak for jeres svar

Jeg har imidlertid fundet ud af at man faktisk kan købe en 8-cellet originalt batteri til denne computer. Det får mig umiddelbart til at tro som heinrich siger, at man bare kan sætte dem i og så regulerer den selv volten i computeren, eller måske i den elektronik der ligger i batteriet i forvejen.

@heinrich
Grunden til at jeg ikke ville gå ud og købe et nyt batteri, var ikke kun at jeg ville spare 200 kr, men nok mere bevidstheden om at jeg så skulle ud og købe et nyt batteri igen om et år. Jeg satser stærkt på at de her TrustFire batterier kan klare lidt længere tid. I værste fald har jeg sparret 200 kr. og haft større kapacitet i den tid de har holdt 😉

Men synes nu også at det er lidt sjovt at rode med - det er på ingen måde slavearbejde for mig 😛

Jeg vil prøve som du sagde og så melder jeg lige tilbage 🙂

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2010 21:03:40
Svar/Indlæg:
1341/56
bare husk ikke at give mig skylden hvis noget skulle brænde af, er jo en real risiko når man piller ved sådan noget 🙂 (tror stadig at det bør virke... men man skal jo lige fraskrive sig alt ansvar 😉 )

EDIT: og husk ikke at lode alt for længe på batterierne, de er heller ikke så glade for all for meget varme.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af heinrich d. 02-11-2010 21:04:25.

W.e.S.t

Superbruger
Tilføjet:
02-11-2010 21:39:41
Svar/Indlæg:
312/44
Hmm.. Batterierne var forbundet lidt anderledes end jeg umiddelbart kunne se, før jeg pillede dem ud. Hvert par af batterier er forbundet til det elektronik der sidder indeni batteriet. Dvs. at mellem hvert sæt/par, går der en leder over til elektronikken. Den gode nyhed er så at der er et sted på printet, som mangler en leder. Der er ingen tvivl om at det må være forberedt til de sidste 2 celler.

Jeg vil dog vente til imorgen med at lodde det hele, da jeg mangler loddetin 😉

Tager selvfølgelig det fulde ansvar for hvad der sker. Er spændt på resultatet. Vil melde tilbage imorgen. Tak for hjælpen indtil videre 🙂

@MazdaMadsen

Tak for den advarslen 😲

Det er vidst godt at jeg ikke bare begav mig hovedløst ud i det her. Ville sgu være en smule surt hvis det lige skulle eksplodere fordi jeg ikke tænkte mig om 🤣

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af W.e.S.t d. 02-11-2010 21:49:30.

Timozzdk

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2010 21:43:34
Svar/Indlæg:
1636/115
Hvilken bærbar er det du har? 🙂

W.e.S.t

Superbruger
Tilføjet:
02-11-2010 21:52:13
Svar/Indlæg:
312/44
Det er faktisk en Compaq 615, men er produceret af HP. Batteriet passer da også direkte over i min fars HP maskine 🙂 Udemærket maskine til prisen, men altså et virkeligt dårligt batteri, der sidder i.