Etik og moral: 14 dages returret eller RMA

Diverse d.  09. november. 2010, skrevet af sortiarius
Vist: 696 gange.

sortiarius

Superbruger
Tilføjet:
09-11-2010 08:57:53
Svar/Indlæg:
353/59
Efter et par forfærdelige uger der har kostet mig såvel Rampage II extreme bundkort, corsair H50 og RAM var jeg endelig klar til at lege troede jeg da.

For som nogen måske har kunnet følge med i over sidelinien havde jeg et lille problem med mit nye system (Baseret på Asus X58 Sabertooth i stedet for Rampage).

Det ville ikke gå i S3 standby/sleep - og det er et problem for en gut som mig som i forvejen har et månedligt strømforbrug over 500kr.

Efter en lang pin-agtig uge (http://www.hardwareonline.dk/t... og http://hwt.dk/forumthread.aspx... ) fik jeg lokaliseret fejlen. Det ny bundkort. Man tror næsten det er løgn. Kortet var 100% stabilt men ville af en eller anden grund ikke gå i standby.

Jeg fandt ud af at det var bundkortet ved at gå ned til pågældende forhandler og købe et nyt Sabertooth X58, og derefter installere det. Problem solved.

Problemet er imidlertid at jeg (og andre) har et ret dårligt forhold til forhandlerens RMA service. Det tager gerne over 1½ måned med bundkort (hvor man altså ikke får tilbudt et erstatningskort) og desuden prøver kundeservice hos forhandleren gerne at lyve lidt når det angår købers ret til 14 dages returret (fx "du kan ikke bruge din returret hvis du har prøvet produktet", eller "du skal argumentere fornuftigt både skriftligt og mundtligt hvis vi skal overveje at tage dit produkt retur").

Hvorfor så handle der? - jo fordi det ligger tæt på hvor jeg bor (slipper for porto frem og tilbage og PEST-DK), har fornuftige priser, et stort lager og fungerer i øvrigt perfekt når der ikke er tale om RMA eller brug af returret (hvilket trods alt hører til fåtallet).

Nå anyways: Oplagt; bundkortet fungerer i øvrigt perfekt men kan altså ikke gå i standby. Jeg kunne selvfølgelig gå derned, og bruge min 14 dages returret og få pengene igen, og så beholde mit nye (fungerende) Asus bundkort - men med risiko for de forsøger at sælge den igen til en ny uforvarende kunde.

Alternativet er selvfølgelig RMA og savn af en computer +1-2 måneder måneder mens:

1) deres teknikere får konstateret at bundkortet ikke kan gå på standby
2) at der ikke er nogle fysiske skader der kunne indikere malinstallation
3) at dette falder ind under formodningsreglen hvad angår reklamation
4) de får sendt dete til Asus
5) Asus konstaterer fejl
6) de får produktet på lager igen (det er ikke på lager pt)

Regner med at aktivere RMA-proceduren men har haft 2 bundkort derinde tidligere (hvor de endte med at erkende at det faldte ind under reklamationsretten) men orker det simpelthen ikke igen - nogen der har nogle gode fif til hvordan man kan få speeded den her procedure op så man ikke skal gå og undvære sin nye computer alt for længe?
Don

Overclocker
Tilføjet:
09-11-2010 09:07:03
Svar/Indlæg:
366/21
hvis du har pengene , køb et nyt kort

smid det andet til rma

efter 13 dage går du ned med dit"andet" kort, hvis dit "gamle" kort ikke er kommet tilbage fra rma inden dag så ber du om pengene tilbage inden for de 14 dage

og sådan kan du fortsætte

skybear

Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2010 09:12:55
Svar/Indlæg:
593/56
Hmmm Gælder de 14 dages retur ret ikke kun ved handel over nettet. så hvis butikken bytter inden for de 14 dage og efter at du har brugt varen, er det vel sådan set en god service. Selvfølgelig gælder de 2 års reklamations ret, men så har de jo også lov til at køre RMA uden bare at bytte varen

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af skybear d. 09-11-2010 09:14:40.

sortiarius

Superbruger
Tilføjet:
09-11-2010 09:14:50
Svar/Indlæg:
353/59
#1 Ya sådan har jeg også gjort det tidligere, men det er jo fandme bøvlet når det drejer sig om skift af bundkort hver 13. dag for slet ikke at nævnte at der jo er en risiko for at smadre et bundkort hver gang man skifter (hvis man lige er uopmærksom et sekund, smadrede som sagt selv en LGA1366 sokkel på mit Rampage).

Desuden så kunne jeg godt være bange for at de her gutter kunne finde på at finde "tegn på installationsfejl" (som ikke er der) hvis jeg begynder at spille karl-smart overfor dem - men det er nok bare mig der er paranoid

pt er dit forslag også planen men det er sgu også bare nasty 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af sortiarius d. 09-11-2010 09:17:12.

sortiarius

Superbruger
Tilføjet:
09-11-2010 09:16:50
Svar/Indlæg:
353/59
#2 Når man køber (og betaler) varen over nettet men selv afhenter varene er der stadig tale om fjernsalg - dvs. man har sine 14 dages returret. men det er der rigtig mange mennesker der ikke er klar over.

#3 kan nok godt oprette en RMA men hvis de ikke selv har kortet i hænde kan de jo ikke fejlteste, og har som sagt tidligere været udsat for at de hårdnakket nægtede mig muligheden for at midlertidigt erstatningsbundkort (det var dog ikke til min egen maskine, samler også computere for andre)

skybear

Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2010 09:18:20
Svar/Indlæg:
593/56
#4 Ahh ok, det kunne man så ikke lige læse ud af din tekst 🙂

sortiarius

Superbruger
Tilføjet:
09-11-2010 09:19:18
Svar/Indlæg:
353/59
jep det var vidst lidt knudret formuleret fra min side :)

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2010 09:33:59
Svar/Indlæg:
6531/410
der er da ingen ting der kan retfærdig gøre at bsende problemet vidre til næste kunde.

Du må bide i det sure æble også lave rma, aller måske kan du bruge din returret med henvisning til der er fejl på varen.

hvorfor handle et sted der ikke behandler kunderne godt , det er jo direkte tåbeligt.

Handel et andet sted.

colombodk

Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2010 09:54:34
Svar/Indlæg:
826/60
#4 Returretten gælder under visse betingelser. Produktet må ikke tages i brug og skal kunne leveres tilbage i samme stand som man modtog det. Hvis ikke produktet er i samme stand, det kommer an på sælgers vurdering, så kan returretten bortfalde. Det er sælger som bestemmer om varen er "i samme stand".

Man kan teste sig selv ved at tænke dette: sådan som produktet ser ud nu, ville jeg så selv acceptere dette produkt som et nyt produkt?

Der er altså ikke "14 dages prøveperiode", men man kan købe noget, have det liggende i 14 dage, og så fortryde købet og sende det retur.

sortiarius

Superbruger
Tilføjet:
09-11-2010 09:58:48
Svar/Indlæg:
353/59
Der tager du ganske fejl. Har personlig haft (og vundet eller indgået tilfredsstillende forlig) i 4 forskellige sager (både med computer og mobiltelefoner) ved forbrugerklagenævnet på samme fordring.

Produktet skal leveres tilbage i væsentlig samme stand og mængde. Men den 14 dages returret i forbindelse med fjernsalg fordrer at forbrugeren skal have lov til at afprøve produktet. Den praksis blev etableret i forbindelse med nogle klagesager kort efter ibrugtagningen af den forbedrede lovgivning.

Men selvfølgelig skal der ikke være noget at se på selve varen, og selvfølgelig skal emballgen ikke været ødelagt eller smidt væk. Det er jeg udmærket klar over. Selv hvis man har smadret emballagen skal butikken dog ofte (ikke altid) tage den retur. Dog skal køber her betale et gebyr i forhold til den ødelagte emballage.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af sortiarius d. 09-11-2010 09:59:35.